de mal wil niet goed lossen

Ik ben mijn eerste stappen aan het zetten in het maken van een rompmal.

De romp is bedoeld voor een DLG (Discus Launch Glider). De plug is gamaakt van balsa. Daarna 54 grams glasweefsel aangebracht en dan maar plamuren, spuiten en polijsten tot alles superglad is.

Probleem: de plug is superglad en toch eindig ik met een plug die in tweeen is getrokken met verf die in de mal achterblijft (Ik heb dit niet één keer gepresteerd maar wel twee keer). Nadat ik de verf uit de mal heb gepeuterd ziet deze er gewoon goed uit, glimmend en glad.

Alles op een rijtje

- plamuur, filler en acryl verf zijn van MOTIP
- schuren met watervast schuurpapier 1000
- polijsten van de plug heb ik gedaan met commandant 4 en 5
- plug stuk of 8 keer in de trennungswachs van EMC-VEGA zetten
- daarna PVA op de plug

Heeft iemand ervaring met het gebruik van verf van MOTIP voor het maken van een rompmal.

Mogelijke fouten zouden kunnen zijn:
- trennungswachs tast de verf aan (de verf geeft bij het aanbrengen van de wachs wat zwart af;
- tussen aanbrengen van trennungswachs en PVA zit te weinig tijd. Ik heb iets van een uur gewacht
- tussen aanbrengen van de PVA en afmallen met formenharz zit te weinig tijd. Ook hier heb ik iets van een uur gewacht tussen de twee stappen.

Ik sta open voor iedere suggestie want er gaat toch wel veel tijd in zitten in het iedere keer fixen van je rompplug.

Groeten,

Hans Knippels
 
Hallo Hans,

je geeft zelf al deels het goede antwoord.
Lossingswas tast verf aan die niet volledig doorgehard is.
Verder moet lossingwas 12 uur uitluchten, ook tussen de diverse lagen minimaal 6-8 uur.
Dus, 1 laag opbrengen, uitpoetsen en dan 6-8 uur wachten tot je de volgende laag aanbrengt.

Het is wel raar dat hij ondanks PVA niet lost.
Waarschijnlijk wordt je PVA afgestoten door de lossingwas omdat hij niet uitgelucht is.
Ik heb ook wel eens gehad dat de PVA niet dekte, je zag visse-ogen, dus net of je water op olie wilde leggen, het water trekt zich terug.
Wat je dan kan doen is een druppeltje afwasmiddel in de pva doen, dan ben je van dat probleem af.

Maar ik denk dat het komt door het niet uit laten luchten.

Gert-Jan
 
Lak moet zeker 1 week uitharden, voor je een mal kan maken. Verder ben ik geen fan van 1K lakken. Gebruik liever 2K lakken, op PU basis. Laat deze een week uitharden, en dan goed in de was. Ik ken de hars niet die je gebruikt, maar ik zou ofwel kiezen voor een semi-permanent systeem, met gebruiking van een sealer, of voor een harde was met veel carnauba, en deze volgens gebruiksaanwijzing aanbrengen.
 
Heb je trouwens water gebruikt bij het lossen? PVA lost op in water. Dit kan even duren, dus geduld is een schone zaak.
 
Inderdad, in warm water zou hij er zo uit moeten wippen. Ik ben ook voorzichtig begonnen met mijn mallen (andere hobby, mallen zijn vergelijkbaar :) ) Ik ben blij met de tip van het uitharden van de lak.
Jakko
 
Inderdaad, in lauw water moet ie er zo uitwippen.
Maar als de lossingwas niet goed uitgelucht is dan hecht (dekt) de PVA niet.
Vroeger gebruikte ik nooit lossingwas als ik PVA gebruikte, dat ging altijd perfect.
Nu gebruik ik alleen maar lossingwas, Norpol W70.
Minimaal 10 lagen en dat lost altijd, als je maar de tijd tussen de lagen in de gaten houd.
Het is meestal een dag of 5 poetsen.
Norpol tast ook niet zo erg de verflaag aan als PAT921 (wat je nu wel zal gebruiken).
In de hele rare scherpe hoekjes wil ik nog wel eens een kwastje PVA gebruiken.
PVA laat strepen na en geeft geen mooi resultaat als je spiegelgladde mallen en modellen wilt.

GJ
 
De laatste laklaag op je plug moet een 2k lak zijn (chemisch neutraal)
Al het andere geeft problemen ...... (praat uit ervaring :( )
 
PVA is toch die lossingslaag op alkoholbasis of zit ik ff mis.
klopt, PolyVinylAlcohol, wordt ook gebruikt bij die vaatwastabletten die niet uit het zakje worden gehaald. Lost op in water, beetje lauw water werkt prima.
Ik ben ook geen fan van 1k lakken op pluggen. Blijft altijd wat zitten met alleen loswas. Met PVA lukt het prima, die sluit het oppervlak grotendeels af, maar daar krijg je weer minder goede oppervlakken mee.
Loswas doe ik altijd 5-7 lagen, kwartier wachten tussen de lagen, meestal een dag na de laatste.
 
susho, er wordt toch echt aangeraden om 24 uur tussen de lagen te wachten.
zelf doe ik een uur of 6, ik heb altijd haast.
Als ik met patwas 6-7 lagen gebruik en tussen de lagen een kwartier wacht dan kan ik mijn oermodel 100% zeker afschrijven.
Zelfs met Norpol W70 doe ik 9-10 lagen.
Ik heb van de week nog geprobeerd om minder lagen te doen, 6 lagen.. maar hij loste niet.
Was dus weer de mal uitspoelen en opnieuw poetsen.
Bij 10 lagen vliegt ie uit de mal.
En ik spuit nu de kleur in de mal met de goedkoopste spuitbus die je kan kopen, die van Action.


GJ
 
Jaap,

PVA is een vloeibaar losmiddel wat je aanbrengt met een spons.
Het is een beetje gelachtig.
Je brengt het aan, de alcohol erin verdampt en er blijft een zeer dun kunststof laagje op het produkt zitten.
Daar kan je overheen epoxien.
Om het te lossen laat je er lauw water langs lopen, dan lost dat kunststof laagje op.

Voordeel is dat het altijd lost.
Nadeel is dat je strepen en vlekken blijft zien in het eindprodukt, vandaar dat in de professionele bouw loswas gebruikt wordt, dat levert een spiegelglad resultaat.

GJ
 
Spiegelglad mits je mallen dus ook perfect zijn dus.
Voordeel van PVA is weer dat het niet helemaal top hoeft te zijn, bv als je toch nog van plan bent om het product erna nog bij te werken en eventueel nog te spuiten.

Het wordt een soort laagje wat vergelijkbaar is met van dat vershoudfolie. Als je 3 lagen een beetje dik laat indrogen dan trek je het echt als een folie weer eraf. Vaak lost het trouwens ook al prima zonder de PVA op te lossen. (ligt er natuurlijk weer aan hoe ingewikkeld de mal is).

maar 10 lagen met elke keer 6 uur er tussen? Dat is wel netjes... Hoe lang laat je het trouwens indrogen voor je het weer uitwrijft?
 
Sietze, als ik een strak glimmend oermodel heb dan wil ik ook een glimmende mal.
Vandaar dat er bij mij minimaal PVA gebruikt wordt.
Ik gebruik als loswas Norpol W70.
ik masseer het in, poets het een minuut of 5-10 later weer uit.
En soms doe ik ook wel eens een volgend laagje na een uur of 2, maar ik probeer eigenlijk maar 2 lagen op een dag te doen.
Je vult met de loswas microscopisch kleine pinholes.
Als je dat te kort na elkaar doet dan lost de nieuwe laag de oude op, dus je bouwt geen loslaag op.
Vandaar dat er een paar uit tussen moet zitten om de vorige laag de tijd te geven om uit te harden.
En na de laatse laag zeker 12 uur de boel laten luchten.
Als je dat niet doet dan krijg je fisheyes in je vorgelat, dus datgene wat waarschijnlijk ook bij de topicstarter gebeurd is bij zijn PVA.

Eigenlijk hoef je bij PVA geen lossingwas te gebruiken maar beter is grundierwachs.
Dat heeft EMC ook, dat zet je onder je PVA en dan kan het absoluut niet meer fout gaan.


GJ
 
Over de tijden die aangehouden worden bij het in de was zetten: Dit is afhankelijk van merk en type.

