De motor doet niets...

Hallo forummers,

Naast het beginnersforum ook maar even hier geplaatst:

Ben hier nieuw en heb na 25 jaar het modelvliegen weer opgepakt en een
Graupner MX-16 IFS zender gekocht en een DG-1000 van Hype.

Alles mooi aangesloten, ik krijg alleen de electromotor niet aan de gang. Geen piep, geen tik, niets. Terug naar de winkel geweest, die zette er een testertje op en de motor draaide prima. Regelaar en motor zijn dus OK.

Heeft iemand een tip?

Vast bedankt,

Arthur.

P.S. Ron van Sommeren, we zijn oud-collega's bij Hz, stuur eens een PB!

Laatst bewerkt:
Hoi,
Dit soort problemen is via een forum lastig op te lossen, zeker met de informatie die je geeft. Waar woon je? (kun je in je profiel ook aangeven trouwens). Misschien is er iemand in je buurt die er naar kan kijken.

Hallo forummers,

Naast het beginnersforum ook maar even hier geplaatst:

Ben hier nieuw en heb na 30 jaar het modelvliegen weer opgepakt en een
Graupner MX-16 IFS zender gekocht en een DG-1000 van Hype.

Alles mooi aangesloten, ik krijg alleen de electromotor niet aan de gang. Geen piep, geen tik, niets. Terug naar de winkel geweest, die zette er een testertje op en de motor draaide prima. Regelaar en motor zijn dus OK.

Heeft iemand een tip?

Vast bedankt,

Arthur.

P.S. Ron van Sommeren, we zijn oud-collega's bij Hz, stuur eens een PB!

TIP:
Stuur Ron zelf eens een PB ;)

On topic:
Alles goed met de ontvanger? Juiste kanaaluitgang e.d. (bijv. even een servo op bijv. uitgang 3 om de regelaar te simuleren)?
Is het bij deze DG-1000 niet dat er een mixer en KTW in/bij zit?

je kan eens kijken of je zender wel is verbonden aan de onvanger ook de polariteit daar kan het aan liggen

wat zet je eerst aan de zender dan de ontvanger? als je naar de winkel gaat mun je vragen of hij de zender ook even wil testen en vertellen hoe het moet.

als je meer vragen hebt of tip's wild kun je die gerust stellen daar is het forum voor ;-)

groeten Robert

ps welkom op het forum!

Laatst bewerkt:
Bij Graupner is Kanaal1 het gas!!
(dit in tegenstelling tot Robbe/Futaba waar K3=gas)

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Daarom zet ik er ook bij: bijv.

Essentie is natuurlijk inderdaad wel dat men het gaskanaal benut (anders gaat er sowieso verdomd weinig gebeuren) :rolling:

Bedankt voor de eerste tips, dat is snel!

Even wat meer info: het "binden" gaat prima, andere servo's doen het ook goed op alle kanalen.
Met bijgeleverde mixer doet hij het ook niet, daarom test ik nu eerst met de regelaar rechtstreeks op het gas (inderdaad kanaal 1 bij Graupner).

Heb zelfs met losse ontvangeraccu getest (eerst het plus-kabeltje uit het stekkertje gehaald).

Ik weet nog niet precies hoe die moderne systemen werken (ik heb ook mijn oude Brand Electronic Microprop nog), maar misschien nog iets met analoog-digitaal?

Uiteindelijk lukt het vast!

Dit is een inderdaad een op afstand lastig op te lossen probleem.

Omdat de ESC en motor wel werken op een tester van de winkel, neem ik maar aan dat deze in orde zijn. De oorzaak ligt mogelijk in de samenwerking tussen ESC en de zender. Dit kan je vanuit twee kanten benaderen. In de eerste plaats vanuit de ESC. Veel ESC moeten de eindstanden van de gasstick inleren. Of dit bij jouw regelaar ook het geval is, moet uit de handleiding blijken.

Dan de benadering vanuit de zender. De meeste regelaars willen een bepaalde "gas dicht" positie zien voordat ze zichzelf scherp stellen. Dit is een beveilingsmaatregel die voorkomt dat de motor gaat draaien als de accu wordt aangesloten met de zender aan en een stick op een andere positie dan gas dicht. Dit bespaart vingers.

