de kriek is klaar

hallo

vandaag eerste keer terug op eigen power
IMG_1158Small.jpg

IMG_1159Small.jpg

IMG_1160Small.jpg

er zijn nog wat drijf problemen maar deze zijn zoals je kan zien reeds gedeeltelijk opgelost
er moeten ook nog vloed gaten gefreesd worden want de gaten zitten er al maar ze zijn nog dicht
het varen op 1 motor lukte ook aardig maar er mag gerust een tweede bij LOL
want de snelheid was niet echt denderend
wat het duiken aan gaat dat gaat te langzaam
ik heb nu een 6 cellen accu en dat is voor de pomp echt te weinig
er komen er voorlopig drie AA cellen bij om het voltage van de pomp wat te verhogen en hopelijk gaat het dan wat vlotter
er is echt merkbaar en verschil tussen een tandwiel en een slangen pomp
maar voorlopig een tevreden kapitein
er is nog werk aan voor de boot volledig operationeel kan worden maar er schijnt licht aan het eind van de tunnel
als hij zijn twee nieuwe motoren heeft gaat het ook reeds wat vlotter lopen want dit is echt een oudje dat er nu in zit
en de nieuwe zijn 480 en deze is een 400 dus ik ga zeker wat meer power hebben

voor vervolg blijf lezen

groetjes raf
ps dit is met een volle duiktank
 
hallo


dacht zo wat een paar jaar hahaha
dit topic is begonnen in 2005 en geopend door mijn goeie vriend theo
en ik hoop dat ik het dit jaar positief kan afsluiten
de tweede accu is nu vol nu kan ik de pomp op een 10.8 volt proberen en zien of ze wat sneller pompt want op 6 cellen heb je echt tijd nodig hoor
maar ja ik heb nog een heel leven voor de boeg hahahaha
groetjes raf
straks effe posten hoe snel hij duikt als er weer niets tussen komt
 
hallo


het gaat sneller maar het blijft langzaam hahahaha
een mail naar norbert gedaan en gevraagt of ik de pomp op 11 a 12 cellen mag gebruiken
op 12 zou het 14.4 volt zijn dat moet die motor toch zeker aan kunnen
de koppeling was weer los gekomen van de aandrijf as maar dat was te verwachten daar ik nog geen maden schoefjes heb en dat is wachten tot ik naar albatros kan gaan

groetjes raf
ps heb nu een packet van 11 cellen dat ik aan het laden ben
als het met deze goed gaat laat ik een nieuw paket maken
 
hallo jan


nee net ietsje sneller hahahaha
maar het komt aardig in de buurt
ik heb besloten om de pomp op 12 cellen te zetten
inplaats van sub c komen er dan AA cellen in maar nieuwe techniek
deze zijn sterker en kunnen meer stroom leveren dan de oude
maar ze zijn maar 21. amp dus ik ga twee pakken laten maken wan 12 met een midden aftakking
laden zal niet makkelijk zijn hahaha maar met een speciaal stekkertje zal dat wel lukken
of ik het in de shop in hun kopje krijg wat ik wil dat zal weer een ander paar mouwen zijn
maar ik moet zeggen dat ze erg hun best doen bij ak batteries want ze hebben voor mij al heel rare packs in elkaar gelast
groetjes raf
 
hallo

bericht gehad van norbert
die pomp mag tot 24 volt hebben
niet moeilijk dat die traag pompt het is een 24 volt motor
dus opzoek naar een 480type met een lange as
mischien in dortmund
er zitten nu 6 sub c cellen in en 5 aa straks een kijken of het reeds sneller duikt
maar het is echt eivol nu daar vooraan in het accu bakje
groetjes raf
 
