De perikelen van een modelbouwvereniging.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Arnoldusie, 1 sep 2010.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik zeg ook niet dat je het moet doen, alleen dat het wel aantrekkelijk wordt ;). Sommige halen echt het bloed onder je nagels vandaan, zijn eikels eerste klas en komen er nog mee weg ook. Zelfs het "recht" staat dan aan hun kant en dat is lastig te begrijpen. Dan zou je met oud en nieuw "per ongeluk" eens wat pijlen bij hun naar binnen schieten, ik wel. Als je iemand zijn hobby bederft moet dat gewoon gestraft worden.

    Ik sta ook verbaasd hoe sommige mensen koel kunnen blijven en zich in kunnen houden, daar heb ik veel respect voor. Ik weet van mezelf dat ik dat niet zou kunnen, zeker niet als het toch al definitief over is.
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zijn hobby is waarschijnlijk het pesten van zijn medemens. Wie ben jij om hem dat te misgunnen? Moet jij zijn hobby dan ook maar bederven? :twisted:

    Blijft al met al een vervelende situatie waar je niet heel veel tegen kunt doen. Als je geluk hebt kun je met de gemeente om de tafel om het bespreekbaar te maken. Kleine gemeentes willen nog wel eens behulpzaam zijn. Dat is de weg die ik zou proberen. Elke vorm van wraak keert zich tegen je in dit soort dingen. Vooroordelen worden bevestigd en je kunt dan pas echt fluiten naar andere mogelijkheden.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daar heb je gelijk in, wellicht heb je een gemeentje die redelijk is. Als ik dit zo bekijk niet echt, iemand had de boel dan wel uitgezocht zou je zeggen.

    En sommige hobbies verdienen de doodstraf, dat is geen vergelijk ;)
     
  4. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Ah kijk dat maakt het verhaal in de eerste post wat completer. Even laten berusten en de officiele brief afwachten en eens goed bekijken wat er in gesteld word.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Veel advokaten kunnen je een 1e uur gratis advies geven.
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik begrijp het toch niet helemaal.
    Je rijd toch in een privé tuin? Jullie rijden electro, en maken geen geluidsoverlast (of rook, of doen andere wettelijk verboden dingen)? Wat heeft de gemeente hier mee te maken dan? Je gaat gewoon rijden als privépersonen, niet als een vereniging!

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  7. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Ik denk niet dat ze alleen maar electro rijden ivm een milieu vergunning die ze niet hebben.. Maar die BB is echt een kl**tzak. IK zou idd een camera plaatsen zodat je het kan opnemen..
     
  8. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Zoals ik al zei gelden er mbt tot besluiten door de gemeente uitgevaardigd, enkele algemene beginselen. Deze worden in de juridische wereld de ABBB's genoemd; de Algemene Beginselen voor Behoorlijk Bestuur.

    Daarbij zijn er 2 categoriën; de inhoudelijke beginselen, en de procedurele beginselen.
    2 belangrijke procedurele beginselen zijn de motivatieplicht en de hoorplicht.
    Dit houdt in dat élk besluit van de gemeente grondig gemotiveerd dient te worden en dat de getroffen partij éérst gehoord dient te worden.
    Als ik zo jouw verhaal lees, lijkt het alsof die niet gebeurd is. Derhalve is zo'n besluit dus nietig! Dit zou je in België bijvoorbeeld kunnen aanvechten voor de Raad van State, maar in Nederland kan de situatie misschien anders liggen.

    Daarnaast is een belangrijk inhoudelijk beginsel het beginsel van redelijkheid; dat spreekt natuurlijk voor zichzelf. Een gemeente mag niet zomaar een onredelijke boete opleggen zonder eigenlijk te weten wat er nu aan de hand is.

    Op grond hiervan heb je dus al 3 belangrijke rechtsgronden om het besluit te laten schorsen en zelfs te laten vernietigen.

