De iets minder lelijke quadcopter v2

Na mijn eerste ervaringen met quadcopters bouwen ben ik overnieuw begonnen met een tweede versie. Ik kwam al gauw tot de conclusie dat het houten miniframe van HK geen goed idee is als je er normale gears op hangt en ben gestopt met "hoppen" (vliegen was het nog niet) voordat de boel stuk ging.

Inmiddels staat dus V2 in de steigers:

20111203_212730.jpg


Ik heb een hoop wijze raad opgevolgd die ik inmiddels in alle draadjes ben tegengekomen. Ik heb 15mm alu gehaald bij de Hornbach. Daar heb ik ook een plaatje (gaatjes) alu van 1.5mm meegenomen waar ik de middenplaatjes van maak.

De motors zijn KDA20-22L's van HobbyKing en props komen bij Paul Backe vandaan:

20111203_211410.jpg


Ik heb toch ook maar nieuwe ESC's besteld. Aangezien de 18A plush ESC's niet op voorraad waren (en al maaaanden niet zijn) heb ik Turnigy basic ESC's genomen. Volgens de aardige m'neer bij HK support zijn deze hetzelfde als de Sentrys alleen zonder balancing connector. Aangezien ik op RCGroups (en hier ook ergens) gelezen heb dat de Sentry ook een hoge refreshrate aan kan heb ik het maar gegokt.

Het ESC connection board komt van Goodluckbuy.com

Het hart van de besturing blijft het HK KK board. Inmiddels heb ik het weten te flashen naar 4.7 in X-Copter mode. Ik heb trouwens ergens gelezen dat je de Yaw een tikkie gevoeliger kan zetten. Kan iemand mij vertellen hoe ik zulke parameters zet alvorens te flashen ( of een linkje uiteraard)?

Ik ben op zoek gegaan naar wat spulletjes om het er wat netter uit te laten zien
Op het uiteinde van de pootjes een stukje anti sliprubber om het trillen wat te dempen, op het andere uiteinde
meubeldoppen 15mm van de Gamma ( wazige foto's sorry).
Voor bescherming van de electronica hab ik na wat omzwervingen gekozen om een dummy dome camera bij de gamma te halen. Kost acht euri en dan komt het er best wel sjiek uit te zien nadat je de ingewanden er uit haalt:

20111203_211359.jpg

De bedoeling is dat ik het gewoon met magneetjes vast klik, zodat ik makkelijk bij de electronica kan als het nodig is.

Verder zijn nog HK 450 tailfins onderweg waar ik de pootjes van maak. Ik had bij Paul Backe ook een onderstel gekocht, maar dat is me veel te laag. Ik denk dat het een onderstel van een 450 of misschien nog een 500 heli is. Leuk voor in de voorraad... ;)

Als het nu allemaal werkt, dan zou ik toch die FY 20 willen gaan gebruiken, ofschoon ik niet kan zeggen of dat met de 4.7 firmware nog wel nodig is. Het bijbehorende draadje op RCGroups is een beetje stilgevallen moet ik eerlijk zeggen.


Welnu, hoe ver ben ik nu met de constructie?

Ik heb vier pootjes...
20111203_211525.jpg

...waar ik inmiddels de motors op kan schroeven.

drie middel plaatjes:
20111203_211511.jpg

waarvan ik er dus nog 1 moet afwerken ;)

Ik heb er gisteren voor gekozen om een derde plaatje te maken. De bovenste twee maak ik dan met afstandsbussen vast en daartussen kan ik het ESC connection board zetten. Dat geeft boven in de dome voldoende ruimte om de FY-20 bij te plaatsen als ik dat toch zou willen. En als het derde plaatje niet bevalt schroef ik het gewoon weer uit elkaar :D

De dome heb ik inmiddels zo ver gesloopt dat ik het over het KK board heen kan schuiven, zodra ik het derde middenplaatje af heb kunnen de magneten er op geplakt worden.

Het wachten is op de zending ESC's en Tailfins, met een beetje geluk komen die deze week binnen. Tot die tijd kan ik door met bouwen van het frame, maar dat gaat geen eeuwigheid meer duren.

