de juiste nitro gebruiken

O ja hoor, het bestaat en kan gebruikt worden, wel een extra shimring van 0.1 of 0.2mm erbij plaatsen.

Maar de winst zal minimaal zijn.

ik heb het vandaag eens geprobeert en moet zeggen dat ik wel verschil merk met de 25%.
mijn motor is een navarossi bonito 7p/turbo , maar zou hem niet graag naar de haaien rijden.
vandaar dat ik om advies vraag op dit forum

meer nitro, dus meer vermogen ( dat wil je uiteindelijk ) is ALTIJD meer slijtage en d.w.z. dat de levensduur van je motor wordt verkort.

Hans

Meer nitro betekent een vroegere ontsteking en dat is schadelijk voor je onderdelen. Uiteraard geeft een vroege ontsteking heel veel koppel bij het optrekken maar op het zal de hogere toeren afremmen door een te vroege ontsteking. Bij een te vroege onsteking ontstaan er hoge krachten op de drifstang en krukas met de kans op breken.

Daarom moet je de compressie verlagen middels "headshims" zodat de ontstekingstiming weer goed komt.

Uiteindelijk is het heel leuk maar je betaalt je scheel aan de brandstof....

O'Donnell Racing Fuel - Racing Fuel
O'Donnell Racing Fuel - Boat Fuel
En je kunt natuurlijk ook gewoon (bijna) zuivere nitromethanol kopen om zelf te mengen. Ik ben er wel eens bij geweest toen iemand probeerde een oude motor aan zijn eind te brengen door hem op bijna pure nitromethanol te laten lopen. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar eerder door een gebrek aan smering.,

Nitromethanol bestaat niet! 't gaat hier om nitromethaan en methanol.

'nitro' is dus ook géén correcte omschrijving van de motoren, 't gaat om methanolmotoren, waar 'nitro' kan (en niet moet) aan toegevoegd worden, en dit enkel om meer 'zuurstof' in de motor te brengen (bij verbranding van nitro komt extra zuurstof vrij, maar ook salpeterzuur...) die zuurstof helpt bij het vlotter verbranden van de methanol. 't heeft dus een beetje 't effect van een turbolader.. er bestaan heel wat mythes over nitro, maar om d'r eentje te ontkrachten: het is absoluut NIET extreem brandbaar of explosief, zoals ik al horen beweren heb... integendeel, mocht de ontstekingstemperatuur (het zg. "flashpoint") een paar graden lager liggen, was het zelfs niet als "brandbaar" te classificeren......

het is dus een hulpmiddel bij de verbranding, maar géén brandstof op zich. daarom ook dat hele hoge concentratie's hiervan géén zin hebben.

Eigenlijk doe je het wel want Nitro is een algemeen begrip geworden....

't is nie omdat't algemeen is, dat't juist is maar bon soit....(big can of worms here, haha)
wou eigenlijk vooral regaregen op de titel 'juiste nitro'... er is er maar één, nitromethaan.......

Vorig jaar heb ik staan praten met Daniel Reckward en zij reden vroeger op 45% nitro. Hij zei dat dit meer power onderin geeft. (wat Roelof dus ook zegt). Ze zijn daar vanaf gestapt omdat het gewoon niet meer mag in Duitse cups.
Het zal ook wel meer slijtage geven veronderstel ik. Als je op hele hoge hoogtes gaat racen dan 45% wel aan te raden, maar hier zou ik gewoon 25/30% blijven rijden.

wat is eigelijk het percentage waar je de levensduur van je motor optimaal benut?
ik rij altijd op 25% maar voor je recreatie bak wil je eigelijk wel dat je motor langer mee gaan dan dat de prestatie optimaal is.

De levensduur op hogere percentages kan net zo lang zijn mits je maar de juiste kopspeling instelt. Verander je de kopspeling niet als je op meer nitro gaat rijden dan waar de motor op ingesteld is zullen de krachten intern hoog op kunnen lopen ten koste van de levensduur.

Back