de kriek is klaar

Discussie in 'Duikboten' gestart door theodorusjex, 20 aug 2005.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de kriek krijgt een nieuwe kont
    vandaag weer eventjes aan de kriek begonnen na zijn duik in de kelder
    ik heb dus besloten om een nieuwe kont te gaan maken
    ik ben nu alles aan het plamuren nadat ik de brokken weer aanelkaar heb gelijmt
    een hele klus want er waren stukjes die gewoon weg niet meer tevinden waren
    nu nog de vloedgaten afdichten want deze zijn niet zo bevorderlijk voor de mal als daar polyester door loopt
    het dek ga ik proberen terug te frezen (nu ze weer bedrijfs klaar is)en zo sla ik dus twee vliegen in 1 klap
    daar de lucht dan door de spleten in het dek kan ontsnappen tijdens het duiken
    de assen ga ik inkorten zo ook de as buizen
    daar de kriek origineel met m2 assen werdt gelevert en ik deze naar m4 heb vergroot ziet het daar vanachter nogal lomp uit
    ik wil dus de assen binnen in de romp op m4 houden maar met m 2 door de romp naar buiten gaan
    daar komt dus een stukje m4 draad op zitten waar dan de mooie koperen schroeven weer op passen
    moeten wel de uithouders terug op m2 gemaakt worden maar dat zal wel lukken
    de vloed gaten ga ik in de polyester romp proberen te frezen daar in de abs romp deze niet zaten en het niet te doen is door al de gelijmde en geplamuurde delen

    groetjes raf
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zo te lezen heb je nog aardig wat werk voor de boeg, is trouwens een mooie oplossing dat verloop van 4 naar 2 mm voor je assen, het resultaat zal meer op schaal zijn.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    schuren en plamuren om zot van te woren
    de romp is op sommige plaatsen wel heel dun aan het worden
    en de 100 samengekleefde stukjes maken het er ook niet makkelijker op
    de mal gaat niet 100% glad zijn zoals ik zou willen maar ik ga consessies moeten doen om het realiseerbaar te kunnen maken
    het was een wrack toen het terug uit de kelder kwam om er terug iets bruikbaars van te maken mag ik niet al te krietisch zijn
    het origineel dat dan weer uit de vorm komt kan ik dan nog wat na bewerken als het nodig mocht zijn

    alleen het weer speelt niet mee
    het is wat koud om buiten te spuiten dus spuiten doe ik in de kelder en ik laat de romp voor de kachel in de living drogen (madam nie kontent )

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2008
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Sorry ik ben nog stoned van het solderen
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    je maar wie maakt nu zo snel zoals gij effe 4 van die kanonnen
    nie moeilijk dat ge daar stoned van wordt

    groetjes raf
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf, slechts een 1,5 uur per dag afkicken in het hobbykot, het meeste werk is de voorbereiding, maar te lezen aan het werk wat jij nog aan je kriek moet doen weet je wel wat dat inhoud
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred
    het voorste deel van de kriek is nog heel en de toren ook
    het was juist heel het achterste stuk en het tech rek dan de kelder was ingeflikert
    dat moet dus allemaal opnieuw gemaakt worden
    het voordeel is dat ik nu sommige stukken makkelijker en beter opnieuw kan maken
    daar ik de oude stukken als mal kan gebruiken
    de motor steunen maak in nu uit printplaat omdat ze de warmte beter geleiden en zo blijven de motoren koeler
    de eind dop waar alles langs naar buiten gaat gebruik ik nu ook als mal omeen nieuwe te maken (mischien in aluminium)of weer in die plastiek plaat
    de pistompomp dat is nog een verhaal appart en mischien gebruik ik terug het systeem met een tank en ballast pompje
    het hangt allemaal van de plaats af die ik over heb

