De perikelen van een modelbouwvereniging.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Arnoldusie, 1 sep 2010.

  1. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    In overleg en met toestemming van Robert in dit subforum geplaatst.

    Hoe een droom om zeep geholpen kan worden.

    In juni 2009 besloot een vriendergroepje van een man of 10 die vaak smanen ergens aan het wildrijden waren om er eens een vereniging van te maken. Dit zou volgens insiders grote voordelen hebben.
    Zo gezegd zo gedaan. Alles verzorgd en de club groeide voorspoedig. Terwijl we op een zondagmiddag weer eens aan het wildrijden waren werden we aangesproken door een man uit het altijd aanwezige publiek met de mededeling dat hij ons misschien wel een stukje grond aan kon bieden. Je begruipt ons enthousiasme. Het bleek te gaan om een gedeelte van zijn tuin, ruim 1200 vierkante meter. De beste man had gewoon niet de tijd om het bij te houden en het was dan ook 1 grote pijnhoop.
    Het huis en zijn tuin liggen in het buitengebied van Beneden Leeuwen. In de directe omgeving vindt je alleen de woning van de eigenaar, een leegstaande woning en een groentenboer met zijn bedrijf en woning.
    We hebben de mensen er op aangesproken en allen zagen het eigenlijk wel zitten. Het kon er alleen maar beter van worden.

    Met veel vrijwillligers en sponsoren hebben we het terrein dan ook in iets meer dan 2 maanden om kunnen toveren tot een eigenlijk uniek off-road circuit, compleet met baanafzetting, rijderstelling en sleutelplekken. Lengte van de baan 165 meter, breedte 3 meter en 3 vaste sprongen.
    Ondergrond is klei en als het echt droog wordt wordt het zanderig.
    We rijden er alleen op zondag en daar wordt strikt de hand aan gehouden. Wel is er dan van alles geregeld, zoals stroom en hapjes,drankjes en koffie. Super gezellig dus.

    Afijn de baan is klaar en het ledental groeit tot ruim 35. Wij als bestuur dachten er goed aan te doen om melding te maken van het feit dat we onze hobby daar in die tuin uitoefenden en de gemeetelijke instanties konden dat alleen maar waarderen. Zij hielden een gedoogbeleid aan.

    Dit duurde tot het afgelopen weekend. Zelf hadden we besloten om niet te gaan rijden, wij zijn echte recreatierijders en het water en de blubber waren voor ons net iets te veel van het goede. Op een gegeven moment werd ik gebeld door de eigenaar van de tuin en bleken er een aantal gastrijders voor het hek te staan uit Oss. Een ervan was zelfs Kevin Manders bekend van de Xceed cup. Die zouden graag eens op onze baan rijden, zelfs onder deze omstandigheden. De mannen hebben een fantastische dag gehad aangemoedigt door de meeste leden van onze club. Zij waren ook de laatsten die van onze baan hebben mogen genieten.

    Wij wisten er van dat het onbewoonde huis ooit eens was gekocht door laten we hem maar noemen : BB (boze buurman)
    Nu blijkt die man een klacht te hebben ingedient bij de gemeente. Daar zijn wij van op de hoogte gesteld en hebben hier ons verweer kunnen doen in afwachting van de "oplossing". Ik had zelf al een klein beetje een vermoeden dat dit verkeerd zou gaan want ik werd afgelopen zaterdag gebeld door BB met de vraag of ik de leider van van dat stelletje herrieschoppers. Ik kon niet anders zeggen als: ja mijnheer, een van de !
    Begint me die kerel in eens uit te vallen tegen me over schade aan zijn woning en die moest betaald worden. Ik wist helemaal van niks en vroeg wat er nou eigenlijk aan de hand was. Hij vertelde me dat zijn huis was "beschoten" en dat diverse ramen stuk waren. Eigenlijk niet vreemd als een woning al meer dan 2 jaar leeg staat. Maar goed wij weten nergens van. BB werd steed laaiender en op een gegeven moment zei hij: Jullie gaan dit betalen of er vallen slachtoffers, ik gebruik misschien een onorthodoxe methode maar wat jullie gedaan hebben en doen is ook niet normaal. Ik hem dat nog eens laten herhalen want ik zag het echt als een bedreiging. Dit heb ik hem dan ook verteld en hem vriendelijk verteld dat ik het gesprek ging beeindigen.
    De hele avond is hij doorgegaan met zijn telefoonterreur en zelf toen ik al op bed lag heeft hij nog geprobeerd om te bellen ( na 1 uur dus)
    Maandag heb ik aangifte gedaan bij de politie.

