De Kappa 35 F5J

Discussie in 'F5J' gestart door GJVO, 16 jun 2014.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Na 4 weken is hij binnen.
    De Full Carbon Kappa 35 van Eroplan.
    Op verzoek in mijn kleuren gebouwd (oranje / zwart).

    Ik zal komende dagen een kort verslagje maken van de montage, want bouw kan je het niet noemen.

    Het begin:
    Ik zat al tijden te kijken naar een mooie moderne F5J kist.
    Na de Elektra, Stork en andere modellen bekeken te hebben vond ik het toch het geld niet waard.
    Enkele maanden later kreeg ik de tip van de Kappa.
    5 weken geleden contact gehad met Eroplan, gevraagd wat de mogelijkheden waren en de prijs en levertijd.
    Normaal 6-8 weken maar hij kon wel een uitzondering maken.
    Ik snel een schetsje maken en een foto van hoe mijn F5B kisten eruit zagen.
    Dat moesten de kleuren worden.
    OK... no problem.
    2 weken later kreeg ik een mailtje met een foto van de vleugel die uit de mal kwam en de tekst, fuselage is in production now.
    Leuk.
    Een week later was hij klaar maar toen was ik op vakantie.
    Vorige week heeft ie hem verstuurd en nu kwam ie dan.

    Alles was zeer goed verpakt en de vleugelhoezen zaten er ook al bij.
    Her en der zitten dingen verstopt, stuurkabeltjes, stukjes hout, dopjes, schroefjes.
    Alles snel uitgepakt en het model provisorisch in elkaar gezet.
    Eerste indruk:
    Superlicht, superstijf en ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n mooie bouwkwaliteit gezien bij een wedstrijdkist.

    En dan is het nu wachten op de servo's.
    Er komen DES448 en 428 in de vleugel en nog iets lichtere servo's op hoogte en rudder.
    Motortje blijft een groot geheim maar er komt een 77 grams 3s aandrijvinkje in met een 11x6 propje.

    Alvast wat foto's van het model, morgen hoop ik iets van de details te kunnen laten zien.

    [​IMG]

    Kappa nou!
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dit krijg je dan voor een leuk bedrag.
    [​IMG]


    GJ
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zodat ziet er slank uit
    De kleuren zijn ook perfect zichtbaar.

    Ben benieuwd
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Denk eens aan de Futaba S3156 micro voor richting en hoogte.
    Heb ze ook voor de Perfection. 9,3 gram
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de Dymond D-50 besteld voor hoogte en rudder.
    Wat kracht betreft zou de D47 het al redden maar de D50 is digitaal dus waarschijnlijk iets nauwkeuriger.
    De Futaba is ook een goede keus maar ik wil af en toe wel eens wat anders uitproberen dan de gevestigde orde gebruikt.

    GJ
     
  5. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    citaat: Na de Elektra, Stork en andere modellen bekeken te hebben vond ik het toch het geld niet waard.

    Het ziet er naar uit dat de Kappa 35 niet zo veel goedkoper is of heb jij een vriendenprijsje ?

    Bij 3,54 meter spanwijdte een opp. van 60 dm duid op een slanke vleugel. Dat is niet verkeerd als het leeg gewicht onder de 900 gram blijft.
    De vraag: wat is de wortelkoorde en wat is het leeggewicht ?
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Vlieggewicht van de kappa zal +/-1300 gram zijn. Vleugelbelasting zal dan rond de 20dm2 liggen.
    Mijn perfection met zijn spanwijdte van 3690mm weegt 1413 gram. Vleugelbelasting is 18, 6 dm2.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, daar komen de gewichten.
    Ik heb mijn cocaine weegschaaltje erbij gepakt (in Amsterdam hebben we dat natuurlijk allemaal).
    Het is de full carbon versie, die is iets zwaarder dan de normale D-Box

    Romp met dekseltje en boutjes: 150 gram
    Kielvlak met boutjes: 30 gram
    Stabilo: 40 gram
    Vleugelmiddendeel: 350 gram (incl aansturing)
    Vleugeltip Links (incl aansturing) 138 gram
    Vleugeltip Rechts (incl aansturing) 140 gram
    Klein materiaal: 25 gram

    Totaal: 873 gram

    Daar komt dan een motor met prop en regelaar bij: 122 gram
    6 servo's: 91 gram
    Ontvanger: 10 gram
    Lipo: 60 gram
    Lijm en kabeltjes: 50 gram

    Vliegklaar dus 1206 gram
    Zit ik op 20 gr/dm2

    De light versie (D-Box) zal met deze componenten zo'n 1150 gram wegen.
    Dan zit je op 19gr/dm2

    De koorde op de wortel is 207mm
    Profiel is een AG (modified)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had eindelijk wat tijd om te knutselen dus de Kappa maar even tevoorschijn gehaald.

