De multifunctionele springer tug

GJB

verslagschrijvers
Omdat onze raceboten nog wel eens op hun dak in het water liggen en onze zeilboten nog wel eens in het riet hangen wilde ik de ultieme reddingsboot bouwen.

Mijn bouw is op de ballast na zo'n beetje klaar maar ik vind het wel leuk om met jullie te delen.

Mijn wensen waren: wendbaar, stabiel, duwen, slepen en FPV. In de toekomst wil ik een duwbak maken met onderwatercamera en verlichting.

Na een beetje zoeken vond ik de Springertug en dat leek mij ideaal, ik was zelf wat aan het tekenen toen ik de kit van RBC ergens op internet tegen kwam en deze heb ik eigenlijk meteen besteld.

001_zpslw7akezt.jpg

Vanwege de wendbaarheid en 1 stick bediening ben ik gegaan voor dubbele motoren en schroeven. De motoren zijn Turnigy's D2836/11 750KV. Werkt dat? Ja, op 7,4 volt met 40mm 5 blads Graupners heel goed.

Beetje passen en meten.

002_zpstw1jllrt.jpg

De klok een stukje vooruit. Het bouwen van de RBC kit is fun, alles is mooi gefreesd en past gewoon. Hier zijn de assen (4mm) en motoren al mooi uitgelijnd.

003_zpstwje2fgh.jpg

Laatst bewerkt:
Wanneer eenmaal het dek er op zit gaat het hard

004_zpsixsih8vn.jpg

De verschansing heb ik gemaakt van afvalhout. De kit van RBC heeft een mooie zeeg, dat heb ik bij anderen nog niet gezien.

IMG-20150612-WA0004_zpswv2wfwzt.jpg

Bijna alles in stemmig zwart :). Uiteindelijk waren er drie lagen nodig.

005_zps36kelnnh.jpg

De volgende foto is van de onderkant van het stuurhuis. Waarom het er uitziet als een rattenest zal ik jullie uitleggen ;)

007_zps9vpvsf7m.jpg

In en onder de stuurhut zitten de volgende functies:

Pan servo (omgebouwde hxt900 die nu 180 graden draait)
Tiltservo
Camera (FPV)
Video zender
Video zender switch (via de zender zappen tussen twee videokanalen)
6 volt circuit
12 volt circuit
Aansluiting voor externe camera, pan/tilt, verlichting enz. (duwbak, onderwatercamera, verlichting)

Dit alles moet via een 8-polige kabel richting accu's en ontvanger.

Nog even iets over de motoren. Deze RBC kit is ontworpen voor een speed 600 met vertraging en een 40mm a 50mm schroef. Ik vaar deze boot met 2 750KV brushlesmotoren op een 2 cell lipo. Vandaag heb ik de stroomopname gemeten en ik kwam niet verder dan 3 ampere volgas met twee motoren. Op het droge meet ik trouwens 0,5 ampere per motor en dat inclusief kopeling, as en schroef. 360 graden draaien doet hij op de plaats en kruipen kan hij ook.

Zo goed als klaar en in het zwembadje van de kinderen test gevaren.

009_zps3szlzzw6.jpg

In het echt heeft het afneembare dakje een mooie diepe orange kleur.

De complete setup

008_zpsxw7mfwbo.jpg

Aan de boot zit een soort van hengel waarmee ik de verstaging van een gestrande zeilboot kan inhaken. Wanneer ik over bakboord wegvaar draait de hengel naar achteren en kan ik de zeilboot slepen. De hengel is afneembaar en kan vervangen worden door een normale sleephaak. Het puntje van de hengel, de haak, is orange zodat ik deze goed met de inboard camera kan zien.

013_zpslzuxhkir.jpg

De camera die 180 graden draaien kan. Past allemaal net in de stuurhut.

014_zpsg8fdbsv6.jpg

Reddingsoperaties uitvoeren alsof je zelf in de stuurhut staat :cool: Met de rechter stick bedien je de boot en met links de camera. De roeren zitten onder een draaiknop als back-up bij storing van een van de motoren of vtail-mixer en kan ook gebruikt worden als trim om rechtuit te varen.

Nou wil ik ook FPV op m'n Springer :D
Ook al zou je niks hoeven te redden, je gaat er veel plezier aan beleven.
Bedankt voor de leuke foto's.

De zeeg in het dek heb ik er trouwens niet in gezet omdat het geen functie heeft anders dan misschien een speelse lijn en het maakt het afbouwen een stuk lastiger.

Laatst bewerkt:
Dat is een nette "reddingsboot", en slim gevonden met die "hengel". Kunnen we nog een filmpje verwachten, zowel vanaf de kant als vanaf de boot?

Mooi die pan en tilt camera in de stuurhut. Met een quad is fpv vliegen best lastig moet ik zeggen. Ik ben benieuwd hoe dat op een boot gaat. Welke videozender heb je eraan hangen? En wat is je rijkwijdte? Ik heb een 25mw op mijn quadcopter maar die verliest na een goeie 100mtr zijn beeld.

Ben ook wel benieuwd naar de beelden.