    groetjes raf
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf, dat klinkt allemaal heel erg bekend, ik heb mijn eigen boot al een keer of 6 verherbouwd, volledig leegtrekken en weer opnieuw opbouwen en hopelijk met de opgedane ervaring wat anders, beter of makkelijker opnieuw weer inrichten.
    We leren het nog steeds met vallen en opstaan, maar stukvallen is niet echt een prettige ervaring.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik ben nu bezig met de restauratie van het dek
    ik heb zo een speciale klei waar polyester niet aan kleeft en heb daar een afdruk van een nog goed stuk dek mee genomen
    dit is dus de negatieve mal geworden en daar zit nu polyester in met 3 doekjes
    het is een flinter dun stukje daar het toch maar 1 malige gebruikt moet worden
    het inpassen in het beschadigde dek ga je hopelijk haast niet zien
    ik heb een groter stuk moeten weg zagen om het geheel passend te krijgen
    nu heb ik dus inkervingen tussen de gratings in deze ga ik nu voorzichtig plamuren als alles is uitgehardt
    van het volledige stuk een mal in 1 keer maken gaat toch niet lukken
    daar het dek echt hopeloos is wat de gratings betreft
    dus maar in drie stukken dan wel weer
    op de zijkanten ga ik proberen om twee lippen te laten staan waar het dek komt op te rusten
    de romp helften ga ik eerst uit twee losse stukken maken die als laatste in de vorm terug tegen elkaar worden gelamineert
    zo blijven ze hun vorm behouden en heb ik wat meer stevigte om ze uit de vorm te krijgen
    ik ga het niet te dik maken want dan krijg ik problemen met het frezen van de vloed gaten daarna

    groetjes raf
    alles staat nu te drogen tot morgen
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag de asbuizen ingekort
    ze zijn nu nog een 10 cm lang daar ze voorheen 30 cm waren
    een van de dunne assen is ook reeds klaar en zoals voorzien aan het einde een stukje m4 draad opgesoldeerd
    er komt toch niet zoveel kracht op dat laatste stukje zitten dat ik dit met zilver zou moeten solderen dus met gewone soldeer gesoldeerd
    om de dunne as te onder steunen ga ik romp doorvoeren maken met een busje in van M2
    maar om alles mooi uit te lijnen ga ik de oude assen nog gebruiken daar de steunen en de armen waar de duikroeren aan zitten nog in een goede staat zijn wil ik deze terug hergebruiken om de assen uit te richten
    daarna worden ze vervangen door dunnere exemplaren wat weer het model tengoede gaat komen
    ik ben nog steeds niet tevreden over de romp dus maar weer schuren en plamuren hahahaha joris en manfred zijn daar ook mee bezig dus die weten van mee praten

    groetjes raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de romp staat in de primer
    als deze droog is nog eventjes terug opschuren met 2000 en dan de lak verf er overheen
    ik heb nog wat lak verf staan (dacht blauw)maar de kleur speelt geen rol daar deze verf alleen dient om het abs van de polyester te scheiden
    daar het styreen in de polyester heel graag de abs aantast en dan krijg je een heel slechte mal
    en na al het werk dat er aan gedaan is wil ik dit dus vermeiden

    groetjes raf
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    we zijn een nachtje vereder en nog steeds aan het plamuren
    na het spuiten van de lak verf kwamen er nog teveelonregelmatigheden aan het licht dus op nieuw een laagje plamuur
    daar waar vroeger de assen hebben gezeten heb ik een stukje abs ingezet en aan 1 kant kwam dit steeds weer los
    daar ik nu de vloedgaten heb dicht gemaakt met een mengeling van plamuur en polyester (wordt een papje)heb ik de overschot aan de binnen kant over deze herstelling gelegd en hoop dat dit nu wat meer stevigte geeft op die plaats
    het papje polyester en de plamuur zorgen er voor dat het een beetje flexible blijft
    en toch gemakkelijk te schuren is
    straks de andere kant want dit moet eerst drogen (uitharden)
    ik heb besloten om toch de twee romphelften als 1 mal te maken daar dit makkelijker is daar ik dan geen plaat moet gaan uitzagen welke de perfecte vorm van de romp hoeft te hebben
    het dek wordt een stuk abs waar terug de groeven worden ingefreesd en dit wordt later op de nieuwe polyester romp gekleeft(endfest 300)

