De nederlander

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door loek63, 2 feb 2022.

  1. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Hallo, ik heb hier, pas geleden, al wat vragen gesteld in de topic " tekeningen ".
    Maar ik wil me toch nog even snel voorstellen en vertellen waar ik mee bezig ben.
    Mijn naam is Loek en ben al een poosje met de bouw van het opleidingsschip " de nederlander ".
    In 1967 heb ik op deze boot mijn opleiding matroos voltooid. Na lang zoeken heb ik de lijntekeningen en het spantenplan gevonden. Deze waren nogal wazig en summier maar ik ben de uitdaging toch aangegaan. De romp heb ik al aardig klaar maar er moet nog heel wat geplamuurd en geschuurd worden. IMG-20220202-WA0000.jpg 20220126_153251.jpg 20220126_162921.jpg IMG-20220202-WA0003.jpg IMG-20220202-WA0001.jpg IMG-20220202-WA0000.jpg 20220124_125414.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Klopt Klaas, ik heb al vele foto's bekeken. Van de dekken en opbouw, heb ik geen tekeningen dus zal ik het vanaf foto's moeten doen. De boot ligt nu in Lemmer.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zat in 1955 op de schippersschool in Sneek en ben er wel mee overgevaren van Stavoren naar Enkhuizen. Gr. Klaas.
     
  5. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Ah, toen was het nog de veerboot. Het schip is daarna omgebouwd tot opleidingsschip.
    Prachtige boot, daarom wil ik deze bouwen. Hopelijk wordt het geen 5 jaren project.
    Maarja, straks breekt de lente weer aan en moet er vanalles in en om het huis gebeuren.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op Kombuispraat zag ik dat door ene Loek ook vragen over dit schip werden gesteld. Ben je al zo lang bezig met de aanloop? Ken het schip ook nog uit de tijd dat ze aan de Maaskade in Rotterdam lag. Mijn eerste broodheer woonde aan het Prinsenhoofd en had later aan de Maaskade zijn kantoor. Alleen maar langs gevaren in die tijd. Het schip dat naar België is gegaan wel eens gezien op de Westerschelde. Gr. Klaas.
     
  7. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Ik heb inderdaad 17 jaar geval eens een vraag gesteld op kombuispraat. Ik was destijds bezig een eigen bedrijf te starten dus alles verdween " tijdelijk " in de ijskast. Ik dacht dat het zusterschip de " van Hasselt " naar België is gegaan en is omgebouwd voor rondvaarten. De boten liggen samen nu in Lemmer. Ik heb nog plannen om eens te gaan kijken daar, maar woon achter Maastricht dus daar moeten we misschien maar een weekendje van maken.
     
  8. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Even een vraagje, van welk hout maken jullie de dekhuizen? Ik gebruik multiplex 3mm maar dit bevalt niet heel erg goed. De verschillende lagen willen wel eens " uitbreken " als ik, bijvoorbeeld, een raam uitsnij. Misschien balsahout, en zoja, welke dikte?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Loek, Balsa is wel gemakkelijk te bewerken, maar geeft geen strak resultaat. Wil je bij hout blijven dan zou ik berkentriplex nemen 1,5 a 2 mm dik.
    Zelf heb ik goede ervaringen met styreen plaatmateriaal. Goed te bewerken. Afhankelijk van de dikte zagen, snijden of knippen. Is goed te lijmen, weinig te schuren en goed te schilderen.
    Heb in mijn modellen veel gebruik gemaakt van ( ook afvalstukken) verticale raamlamel. Is gemakkelijk te boren. Ook voor relingscepters gebruikt. Gefixeerd met CA lijm en naden gevuld met epoxylijm of KombiPower, een lijm op basis van polyurethaan. Voor het schilderen ontvet met wasbenzine en 2 x gelakt met een penseel. Als verf Humbrol, Revell enamel en ook wel Aquacolor van Revell gebruikt.
    Kijk maar of je hier iets mee kan. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Je kunt beter vliegtuig triplex gebruiken
    Dit is een veel betere kwaliteit en zal niet zo snel “uitbreken”
    Wellicht heeft Shamrock het op voorraad maar het zal even slikken worden wat betreft de prijs.
    Het is mooi spul..
     
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Bliksemsmooi scheepje, dat moet gezegd.

    Ik gebruik ook het liefst styreen platen.
    Haal ik gewoon bij "mijn" modelbouwzaakje.
    Maar het eveneens genoemde berkentriplex is ook zeer goed te doen.
    Daar gebruik ik een ouderwetse figuurzaag op ellebogenstoom voor om raampjes etc. uit te zagen.
     
  12. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Ik heb hier nog wat platen vikupor staan. 5 mm en 3 mm dik. Snijden, knippen, schuren, vijlen… gaat zeer gemakkelijk.
    Materiaal is veel zachter dan styreen. Zou dit een optie zijn?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen idee Loek, heb er geen ervaring mee. Maar 3 mm is vrij dik voor wanden waar ramen in komen. En bij hoeken zal het schuin aangesneden moeten worden. Gr. Klaas.
     
