de kriek is klaar

hallo


ja ronald gezien en opgenomen
alleen die derde aflevering heb ik gemist

groetjes raf
 
hallo

hier de beloofde foto's
kriek11.jpg

kriek1.jpg

achter nog wat te zwaar maar daar wordt aan gewerkt
ik ben al bij dat hij reeds terug kan drijven
nu terug aan het duiken en varen werken

groetjes raf
 
Zou hij dan toch nog klaar komen Raf?
Als hij klaar is zet hem dan op de schoorsteen en kijk er alleen maar naar.
Of verkoop hem.

Hein
 
hallo Hein

ne dat ellende gaat varen tot de assen versleten zijn
maar wel alleen in een basin zodat ik hem steeds kan bergen
en tevens de beperking met het snorkel pijpje niet te veel uitdagen
kijken wanneer ik de motoren in huis ga hebben
donderdag de regelaars dan kan ik proef varen en kijken wat hij op 1 motor gaat doen
dan weet ik of ik genoeg snelheid ga hebben op twee
al is de motor die er nu in zit een oudje hij doet het nog steeds

groetjes raf
 
ziet er goed uit Raf! ik ben benieuwd naar je snorkel oplossing; misschien dat ik die in mijn U47 ga toepassen, want de overdruk is nogal aan de hoge kant (nog net geen PLOP-moment)

groeten,
Jan
 
hallo jan

ik weet niet of het voor de u47 zo een goede oplossing is
deze boot is voor in een basin en niet voor open water
de snorkel is een alu buisje dat aan de wtc vast zit met een darmpje en rechtstreeks de lucht uit de duiktank door een ventieltje naar buiten voert
als de vlotter loskomt dan sluit het ventieltje af en stopt de pomp
er zit dus geen water detectie systeem tussen zoals bij mijn u47
het is alleen de vlotter die het stoppen van de pomp bestuurt
opduiken gaat via de duikroeren tot de vlotter terug omlaag gaat
hij gaat dus niet echt helemaal onder maar net met de toren nog boven voor de veiligheid
maar dat zie je wel tijdens de testen ga ik proberen een filmpje te maken

groetjes raf
 
hallo


het is stilletjes want ik kan op het ogenblik niet veel doen
ik ben nu de binnenkant aan het polyesteren
de bajonet sluiting komt zo stevig vast te zitten en elk lekje wordt zo gedicht
ook krijgt dan het tech rek zijn juiste stand zodat ik de motoren kan beginnen uitlijnen
als ze binnen zijn
daar de techrek nu in de wtc buis zit om de juiste stand te verkrijgen is het weer wachten tot alles is uitgehardt voor ik weer verder kan
dus dat was het weer voor vandaag

een idee dat me te binnen schoot was dit
zou er geen topic kunnen geopent worden waar we van de duikboot bouwers hun woonplaats kunnen in zetten
dan is het makkelijk om een route uit te stippelen voor diegene die aan de duikboot dagen willen deel nemen om met een paar mensen te samen te rijden en zo de kosten wat te drukken
en ook interresant voor de jeugdigen onder ons die nog geen wagen hebben om op een wedstrijd dag te kunnen geraken

groetjes raf
 
Hoi Raf,

zou er geen topic kunnen geopent worden waar we van de duikboot bouwers hun woonplaats kunnen in zetten

Dat is er al ... in je profiel. Alleen wil niet iedereen dat er in zetten, en zal dat dan ook niet in een topic doen lijkt me.
 
hallo Hein

deze is veel ouder dan die ik nu heb
want als je goed kijkt dan zie je op een van de afbeeldingen nog een houten romp
dus nee bedankt hahaha
ik heb deze haast klaar nu en ga hier rustig aan verder werken
alles zit nu vast gegoten en het tech rek zit er ook vast in
de motoren zijn besteld en als het lukt donderdag proef draaien op 1 motor
maar eerst deze mooi uitlijnen zodat hij met minimaal stroom verbruik draait
dan de dag er na de andere kant met dezelfde motor ook de uitlijning maken
en dan kan ik beginnen met de pomp sturing