    Toen ik daarvan terug kwam had mijn dochter een telefoontje gehad van "De Gelderlander" je weet wel dat dagblad. Of ik die man even terug kon bellen. Dit heb ik tientallen keren geprobeerd maar mijnheer gaf niet thuis.

    Nou kom ik gistermorgen beneden en haal die Gelderlander uit de bus en daain lees ik dat onze baan moet worden ontmanteld en dat we daar niet meer mogen rijden op straffen van een boete van €1000,- per week met een maximum van €10.000 euro.
    Wij waren hier nog niet eens van op de hoogte en de krant weet het al.

    Ja wat er nou speelt is duidelijk, een droom die in 1 keer vervliegd en dat allemaal door 1 boze man die er zijn hobby van heeft gemaakt om zijn gelijk te halen, goedschiks of kwaadschiks.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, wat moet je hier nog op zeggen...... sterkte, hopelijk heeft die gek geen poot om op te staan. Je hebt altijd van die idioten die het leven voor andere alleen maar willen verzieken. Ik vraag me af waar die krant zijn gegevens vandaan haalt als het bestuur het nog niet eens weet (dat klopt toch?). Ik zou echt werk maken van die bedreigingen, laat een straatverbod opstellen oid. Maak het hem ook maar moeilijk anders leren ze het nooit.
     
  3. myself

    myself Guest

    Wat een lamzak die bb. Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan
     
  4. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Als ik dit zo lees, lees ik al minstens een paar grote procedurefouten.
    Ik neem aan dat de boetes uitgaan van de gemeente?

    Normaal, als een bestuur (de gemeente dus) een besluit neemt dat persoonlijke gevolgen kan hebben (zoals in jullie geval), zijn zij verplicht jullie eerst te horen. Zoals ik het nu lees is dat dus niet gebeurd?
    Deze hoorplicht houdt dus ook in dat het bestuur jullie precies op de hoogte stelt van wat jullie hebben "mispeutert" en dat jullie ook jullie kans krijgen op weerwoord.

    Daarnaast is het natuurlijk nog maar de vraag wat er nu eigenlijk precies van waar is? Want die krant kan natuurlijk schrijven wat ze wilt, maar als jullie niets van de gemeente of enige hogere instantie formeel hebben gehoord, dan zijn jullie nergens toe verplicht natuurlijk.

    Daarnaast kan die buurman natuurlijk in geen geval bewijzen dat jullie op één of andere manier schade aan zijn huis hebben aangebracht, dus hij kan klachten indienen zo veel hij wilt; de bewijslast ligt bij hem.
    Jullie hebben zelfs het recht een klacht in te dienen wegens laster.

    Als de buurman daarentegen wel beweert last te hebben van jullie "geluid", dan heeft hij wel degelijk een poot om op te staan, zeker op een zondag.
    Maar dan nog zou het van de gemeente heel onredelijk zijn om op deze manier diréct een besluit tegen jullie te nemen zonder voorafgaande verwittiging.

    Dus zo lang niemand van de gemeente jullie formeel op de hoogte stelt, zijn jullie nergens toe verplicht. :)
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De schade aan het huis heeft er niets mee te maken en is op zeker te weerleggen maar op basis van de bestemmingsplannen en en ontbrekende milieuvergunningen heeft de gemeente alle recht om dit te doen bij 1 enkele klacht hoe jammer dit ook klinkt.
    Maar met een volle ledenaantal is dit misschien ook de start van iets nieuws als de gemeente mee wil werken.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als hij nu zijn gaten in zijn huis dicht maakt heeft ie ook geen last meer van dat lawaai ;)
     
  7. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Erg jammer om te horen. Ik hoop dat jullie vereniging en de gemeente samen een oplossing kunnen vinden voor dit probleem.
     
  8. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    In principe heb je niets met de BB te maken. Alleen de gemeente kan zulke beslissingen nemen.

    Ik zou proberen om het op een akkoortje te gooien met BB. Stel bijvoorbeeld voor om de schade aan zijn woning te repareren. Ook al hebben jullie geen schuld aan de schade. Probeer ook afspraken met hem te maken over tijden/dagen dat er gereden kan worden.

    Met stroop van je meer vliegen dan met .....