Voor Meguiar M87 en 88 kan je de volgende procedure aanhouden:

-was zo dun mogelijk aanbrengen met schone doek
-2 minuten later de "oppervlakte breken" met weer een schone doek
-na 15 minuten de oppervlakte tot hoogglans poetsen.
-30 minuten later de volgende laag doen.

afhankelijk van product 4-10 lagen aanbrengen.

Als je PVA (Polyvinylalcohol, zie de omschrijvingen op deze pagina) aanbrengt, kan dit slechts op een aantal soorten was. Op andere wassen zal de PVA wegparelen. Ook zal de PVA wegparelen als je de waslaag niet 100% goed hebt uitgepoetst met een schone doek. Je gebruikt dus nogal wat doeken.
 
En ik spuit nu de kleur in de mal met de goedkoopste spuitbus die je kan kopen, die van Action.
die leverd bij mij dus altijd problemen op, gebruik ik nooit meer. met PVA kan het wel.
Sietze, als ik een strak glimmend oermodel heb dan wil ik ook een glimmende mal.
Vandaar dat er bij mij minimaal PVA gebruikt wordt.
Waarom niet alleen loswas? ik vind het zonde om PVA op een strakke plug aan te brengen.

Voor de rest helpt een goed gladde plug/mal ook erg bij het lossen.
Ik gebruik diverse losmiddelen, afhankelijk van het doel.
PVA voor producten die toch nog afwerking nodig hebben.
M88/honeywax gebruik ik vooral bij eenmalige producten die strak moeten worden.
En de laatste tijd ook heel veel semi permanente middelen. snel, makkelijk, en meer zekerheid dan wax, en veel strakker dan PVA.
 
Die Action verf lost prima met PAT921 (hoorde ik via een kennis) en ook met mijn Norpol.
Heb net een vleugel gelost en de verf kwam prima uit de mal.
Meteen de mal weer gespoten om een nieuwe vleugel te maken.
Zonder de mal weer te poetsen.

Waarom PVA.
Als je hele scherpe hoeken hebt waar je met loswas niet in kan komen dan gebruik ik PVA.
Dus moeilijke plekken.

Met M87 en M88 heb ik veel problemen gehad met visse-ogen, dat heb ik niet bij Norpol.

Met dit design ben ik nu bezig, met action verf.
Over 3 dagen heb ik het resultaat uit de mal.

2010.jpg




GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal keer die Pat geprobeerd, maar het nadeel vind ik de houdbaarheid. Soms gebruik ik het echt amper voor een langere tijd en dan heb je een dik papje wat je weg kan gooien. Vandaar dat ik nu over (of terug) ben op M87. Werkt op zich prima mits idd de mal van tevoren goed gepolijst is. PVA er overheen kan ook, maar dan moet je idd heeeel goed uitwrijven en goed uit laten drogen.
Het probleem is alleen dat ik daar vaak het geduld niet voor heb en dan gewoon maar weer begin.. Tsja, dan krijg je idd fisheyes...
Zo ook met verf op de M87.

Maar, skiff, jij laat de laagjes dus maar een half uur uitharden, dat scheelt nogal. Is dat puur het verschil tussen de M87 en de Norpol?

Prachtig design trouwens GJ! Maak je ook wat foto's voor ons als hij uit de mal komt?


En Hans, ben je al weer opnieuw begonnen met de mal?
 
oke bedankt,

ik heb best wel ondertussen veel uit polyester gemaakt, maar wat mij laatst overkwam snap ik niet helemaal, mal gemaakt uit mdf super glad en een laklaag toen een paar keer een loswax er over en toen een laag epoxy er over ik had ff geen celcoat en ik hed gelijk een probleem. De epoxy had geen grip op de mal laat ik het maar zo zeggen leek net of ik last van siliconen had, jullie kennen dat wel.

Weet iemand zo hoe dat kan???

Gr Japiooooooooo
 
Loswas niet goed uitgepoetst of niet lang genoeg laten luchten.
Wat ook nog kan is dat je met cleaner gewerkt hebt waar siliconen in zaten, dan moet je eerst de mal reinigen met siliconenverwijdereraar en dan +/- 10 lagen loswas.

GJ
 
Back
Top