groetjes raf
 
hallo

vandaag bij norbert geweest
en stock op gedaan
2 regelaars voor de kriek en een pomp sturing die er net nog in geraakt
maar wel een mooie oplossing
pompsturing ,water melder en accu leeg detectie (die ik niet gebruik)
de water melder wordt ook verkracht want die gaat de tank vol bewaking doen
als deze bedient wordt dan kan je niet meer duiken want de pomp stopt en laat dat nu juist zijn wat ik nodig heb (kwam nog ergens uit een schuifje hahaha)
een dikke tube assen vet en een handvol doorvoeren en dat was het
de regelaar werkt voorlopig maar er was van alles wat programatie betreft aan de hand
hij was 888 keer opnieuw geprogrameert ?????? hebben we dan zo dikwijls gevaren ???
en er zat een servo begrenzing op die je der zo niet op krijgt ingesteld ???
maar nu zou alles in orde moeten zijn
dus zondag proef vaart
en kan ik verder met de kriek als de motoren binnen zijn
eerst de pomp eenheid maar eens in bouwen en kijken of deze werkt

groetjes raf
 
hallo

de oude motoren van de kriek eventjes getest
op de oude 400 met vertraging 4/1 verbruikt hij 6.80 amp op 4.8 volt
de oude 400 zonder vertraging verbruikt 12.90 amp ook op 4.8 volt
dit allemaal wel belast in het water
de nieuwe motoren zijn van het type 480 met een 3.5/1 vertraging dus ietsje sneller
ze draaien wel op een messing 4 blads prop
de ats van norbert heeft zijn plaatsje bekomen boven op de pomp en er pseen twee regelaars in ook van norbert
daar ze zo plat zijn kan de r600 ontvanger er boven op liggen
zo blijf ik nog steeds met alle electronica boven de helft van de wtc diameter
en als er dan water binnen komt blijft dat het langste droog
en blijft de boot bestuurbaar
de water melder op de ats wordt verkracht hahaha die ga ik gebruiken om de tank vol detectie te doen
en de onderspanning van de ats die werkt gelukkig niet of is uitgeschakeld zodat ik deze sturing toch kan gebruiken om de pomp te sturen
sla ik veel vliegen op 1 printje
water melder op ac
tank sturing
ontvangst detectie anders fail safe
en spannigs detectie van de accu maar uitgeschakelt
lekker mee genomen als er nu nog een balans schakelaar op zat hahahahaha
eens met norbert praten of het niet mogelijk is want hij is nog een verschillende projecten bezig die hij wil verwezelijken
mischien 1 platform voor alles wat maar mogelijk is

groetjes raf
 
hallo


hier wat foto's over de darmen en het hart en de longen van de kriek
IMG_1092Small.jpg

twee regelaars op 1 kanaal (ik heb er geen tweede meer over dus daarom )
IMG_1093Small.jpg

de nieuw aangekochte ats van norbert (niet meer in productie spijtig)
achter zie je de 4 kanaals ontvanger die in zijn blootje staat omdat er voor de kast geen plaats is
de knik in de darm wordt nog verholpen door een eleboogje
en de witte siliconen slang moet nog vast aan dat messing stukje maar samen vormen ze de water detectie bij een volle duiktank

IMG_1094Small.jpg

over zicht van het gedeelte achter de duiktank (vooraan zitten alleen accu's)
IMG_1095Small.jpg

en hier de onderkant (zijn buikje)met de opstelling van de twee proef motoren
die worden vervangen door 480 motoren op 7.2 volt met vertraging

nu moet er nog een balans schakelaar in ook zonder kast
een servo en een ventiel die bij elkaar horen dus ze kunnen niet zomaar ergens staan
want het ventiel komt tussen die rode darm
en op de pompmotor moeten de condesatoren nog op gesoldeerd worden

en dan is de boot haast klaar denk ik dat ik aan het denken ben
hij drijft reeds op zijn water lijn hoe verwonderlijk het ook mag klinken
al met al ben ik niet van mijn principe afgeweken en dat is alle electronica zo hoog mogelijk in de boot
als er water binnen komt dan kan de boot verder werken zonder dat er door water het kritische elementen uit vallen en de boot niet meer bestuurbaar wordt
duiken gaat dan wel niet meer want de water detectie werkt zowel voor de pomp als voor water inbreuk