Wat verder nog? Zodra Johan zijn Hauptbrenner leds binnen zijn komen die in principe onderaan het frame. Die kan ik dan schakelen met zo'n Turnigy schakelaartje, die heb ik nog liggen.
Aan de zijkanten denk ik nog wel groene en oranje leds te plakken, maar heb daar even geen haast mee.
Om die redenen heb ik nog even geen gaten in de alu poten geboord, als de ESC's bovenop moeten dan blijft er weinig ruimte over om nog gaten in te boren :D

Deze week komen er vast vorderingen, ik meld me wel weer :)

Groeten,
Arthur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow die ziet er stoer uit! Die tip van die dome camera is erg goed, die ga ik ook ff scoren ;)

Er is firmware beschikbaar waarbij de Yaw al wat gevoeliger is gezet, als het goed is moet je die firmware kunnen kiezen in de kk flash tool software.
 
Wow die ziet er stoer uit! Die tip van die dome camera is erg goed, die ga ik ook ff scoren ;)

Er is firmware beschikbaar waarbij de Yaw al wat gevoeliger is gezet, als het goed is moet je die firmware kunnen kiezen in de kk flash tool software.

Thx :)

Okay, ik zal eens in het lijstje met Firmware kijken, bedankt voor de tip!
 
Arthur,

Wat weegt je dummy-dome leeg? (Erg aardige behuizing :))

20111204_132310.jpg


Best aan de maat eigenlijk, maar ik had eerst een curver boxje die ook veel gebruikt worden ...

20111204_132328.jpg


..en dan is dit een kleintje.

Je moet 'm wel flink mishandelen, maar dan heb je ook wat :).
Er is voldoende ruimte over om de magneetjes in te plakken, ik heb gisteren even een sterkte testje gedaan. Die dome gaat nergens heen als het aan de magneetjes vast zit!
 
Die dopjes in je Alu profiel zijn ook wel erg handig! Die van mij heeft al een keer flink zand geschept, en ik denk niet dat dat al te best is voor de motoren... Heb het nu opgelost met tape, maar dat is ook niet heel mooi.

Ik vind het zeker wel een mooi frame worden zo! Zeker niet 'lelijk'!

Misschien dat ik binnenkort ook eens een nieuw frame bouw met een betere motormontage (zit bij mij nu met tyrapjes). Wat heb jij gedaan met de asjes die onder de motor uitsteken?

Ik ga het volgen, ben benieuwd!
 
Misschien dat ik binnenkort ook eens een nieuw frame bouw met een betere motormontage (zit bij mij nu met tyrapjes). Wat heb jij gedaan met de asjes die onder de motor uitsteken?

Met de asjes niks, ik heb gewoon in het pootje aan de bovenkant een derde gaatje in het midden geboord :D

20111204_135911.jpg

Twee keer 3mm aan de uiteinden, 1x 3.5mm in het midden ( asje van de motor is 3.17/3.2 ).

Het uitstekende asje van de motor zelf is 14.5mm lang, daar gaat nog 2mm van de motormount vanaf, dus gaat nooit een probleem worden. Aan de onderkant zit dus geen derde gaatje:

20111204_135924.jpg

Zoals je hier kan zien heb ik gewoon de motormount gebuikt zodat je de motor met 4 schroeven vast kan zetten en de mount zelf zit dan met twee boutjes m3 vast, door de buis heen.

Ik zou op de andere twee gaten van de motormount nog twee ringen willen monteren ( met afstandsbussen er tussen) om de motoren te beschermen, maar ben daar nog niet uit. Standaard afstandsbussen passen niet, dat is te krap ( of de motor te groot, hoe je het zien wilt ;). Met ringen M33 zou het moeten kunnen, maar die vind ik alleen maar in 2mm staal in NL. Dat lijkt me wat te veel van het goede als je het x8 doet. Ze zijn er ook van alu, maar ik vind alleen maar een Chinees die ze voor de industrie produceert. Ze zouden ook in NL moeten zijn, bijvoorbeeld in de witgoed industrie ( vooral wasautomaten/drogers), want die Chinees produceert ze daarvoor. Maar waar ik die nou vinden zal... alle tips welkom! :D

Hoi,
Arthur.
 
Neem stopmoeren voor motormontage .;)

Gewone moertjes trillen zo los.