Het kan best zo zijn dat de stick niet het gas dicht signaal geeft dat de ESC wil zien.

In de zenderssoftware kan je de uitslag vergroten. Dat geldt ten minste voor de meeste zenders. Stel in de zendersoftware de uitslag voor het gaskanaal op de maximale waarde en test de ESC opnieuw. In de handleiding van de zender is te vinden hoe je dit instelt.

Het kan zelfs zo zijn dat als je de trim van het gaskanaal helemaal dicht zet dat dit voldoende is om het signaal door de ESC te laten herkennen.

Veel succes, het blijft een lastig op afstand op te lossen probleem...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken, inmiddels heb ik alle tips geprobeerd, maar nog steeds niets, helaas.

Iemand een idee wat ik nu zou kunnen doen? Is er ergens info over regelaars beschikbaar, een regelaar-goeroe of iets anders?

Ik heb nl. best zin om na heel veel jaren weer te gaan vliegen!

Groeten,

Arthur

Hallo Arthur,

welkom op het forum :-).

Ik weet niet of je hem probeert met een 3s of een 2s lipo maar ik heb wel eens gehad dat de ESC en motor compleet niets deden op een 3s en op 2s perfect wilden lopen.
Het is op afstand inderdaad lastig om te zeggen wat het zijn kan...
Heb je geen ervaren piloot bij je in de buurt wonen? Of anders Ron, dan heb je meteen je goeroe ;-).

Succes en groeten,

Paul.

Heb dit ook eens voorgehad.

Zat gewoon een foutje in de ontvanger, na deze veruilt te hebben was het probleem opgelost.
Was wel geen Graupner maar een Spectrum.

Johan.

De gas stick om polen, mogelijk staat hij op trekkend gas in plaats van duwend gas of vieze verso.
Hier door zou hij in de beveiligde modes kunnen staan, anders, zodra je de accu aansluit zou je vliegtuig er van kunnen doorgaan.
Anderzijds is het wel vreemd dat hij helemaal geen piepje geeft.
Meestal komt en er een complete fanfare uit je vliegtuig!

Mvg Pascal.

Nee hoor hij is vanochtend nog op het forum geweest.
Vaan, laat je nog eens horen of het gelukt is?

Ja hoi, ben ik weer. De winkel test op dit moment zender en ontvanger, ook omdat de servo's schokkeriger bewogen dan zou moeten (ik ben alleen mijn oude analoge Microprop-systeem uit 1981 gewend).

Als daar niets uitkomt, wordt het zaakje naar Graupner gestuurd.

Ik hou jullie op de hoogte!

Arthur

Nou, lekker begin is dat Arthur, spullen die niet goed werken :(
Nog vervelender dan WBSO streeeeeeeessssss ;)

Bij een zwakke/matige accu, kunnen servo´s elkaar gaan beïnvloeden. Servo A beweegt beetje, trekt spanning omlaag, daar beweegt servo B, trekt spanning ook omlaag, de storing houdt zichzelf in stand zo.

Laatst bewerkt:
En nou doet hij het wel!

De winkel (RC-Point in Beugen) heeft me goed geholpen: de ontvanger bleek niet goed gebonden te zijn.

En nu draait hij als een zonnetje.

Dank voor alle reacties en tot de volgende keer!

Arthur

Fijn dat het werkt.
Maar een beetje vreemd verhaal. Een ontvanger is aan een zender gebonden, of niet. Niet goed gebonden bestaat eigenlijk niet.

En als de servo's werken is de ontvanger aan de zender gebonden.

Ja, dat zou ik ook zeggen.

Maar ik had de romp meegenomen naar de winkel en daar hij deed het direct, terwijl de motor tot dan toe nog nooit een kik had gegeven.

Het ontvangerlampje brandde ook vooraf steeds netjes groen.

Maar goed, hij doet het, en vanmiddag direct wezen vliegen.

En dat ging nog prima, voor het eerst na zo'n 25 jaar. Erg leuk!

Back