Thanks Kim!
Ik wil m straks toch in t echt aanschouwen!!!! Hoe vondt je de kwaliteit vd kit eigenlijk? Omdat t geen bekend merk was??
Je bent van harte welkom Melvin!
Het is een hele leuke kit om te bouwen! Eenvoudige en slimme, lichte constructie en een leuke basis voor een semi-schaalmodel omdat de outlines en doorsneden goed lijken te kloppen.
Om er een semi-schaalmodel van te maken ben ik wel op verschillende punten van de tekening/bouwbeschrijving afgeweken (scharnierlijnen en verbindingen roeren, open constructie i.p.v. beplankte rolroeren en flaps, dubbel aantal vleugelribben, bestuurbaar staartwiel, etc.) en heb sommige hardware uit de doos niet gebruikt. Robart penscharnieren i.p.v. de bijgevoegde plaatscharnieren, de aansturing van de roeren in de vleugels niet met bowdenkabels en hevels maar d.m.v. extra servo`s in de vleugel, zwaardere motorsteunschroeven, etc. Er zat niet voldoende hout in de doos, vooral voor de staartvlakken zat er de helft te weinig aan latjes in.
De bouwbeschrijving is erg duidelijk en voorzien van foto`s, alleen zitten er wel wat discrepanties tussen de tekening, materiaallijst en bouwbeschrijving. Het hout is van goede kwaliteit/gewicht, alleen het stanswerk was niet zo best. Sommige onderdelen waren flink beschadigd langs de randen van een botte stans. De kits die Airsail nog verkoopt hebben tegenwoordig freeswerk wat veel netter is dan het oude stanswerk. Tevens hebben de nieuwe dozen gefreesde ribben voor de staartvlakken i.p.v. de latjes uit deze oudere doos.
Ik was in eerste instantie op zoek naar een kistje voor een Irvine .53 motor die ik nog had liggen. Kwam deze bouwdoos van de Chipmunk in dit forum tegen en dacht dat dat een mooi kistje ervoor zou zijn! Wilde de Chippy eenvoudig (vooral snel) bouwen, maar vond `m eigenlijk te mooi om af te raffelen. Van `t een kwam `t ander en nu heb ik er een .82 Saito voor gekocht, ben klinknagels aan `t zetten... en heb nog steeds een .53 werkloos liggen
Hij is nog niet klaar, maar m`n conclusie is dat ik zeer blij ben dat ik deze kit van je heb overgenomen. De Chipmunk heeft prachtige lijnen en het model is goed gelijkend! Niet te moeilijk, veel ruimte om e.e.a. aan te passen naar wens en een lichte, sterke constructie (ruimte voor details) en heeft me een half jaartje veel bouwplezier gegeven! De Chipmunk was geen specifieke favoriet van me, maar ben er intussen wel heel erg gecharmeerd van geraakt! Hele mooie lijnen en verhoudingen! Bella macchina!!
De kit is helaas bijna nergens meer in de winkel te krijgen, maar op ebay etc. staat er nog wel eens eentje op. De enige internetwinkel die ik kan vinden die de kit aanbied zonder dat `ie "out of stock" is:
Stevewebb Momenteel staat er ook eentje op E-bay:
Airsail Chipmunk
Groeten, Ramses