Mvg Johan

Thx. Ik wil als ik klaar ben alles nog een keer uit elkaar halen en netjes met borgmiddel weer vast zetten, zo doen de heli bouwers het ook immers. Daar kom ik toch mee weg?
Aan de andere kant: stopmoeren zijn zo gehaald natuurlijk. De Hornbach is nog een uurtje open :D
 
Uiteraard waar, maar ik heb ff niet de illusie dat ik alles in 1x kan bedenken dus het zal nog wel een paar keer in en uit elkaar gaan :)
 
De derde verdieping

Gisterenavond nog even zitten prutsen aan het frame. De pootjes en middenplaatjes zijn geboord en heb ik in elkaar geschroefd. Daar bovenop heb ik met afstandsbussen het derde plaatje er bovenop gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het geheel niet overtuigd ben van deze oplossing nu het in elkaar zit:

20111205_101734.jpg

Het weegt immers veel, zal bepaald niet helpen het zwaartepunt op de juiste plaats te houden en wat voegt het nu helemaal toe?

De bedoeling was om het ESC connection board er tussen te plakken, hetgeen op zich wel is gelukt, zodat in de toekomst er bovenin de koepel een FY-20 bij geplaatst kan worden. Maar dat is waarschijnlijk een self fulfilling prophecy: omdat het ding zo hoog is heb je extra stabilisatie nodig :)

Die gaat er dus weer vanaf, niet alle ideeën kunnen goed zijn. Voor de esc connectie geld dan alleen het nadeel dat de draden eerst door de bovenste plaat geleid moeten worden alvorens ik ze soldeer en dan kan het niet zo makkelijk meer uit elkaar. Dat weegt m.i. niet op tegen de voordelen.

Nog een tip: Gebruik nooit een plaat gaatjes alu. Ik heb met het weet-niet-wat gezocht naar een goede plaats om de gaten te boren om de schroeven van de pootjes en de afstandsbussen te kunnen plaatsen. Dat moet bij voorkeur wel voor elke poot/hoek op dezelfde plek vanaf het midden zitten :D Uiteindelijk is het gelukt, maar dit doe ik nooit weer. Volgende keer bepaal ik zelf weer waar de gaatjes komen ha ha :D
 
Laatst bewerkt:
zomaar een gedachte

Als je nu het bovenste plaatje eens skipt en in het 2de plaatje een groot gat boord (makkelijk voor je ESC draden) daaroverheen zet je het ESC connection board en daarboven weer met kleine kunststof afstandhouders je controller.
Scheelt je een hoop gewicht....CG gaat ook naar beneden en met een dikke lipo onderop komt het helemaal goed

BTW: idee komt natuurlijk niet van mijzelf want zo zit mijn mini ook in elkaar

gr
Fer
 
Inderdaad Fer, dat was ongeveer mijn bedoeling. Ik heb het gat nog niet groter gemaakt, ik denk met het huidige gat weg te komen.

Dan wordt het zo iets:

20111205_152658.jpg


20111205_152644.jpg

't Wordt wel een beetje druk bovenin zo, maar het kan. Ik zal wel een satelliet op de ontvanger er bij doen, die plaats ik dan buiten de koepel. Als ik het zo laat zitten ben ik in tijd van ja en nee het signaal kwijt natuurlijk :D
 
zou wel oppassen met de ontvaner tegen je gyro,(met schokken en evt crash)zijn nogal gevoellig met afbreken,en er ook een streepje hotglue langs leggen.

mvg,
martn
 
Thx, goeie tip. Er was al een dekplaatje van 1 van de gyro's losgekomen toen ik het los maakte van het oude frame. Die werkte na testen nog wel, dus heb ik het met een drupje zap-a-gap weer vast gezet, maar dat wil je natuurlijk niet nog een keer meemaken :)
 
Vandaag alle resterende spullen binnen gekregen, maar ben even geveld door de griep.
Ik heb nog wel even wat geprutst vanavond, maar boorde bijna een van de pootjes aan ^%$, dus morgen maar verder, nu is niet zo'n goed idee. Vreemd hoe dat op je inwerkt, je bovenkamer werkt echt wat minder helder zeg maar. Iemand een idee waar ik m'n centerpons gelaten heb? :D
Morgen maar weer dan...
 
Back
Top