Hallo Indoorvlieger, als de vakantietijd voorbij is zal ik wat filmpjes gaan schieten. Ons water hier in Swifterbant zit momenteel vol met wier. Vanaf september is het weer een beetje bevaarbaar en dan zullen we de berger hard nodig hebben. We zeilen nu heel veel in Ketelhaven bij Lands end maar daar zijn de steigers zo hoog dat ik de tug niet in het water krijg.

Hey Dennis, fpv vliegen met quads doe ik ook vandaar dat ik het ook in de boot gebruik. Onder de stuurhut zit een 600mw Boscam zender, dat reikt wel een eindje. De standaard antenne's zijn prima voor dit doel dus geen clovers erop. Ik zie dat je uit Eindhoven komt, toevallig heb ik daar vorig jaar nog FPV over het afgebroken Strijp R gevlogen.

Mike, haal gewoon een goedkoop setje van banggood en sluit de ontvanger aan op jouw tv in de ark. Dan kan je via de luie stoel lekker varen :D. Die zeeg is behalve mooi inderdaad lastig, de verschansing was helaas niet recht toe recht aan maar korrel 80 op het dek en schuren deed de truuk.

Dat vliegen over strijp zal wel mooi geweest zijn. Ik ga binnenkort nog een f450 bouwen zodat ik ook eens rustig kan vliegen. Met zo'n 250 size quad kun je alleen maar raggen. Daar ga ik ook een sterkere zender inbouwen.

Maar ik zal nu niet te ver offtopic gaan.

Ben iig benieuwd naar de beelden

Ondertussen de proefvaart gehad en de eerste reddingsakties. De Smit Rotterdan had rotzooi in de schroeven en de zeilboot geen wind:p.

20150828_202425_zpsbqfvke0l.jpg

Makkelijk mikken zo

20150828_202432_zpsqrnzgmn3.jpg

En weer bijna aan de kant :D

20150828_202619_zps7jslmmo8.jpg

Na een uur varen en spelen had ik nog 87% van de 7,6A aandrijfaccu en 80% van de 2,2A camera en zend accu. Zuinig dus ;)

Nog even wachten op de onderdelen en dan wordt een duwbak met bestuurbare onderwatercasmera en schijnwerper ook een feit. met de zender kan er geschakeld worden tussen de twee camara's.

In de bodem van de duwbak komen twee plastic domes voor camera en schijnwerper

IMG-20150829-WA0004_zpsyi0os9tc.jpg

Hallo GJB, In je verslag schrijf je dat je tug ook wil "kruipen". Welke motorregelaars gebruik je? Meestal is een buitenloper wat kritisch met het draaien op een laag toerental. Gr. Klaas.

Gert-Jan, Bedankt voor de info. Is een autoregelaar zie ik, maar daar is natuurlijk niets mis mee. Belangrijkst is dat de motor een beetje soepel op gang komt en niet gelijk halve kracht draait. Ben met een modelletje bezig waar in het achterschip niet erg veel ruimte zit. Het plan is om er een Monoperm, die ik nog heb liggen in te bouwen. Nadeel van dat ding is dat die op een vlakke ondergrond moet staan en daardoor niet recht voor de schroefas komt. En misschien nog erger, het ding is al 50 jaar oud, maar heeft niet veel gelopen. De buitenloper, die jij hebt gebruikt kan op een dwarsspant worden gezet, waardoor die beter in lijn komt met de schroefas. En een motorregelaar (met BEC) moet er toch komen. En waarschijnlijk minder storing omdat er geen vonkende collector is. Eerst maar eens kijken dat ik de romp van het scheepje gereed krijg. Leuke Springertug trouwens en te gek wat er met de hedendaagse techniek allemaal kan. Gr. Klaas.

Klaas zou je mij eens een bericht willen sturen met de gegevens van deze boot? lengte, gewicht, schroef? Dan heb ik wat om mee te denken.

Deze regelaar heb ik trouwens ook op waterkoeling in een Chris Craft Barrelback liggen tegen de maximale belasting aan, gaat prima. Autoregelaren hebben vaker een achteruit dan de speciale marine esc's. (de goedkope in ieder geval) Vonken/storing, wat is dat? :D

Gert-Jan, Kijk maar even bij het verslag van mijn multiknikspant coastertje. Lengte ongeveer 60 cm, breedte 14,5 cm en diepgang 6 cm. Gewicht zal 3 à 4 kg worden. Schroef is eigen fabrikaat 30 mm. Gr. Klaas.

Leuke bijkomstigheid van die HK auto-ESC's is dat je ze kan programmeren met een speciaal kaartje. Er zit namelijk een slow-start functie op die je aan kan zetten waardoor de motor langzaam opstart in plaats van met een "kick" aftrapt.
Ook kan je de rem-functie uitzetten zodat je tikkies gas kan geven zonder dat de motor blokeerd door die rem.

Dat klopt helemaal Mike. Ik heb hier ook nog een goedkope trackstar 25A liggen met kaartje, die ook maar eens proberen.

Klaas, kleine motoren met een lage kv waarde weet ik zo niet te vinden, volgens mij ben je goed af met de motor die Mike in zijn springer heeft gebruikt of de motor die ik in deze springen heb liggen. 750kv x 7,4v *80% rendement = 4440 toeren max. Die 30mm prop zal de motor weinig inspanning kosten.

Back