hallo


niet te vroeg victorie kraaien maar kriek heft vandaag op eigen vermogen gedoken en terug boven gekomen
en ook gevaren voor en achter uit
eerlijk moet ik zeggen dat er nog problemen waren
eerste klein probleem de ontluchting is veranderd en loopt door de periscoop
er is een verschil van 0.5 cm met lucht happen en water zuigen en dat was wat weinig
in het test basin staan er geen golven en wind maar op open water zou het systeem problemen onder vinden
dus nu is de periscoop 10 cm hoger dan het dek en dit geeft goeie resultaten

de aandrijving is een ander probleem
de koppeling kwam steeds los ook al was er een vlakke kant aan de as gevijld
dan maar een maden schroefje er in en het was beter maar nog niet voldoende
de as zit maar nipt in de koppeling dus ik heb de contramoer van de prop afgedraait tot halve dikte en dit resulteerde in een betere zitting in de koppeling en nu blijft alles voorlopig zitten

de regelaars moeten afgedekt worden daar ze juist onder de doorvoeren zitten en als er een druppeltje water naar binnen komt is het langs daar (was natuurlijk gebeurt wat dacht ge)maar er is niets stuk gegaan en alles werkt nog (oef )
ik ben nu aan het laden om te kijken hoeveel de pomp heeft gebruikt op 10 duik proeven
zodat ik ongeveer kan uitrekenen hoeveel keren ik volledig kan duiken

storing heb ik niet onder vonden en dat is toch verwonderlijk daar alles zo compact op elkaar zit

het duiken duurt nu 2.5 minuten op die 11 cellen en voorlopig laat ik geen ander pack maken daar dit een aannemelijke tijd is waar ik voorlopig mee kan leven

de schroeven is weer een ander probleem
het zijn messing 4 blads schroeven en ze zijn een beetje te hevig
de kriek vaart op zijn 1 schroef reeds zo snel als hij op twee schroeven zou moeten varen dus er gaan drieblad schroeven moeten aangekocht worden en dat gaat lekker weer het verbruik naar omlaag brengen
het verbruik van de pomp en de motor op de 6 sub c cellen was 400 miliamp
ik heb toch zeker een 15 minuten gevaren op die ene motor en dan nog die 10 duik beurten die ook stroom verbruiken van deze accu's
als het verbruik niet hoger wordt dan ga ik 1 regelaar er uit halen want deze kunnen 30 amp aan constant en dan spaar ik weer wat gewicht vanachter

groetjes raf
ps straks de laad stroom van de AA cellen

het verbruik van de pomp is 187 miliamp
dat is dus heeeeeeeel weinig en dan kom ik met die 2700 zeker lang genoeg toe
 
Laatst bewerkt:
hallo


hier een van de eerste opnames

hier lag de boot nog redelijk schuin maar na deze opname was dit recht gezet
en dit was nog op een volt of 9.4
er is dus met die 3 extra cellen nog een minuutje afgesnoept
of een paar extra nog meer snelheid gaan geven zal zich in de loop van de tijd uitwijzen
met een 2.5 minuten vind ik het best goed en doseren gaat ook netjes
nu nog een serieus water waar ik proef kan gaan varen
zowel boven als onder water om de duikregelaar af te stellen en de trim van de duikroeren

groetjes raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo


de discutie over het plaatsen van de motoren met lex heeft me aan het denken gezet (bedankt lex)
waarom verbruiken mijn motoren 10 amp?????
wat blijkt nu
het zijn 4.8 motoren en ze draaien op 7.2
het wrijvings probleem is ook opgelost en nu ze terug op 4.8 draaien is het verbruik nog maar een 3.6 amp
wat een aannemelijk verbruik is
toch maar wachten op de nieuwe motoren voor ik verder ga met deze boot
de spead gear zijn wel 7.2 motoren en dus ga ik er niets aan veranderen
het kan zijn dat ook de schroeven dan kunnen blijven zitten want de boot zal minder snel gaan