    We beginnen met de servo's voor de welfkleppen.
    De aansturingen zitten al in de vleugel gebouwd (IDS) dus het is een kwestie van heveltjes boren, de servo's mechanisch in het midden stellen en dan schuren en plakken.

    Op de welfkleppen komen DES448 servo's waar de oortjes afgeknipt zijn.
    Eerst de servo getest op werking, toen alles in het midden gesteld en een heveltje op maat geknipt en geboord.

    Dit is het heveltje op de servo (gaatje zit ongeveer 5mm vanaf het schroefje).
    [​IMG]

    De opening voor de welfklepservo
    [​IMG]

    Even opschuren met een hulpstukje, een stukje schuurpapier op een stokje:
    [​IMG]

    En dan schuren
    [​IMG]

    Ontvetten met spiritus en dan ziet het er zo uit
    [​IMG]

    De servo pak ik in met schilderstape.
    Je kan dan altijd nog de servo makkelijk verwijderen als hij stuk is

    [​IMG]

    Dan 30 minuten epoxy aanmaken en de servo in de vleugel verlijmen, wel zorgen dat de roeren in de middenstand blijven staan en ook de servo in de middenstand staat
    [​IMG]


    Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor de aileronservo's ( DES 428 ) maar ik heb er voor gekozen die servo's er omgekeerd in te zetten.
    Dus niet het heveltje naar beneden maar naar boven.
    De aansturing loopt dan mooier.


    Zo komt ie in de vleugel.
    [​IMG]

    En liggend in de vleugel
    [​IMG]

    Dan het servoplankje voor hoogte en richting:
    Er zitten gefreeste delen bij.
    Ik ga er Dymond D50 servo's in zetten.
    Alles verlijmd met witte houtlijm, de foto's spreken voor zich.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles ligt nu uit te harden, morgen ga ik verder.

    GJ
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Mooie kist hoor. Maar wat ik niet helemaal begrijp is dat de fabrikant een super licht model ontwerpt en voor de montage van de hoog/laag een hele constructie maakt om de servo's te monteren. 1 servo plankje volstaat toch ook wel. Scheeld toch weer een aantal gram.
     
  10. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo GJ,

    Kun je ook iets vertellen over welke type-kabel/stekker verbindingen je gebruikt tussen vleugel en romp ?
    En hoe verdere , (welke) aansturing tussen Hoogte en Richting en Servo-plankje je gaat gebruiken ?
    Mvg. xat
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even pauze op het werk, dus snel wat antwoorden.

    De houten constructie zou inderdaad met 1 plankje, of mooier, carbon-sandwich kunnen.
    Hoewel die 3-4 gram extra van het hout volgens mij niet zoveel uitmaken.

    De aansluiting tussen romp en vleugel gaat met de groene MPX connectors die in de romp en vleugel gelijmd worden, daar zit al een mooie constructie voor ingelamineerd.
    De verbinding tussen middendeel en tips doe ik met gewone servo-stekkers.

    Als stuurstangetjes tussen servo's en hoogte- en richtingroer zit 0,5mm staal in een buitenmantel.
    Het verschil met carbon stangetjes is niet te meten, zit in de 0,xx gram, dat heb ik al gewogen.

    Ik heb vanavond nog wel even getest hoe de roeren bewogen.
    Geweldig!
    De vleugel is helemaal strak, zonder hevels en alles is 100% spelingvrij.
    De welfkleppen kunnen bijna 90 graden naar beneden en de ailerons kunnen zo'n 45 graden omhoog.

    GJ
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    servo inbouw

    Gert Jan,

    Heb jij de servo's tegen de webbing aan ingebouwd ?
    Vraag dit omdat je bij lichte konstrukties vaker ziet dat de vleugelservo's tegen de webbing aan staan en vaak zelfs ook verlijmd worden met de webbing.
    Dit om vervormen van de vleugelhuid binnen de perken te houden. (vooral de flaps)
    Maar nu is jouw volledig CFK vleugel, redelijk stevig ...:rolleyes:
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn vleugelschaal is zo hard en stijf dat ik de servo in kan bouwen zonder dat er iets vervormd.
    En de snelheid van het model zal zo laag liggen dat er door de hevelverhouding amper kracht op de servo komt te staan.
    Er zit een soort van hulpspant in de vleugel, dit is om het stuurstangetje tegen te houden.
    Het stangetje is in een L gebogen en valt in het gaatje van de servohevel.
    Het servoheveltje loopt langs dat hulpspantje zodat het stangetje er niet uit kan vallen.

    Even op de vroege ochtend wat getekend...

