De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Zoals in het topic van mij over het "monster"in de lucht is voorgesteld door GertJan om een mal van de romp te maken voor het opnieuw opbouwen van deze toch wel mooie Poolse motorzwever.

    Vandaag heeft GertJan een romp opgehaald en we hebben afgesproken dat hij regelmatig een update geeft van de vooruitgang. Lijkt mij leerzaam, ik zou niet weten waar te beginnen... het is toch wel een gevaarte;)

    Voor de vleugels zijn diverse ideeën, we gaan het beleven.:yes:

    Gr.Peter IMG-20200429-WA0032.jpeg
     
    zeevlieger vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vandaag 800 kilometer gereden, eerst bij Peter de Ogar opgehaald, en toen naar een andere Peter een 3D printer afleveren.
    De Ogar was dikker dan ik me kon herinneren.
    Ik heb de gedeelde romp meegenomen, die is wel gehavend maar ach, plakken, plamuren en dan spuiten zodat ie spiegelglad wordt.
    Dat is ook fijner om een mal van te trekken.

    Hier alvast wat foto's van hoe hij er nu uitziet.
    De scheuren ga ik eerst plakken met secondelijm.
    Daarna worden alle onnodige gaten gedicht met pur schuim zodat dat naderhand geplamuurd kan worden.
    Ook het gat voor het landinggestel haal ik weg, dat moet iets verder naar voren komen.

    Updates volgen, ik ga me niet haasten.

    GJ

    CIMG3908.JPG CIMG3909.JPG CIMG3910.JPG CIMG3911.JPG
     
    aurectar, Cnn, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Zo ziet hij er toch weer klein uit..:rofl:
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wow, die had wel een beetje make-over nodig! :eek:
    Ga je nog iets doen aan dat 'boomstam-profiel'?
    Lijkt me een dikke FX (Wortmann). Niet meer helemaal / helemaal niet meer van deze tijd ...
    Zelfs een oudbollig HQ-profiel zal het nog beter doen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat komt goed Dirk... maar hij staat wel onder het kopje " schaalmodel"...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dirk, de wortel zal wel dat FX model blijven, dat is het makkelijkst.
    En dan laten verlopen naar iets anders wat beter zweeft, hoewel ik van Peter hoor dat ie best wel blijft hangen.
    Kan je nagaan als ie wat lichter is, dan kan ie misschien zelfs langzaam vliegen.
    Ik ga nu lekker in de tuin, in het zonnetje de restjes aan elkaar lijmen, waarschijnlijk met wat gevloek omdat ik ook mijn vingers vastlijm aan de romp.
    Dan kan ik hopelijk morgen al wat plamuren.

    GJ
     
    serge pot en Peter À vinden dit leuk.
  7. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ken deze wel..... En heeft altijd erg fijn gevlogen. Makkelijk uit de hand te starten en bleef ook p[rima boven. Vloog mooi langzaam en erg goed zichtbaar in de lucht wegens de dikke romp. Helaas eens de staartverbinding tijdens vliegen los gekomen en dan werkt het vliegen wat minder... Aangezien de romp toch aandacht nodig had heb ik toen de coating er maar zo veel mogelijk afgehaald. ga het volgen hoe mijn oude Ogar gaat worden. Succes !
     
    Peter À vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Slechts 1x mijn vinger vastgelijmd.
    En ik moest even wat oude reparaties (denk ik) herstellen want anders kreeg ik de romp niet in model.
    Maar hij ligt klaar om een pur laag te krijgen, alle gaten dichtgeplakt met tape en dan nu even naar de bouwmarkt om pur te halen.
    De staarboom heb ik ook uitgericht met een schietlood, dus als het goed is dan vliegt ie ook rechtdoor.
    Zo ligt ie nu in de garage te wachten, best lange romp. bijna 1,5 meter.

    CIMG3912.JPG
     
    Peter À vindt dit leuk.
  9. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er goed uit GertJan, een heel proces !
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi project! En altijd interessant, want waar in mal is kunnen rompen gemaakt worden, en ik blijf er bij: een 8,5 cc viertakkie op benzine er in, en je blijft "eeuwig" boven...
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat is nou juist waar het originele Wortman profiel de mist in gaat. Zolang je vleugelbelasting hoog is zal het nog best redelijk presteren, maar bij lagere vleugelbelastingen en dientengevolge lagere Reynoldsgetallen bij iedere liftcoëfficiënt zal de Wortman door het ijs (hier de lucht) zakken.
    Ik zou wat naar betere profielen kijken, maar eerst zou ik wortel, tip en tussen koorde afmetingen door krijgen en het oppervlak en minimaal gewent gewicht.
    Wanneer Dirk zich op de betere profielkeuze wil storten is dat voor mij ook OK. Dan zal het zeker (ook?) goed komen.
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik vind dit ook een heel leuk project maar veel is afhankelijk wat uiteindelijk de gewicht winst zal worden van die nieuwe romp.

    Als er straks meerdere rompen voorhanden zijn dan kan @Peter À overwegen om één model origineel te houden met het FX Wortmann en op een andere romp een beter profiel toe te gaan toepassen en misschien wel met flaps voor een verbeterde lift tijdens het starten.

    Al met al is het een leuke uitdaging om de vliegeigenschappen van de Ogar te verbeteren.
     
  13. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bleef zonder problemen makkelijk een half uur boven met de Ogar. Vloog dan met E-motor en een 5000mAh accu is de neus.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De plaatselijke bouwmarkt was weer een gekkenhuis.
    Mensen met mondkapjes komen veel te dichtbij, zelfs in het gedisciplineerde Duitsland, kan je nagaan wat er dan in Nederland gaat gebeuren.
    Maar met gevaar voor eigen leven 2 bussen pur gehaald.

    Eerst de achterkant verstevigd, dat er geen kromp kielvlak komt.
    Stuk balsa ingelijmd.
    CIMG3913.JPG

    En daarna aan de gang met de pur.
    Het deel waar de gaten voor de vleugelpennen zat en ook waar het landingwiel zat.
    CIMG3916.JPG


    De neus, had ook wat extra stijfheid nodig.
    CIMG3917.JPG

    En tot slot het kielvlak.
    CIMG3918.JPG

    Nu wachten tot het schuurbaar is.

    En Rick, ik heb geen idee wat de maten zijn, ik heb de vleugels niet.
    Ik zit voor mijn eigen model aan een HQ 3/12 te denken.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
    Peter À vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf een uur als absoluut minimum voor mijn set-up eigenlijk wel te garanderen, en dan ga ik uit van hooguit 250 ml brandstof.

    @ GJ, waar denk je dat de kosten ongeveer op uit gaan komen? Zeg, romp met canopy en vleugelkernen (al dan niet beplankt, maar ik neem aan dat beplanken goed zelf te doen is?)
    Want ik blijf het een interessant ding vinden, en ik heb een 8,5 cc viertakt liggen die dit volgens mij uitstekend aan moet kunnen...

    En zeg wat je wilt, maar ik vind dit wel een mooi vliegbeeld hebben:
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind dat model iets te snel vliegen om schaal te lijken.
    Bert, ik heb geen idee wat het hele ding gaat kosten.
    Ik heb met Peter afgesproken er geen handel van te maken, dus hij wordt een beperkte oplage.
    Vleugels worden waarschijnlijk laser gesneden ribben, hoewel ik voor mezelf naar schuimvleugels ga.
    Beplanken is vrij simpel en nog simpeler als je het met abachi doet.
    De mal gaat na het bouwen van de benodigde rompen naar een dealer, een nederlandse of poolse, dat moeten we nog even bekijken.
    Daarom moet de mal wat beter worden zodat er meer modellen uitegtrokken kunnen worden.
    En hij is best groot, de mal zal ongeveer 50x150cm worden, per kant.
    En dan ook nog een mal voor de afdelling van de motor.
    De romp gaat even grofweg iets van 4 m2 weefsel in en ik denk iets van 400 gram epoxy, mits ik niet vacumeer.
    Als ik vacumeer gaat er ook wel 400 gram epoxy in maar trek ik er denk ik iets van 100 gram weer uit..
    En ik moet even kijken of ik nog korting krijg bij HP-textiles.
    Aan materiaal zal de kale romp iets van 30 euro kosten.
    Maar daar komt dan nog een aantal kwastjes, potjes en handschoenen bij.
    Als ik hem echt mooi krijg dat wil ik hem ook in de mal spuiten, 10 euro materiaal.
    Vacumeren kost ook materiaal, plastic, acrylaatkit en keukenrollen.
    Ik gok de gfk romp, 75 euro en dan nog een opslag voor de mal, want die moet ook betaald worden.
    Cockpitkap, geen idee wat Dennis rekent en misschien is er wel iemand op het forum die ze kan maken want hij is erg groot en vooral breed.
    Schuimkernen, ik kan ze snijden maar ze worden vrij dik en dan wordt het shuim weer duurder, ik denk dat ik ze uit 80mm plaat moet snijden.
    Denk iets van 8 euro per M2, hij is 3,75 span, dus 2 a 3 platen van 0,5 M2


    GJ
     
    aurectar en Peter À vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je mag er (voor mij dan toch tenminste) gerust zelf ook iets aan overhouden natuurlijk, en ik kan met een gesneden ribbenvleugel ook heel goed leven. Dat kan ik ook wel bouwen dus dat is geen probleem.

    Ik snap dat het geen handel is, maar ik hou me toch aanbevolen, als het mocht gaan gebeuren.

    Qua schaalsnelheid, ach, vrijwel geen enkel toestel wat ik ken vliegt echt mooi schaal. Dan worden ze vaak veel te licht om lekker te vliegen, en ik vind die video in elk geval acceptabel genoeg.

    Nogmaals, als het niet gaat, dan gaat het niet, maar als er eentje beschikbaar zou zijn, meld ik me bij deze aan.
    Afname gegarandeerd!
     
    aurectar, serge pot en Peter À vinden dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wel een gaaf ding. Nee Hein, eerst supra afbouwen. Foei.
    Bij de landing zie je inderdaad dat de originele wel erg hard vliegt. Kan geen kwaad om dat wat omlaag te krijgen.

    Een verloopje voor het profiel moet wel te maken zijn in de wortel. Ik neem aan dat het niet eenvoudig is de bestaande plug daar aan te passen voor je de mal trekt?
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2020
    Peter À vindt dit leuk.
  19. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    deze gebruikte zijn remkleppen niet..
     
  20. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Pas je op..
     

Deel Deze Pagina