De heropstanding van ikarus..............

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Theo Coenen, 11 okt 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanavond vlucht 2 gemaakt met de ball-links zonder problemen. Echter bij de derde vlucht begaf een ball-link het en storte Ikarus weer ter aarde.
    Morgen eerst maar eens kijken of ik de auto weer in orde krijg voor de APK keuring. Na het weekend maar weer eens verder met Ikarus. Ik denk dat ik nu weet waar het problem vandaan komt. Er zit vrij veel speling op de vleugelscharnieren, en dit wil ik gaan veranderen zodat die bijna spelingsvrij worden.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De nieuwe kogellinks van Kavan zijn eindelijk binnen. Komende week alles monteren en zodra het weer dan weer goed is kunnen we gaan testen of deze wel heel blijven.

    In het zakje de nieuwe kogellinks uit de 1300 serie met ernaast nog een van de 1200 serie.

    [​IMG]

    beide naast elkaar, de nieuwe is iets korter, maar dat mag de pret niet drukken.

    [​IMG]
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Die nieuwe kogellink lijkt inderdaad wat degelijker Theo, er zit meer plastik rondom het gat voor de kogel. Maar het lijkt ook wel of het gat iets kleiner is, heeft de kogel een kleinere diameter?
    Hoe zit het trouwens met het bevestigen van de kogel aan het excentriek, ik zie geen draadeind uit de kogel komen, bij de Eagle is dat een 4mm draadeind, die dan meteen in het alu excentriek wordt geschroefd.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De kogel is zoals ik nu kan zien van dezelfde dikte, maar wordt ook beter omsloten. Het monteren van de kogel moet al met gepast geweld gebeuren. de kogellink wordt met een stalen m3 boutje in het excetriek geschroefd. De versie die bij jou vogel gebruikt wordt heb ik in het begin ook gebruikt in 3 mm uitvoering, maar die kwam steeds los of verboog onder de krachten. M4 is idd een stuk sterker maar ook weer moeilijke te verkrijgen.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo vandaag voor het eerst weer kunnen vliegen met Ikarus. De afgelopen tijd die nieuwe kogellinks en nog enkele andere kleine dingen veranderd. vanavond snel effe 2 korte vluchtjes gemaakt en tot nu toe lijkt het alsof alles heel blijft. Bij de 2de vlucht kreeg ik ook weer gelijk gezelschap van een grote meeuw. Ondanks de nog vrij harde wind kon ik Ikarus nu daarheen sturen waar ik wilde. Het tegen de wind in sturen duurt heel lang maar de aanhouder wint en uiteindelijk komt hij dan toch met de neus tegen de wind in.
    Morgen in Maastricht op de meeting daar maar eens kijken hoe hij het doet en natuurlijk hopen op minder wind.
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmiddag in Maastricht 2 heel mooie vluchten kunnen maken ondanks de redelijk forse wind. Het model was vrij goed te sturen in alle richtingen, alleen het weer met de neus tegen de wind draaien duurt een tijdje en is behoorlijk wennen. En tot nu toe is alles heel gebleven. Wel wil ik nog proberen om een beetje speling bij de vleugelscharnieren weg te werken.
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Jippiee, alles blijft heel en hij vliegt heel goed. Vanmiddag 3 vluchten gemaakt en alles wat steeds kapot ging bleef heel. Ook de speling in de scharnieren heb ik weten op te lossen waardoor het model iets beter vloog. Helaas bij de laatste vlucht brak er nu een ander onderdeel dat ik van de week behoorlijk verzwakt had en nog niet had kunnen veranderen. Dit wordt van de week opnieuw gemaakt en dan kunnen we gaan beginnen met het lichter maken van het model.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    en ja hoor, vanavond weer 2 hele mooie vluchten kunnen maken. Alleen bij de 2de alweer pech. Nee, niet de ball-links, maar het pinion-gear is op de een of andere manier los gekomen van de motor as en helaas in het gras niet meer te vinden. Waar moet je ook gaan beginnen met zoeken als het model ineens uit de lucht valt. Het zal nu helaas we lweer effe duren voordat ik dat heb kunnen vervangen, dat moet helaas besteld worden bij de een of andere tandwiel leverancier.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoeveel tandjes, en welke pitch? gewoon 0,5?
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee, 48 pitch met 9 tandjes. Ik heb nog 2 messing tandwieltjes met 9 tandjes die lijken te passen, straks eens uitproberen. Verder ook al bij Robert Korobelnik geinformeert naar dat tandwieltje. Robert was gisteren al heel snel met het verstrekken van de nodige info, nu nog effe wachten op de prijs en de verdere info hierover.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dus niet de motor tandwieltjes uit onze aloude sp300 indoor vertragingen ;)
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    waarschijnlijk niet, diegen die ik hier nog heb liggen zijn dacht ik van GWS vertragingen.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Probleem wordt al opgelost. vanuit Frankrijk is er al een tandwieltje onderweg naar hier. Met heel veel dank aan Robert Korobelnik en OVIRK
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Geschikte gast, hij post hier ook (in soort nederlands ;))
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik hoop dat hij in September ook naar de Inter-ex te Nederweert komt. En natuurlijk Kurt Saupe en Albert Kempf ook, dan kunnen we met meerdere verschillende Orni's tegelijk vliegen.
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, lijkt mij ook interessant om die mensen te ontmoeten daar. Ik zou vooral de Wingbird wel eens echt willen zien vliegen.
    Mijn eigen ontwerp orni vordert ook gestaag, hopelijk vliegt ie tegen die tijd. Ik moet eens een originele naam bedenken :wink:
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    met een geprofileerde vleugel met alu buisjes of gestoomde sate prikkers?
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    nee Niek, voorlopig blijf ik het vleugelsysteem gebruiken dat nu goed werkt bij de Eagle en de Thunder Roc, gewoon vlak met rechte koolstof ribben.
    Ik maak de vleugel wel wat kleiner dan die van de Eagle om de motor en het mechaniek wat te ontlasten, het gewicht zal ook lager zijn, dus dat moet kunnen, hoop ik :wink:
    Verder gebruik ik ook weer het V-staart systeem dat ik bij mijn Eagle heb toegepast, dat werkt prima, stuurt goed en ik heb nog steeds geen defecte servo gehad, dus de krachten op de servo's zijn blijkbaar niet te groot :wink:
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En wat voor mega-niek? ;)
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    inmiddels is het tandwieltje vanuit Frankrijk al gearriveerd. Straks effe monteren en we kunnen weer lekker vliegen met Ikarus. Oh wat gaan we weer een plezier krijgen deze zomer.

    Merci Robert Korobelnik (OVIRK)
     

Deel Deze Pagina