de lift/weerstandspolaire

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Ariel, 14 sep 2010.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hier ben ik weer.:razz:

    Dank zij de hulp van forumleden heb ik een profiel gevonden voor mijn vliegtuig.
    Het is inderdaad een relatief dun profiel geworden, het E58.
    Dit profiel moet volgens de theoretische polaire bij een
    gewenste Re = 67200 prima presteren.

    Toch heb ik hulp nodig.

    Mijn vragen:
    Op de horizontale as van de grafiek zie ik de letters, CW en op de verticale as, Ca staan.
    Waar staat dat voor?

    ß = 9,13°
    cm 0 = 0,2508
    Wat betekenen deze waardes en wat heb ik eraan

    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 742x528 en 57KB.[​IMG]


    Groet,
    Eigenwijs
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hee eigenwijz,
    Toch niet zo eigenwijs. mooi nieuw draadje gestart ... ;)

    De lift/weerstandspolaire zet in één grafiek de lift (op de y-as) uit tegen de weerstand (op de x-as).
    De weergegeven waardes zijn zgn. dimensieloze waardes.
    1 kg, 2,3 m2, 5,11 Newton, 220 Volt zijn waarden (1 / 2,3 / 5,11 / 220) met een dimensie (kg / m2 / Newton / Volt). Die lift- en weeerstandsgetallen zonder dimensie zijn dus een soort verhoudingsgetallen. Ze krijgen hun dimensie pas als de rest bekend is (vleugelgrootte, vliegsnelheid, ..)

    Het liftgetal wordt veelal geschreven als Cl (Clift, NL, Engels), Ca (Cauftrieb, Duits).
    Het weerstandsgetal als Cw (Cweerstand, NL resp. Cwiederstand, Duits), Cd (Cdrag, Engels).

    De polaire beschrijft altijd de situatie voor één Reynoldsgetal.
    Zoals al uit het verhaal over het Reynoldsgetal duidelijk is geworden is dat getal (min of meer) een constante (70.000) vermenigvuldigd met de snelheid (in m/s) en de koorde (in mm).
    We noemen dit de statische polaire.

    Eigenlijk is dat niet praktisch, wij zijn meer geïnteresseerd in de dynamische polaire (komt verderop), maar dit komt vanuit de windtunnel waarbij men een proefstuk (1 vaststaande koorde) in een konstante luchtstroom (één snelheid) meet. Re-getal is dan dus konstant, en men meet voor de verschillende aanvalshoeken de lift en de weerstand van dat profiel. Eigenlijk is de polaire twee grafieken ineen geschoven. Nl. de lift/aanvalshoek en de weerstand/aanvalshoek.

    Je kunt dus aan een polaire zien hoe de lift en de weerstand zich tov. elkaar gedragen. En dat is interessant. Heeft een profiel een hoog of minder hoog maximale Cl, Hoe verloopt de weerstand. Is die erg laag bij kleine Cl's (vliegt dus efficient hard), hoe is die bij negatieve Cl's (op z'n kop vliegen), etc. etc.
    Je kunt er het kritisch Reynoldsgetal uit afschatten ....
    Kortom heel veel dus.

    Nog even over de dynamische polaire.
    Als ik met mijn zwever langzaam vlieg met een heel hoge Cl, vlieg ik met een klein Reynoldsgetal. Naarmate ik harder ga vliegen (kleinere Cl = kleinere aanvalshoek) neemt het Re-getal toe. De dynamische polaire loopt dus door al die statische polaires heen!
    Omdat elke vleugel anders is (qua koordeverdeling en spanwijdte) en elke romp anders is, is de vliegsnelheid (en de verandering van vliegsnelheid) bij verschillende aanvalshoeken anders, en dus het Re-getal. Ergo, een dynamische polaire is vliegtuig-specifiek. Het heeft geen zin om die te publiceren, want alleen geldig voor 'mijn' kist. De statische polaire daarentegen is alleen afhankelijk van het profiel, en daardoor wel voor velen bruikbaar.

    Dirk.

    N.B.
    Uit jouw grafiek:
    "beta = 9,13d" betekent de welving van het profiel in %.
    "Cm0" (cee-emm-nul) = is het (draai)moment van het profiel bij nul-lift.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]


    Nu nog even naar het door jou aangedragen profiel.

    Inderdaad, voortreffelijk qua kritisch Re-getal.
    Maar ik zou die nooit op een zwever zetten. Kijk eens naar die polaire. Bij kleine Re-getallen en bijna onvoorstelbaar groot lift-getal. Wat wil je nog meer zou je zeggen.

    Nou ... vooruit komen bijvoorbeeld. Als ik toevallig niet in, maar naast die thermiekbel zit, moet ik er naartoe vliegen. En ik wil er wel vandaag nog aankomen. Zelfs nog eerder, nl. voordat de bel weg is.

    Dus ga ik wat harder vliegen ...
    Hmm .... bij een Cl van 0,8 à 0,6 houdt het al op. Dan vliegt dit profiel niet meer, maar stort gecontroleerd neer. Vlieg ik alsnog ONDER de bel door. :(
    Even voor de weet. Een goed uitgetrimde zwever vliegt meestal zo rond een Cl van 0,5 tot 0,7.

    Nee, dit profiel is een typisch vrije-vlucht-profiel. Heeeeel langzaaaam onbestuurd dobberen, en vooral niet 15 weilanden verder landen.

    Profielen voor radiobestuurde zwevers hebben meestal een welving van 2,5% (±1%) en een dikte van 10%.
    Grote kisten hebben vaak wat dikkere profielen (sterkte overweging).
    Snellere (arco) kisten soms wat minder welving (vaak toch wel 0,5 tot 1 %, 05 komt erg weinig voor).
    HLG/DLG hebben van wege de startsnelheden heel dunne en weinig gewelfde profielen, maar na de start wordt de welving meestal vergroot dooe de flaps 1-2 mm naar beneden te zetten. Vanwege de spanwijdte en gewicht van dit soort kisten kan dat dunne profiel ook goed.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina