de legend

• Topicstarter Topicstarter 2janm
  • Startdatum Startdatum
2

2janm

Guest
Hallo ,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort eigenaar van een zeilboot, genaamt "legend", ik heb er veel schik mee en heb er al wat uurtjes mee gezeild op mijn oefenplasje in Culemborg.Het enigste wat ik gemerkt heb is als de boot geen of weinigsnelheid heeft is deze slecht te sturen ,ligt dat aan mij of is dat iets wat bij zeilen hoort?
Het is wel een redelijke maat ( denk ik)
Romp = 900mm
hoogte = 1800mm
zeilopp. =0.38 m2
Heeft iemand ook ervaring met deze boot en zijn er nog tips en dingentjes waar ik op moet letten, behalve uit het riet houden aan de andere kant van de plas;)

Groet Jan

Het is inderdaad normaal dat als een (zeil)boot geen of weinig snelheid heeft hij nauwelijks naar het roer luistert. Dat komt omdat er geen of weinig medium, water in dit geval, langs het roer stroomt. Als water (medium) langs een schuin staand roer stroomt en dus wordt afgebogen door het roer ontstaat er een tegendruk/kracht op het roer. Meer specifiek een kracht. Deze kracht doet het schip draaien om zijn lateraal punt. (een soort zwaarte punt)
Hoe sneller het schip vaart des te sneller stroomt het water langs het roer. Bij een hogere snelheid is de kracht groter. Deze kracht is kwadratisch afhankelijk van de medium snelheid. Een twee maal zo grote snelheid geeft een vier maal zo grote kracht. Daardoor reageert het schip sterker op het roer bij een hogere snelheid ten opzichte van het medium.
Er zijn nog enkele andere factoren in het spel, maar voor het moment kan de uitleg volstaan.

Er zijn nog meer "dingetjes" waar je rekening mee kan houden. Geef eens wat zaken die je opvallen tijdens het zeilen. Dan kunnen we gericht voorstellen doen.

Goed vaarweer

Mario

ha die jan heb je foto,s van je legend
ben wel benieuwd waar zeil je in culemborg
als ik vragen mag

Dag Jan,

Voor het geval je nog niet weet hoe je foto's moet plaatsen, deze link legt dat uit. Als je je foto's op een forumalbum wilt zetten hoef je alleen het filmpje aan het begin te bekijken.

Groet,

Ad Bakker

was even op vakantie in zee land , veerse meer is iets te veel van het goede en heb hem niet te water gehad:(VriRHJ3YXdw[/media] zeilen met de legend - YouTube had nog wel een filmpje gemaakt van mijn oefen plasje in culemborg ,het is aan de parklaan, maar ben er ook achter gekomen dat het niet overal even diep is :p ,de verf van de kiel is al wat dof .

Maar heb ook een probleem met het roer gekregen en dat is dat er veel speling op is gekomen , ik bedoel het servo armpje dat op het roer zit is al uit gesleten .
Gaatje waar het tapeind van het roer door gaat (halve gaatje eigenlijk) is al uitgelubberd ,gebeurd dit ook bij andere?
Dus dit moet ik eerst vervangen denk ik .
Daarna ga ik eens opzoek naar een wat grotere plas

Laatst bewerkt door een moderator:
De roerkoning maak ik bovenaan vierkant taps en de hevel in metaal, schroefdraad en een moertje drukken de hevel op het tapse van de roerkoning , gebruik een zelfborgende moer zo moet je deze niet te hard aandraaien

Back