    (Ik ben laatstjaarsstudent rechten in België; mijn advies is hier gratis. ;))
     
  9. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Volgens mij las ik dat de gemeente een "gedoogbeleid" hanteerd t.a.v. de baan. Als ik het wel heb kan dit beleid a'la minuut worden ingetrokken...In deze situatie ben je dus overgeleverd aan de grillen van de plaatselijke bestuurders.

    Is er geen gesprek te voeren met B&W over een alternatieve lokatie?
     
  10. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Het is wel prive grond maar of je daar met een vereniging op mag rijden is weer een ander verhaal.
    Als ik alleen in de tuin ga rijden is er niets aan de hand.
    Maar ga ik 20 vrienden uitnodigen dan kan je zeker klachten verwachten.
    in dat geval zou eerst de politie moeten komen maar volgens mij heeft de gemeente daar weer niets over te vertellen.

    Behalve als de eigenaar het verhuurt aan de vereniging (echt verhuren dan en niet zo een paar tientjes in de hand stoppen.)
    Dan kan de gemeente volgens mij wel zeggen dat het niet in het bestemmings plan past.

    Maar bij dergelijke beschuldigingen zou de BB de politie moeten inlichten want die hebben de taak om :sniper:eek:p te sporen en niet de gemeente.

    Ook zou de gemeente de dwangsom dus moeten neerleggen bij de eigenaar van de grond want die is verantwoordelijk voor wat er op zijn grond gebeurt.

    Wellicht dat jullie hier een oproep kunnen doen naar een advocaat(in opleiding) welke jullie dus kostenloos uit liefde voor de hobby willen helpen.
    Of ga eens langs bij een rechtswinkel die helpen je de 1e keer ook kostenloos.

    Veel succes in iedergeval en ik hoop dat het zo ver komt dat ik toch een keer kan komen rijden bij jullie.
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ja, dit is dus een lastige kwestie, en bij ons al veel besproken. Je kan het namelijk op twee manieren zien:
    Het terrein is de achtertuin van de eigenaar (het ligt aan zijn achtertuin, enkel dan met een hekje van 70cm er tussen).
    of
    Het terrein is een weiland heeft een agrarisch bestemmingsplan.

    Nu was het volgens de gemeente een weiland met agrarisch bestemmingsplan. Fijn, maar een boer mag zijn 10 jarige zoontjes ook met crossmotors over zijn land laten crossen. Waarom zouden wij dit nu niet mogen..

    Nog een ander besproken punt is inderdaad, niet als vereniging komen rijden, maar dat de eigenaar van het land ons allemaal individueel 'uitnodigd' om te komen rijden.

    Over dat het een agrarische bestemming heeft, hebben we al eens contact gehad met een pro-deo advocaat die via internet advies gaf. Hij gaf aan: Stel, je kweekt op het terrein 10 bonsai boompjes, en jullie rijden er in de tijd dat het groeit met jullie modelauto's omheen. Dan heeft het terrein nog een agrarische bestemming.

    Maargoed, we kunnen er hoog of laag over springen; de gemeente heeft het de gehele tijd gedoogd gehad en nu geeft de gemeente het simpelweg op zodat BB niet meer zeurt. Hij schijnt namelijk tegen heel veel plannen van de gemeente bezwaar aan te tekenen. Een hobby van hem. Mede als het uitzoeken hoe hij juridisch gezien in zijn recht staat.

    Ik denk niet dat we met dit topic vooruitgang gaan boeken op de situatie zoals hij nu is, maar het kan ten minste adviezen opleveren. Ook kan het aan beginnende verenigingen (of mensen die een vereniging willen beginnen) aanduiden hoe veel werk er bij komt kijken, en met name hoe erg de gemeente tegen je in kan werken.

