De Parat maar weer uploaden...

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 6 dec 2003.

  1. john

    john

    Lid geworden:
    16 dec 2005
    Berichten:
    24
    Locatie:
    spijkenisse
    hallo roel,

    ik heb een vraag over je mooie parat.
    hoe heb jij de gaten voor de vsp in de romp
    gemaakt?
     
  2. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Blijft een mooi schip om naar te kijken :) Ook tijden de manifestatie in Soesterberg dit jaar, iedere keer als je ernaar kijkt zie je wat anders :)
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    John, check PB.
     
  4. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Het is messchien even :offtopic: maar ik heb een vraagje iver die voith schneiders.
    Kan je ze allebij manueel bedienen?
    Zodat je bv. die zijwaartse beweging kan maken (boot naar bakboord/stuurboord laten schuiven zonder boegschroef)
    Dat vind ik één van de gaafste dingen van een voith schneider.
     
  5. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Als ik goed op Roel's uitleg heb gelet op de modelmanifestatie, is het zo dat je ze allebij apart kan bedienen, onafhankelijk van elkaar.
    Dus je zet ze allebij op een apart kanaal en geeft ze een eigen stickie op je zender, en je kan alle kanten op. Dan was er ook nog een mogelijkheid om je toeren te regelen.
     
  6. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zeer mooie Fototjes :D
    zeker die macro opnamen!
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Boat Freak:
    Ik kan ze inderdaad allebei apart bedienen, tenminste qua uitslag.
    Het toerental van beide motoren regel ik met één regelaar.
    Varen met dit schip is overeenkomstig als rijden met een tank. (heb ik ook wel wat ervaring mee... :wink:)
    De linkerknuppel bedient de linker VSP, de rechter de rechter VSP.
    Knuppels naar voren: schip gaat naar voren; naar achteren Schip gaat naar achteren.
    Linkerknuppel naar voren, rechter naar achteren: Rechterbocht
    Rechterknuppel naar voren, linker naar achteren: Linkerbocht
    Linkerknuppel naar voren en naar rechts, rechterknuppel naar achteren en naar links: scherpe rechterbocht, resulterend in draaien op de plaats.
    Beide knuppels naar rechts en een beetje 'spelen'met voor en achter: het model schuift naar rechts.
    Deze laatste beweging is 'fingerspitzengefuhl'; Heel erg afhankelijk van wind en stroming. De ene keer lukt het prima om mooi naar links of rechts te schuiven, de andere keer lijkt het alsof er een paar kratjes bier op de brug zijn genuttigd... :roll: :oops:
     
  8. john

    john

    Lid geworden:
    16 dec 2005
    Berichten:
    24
    Locatie:
    spijkenisse
    nog een vraag aan roel:

    heb je echt een computerzender nodig?
    of kun je de parat ook besturen met een
    gewone zender?ik heb gehoord dat de uitslag van de servo's nogal een probleem geeft.
    ik heb een robbe f14 zender.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo John, welkom hier.
    Nee, je hebt niet persé een computerzender nodig. Tot vorig jaar bestuurde de Parat ook met een F-14, maar inderdaad:
    de uitslag van de bedieningshevels van de VSP'n moet heel klein worden afgesteld. Ik heb toen (met de F14) een extra gaatje in de bedieningshevels geboord, nog dichter bij de servo-as dan het origineel.
    Achteraf bedacht ik dat het makkelijker geweest was om een 'Dual Rate' op alle kanalen te bouwen. (schema hiervan is op de site te vinden middels zoekfunctie, o.a. op http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27021&start=0

    Hier een plaatje van m'n FC-16; de kanaalindeling is ook te gebruiken voor de F14.
    [​IMG]

    Gebruiker "Adam" heeft de Parat ook, zij het incognito (andere naam) en die heeft het probleem met de kleine uitslag op een andere, heel mooie, manier opgelost.
     

Deel Deze Pagina