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

ik heb nog wat aan het frezen geweest en er nog een spantje in gelijmt
nu kan de balans schakelaar op zijn plaats gezet worden
en de bedrading is een beetje weg van de motoren
de pomp is aangesloten alleen nu kan ik niet meer testen of alles werkt daar ik nog met die motoren op 4.8 volt zit en deze 7.2 moeten worden
ik moet het accu packet ook nog aanpassen want dit heeft nu 8 cellen en dat is er eentje te veel
en ik spaar weer gewicht uit dus er kan schuim uit de romp hahaha
het is echt passen en meten hoor
de ontstoor set zit ook op de pomp dus de boot is op een paar kleinigheidjes na klaar om getest te gaan worden
ik kan altijd een draad van de aandrijfmotoren los maken om toch het duiken te testen bedenk ik me nu juist

groetjes raf
 
hallo

de linker beschermings beugel is gebroken
slechte giet hars gebruikt
ik heb normaal snelle en nu heb ik eens trage geprobeert
heb je meer tijd om iets te gieten
wel das knudde spul
als het is uitgehardt dan krimpt het gelijk zot
en een van de dek delen is beginnen blazen dat niet meer normaal is
van binnen uit is het opgepomt zo lijkt het wel
nu terug een paar stukjes gegoten om te proberen
en een stuk bajonet sluiting gemaakt voor de haai ook in giet hars
kijken of het werkt en dan heb ik een leuke bajonet sluiting de haast niets kost

groetjes raf
 
hallo

vandaag let de giethars terug naar de winkel geweest
en andere gekregen
luc zal eens kijken wat er met de hars verkeerd is want volgens spec. zou er geen verschil mogen zitten tussen beide harsen
wat hardtheid en de mogelijkheid tot draaien frezen aan gaat zou de hars structuur loos moeten zijn
nu ben ik de eerste delen aan het gieten geweest en straks eens kijken wat het resultaat gaat zijn

groetjes raf
 
hallo


gisteren avond hebben de motoren en de pomp van de kriek voor het eerst na lange tijd terug gedraait op eigen accu's
het zijn nog de oude motoren (de nieuwe zijn binnen maar ik kan ze nog niet gaan halen)maar de pomp is nieuw en blijft dus wel zitten
het voltage van de accu's is nu 7.2 daar dit voorheen 8.4 was
het verschil van deze ene cel minder is dat het gewicht nu beter verdeelt is en er minder schuim moet gebruikt worden tussen de twee rompen
de motoren trekken nog wel enorm veel stroom vooral die 400 zonder vertraging
ik ga straks proef duik doen in het test basin en daarom koppel ik de motor zonder vertraging voor deze test maar af
het duiken is nu het belangrijkste en kijken of alles waterdicht is
groetjes raf
 
hallo


shit
het duiken ging voortreffelijk tot op een bepaald ogenblik
de pomp draaide nog maar de boot wilde niet dieper??????
tank vol dan zou ik een fout gemaakt hebben met de berekening van het volume???
nee da kon niet want het ging over een nogal tamelijk volume dat nog onder gedoken moest worden
en een paar cc kan ik vergissen maar niet dit volume
dan maar terug naar boven ???????pomp draait niet
duiken wel stijgen niets noppes geen lawaai van de pomp
dan maar grabbelen en op het droge brengen
binnen de wtc open gemaakt (droog)maar er viel een stukje uit ???????
je kent dat wel je ziet iets vallen uit de hoek van je oog en waar is het heen ?????
gelukkig in de keuken allemaal steen dus dat zoeken we wel eventjes maar eerst kijken wat er gebeurt is ?????????
whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
de koppeling van de pomp in stukken uitelkaar ????
en de ats werkt niet meer daar er een stukje ontbreekt ????
dat stukje dat was weg gesprongen waar is het heen
dus zoeken en jawel hoor een condensator is van de print gerukt
doordat de koppeling is stuk gegaan is er een stuk tegen die condensator aan geslagen en heeft die van de print gerukt (help norbert LOL)
dus nu twee opties
een nieuwe koppeling maken van messing in plaats van de originele plastieken
of een slangen pompje er in en weer wachten
we zien wel hoe het uit draait maar eerst morgen de motoren gaan op halen in mechelen dat ik tenminste kan varen
en die condensator hebben ze hier wel in de lokale elektronica winkel denk ik

voor vervolg van de rot kriek blijf lezen want het is nog niet het einde van het verhaal

groetjes raf
 
suc6 er mee ik weet 1 ding...

ik koop nooit een krick:-D

iemand van de vaargroep flevoland heeft er ook een, en had zijn pompje kapot maar een nieuwe vinden ho maar, niks pasten uiteindelijk wel, wat weet ik ook niet precies maar goed...:(

groet ruben;)
 
Back
Top