Loek, De stukken raamlamel van 40 x 9 cm waren afgesneden stukken van nieuwe, zelf op maat gemaakte, lamellen. En vriend dacht daarbij aan me en had de stukken niet weggegooid. Met 0,5 mm dikte moest er hier en daar een spantje achter. Zelfs samen met mijn kleinzoon een heel coastertje van gebouwd. Hij wilde graag een RC boot(je) bouwen en dan is zoiets mooi materiaal. Zie link.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-frans.213966/
Het laatste scheepje dat ik voor mezelf bouwde was ook een coaster(tje). Daarvan is de accommodatie en stuurhuis ook van 0,5 mm lamel gebouwd. Ook met hier en daar een spantje erachter. De dekken heb ik bekleed met 0,7 mm. Gelijk vulling eronder om de dekronding erin te krijgen. Is het scheepje (met een epoxy romp) helemaal waterbestendig.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
De boter en broodmethode bestaat uit (dunne) lagen stapelen. Die lagen zaag of snijd je eerst in de gewenste contouren en plakt ze dan op elkaar. Komt ook voorbij in het laatste bouwverslag.
De op elkaar geplakte lagen snijd, vijl en schuur je dan in de gewenste vorm. Gebruik daar ook wel kleine freesjes voor. Af en toe kijk ik de tandarts of tandprotheticus eens lief aan en vraag of er nog iets van dien aard in de afvalbak ligt. Idem dito met scalpels. Is allemaal ook wel te koop, maar hergebruiken is ook niets mis mee!. 3 D printers zijn ook handig, maar daarmee heb ik niets. Duurt het maar iets langer.
Om ramen mooi in vorm te krijgen boor ik de hoeken in met een 1 mm boortje en daarna snijden of zagen. Zagen is meer werk, maar bij het snijden loopt vaak het mes klem. Gebruik het liefst heel fijne figuurzaagjes. Zag de juwelier eens bezig met heel fijn zaagwerk en vroeg hem welk soort zaagjes hij gebruikte. Kreeg bij vertrek een pakje mee. Kon voor hem wel uit want we rekenden ook een gouden ketting af. Kijk in de bouwverslagen maar of er iets bruikbaars voorbij komt. Eenieder bouwt op zijn eigen manier en kijkt door zijn eigen bril. Daar is niets mis mee. Je kunt zelf het best inschatten hoe iets met de spullen die je hebt te maken valt. En naar eigen bevinding is dat best veel. Ook zonder speciaal gereedschap. Succes verder en maak er iets moois van! En schroom niet om iets te vragen. Er zit een boel kennis op het Forum. Gr. Klaas.