de kriek is klaar

hallo

endfest heeft lang nodig om uit theharden
dus het is nog steeds niet klaar
morgen dan maar proberen de bajonetsluiting op zijn laats te krijgen
het hangt van de bajonetsluiting af of heel het achtertsuk mooi uitgelijnt zal zijn met de rest van de boot

groetjes raf
 
Raf,

als je Endfest wat verwarmt, bij de verwarming leggen bv, dan hard het sneller en heeft een betere hechting.
Maar je moet niet alles lijmen met Endfest.
Ik lijm eerst met 2 componenten, en dan af lijmen met Endfest.
Is sterker en ook niet zo duur en zeker water dicht als Endfest over de andere lijm heen gaat.
Vooral de naden lopen mooi dicht dan.

Hein
 
hallo hein

deze verbindingen zijn natte verbindingen DWZ ze moeten niet waterdicht zijn
en ik leg de romp wel bij de kachel maar dan duurt het nog een paar uur voor de endfest uitgehard is
olaf heeft me een grote tube endfest mee gebracht van 90 gr en deze kost de helft meer dan die kleine tubetjes die ik hier nu kan krijgen
vandaag ga ik de zaak uitrichten maar de madam is aan het poetsen dus moet ik me een beetje op de achtergrond houden
want als ze bezig is dan is het juist een witte tornado hahahaha
normaal doet ze dat als ik werken ben maar een vriending van ons is heelziek (kanker) en nu gaat ze daar door de week helpen dus blijft er voor het huishouden hier bij ons niet zoveel tijd over
is wel of topic maar pffffffff effe wat stoom afblazen moet soms kunnen

groetjes raf
 
hallo
de bajonet sluiting zit er in en de asgaten en uithouders zijn gemonteerd
nu komen de assen juist boven de duikroeren tezitten
en zal ik een aanpassing moeten gaan doen aan de steun van de duikroeren
anders komen de beschermbeugels niet meer mooi uit
ze zouden onder een nogal rare hoek komen te staan en na zoveel werk zou ik dit toch willen vermeiden
of ik de voorste duikroeren nogbestuurbaar maak is maar de vraag
want na reeds verschillende keren te hebben gevaren met de u47 in het basin heb ik ondervonden dat ik alleen daar de voorste roeren gebruik om de boot fijn te trimmen
eens ze goed staan kom je der niet meer aan
dus ik denk dat ik onder de toren een regelschroef ga zetten en zo spaar ik plaats en een servo in de wtc

nu weer wachten tot alles is uitgehardt om verder te kunnen

groetjes raf
 
hallo

hie reen paar foto's van wat ik vandaag gedaan heb
IMG_0885Small.jpg

hier zie je dat de assen een 5 mm te hoog zitten
er kan niets meer aangedaan worden daar de gaten zo uit de drukwand komen
de as steunen zitten nu ook reeds vast gelijmt
deze worden later door een passende bus terug gebracht op 2.2 mm maar om ze uit te lijnen was dit veel makkelijker met de 4 mm assen

IMG_0886Small.jpg

hier zie je dat de hoek die de koppelingen maken toch nog binnen de perken vallen
IMG_0888Small.jpg

en hier zie je de verstevigde doorvoeren door het schot heen
dit wordt later opgevuld met polyester vezels omdat de printplaat wand niet dik genoeg gaat zijn
en ik toch graag wat meer stevigte wil
de drie gaten die je boven ziet zijn voor de doorvoeren van de stuur stangen
onder moet er nog een gat komen voor de water intake naar de pomp toe

groetjes raf
 
hallo

vandaag de duikroeren laten zakken en terug uitgelijnt
een hele klus daar de zijkanten van messing waren en de opvulstukken kunststof
wat antuurlijk de lijm deed lossen doordat de messing warmm was geworden van het schuren(schuurmachine)
terug alles in elkaar gezet en dan met ca lijm uitgericht later wordt het bijgevult met endfest.
de vorm voor de duikroerbeschermingen is niet meer te vinden ????normaal liggen deze allemaal in een schuifje maar deze mal nu juist weer niet
dan maar een nieuwe maken wat weer de tijd van verder bouwen verlengt
siliconen heeft toch een nachtje nodig om voldoende uit te harden
meteen de voorste beschermingen en nog twee kruisbolders er mee ingezet want ik moet het doosje toch volgieten dan beter een paar stukken extra er in want een malletje van een bolder is nooit weg
en siloconen rubber kost ook een beetje dus optimaal gebruiken dan maar
de beschermingen zijn dezelfde als die van de u47 maar ze worden iets korter gemaakt
wat perfect kan met giet massa
ik doe er wel een messing draadje in om wat extra stevigte te bekomen(gewapend beton is ook sterker)
als de siloconen is uitgehart giet massa er in en verder met die boot
want hij heeft nu lang genoeg in zijn kist gezeten