    In ieder geval wens ik jullie veel sterkte en hoop voor jullie dat dit goed gaat komen.

    Groet,
    Theo
     
  9. ansmann-racing

    ansmann-racing

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Uden
    Nou dat is echt k*t. Ik heb dat ook ooit meegemaakt van die bedreigingen. Bij ons in de buurt heb je ook zo'n braak liggend terrein met een bmx baan erbij ( openbaar ). Daar naast stond ook zo'n metalen hek en daar achter woonde ook mensen. Ik was daar met mijn neef aan het rijden ( hij met zijn e-revo en ik met mijn carbon fighter ) komt die vent naar ons toe en zegt nou heb ik jullie. Wij???? Hij begon ook te bedrijgen dat hij met een hummer ons plat zou rijden en nog wat van die andere bedreigingen. Hij zij ook dat wij zijn bloemen tuin hadden kapot gemaakt, een gat in zijn hek en een van zijn kippen dood gereden. Hij kwam net thuis van vakantie, en hoorde ons daar rijden. Hij zag een een gereedschaps kist staan en dacht meteen dat wij dat hadden gedaan. Het punt bij die vent is, hij weet blijkbaar niet eens dat er van die crossmotoren daar rijden ( en die hebben zijn tuin om zeep geholpen ). Maar iedere keer als ik die gast zie begint hij te bedreigen en weet nu ook waar ik woon. Hij hing bijna de heledag aan de bel. Toen heb ik de bel uitgezet begon hij de volgende dag met eieren te gooien. En aangezien dat ik dat niet pik en mijn pa niks bij hem mag doen heb ik mijn maatregelen genomen. Heb 2 vuurpijlen naar zijn huis gericht gezet en afgestoken ( ontplote tegen zijn muur ) en nog wat rotjes gegooit en daarna niks meer van gehoord.

    Ik vind dit erg voor jullie dat jullie circuitje nu weg is. De mijne ook heeft de gemeente heeft met de grond gelijk gemaakt . En zo zijn er nog meer van die idioten die de boel verzieken, omdat ze niks te doen hebben. Als ik jou was zou ik hem terug pakken. Vraag anders (kleine) kinderen ofdat ze eieren tegen zij ruit willen gooien ( geef je ze achter af een lollie ) en klaar is kees.
     
  10. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Kijk en dat is nou wat juist NIET moet. Hiermee bereik je niets behalve het gevoel dat je wraak hebt genomen maar dat helpt "de zaak" helemaal NIETS!

    De TS zou gewoon de adviezen moeten volgen en het via de officiele kanalen moeten spelen, dus via de gemeente etc. en zeker geen "persoonlijke" wraak nemen.

    My 2 cents.............
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik zal mijn verhaaltje er ook even bij gooien, ik ben de zoon van Arnoldusie en heb het hele verhaal dus ook van dichtbij mee gemaakt.

    Over het onderhandelen met BB, dit is geen optie. De man durft geen persoonlijk gesprek aan, en heeft ook nog nooit ter plekke met ons gepraat, op een korte 'ZET DIE AUTO WEG! NU!' na dan.

    De man woont er trouwens niet. Het huis is van hem, maar hij woont zelf aan de andere kant van het dorp. Ook al zou iemand zeggen van 'he, die gaten heb ik er in gemaakt', dan nog zouden wij het gedaan hebben. Brand zijn huis misschien af, dan zullen wij het ook gedaan hebben volgens hem. Zijn enige visie is 'deze gasten moeten hier weg', en probeert ons dan ook op de raarste manieren weg te krijgen. Van klagen, tot beschuldigen van gaten in zijn ramen schieten, tot stof waar zijn huis vies van word, tot geluidsoverlast, enzovoort..

    We kunnen niets anders doen. Als wij onorthodoxe methoden toe gaan passen, dan gaan wij buiten het boekje en krijg je de gemeente al helemaal tegen je, ook al doen we op het moment totaal niets verkeerd.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  12. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Ik heb de posts tot nog toe ff aangekeken maar die van ansmann-racing spant toch wel de kroon. Een heel heel heeeeel slecht voorbeeld. Wij willen als vereniging de boel op een professionele manier oplossenen niet zo van: dan ruim je die gast toch op !
    Wat ik me eigenlijk afvraag is of er hier onder ons niet iemand rondzwerft die dit soort dingen al wat vaker bij de hand heeft gehad.
    Binnen de vereniging werd al geopperd dat we beter een advocaat in de arm kunnen nemen maar war zo'n advocaat in 3 uur opstrijkt daar kunnen we al 1 keer een boete van betalen. Zijn er bijvoorbeeld geen instanties die zich hiervoor al dan niet tegen een kleine vergoeding voor in willen zetten?