    [​IMG]

    GJ
     
  14. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Het blijft een mooi toestel met een wat slanke vleugel. Daarmee kan die ondanks het minimale gewicht ook bij sterkere wind vooruit komen lijkt mij.

    Wel ben ik benieuwt naar de prijs die jij zou berekenen bij bestelling via jou. Dat mag ook wel met een PB tje als dat practischer is.
     
  15. Jean-Luc DUFOUR

    Jean-Luc DUFOUR

    Lid geworden:
    6 jul 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Belgium
    Hello Gert-Jan,

    Heb je ooit gevlogen met de Kappa 35?
    Hoe het zich gedraagt ​​in de wind je?
    Vergelijking met een Supra, Xplorer ...?

    Dank u

    JL
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Jean Luc,

    Nee, het is voor mij een verrassing hoe hij vliegt.
    Ik zat op een accu te wachten, die denk ik morgen in huis te hebben.
    En dan hoop ik hem eind van de week te kunnen vliegen.

    Gert-Jan
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inmiddels is de accu binnen.
    Door mijn werk en andere perikelen (een andere Kappa met transportschade) kon ik me niet tot bouwen zetten.
    Vanavond toch maar weer de draad opgepakt.
    Motor en regelaar zitten nu in het model.
    Alles uitgewogen en hmm, de motor is te licht.
    Het CG moet op 92mm van de neuslijst liggen en ik kom op zo'n 110mm uit.
    Mijn motor, regelaar en spinner wegen net aan 100 gram.
    Als je een motor van 120 gram zou hebben dan zou alles wel goed uitkomen.
    Ik ben nu aan het schuiven met componenten maar ik ben bang dat er toch wat lood voorin moet.
    Gewicht met een 1200 mAh 3S lipo is nu 1260 gram.
    De 30min epoxy zal nu wel weer uitgehard zijn dus ik ga verder bouwen.
    Foto's volgen later.

    GJ
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had vanavond tijd en zin om te vliegen dus de Kappa zijn maiden gegeven.

    Alle roeruitslagen gecontroleerd en dan met een zwiepje uit de hand de lucht in.
    Het motortje doet het leuk, gaat makkelijk onder een hoek van 45 graden omhoog en ik ben binnen een seconde of 15 zo rond de 200 meter hoogte.
    Ik heb toch ook maar, tijdens het vliegen, het hoogteroer met de ailerons gemixt.
    En als ik gas geef gaat ie op zijn staart staan, dus ook wat down bij de motor gemixt.
    En toen zweven.
    Het was redelijk dode lucht dus rustig rondjes vliegen en zoeken.
    Op een meter of 20 hoogte bewoog ineens de tip dus teruggedraaid en langzaam omhoog.
    Vanuit dat belletje heb ik een uur gezweefd.
    Landen is lastig, hij gaat zo langzaam en dat vind ik doodeng.
    Een ander nadeel is de carbon romp met de carbon vleugel.
    Ik zat op zo'n 400 meter afstand en toen hoorde ik al een piepje dat 1 antenne geen ontvangst meer had.
    Even wat draaien en toen had ie hem weer.

    Nog te doen...
    Vluchtfasen instellen (normaal en thermiek).
    Testen hoe achterlijk hij kan, hij is nu nog redelijk voorlijk.
    Gas op een schakelaar zetten, ik kan niet wennen aan een heveltje.
    Fijnafstemming en landingcircuit berekenen.

    En dan helaas nog een wat minder bericht.
    Ik had nog een Kappa besteld, die is gekraakt aangekomen.
    Eroplan zegt dat ik moet claimen en de post zegt dat Eroplan moet claimen.
    En hij wil geen nieuwe vleugel sturen zonder betaling.
    Heel vervelend... het is nu een beetje een status quo.
    Ik ga even op zoek naar iemand die Slovaaks spreekt, dan kunnen we hem misschien uitleggen wat hij moet doen.

    Eerste indruk van het vlieggedrag:
    Hij vliegt heel simpel, zo simpel dat ik het vreselijk saai vind.
    Misschien dat het in wedstrijdverband wel weer leuk is.
    Wat motor betreft kan je gerust een zwaardere nemen, een Plettenberg Mosquito4, een Kontronik of eventueel een buitenlopen, ook dat past wel.

    En nog wat foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    GJ
     
  19. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Mooie kist!
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij ziet er erg mooi uit.
    Fijn dat hij goed vliegt.
    Ja als hij zo goed vliegt en zo makkelijk in de thermiek hangt is de kans dat je hem saai vind redelijk aanwezig.
    Toch zou ik graag zo'n model op de plank hebben liggen.


    verstuurd met mijn smartphone
     

Deel Deze Pagina