  14. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Die polystyreen plaat wil ik zeker eens proberen. Welke dikte en waar lijmen jullie de onderdelen mee vast?
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De 3mm plaat is wel te doen, heb deze vroeger ook gebruikt. Als je met triplex zou werken is deze ook 3mm.
    wel belangrijk is deze te zagen ipv te snijden. als je de 3mm plaat niet echt haaks of 45° kan zagen is het moeilijk deze aan elkaar te lijmen.
    Houtlijm heeft een meer opvullende eigenschap ten opzichte van de kunststof lijmen, de 5mm plaat zou ik enkel gebruiken om een dek van te maken of een stuk van de stuurhut waar geen ramen in staan. betreffende de lijmen, persoonlijk maak ik veel gebruik van Het Bison arsortiment ; hard pvc lijm of combi power om iets op te vullen of metalen te kleven.
    succes verder
     
  16. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Over welke plaat spreek je het nu Marc, polystyreenplaat of de vikupor plaat waar ik het voorheen over had?
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    De verticale raamlamelplaten die ik gebruikte waren 0.5 en 0,7 mm dik en 9 en 11 cm breed. De dunne (40 cm afval) gekregen en de dikkere kwam ik 5 platen van 190 cm lang tegen in de opruiming. Kostten nog net geen 5 Euro. Maar daar moet je net tegenaan lopen natuurlijk en er iets in zien. Veel gebruikt voor de verschansing van mijn Smit Finland. Ook voor de opbouw van mijn coastertje en heb er zelfs Becker-roeren en ankertjes van gemaakt. Soort boter en broodmethode. Hier het laatste ankertje. Gr. Klaas.

    20210102_013015.jpg
     
    Dim L en Herby63 vinden dit leuk.
  18. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Bij deze wat foto's van de romp met en zonder ( gedeeltelijke ) opbouw die ik waarschijnlijk ga weggooien.
    Je werkt dus met ( gebruikte ) raam lamellen die zijn te dun om een opbouw te maken?
    Er zijn verschillende hoeken in de opbouw afgerond. En wat bedoel je met de boter en broodmethode? 20220208_132101[1].jpg 20220208_132123[1].jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Loek, De stukken raamlamel van 40 x 9 cm waren afgesneden stukken van nieuwe, zelf op maat gemaakte, lamellen. En vriend dacht daarbij aan me en had de stukken niet weggegooid. Met 0,5 mm dikte moest er hier en daar een spantje achter. Zelfs samen met mijn kleinzoon een heel coastertje van gebouwd. Hij wilde graag een RC boot(je) bouwen en dan is zoiets mooi materiaal. Zie link.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-frans.213966/
    Het laatste scheepje dat ik voor mezelf bouwde was ook een coaster(tje). Daarvan is de accommodatie en stuurhuis ook van 0,5 mm lamel gebouwd. Ook met hier en daar een spantje erachter. De dekken heb ik bekleed met 0,7 mm. Gelijk vulling eronder om de dekronding erin te krijgen. Is het scheepje (met een epoxy romp) helemaal waterbestendig.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    De boter en broodmethode bestaat uit (dunne) lagen stapelen. Die lagen zaag of snijd je eerst in de gewenste contouren en plakt ze dan op elkaar. Komt ook voorbij in het laatste bouwverslag.
    De op elkaar geplakte lagen snijd, vijl en schuur je dan in de gewenste vorm. Gebruik daar ook wel kleine freesjes voor. Af en toe kijk ik de tandarts of tandprotheticus eens lief aan en vraag of er nog iets van dien aard in de afvalbak ligt. Idem dito met scalpels. Is allemaal ook wel te koop, maar hergebruiken is ook niets mis mee!. 3 D printers zijn ook handig, maar daarmee heb ik niets. Duurt het maar iets langer.
    Om ramen mooi in vorm te krijgen boor ik de hoeken in met een 1 mm boortje en daarna snijden of zagen. Zagen is meer werk, maar bij het snijden loopt vaak het mes klem. Gebruik het liefst heel fijne figuurzaagjes. Zag de juwelier eens bezig met heel fijn zaagwerk en vroeg hem welk soort zaagjes hij gebruikte. Kreeg bij vertrek een pakje mee. Kon voor hem wel uit want we rekenden ook een gouden ketting af. Kijk in de bouwverslagen maar of er iets bruikbaars voorbij komt. Eenieder bouwt op zijn eigen manier en kijkt door zijn eigen bril. Daar is niets mis mee. Je kunt zelf het best inschatten hoe iets met de spullen die je hebt te maken valt. En naar eigen bevinding is dat best veel. Ook zonder speciaal gereedschap. Succes verder en maak er iets moois van! En schroom niet om iets te vragen. Er zit een boel kennis op het Forum. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    eigenlijk beide, de vikupor ziet er toch uit als styreen maar is wat samendrukbaar, maar ook voor polystyreen ( is vaster geschuimd) en styreen, ( is vrij hard en kan je als glas snijden, insnijden en breken) ( het is tenslotte allemaal familie van elkaar ) gelden dezelfde regels betreffende snijden en lijmen.
     
    mave77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina