de opvolger van pertinax is . . .

jan brilman

Forum veteraan
Ja, wat?

Is al bijna een eeuw geleden dat het ontwikkeld is.

Wat zijn tegenwoordig de aanduidingen voor dat soort materialen?

Kunssttof, sterk, taai, maar goed te verwerken?

jan.

Is TUFNOL of hardweefsel hars plaat. Veel gebruikt, 1:1, in blokken in de (zeil)bootbouw. Is hoog belastbaar en zelfsmerend , met vloeistof bijv. water nog beter en absorbtie is bijna nihil. Ook in veel freesmachines/draaibanken bewust gebruikt als breek tandwiel om de metalen tandwielen te beschermen bij overbelasting.

Phenol-Rundstäbe - Masterplatex

Geen flauw idee wat voor materiaal t is,(iets met gelamineerd katoen ??) maar heb het zelf in plaat materiaal, het spul lijkt veel op trespa en freest iig heerlijk....

Komt uit n ander topic.;)

Ik haal GFK (G10) platen bij Ebay

Hardpapier platen zullen eerder met pertinax overeen komen denk ik .
Die find je ook bij Ebay

Mvg Johan

Ik haal GFK (G10) platen bij Ebay

Hardpapier platen zullen eerder met pertinax overeen komen denk ik .
Die find je ook bij Ebay

Mvg Johan

Zo is het mij bij het kopen van printplaten ooit wel verteld. Echter zijn deze materialen bij het bewerken verschillend: GFK's zijn glasvezelversterkte kunststoffen (Glasfaserverstärkter Kunststoff) en dus niet altijd even prettig met boren/ zagen, omdat (HSS-)gereedschap eerder stomp wordt en dus bijvoorbeeld hardmetalen boortjes gebruikt moeten worden. Na mijn ervaringen laat hardpapier/ pertinax zich iets eenvoudiger bewerken.

Wel is het GFK-materiaal door de hardheid iets minder buigbaar, dus als je een stijve constructie wilt maken, is dat iets om rekening mee te houden.

Groetjes,
Björn

Om GFK te bewerken heb je geen bijzonder gereedschap nodig .;)

Boren met gewone HSS en zagen doe ik met de lintzaag of als het kleine stukken zijn met een klein beugelzaagje .

Ook vijlen gaat met fijne metaal vijlen heel goed .

Mvg Johan

Om GFK te bewerken heb je geen bijzonder gereedschap nodig .;)

Boren met gewone HSS en zagen doe ik met de lintzaag of als het kleine stukken zijn met een klein beugelzaagje .

Ook vijlen gaat met fijne metaal vijlen heel goed .

Mvg Johan

Zal zich bij kleine series ook niet echt merkbaar maken, bewerken met gewoon gereedschap was ook bij mij goed te doen. Maar als er bijvoorbeeld printplaten met veel boringen o.i.d gemaakt moeten worden, is het iets om rekening mee te houden. (Hoewel kleine boortjes toch de neiging hebben om eerder te knappen dan stomp te worden ;)) Toch zou ik de verhoogde slijtage bij duurder gereedschap in mijn achterhoofd houden.

Toch zou ik de verhoogde slijtage bij duurder gereedschap in mijn achterhoofd houden.

Op hobby gebied te verwaarlosen.
Ik verwerk zelf vrij veel GFK platen voor poten of tussen platen bij de copters en merk niet veel van dat de boren er van slijten.

Gefreest heb ik de platen ook met 1,6 mm freesjes en 15 mm/sec snelheid.

Natuurlijk word het gereedschap eerder stomp als bij hout .
Maar GFK is nog vrij zacht in vergelijk met carbon . ;)

Mvg Johan

Op hobby gebied te verwaarlosen.
Ik verwerk zelf vrij veel GFK platen voor poten of tussen platen bij de copters en merk niet veel van dat de boren er van slijten.

Gefreest heb ik de platen ook met 1,6 mm freesjes en 15 mm/sec snelheid.

Natuurlijk word het gereedschap eerder stomp als bij hout .
Maar GFK is nog vrij zacht in vergelijk met carbon . ;)

Mvg Johan

GFK freest heerlijk.. onder water, 2mm frees, 2mm diepte, 800mm/min. uren achter elkaar met t zelfde freesje. carbon is n ramp vergeleken daarmee.:D

ik heb wat van die phenol blokken hier liggen en het freest echt prachtig. net zo goed als mdf maar dan zonder stof:p

Back