groetjes raf
 
hallo

die stomme rubber hardt maar heel langzaam uit
om zot te worden
ik dacht vandaag nog twee beugels te kunnen gieten en ze van lengte te maken
zodat ik ze tegen morgen zou hebben vast zitten
niet dus en dat is balen
en het ergste is dat ik voor de rest niet verder kan voor deze geplaatst zijn
en de fietsen winkel voor de spaken was vandaag ook al niet open dus ook geen dunnen asjes kunnen maken
echt een maandag is hier een rot dag wat materiaal kopen betreft
en de andere dagen ook want dan hebben ze nie wat je moet hebben hahaha

groetjes raf
 
hallo

die stomme silicone wil niet uitharden
dit gaat weer een weekje duren denk ik
om zot te worden
zien of ik de fietspaken vandaag tepakken kan krijgen dan kan ik daar toch mee verder

groetjes raf
 
hall

ik ga dan maar verder met de romp
daar de kriek een 7 B is ben ik aan het denken om achter een torpedo buis in te bouwen
het voordeel is dat er dan een enorme mogelijkheid bestaat om te ontluchten/water in te nemen
ook het spannen van de antenne kabels kan dan op deze manier gemakkelijker verlopen
ik ga de luster klem aan passen om de stuur stang aan vast te maken
want ik moet dat kogelgewricht afslijpen dat het nog juist de roerstang mee vast klemt maar ook zich zelf
denk dat ik er een druppeltje CA lijm aan ga doen

groetjes raf
 
hallo

twee fietsen spaken wil je nie weten wat je hier moet doen om er aan te geraken
3 winkels en 1 uur later terug thuis met de buit
2 inox spaken en een stuk of 6 van die kopjes
nu blijkt dat de draad die op die spaken zit geen normale metrische draad is
ook geen engelse draad en geen gas draad
tapjes voor deze draad zijn er niet te koop of die moeten besteld worden
dat is toch niet meer normaal hoor
die tapjes komen uit juist ja china
het zou 3 weken duren voor ze hier zijn

om gek van te worden
dan maar proberen om M2 te snijden met gewone snijkussens op die inox
het zal me wel een snijkussen kosten daar ben ik nu reeds zeker van
jonge jonge hoe gek moet het hier nog worden

groetjes raf
 
hallo

hier de eerste as die ik klaar heb
assen1.jpg

assen2.jpg

maar nu de vraag
loont het de moeite om dit allemaal te doen??????
wat denken jullie er van
je kan duidelijk het verschil zien tussen de beide assen
maar binnen is de as dus in twee delen en zitten aan elkaar met een mofje met 2 inbus maden schroefjes
dit komt de stevigheid zeker niet ten goede
graag reactie hier op
er komt nog een busje te zitten daar waar de as door de romp uit komt
en een bekleding zodat het er wat mooier uit komt te zien
straks daar ook een foto van

groetjes raf
 
hallo

leuk als je zowat een deel klaar hebt liggen
moet je het juist nog eventjes aan passen dus snel klaar
dikkeas.jpg

dikkeas1.jpg

dunneas.jpg

dunneas1.jpg

hier zie je het verschil van de assen
maar er blijft niet veel as meer over dat vrij rond draait
dit is door de vorm van de kriek en kan haast niets aan veranderd worden
dus daar zal ik mee moeten leven snik
het kapje moet nog wat aangepast worden en afgeschuurd tot het een geheel vormt met de romp maar dat is afwerken en dat komt in een later stadium

groetjes raf
 
loont het de moeite om dit allemaal te doen??????
wat denken jullie er van
je kan duidelijk het verschil zien tussen de beide assen
maar binnen is de as dus in twee delen en zitten aan elkaar met een mofje met 2 inbus maden schroefjes
dit komt de stevigheid zeker niet ten goede
graag reactie hier op