    @Jasper Tielen: Rijden op het terrein gaat niets meer worden. Wel gaan we dan voorlopig maar ergens wildrijden of een keer bij een andere vereniging op bezoek. Veroorzaken we dan overlast, dan krijgt de gemeente het snel genoeg in de gaten en raken ze misschien wel gemotiveerd om te helpen. Het is hier hetzelfde gegaan met een jongeren-keet. Ze veroorzaakten overlast, toen kregen ze een eigen keet aan de dijk.
    We blijven in elk geval zeker doorgaan en geven niet op.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  12. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    :offtopic: Ga er kunstgras kweken ;)

    :eek:ntopic:
    Je mag er dus wel van 05.00 tot 22.00 met een traktor rijden.
    dus het lawaai zal niet echt een keihard argument zijn en het stof ook niet want met een ploeg door de droge grond heen levert meer stof op.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoewel het eigen grond is mag je er niet zomaar mee doen wat je wilt, het gaat idd om een vastgelegde bestemmingsplan die je alleen met een vergunningsaanvraag kunt proberen te veranderen.
     
  14. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Oke nou met wildrijden wil ik ook wel een keer komen meedoen hoor.

    Maar kijk daar in eerste instantie mee uit tot je met de gemeente gesproken heb.
    (doe het in iedergeval niet zelf maar laat anderen het doen en laat ze zeggen dat ze eerst een plek hadden waar het nu niet meer mag)
     
  15. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    wat een triest figuur die bb

    mischien een raar idee maar is het niet wat om bij jullie in het dorp laat zeggen een straal van 5 a 10 km alle huizen langs te gaan en vragen of er bezwaar is en die mensen een hand tekening te laten zetten en die bij de gemeente/burgemeester op zijn bureau te leggen
    en dan te vragen wat het probleem dan nog is

    en/of nodig het halve dorp eens uit om langs te komen inclusief de gemeente/burgemeester desnoods han je flyers op bij de supermarkten en dergelijke maak er een mooie dag van en laat zien wat jullie daar doen en dat jullie het aan kunnen om alles goed te laten verlopen en zorg dat alles tip top is zodat er nergens om gezeurd ken worden zoals dubbel geparkeerde auto's zwerf vuil en dergelijke
    laat zien dat het een goed innisiatief is

    kort gezegd probeer zoveel mogelijk mensen op je hand te zetten zodat bb alleen staat en dat iedereen ziet dat hij juist de herrie schopper is (figuurlijk dan )


    weet niet of je hier wat aan heb maar zo zou ik het proberen op te lossen
    dit is toch een enorm leuk innisiatief


    grtz lip
     
  16. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Een vergunning aanvragen voor recreatief gebruik op een stuk grond met agrarische bestemming gaat ws niet lukken.

    Mijn 2 centjes....Ga in overleg met B&W. Toon aan dat het rijden een "sociale" functie heeft. Dit zijn argumenten waar bestuurders iets aan hebben.

    Edit: Het sociale aspect geeft lip ook mooi weer (gelijktijdig)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als club sta je sterker en kan je met de gemeente verder praten over de behoefte van een baan. Gooi er nog wat termen tegen aan zoals "goed voor de jeugd" en je zult ze alerter maken.
     
  18. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Tot op heden nog geen officiele dwangsom ontvangen. Dat wordt gewoon nog een weekje knallen denk ik ;-)

    Zolang we nog niets officieels hebben blijven we ook gewoon lekker onze hobby uitvoeren.

    @lip: we hebben in Juni een open dag gehad welke veel belangstellenden heeft getrokken. Veel mensen vinden het harstikke leuk om te zien en misschien wel om te doen, alleen menig mens vind de aanschaf te duur en haakt toch af.
     
  19. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Maar de krant had het toch bij de gemeente vandaan en dat was jullie door de burgemeester ook al gezegd?

    Zondag ben ik bij de rookie racing school anders had ik wel even gekomen.
     
  20. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Gezien de mogelijke financiele consequenties, is dat wel zo'n slim idee? Zoiets kan een enorme financiele strop worden voor je vereniging en dat zou erg jammer zijn.
     

Deel Deze Pagina