    @ ansmann-racing: Nooit meer doen kerel, slechte reclame voor de hobby.

    @ PH-TVS: Ik neem aan dat het bij "strontvliegen" niet werkt.
     
  13. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Wellicht een tip om e.e.a. vast te leggen indien er een discussie komt met gemeente etc.

    Ga daar nog eens rijden zoals jullie normaal gesproken doen. Plaats een camera (stationair op statief (liefst beetje uit zicht)). Laat deze camera jullie, de auto's, het circuit, BB's huis en uiteraard ook die hoek filmen waar BB vandaan komt. Zet het geluid hoog! Nu komt op video vast te liggen wat jullie doen, hoe jullie je gedragen, of jullie rijden schade kan aanrichten aan zijn eigendom en een eventuele confrontatie van BB waar hij zich wel/niet correct en/of dreigend opsteld. Deze video kun en mag je waarschijnlijk niet als bewijs gebruiken (aangezien hij geen toestemming gaf) maar het geeft een beeld weer van FEITEN en van het "gebruik" en "'jullie en BB gedragingen". De video geeft een duidelijk beeld weer. Laat je bij een confrontatie niet uitdagen tot verkeerd gedrag aan jullie zijde door toedoen van BB maar laat hem zijn uitingen doen en dat word vastgelegt op beeld en middels geluid.

    Des noods video in duidelijk zicht plaatsen zodat hij de camera ziet en hopen dat hij geen vragen stelt waarom de camera daar staat, kunt altijd zeggen dat de camera voor een meetingverslag is of iets dergelijks.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  14. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Helaas is het zo dat dit dan onder onrechtmatig verkregen bewijs valt en we zelf gestrafd kunnen worden omdat je verplicht bent als je iets vast legt dit van te voren te melden. Kijk maar eens bij een tankstation en zo.
    Verder is nog 1 keertje rijden geen optie. Een boete van 1000 euri zou direct het einde betekenen van de vereniging ivm met een failissement.
     
  15. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Rechtsbijstand verzekering? Weet niet of dat kan hoor maar je kunt dit navragen natuurlijk.

    Heb je wel een advocaat nodig in dit vroege stadium? Ga eerst naar de gemeente en vraag wat de procedures zijn.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Plak ergens een stickertje (hoeft niet groot :)) dat er gefilmd wordt. Dat leest heer blaaskaak toch niet en trekt zich er toch niets van aan anders.
     
  17. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    En wie heeft die boete opgelegd dan?
    Lees nog even mijn toevoeging in de post over de camera. Wij plaatsen regelmatig een camera om meetings op te nemen, als daar toevallig BB op komt te staan is het niet onrechtmatig verkregen lijkt mij. De video geeft jullie wel een steun in de rug als je gaat praten met advocaten of derden om jullie verhaal te verduidelijken ongeacht of je het mag gebruiken of niet.
     
  18. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    De boete is ons opgelegd door de gemeente.
    We hebben enkele maanden geleden een aangetekende brief ontvangen met daarin : het voornemen tot oplegging van dwangsom.
    Daarop hebben we gereageerd en daarmee zou de kous af zijn volgens de gemeente. We konden gewoon blijven doen wat we tot nu toe deden en we zouden vanzelf bericht krijgen van een eventuele uitspraak. Helaas is die een beetje erger uitgevallen als we zelf dachten en we hebben de officieele brief hierover ook nog niet eens ontvangen, we moesten het in de krant lezen. Een telefoontje met de burgermeester bevestigde die uitspraak en hij heeft het gewoon over handhaving. Daarmee is eigenlijk alles gezegd en daar kon ik het mee doen. Veel succes meneer van de Locht met het vinden van een andere locatie.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Okee, zo te horen kan je niets meer doen omde situatie op die plek te handhaven. Dat wordt zoete wraak wel erg aantrekkelijk als ik eerlijk ben......
     
  20. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zeg dan niks.....natuurlijk is dit niet slim om te doen. Gezien je leeftijd heb ik enige clementie.

    Jij moet beter weten gezien je leeftijd. ;)
     

Deel Deze Pagina