groetjes raf
 
hallo


de kriek heeft zijn nieuwe motoren en zoemt lekker
het droog testen van de motoren was nodig om het amperage te kunnen meten
ik kom nu uit op een 5 amp voor de motoren en ben daar best tevreden mee
nu het accu probleem
de pomp loopt het beste op 24 volt daar het eigenlijk een 24 volt motor is
NB heeft er eentje lopen op 12 maar heeft de motor herwikkeld (is ook een optje maar ?????liever niet)
dus effe aan het rekenen gegaan

nu dacht ik om de motoren op 14.4 volt te gaan laten draaien
daar de regelaars van norbert 18 volt aan kunnen
de amperes gaan omlaag want ik mag max 10 amp gebruiken konstant
ik krijg een gewichts vermindering en ik krijg weer wat plaats om mischien toch de voorste duikroer servo te kunnen plaatsen
ik krijg er twee pakketten in van 12 cellen dus de amperage verdubbelt
en dan kan ik langer varen
in serie voor de pomp is wat te veel want dan kom ik op 26.4 volt

eens kijken wat er nu verbruikt wordt op 13.4 dan heb ik een indicatie

groetjes raf
 
hallo

vandaag de test gedaan op 12 cellen en ik heb een verbruik van 4 amp
dat vind ik dus best mee vallen
op accu's van 2.3 kan ik dus een halfuurtje varen want de pomp gebruikt niet zoveel
met deze opzet win ik wel een 200 gr aan drijvermogen voor aan wat ook niet onbelangrijk is
dus nu kan de servo en het mechaniek er in om de voorste duikroeren aan te sturen
alleen nu nog zien waar ik het ga plaatsen

groetjes raf
 
hallo


hier zit een blije kapitein
de kriek heeft wonderbaarlijk goed gevaren en gedoken
dit op 12 cellen aa type
het verbruik was binnen de perken en de motoren waren hand warm
er is een deel van het lood dat langs een kant in de romp was gekleeft volledig verwijderd geworden
dit heeft een grote reductie van styrodure die nodig was om extra drijfvermogen te creeren tot gevolg gehad
hier een paar foto's van de kriek in zijn ellement

IMG_1229Small.jpg


IMG_1227Small.jpg

IMG_1226Small.jpg

IMG_1225Small.jpg


IMG_1223Small.jpg

IMG_1222Small.jpg

IMG_1221Small.jpg

IMG_1220Small.jpg

IMG_1219Small.jpg

IMG_1218Small.jpg

IMG_1217Small.jpg

IMG_1216Small.jpg

IMG_1215Small.jpg
 
hallo

de boot kan dus echt aan zijn periscoop hangen
en inderdaad het beetje gewicht dat nog in de periscoop komt als hij duikt is voldoende om de boot te laten zakken
maar een oplossing (niet zo elegant)is om dan vol achter uit te varen dan komt zijn hek terug boven en daarmee ook het topje van de periscoop
wat voldoende is om terug leeg te pompen
het zal nog veel oefenen worden om deze boot zover te vertrouwen dat hij ook in een vijver gaat varen

maar voorlopig zit het nog goed
er is 1 regelaar uit verdwenen dus hij vaart nu op een norbert bruggen regelaar die er geen probleem mee heeft
en er is wel een pak lood uit de romp gehaalt maar hij blijft tamelijk stabiel en wiebelt niet zoals de u47
groetjes raf
 
hallo

vandaag om dat ze zo braaf geweest is en haar best heeft gedaan heb ik nieuwe schroeven gekocht
drieblad met een lange punt die ietsje kleiner zijn dan die ze nu er onder heeft zitten
ze is geen speedduikboot dus daarom wat meer elegantie en wat dimmen

vandaag naar dortmund geweest dus daarom de nieuwe delen

groetjes raf
 
die boot is zijn prijs in goud waard hahahah iedere keer weer iets nieuws voor die meid
die moet toch veliefd op je zijn of jij op haar om dat je ze trouw blijft rrrr die heks hahah

grt.theo
 
Back
Top