@Raf: wat bedoel je met een mofje? net zoiets als een koppeling naar de motor(as)? Is het dan voor je mogelijk om een "lange mof" te gebruiken waar je per asdeel bijv 2 inbusmadenschroefjes (oei oei wat een scrabblewoord) in kunt doen.

groeten,
Jan
 
hallo jan

het is een stukje messing met aan een kant een 2 MM gat en aan de andere kant een 4 mm gat
de beide assen gaan daar in worden zo vast gezet met twee tegen elkaar zittende maden schroefjes (inbusjes)
nee niet moeilijk om te maken maar de kans bestaat dat ze ooit gaan los komen en het probleem is dan dat ik heel het achterdek er terug moet gaan afslopen om aan deze delen te kunnen komen
als het niet kan gebeuren dan gaat het ooit eens gebeuren ergens gelezen
de 4 mm assen uit 1 stuk die kan ik eventueel als ik de motoren er uit haal langs binnen er uit halen
maar als ik ze zo laat verdunnen dan moet ik eerst aan die verbindings bus geraken voor ik ook maar iets aan de assen kan doen


groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Raf,je zoekt de twee mm assen bij de verkeerde leverancier.
Je moet gewoon naar een las/construktie bedrijf in de buurt gaan ,die gebruikt voor rvs lassen ook rvs lasdraad,dat zijn draden van 1 mtr. lengte met diktes van 1 met o.5 mm oplopend naar 3 mm.Bij ons in het bedrijf lassen we ook veel rvs en daar heb ik ook wat draad mee genomen van verschillende diktes en ik maak er alles van.Ik heb vandaag nog veren van 1mm draad gemaakt voor mijn veerveiligheden.Voor de duidelijkheid,als je er veren van maakt moet je ze daarna wat warm maken om zijn veerkracht te behouden.

Gr.Joop
 
hallo

ik denk dat het 4 mm assen zullen blijven
de reden is dat ik nu de combinatie heb getest belast of onbelast
het maakt geen moer uit
het trilt als zot en heel de wtc gaat mee resoneren en dit is nu nog maar 1 motor wat een herrie ga ik krijgen met 2 motoren mijn gedacht
de 2 mm as wordt door de wrijving van de schroef een beetje getorst
en daardoor gaat hij trillen
dus terug naar af
de siliconen is nog niet uitgehart ?????dus nog maar wachten op die zooi
de regelaar ben ik nu aan het plaatsen en dan de doorvoeren van norbert en de servo's
het begint op een boot te trekken

groetjes raf
 
hallo

de 4 mm assen zitten er terug in
en nu draait alles weer mooi rond zonder getril
eveneens de sturing van de roeren aangebracht maar als ik de as die het middelste tandwiel ondersteunt wil laten doorlopen tot op de bodem dan moet e rnog een klein stukje van de schroefdraad die op de kogel koppeling zit af gevijlt worden
want nu raakt ze een klein beetje en dat blijft niet goed gaan
power genoeg met die twee motoren en de ampjes blijven redelijk onder controle

groetjes raf
 
hallo

nog niet verder kunnen werken
de silicone is nog steeds niet uitgehard
straks de beschermingen maar met de hand uitzagen
en in model schuren
want als ik op die mal moet wachten dan is het waarscheinlijk alweer pruimen tijd

groetjes raf
 
hallo

hier een van de twee beugels
beugel1.jpg

beugel2.jpg

hij moet nog wat bijgewerkt worden vooral aan het steunpunt
en het messing stangetje moet nog vastgelijmd worden is de beugel
aan het lager zit een messing stang die helemaal in de beugel tot aan de knik gaat
dit geeft extra stevigte als je iets raakt
want giet hars is niet zo schok bestendig
morgen de nummer twee maken en dan is dit hoofdstukje ook al weer afgesloten
en kunnen we weer een stukje verder

groetjes raf
 
hallo

gisteren de andere kant gemaakt
en daarna naar de dokter
een ontsteking in mijn voer houd me nu minstens een week thuis maar het nadeel is dat ik niet of zo weinig mogelijk mag lopen
om knetter van te worden
ik ga toch aan de nieuwe pomp werken
deze is kleiner dan de originele graupner pomp maar de motor moet vervangen worden daar je deze niet ontstoord krijgt
dus er komt een 400 motor in de plaats
en het geheel wordt mee onderdeel van het tech rek daar de houder waar ze nu inzit te groot is om in de wtc te passen
het uitlijnen zal wel weer een pretje worden denk ik

groetjes raf
 
Back
Top