    groetjes raf
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zit op het ogenblik op de kennel bij vrienden dus het werk licht wat stil
    wat niet wil zeggen dat ik stilzit hahahahaha weer moeilijke uitleg
    ik heb een heel mooie techniek gezien om vloed gaten in een mal te maken
    makkelijk te doen en niet kostbaar
    eerst de vloedgaten maken in een stukje alu of plastiek
    je hoeft er maar 1 te maken van elke die je nodig hebt
    dan met was daar de vloedgaten in gieten
    zo heb je allemaal blokjes was
    deze op de romp kleven (daar waar ze moeten zitten)en dan de gelcoat aan brengen
    en de mal verstevigen met glasdoek
    als de romp(plug) dan uit de mal komt dan de was met warm water uit de mal spoelen
    dan heb je dus vloedgaten in je mal
    daarna in de vloedgaten mal siliconen gieten en de rubberen vloedgaten terug in de gaten steken
    deze moeten wel de dubbele hoogte hebben dus uitsteken binnen in de mal
    daarna zet je gelcoat ronde de vloedgaten en in de mal (eerst los wax naruurlijk)en dan een paar laagjes glasdoek
    na het ontmallen kan je de rubbertjes uit de romp trekken en je hebt daarna mooie vloedgaten
    als je mooi lamineert heb je der aan de binnen kant haast geen werk aan en heb je aan de buiten kant perfecte vloedgaten
    ik ga dit bij de krick proberen voor de eerste keer dus effe wachten op resultaat

    groetjes raf
     
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    lijkt me wel moeilijk om de glasvezel om deze uitsteeksels heen te krijgen.
    en losse vezels, dat wordt een kliederzooi...
    (bij mij dan)
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo ronald

    gelcoat heeft geen vezels
    en ik werk steeds met vezeldoek inplaats van gewevendoek
    het werkt een stuk makkelijker om door de bocht te gaan met vezels dan met doek
    daar de romp dubbel is en er een wtc inkomt zitten is het niet dat hier een constructueele sterkte nodig is die druk mmoet kunnen weerstaan

    maar we zien wel hoe het loopt als ik terug thuis ben en eindelijk aan het werk kan beginnen

    groetjes raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    morgen weer verder als het weer mee zit
    ik ga dan proberen om de gelcoat aan te brengen
    en daarna de glasdoek
    het idee van die vloedgaten laat ik nog maar eventjes waar het is (op de berg staat een tekentafel onder een dakkapel)
    want het is in de garage toch een beetje te koud om de aluminium mal uit te frezen

    groetjes raf
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag de gelcoat aangebracht en er gaat nog een laagje polyester doek over heen
    anders krijg ik krokodillen in de gelcoat(da zijn zo van die geleiachtige slangetjes)
    als het lukt en de madam niet te kwaad is over de stank doe ik nog twee lagen glasdoek hahaha
    met de mal naast de kachel hardt de gelcoat wel redelijk snel uit

    groetjes raf
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zo de twee lagen zitten er op
    nat in nat gedaan dat geeft de meeste stevigte
    het is maar voor een malletje maar ik maak ze toch liever echt stevig
    dan kunnen ze de zolder op nagebruik en ingeval later er nog eens eentje nodig moest zijn zal deze mal het zeker overleeft hebben

    na wachten tot alles uitgehart is en dan verder met het dek

    groetjes raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    grrrrrrrrrrr de mal een beetje te stevig gemaakt
    de plug wil er niet uit
    ik dacht een laagje meer kan geen kwaad (dus echt wel)en had de rest van de polyester dus maar opgewerkt
    resultaat is dat de mal dus onbuigzaam is geworden in geen enkele richting
    ze plooit geen MM
    om zot van te worden is het
    warm water en azijn niets helpt de plug komt er niet uit
    nu ga ik proberen om op critieke plaatsen de mal in te zagen zodat ze een klein beetje plooit en de plug er uit komt

    wordt vervolgd

    groetjes raf
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de plug is er uit en ik heb niet teveel moeten doorzagen
    achter aan de kont heb ik een 10 cm ingezaagd en dan heb ik de plug terug herleid tot kleine onderdeeltjes zonder het dek te beschadigen want dat heb ik nog nodig
    om er terug een mal van te maken
    azijn en heet water hebben het restand van het lossings product opgelost en de mal is klaar voor gebruik.
    morgen terug waxen en er lossings product in aanbrengen en dan de gelcoat en lamineren
    alleen kan ze der nu makkelijker uit daar het dek er niet opzit en ik de romp dan kan samen drukken en zo de romp er uit halen (hoop ik)
    dan kan ik beginnen met de rest van de onderdelen zoals kiel en duikroeren terug beginnen aanbrengen
    nu nog een stukje aluminium vinden om in de bajonetsluiting te monteren en ik kan de gaten overnemen van de bestaande dop

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina