De perikelen van een modelbouwvereniging.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Arnoldusie, 1 sep 2010.

  1. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Van 1 kant vind ik het jammer dat de "BB" zich hier niet aanmeldt. Wat mij betreft mag hij immers ook zijn visie op deze zaak geven en zich eventueel verdedigen.
    Want als ik dit topic 3 pagina's later zo bekijk, is het precies enkel nog een flame-topic tegen de BB geworden. (Zo doel ik o.a. nog maar even op zij die het een snugger idee zouden vinden om te BB te gaan 'pesten'.")
    Dus helemaal eerlijk is dit ook niet, toch?
     
  2. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Kan ik je geen ongelijk in geven Sander, maar BB speelt het gewoon op zo'n manier dat er van eerlijk geen sprake meer is.
     
  3. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Hoe ver ligt die baan van zijn huis?


    Ik denk dat de beste man een zeurpiet is want anders zou hij eerst een gesprek aan kunnen gaan, was ook niet verkeerd geweest als men(bestuur) dit ook meteen had geprobeerd, komt van 2 kanten dus.
    Maar het klinkt wel als iemand die er plezier of iets in beleefd om zich lekker te verzetten.
    maar aan de andere kant.

    Als er nooit aan hem is gevraagd wat hij er van vind en er zijn elke zondag
    een 20/30+ rijders bezig op b.v 10 meter......

    Zou ik ook niet leuk vinden als ik hartje zomer, buiten in mijn tuin zat met een biertje en er heel de dag dat gejank voorbij kwam.
    Nou ja was waarschijnlijk zelf lid maar je begrijpt het punt hoop ik.




    Hoe zou dit rechtelijk eigenlijk zijn gegaan als jullie geen vereniging waren/zijn?
    Want dan ben je gewoon een groepje mensen bij iemand thuis op visitie die wat in zijn tuin klooien.
    Zolang het voor 10 s'avonds stil is....
    Wat had de gemeente daar aan moeten doen?
     
  4. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Even ten eerste, de beste man woont niet in het huis! Hij bezit het huis, maar het huis heeft nog ongelooflijk veel onderhoud nodig wil hij er uberhaupt in kunnen trekken.
    Als je de parkeerplaats en de sloot die er tussen ligt er bij telt, dan rijden we ongeveer 20 meter van het huis vandaan. Oké ik kan er mee in komen dat het dicht bij zijn huis is, maar hij woont er nog niet eens dus last heeft hij er tot op heden niet van.

    Een gesprek aangaan heeft geen zin, hij durfde niet eens de confrontatie aan om even naar ons toe te komen als we aan het rijden waren. Het ging per telefoon en de klachten die binnen kwamen moesten we middels de gemeente te weten komen. Wij gaan niet bij hem langs (mede vanwege de toon die hij tegen ons aanslaat), want wij hebben geen probleem met hem. Hij heeft een probleem met ons, en hij is gewoon niet mans genoeg om even langs te komen om te praten. Zijn vrouw is wel eens bij ons langs geweest en heeft niet meer gezegd dan 'NU DIE AUTO WEG!! NU!!'. De eigenaar van het terrein heeft ook aangegeven dat als we weg moesten, dat hij er wel een paar paardjes op zou zetten. Zelfts dit vond BB niet goed.

    Er is niet gevraagd wat de man er van vond. De eerste tijd dat we er reden kwam er notabene nooit iemand in het huis, en vertelden de omwonenden ons ook dat het huis gewoon leeg stond.

    Na een tijdje kwam de beste man elk weekend even langs.

    Wat je als laatst schrijft, heb je helemaal gelijk in. Dit is een beetje verwarrend allemaal omdat het wél een weiland is met agrarische bestemming, maar het grenst gewoon recht aan de tuin van de eigenaar dus je zou het ook kunnen zien als een achtertuin.
    Een bigscale maakt hetzelfde geluid als een benzine maaier. Mag de eigenaar van het terrein nu ook zijn gras niet meer maaien? Wat als we met 5 benzine maaiers het gras gaan maaien?

    Een boer mag ook met een motor gaan crossen in zijn eigen weiland. Daarom, allemaal een beetje vaag. Maargoed de main-reason is gewoon dat de man geklaagd heeft, en de gemeente moet handhaven. Maar wél staat er in de dwangsom (en eerdere dwangsommen die we hebben gehad, welke gedoogd werden), aangegeven dat modelbouw niet overeen kwam met het bestemmingsplan.

    Er is nu gewoon nogmaals een klacht binnen gekomen, en daar moet de gemeente serieus op ingaan. Omdat we er middels een gedoogbeleid mochten blijven, doet de gemeente nu wat ze moesten doen.

    We reden overigens enkel op zondag van 1 uur 's middags tot maximaal 6 uur 's avonds.


    We kunnen allemaal dingen gaan verzinnen, maar dat heeft allemaal geen zin meer. De baan is ontmanteld en de gemeente kan de beslissing niet intrekken. Als we moeilijk gaan doen bij de gemeente (of bij BB) schieten we weinig mee op. Het best is om rustig door te zoeken naar een ander terrein en als we een terrein gevonden hebben het aan te kaarten bij de gemeente. Deze heeft immers wel aangegeven te willen helpen als we een ander terrein hebben. Maar dan moeten we dat terrein dus wel zelf regelen.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2010
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het klinkt misschien een beetje cru maar dit topic kan een heel goed signaal zijn naar al die offroad banen die niet volgens de officiele vergunningen zijn aangelegd (en dat zijn er een boel).

    Er wordt in Nederland wat vlaktes en tuinen omgeploegd tot een offroad baan buiten de bestemmingsplannen om, ook een simpele tuin kan niet zomaar tot circuit omgetoverd worden om met er een clubje te gaan rijden. Gedoogdbeleid of niet, je krijg gewoon met de gemeente of anderen te maken.
     
  6. bzb

    bzb Guest

    helaas is klagen een goed ingeworteld burgerrecht, ik denk dat elke club er mee te maken heeft op jaarlijkse basis. het jammere is dat jullie nog vrij klein zijn. ik stond op het punt ook wel lid te worden dus het blijft sneu, hopelijk vinden jullie wat nieuws, volgens mij zit er ook een klein clubje in nijmegen, wellicht kunnen jullie de handen ineenslaan voor een lokatie.

    wellicht ook de brandstofklasses uitbannen, want hoe leuk en mooi het ook is, de overlast is te groot in dit krappe landje waar niemand elkaar wat gunt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2010
  7. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Heb je gelijk in Roelof, maar we waren in het begin een clubje van ongeveer 15 man en waren al lang blij dat we een locatie hadden waar we elke week ons even lekker konden uitleven. Met een vereniging van 15 man kun je bij de gemeente vaak weinig gedaan krijgen.

    Ons plan is om in elk geval voor ons volgende terrein alles zo te regelen dat we ook vergunningen hebben en het niet middels een gedoogbeleid werkt. Toen we van de gemeente te horen kregen dat het gedoogd zou worden was het natuurlijk voor ons al duidelijk dat het geen permanente locatie zou blijven, maar we reden meer met het idee 'zo lang het kan, kan het'.

    @bzb: Brandstof uitbannen heeft weinig nut bij ons, aangezien 90% brandstof rijdt ;)
     
  8. rsremco

    rsremco

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Lexmond

    Dit is dus onzin, 1 van de 2 betrokken partijen moet het weten, aangezien je jezelf opneemt weet je ook dat je het opneemt en hoeft BB helemaal niks te weten

    Heb dit mee gemaakt via de telefoon, heb de gesprekken toen opgenomen met het antwoordapparaat en dit mag ook gewoon
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2010
  9. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Nou Remco wat je daar verteld klinkt me vreemd in de oren. Winkels en benzine-stations zijn verplicht bordjes op te hangen met de mededeling dat dit gefilmd wordt en dan nog mogen banden niet langer als een bepaalde tijd bewaard worden. Maar goed, het is over en uit met de baan dus we gaan gewoon voor een andere lokatie met alles GOED geregeld. Als alle leden net zo gemotiveerd zijn als wij hier dan kunnen we hopelijk het volgende seizoen openen op onze eigen"officieele" baan.
     
  10. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Dit is dus onzin. Alle betrokken partijen; alle mensen die gefilmd worden zouden dit in principe moeten weten.
    Er is daarbij een onderscheid tussen filmen op privé-domein en openbaar domein. Wat betreft het privé-domein, zijn de regels heel wat strikter natuurlijk.

    Wat betreft je antwoordapparaat; het opnemen van telefoonverkeer ligt nog iets anders als het opnemen van beeldmateriaal. Maar het is eveneens aan heel wat regels onderworpen; dewelke precies zou ik je nu niet kunnen vertellen.

    Hoe dan ook wordt in beginsel het opnemen (én verspreiden) van beeldmateriaal beschermd door het recht op privacy. Maar dat is natuurlijk een heel breed begrip. Je voelt ook wel aan dat het eraan ligt voor welke doeleinden de beelden worden gebruikt. Als bewijsmateriaal ben je hoe dan ook minder gebonden aan regeltjes dan wanneer je de beelden naar een tabloid zou versturen.
    Maar hoe dan ook zouden in principe àlle betrokkenen op de hoogte gesteld moeten worden. Zéker niet 1 van de partijen of iets dergelijks. Dat slaat gewoonweg nérgens op.
     
  11. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Opnemen mag sowieso op de openbare weg wel gewoon.

    Maar bij ons in de fabriek hangen camera's voor procces bweaking en zelfs in de fabriek hangen op diverse plaatsen dat er camera's hangen (en het beeld wordt niet eens opgenomen en is enkel live op de monitor van de operator te zien)
     
  12. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Maar goed, we dwalen een beetje af van het werkelijke onderwerp. Dat was hoe we onze baan zouden kunnen behouden of een andere plek zouden kunnen vinden en dan wel legaliseren. Het "terugpakken of uitlokken van BB" is nooit aan de orde geweest.
    We zijn dan ook nog steeds op zoek naar mensen die weten hoe het een en ander in zijn werk gaat, dat legaliseren dus.
    Waar moeten we ons aan houden behalve de aan de plaatselijke regelgeving. Zo bedoel ik eigenlijk zaken als millieu en hinderwet enwaar moet bijvoorbeeld een Wedstrijd waardig circuit aan voldoen? Als je iets voor een 2e keer moet doen dan kun je het maar beter goed doen als dat je een 3e keer wat moet doen natuurlijk.
     
  13. gooferd

    gooferd Guest

    Precies, lig dat er iemand iets weet hoe het geregeld is bij een vereniging. Natuurlijk de vergunniningen en al het romslom. Wij als vereniging willen gewoon een stukkie grond, waar we kunnen racen, en kunnen blijven rijden. Dus mocht iemand iets weten in de gemeente west maas en waal, of midden maas en waal, laat het ons weten !!
     
  14. sandermt2

    sandermt2 Guest

    In principe wel, maar daar zijn een heleboel uitzonderingen op. Het recht op privacy heeft de neiging de laatste jaren erg ruim geinterpreteerd te worden. ;)
    Maar daarmee dwalen we inderdaad te fel af, ja. :p
     
  15. rsremco

    rsremco

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Lexmond

    Begrijp me niet verkeerd, je mag niet zomaar alles en overal opnemen maar de baan is toch prive terrein? BB komt dus zonder toesteming jullie terrein op dan zou je dit mogen filmen en hoeft hij geen toestemming te geven. Als BB wel toestemming heeft om op jullie terrein te zijn dan heb je weer wel toestemming nodig voor filmen. Ook als je opnamens maakt waar het niet toegestaan is kan dit wel dienen als bewijs alleen dan zou je als camera man wel een boete / cell straf kunnen krijgen

    Bij een benzinepomp of op je werk of in openbaar gebied gelden weer andere regels.

    Maar goed makkelijker word het er allemaan niet op met zo,n man als BB, Hopelijk word alles goed geregeld voor de nieuwe baan Succes!
     
  16. Lakigucci

    Lakigucci

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Ridderkerk
    Inderdaad erg jammer! En helemaal aangezien we al niet zo rijk zijn qua off-road banen.
    Die bb is gewoon een ass period. Hij gebruikt jullie om zijn schade op te verhalen, of jullie het nu gedaan hebben ofniet, jullie zijn een mooi excuus, want jullie komen daar.
    Mooi kl*te allemaal iniedergeval! Ik wens de vereniging dan ook sterkte toe in deze tijden :(
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon om je even wat op te beuren: met hoeveel man je bent, mag niet uitmaken, dat gaat namelijk tegen het beginsel in dat iedereen gelijke kansen en mogelijkheden zou moeten hebben.

    het is in de praktijk gelukkig ook niet zo, ik heb een paar jaar geleden een vergunning voor het vliegen en lesgeven met brandstofheli's voor elkaar gekregen met een vereniging van maar 3 man, en letterlijk zonder een rode cent aan middelen....

    Het is veel belangrijker dat je goed kunt verdedigen op welke manier je overlast denkt te voorkomen. Het kan zelfs van voordeel zijn als je een niet te grote vereniging bent, want in de ogen van de ambtenarij is dan de te verwachten overlast (of de kans daarop) ook kleiner. Kom je gelijk met een club van meer dan 50 leden aanzetten, dan ben je weliswaar een grote groep die wat lastiger te negeren is, maar de ambtenaar van dienst gaat zich wel gelijk achter de oren krabben of een dergelijke grote groep niet onherroepelijk veel te veel herrie gaat maken...

    Wat soms ook kan helpen is dat je de nadruk zo sterk mogelijk legt op het recreatieve karakter van de hobby, en de recreatieve danwel educatieve doelstellingen van je vereniging, en alle verwijzingen naar "racen" of "motorsport" vermijd tijdens de gesprekken met de gemeente. Ook dingen als "uitleven" of "lekker rondrossen" zijn termen waar je heel voorzichtig mee moet zijn.
    "recreatie" klinkt nu eenmaal veel vriendelijker dan dingen als "circuit", "wedstrijden", "crossen", woorden die door een ambtenaar vanuit zijn beroepsmatige invalshoek veel sneller geassocieerd worden met geluidsoverlast. Die ambtenaar leest ook wat er in de overige gemeenten in de wijde omtrek gebeurt, en wil natuurlijk graag haalbare kaart spelen op zijn eigen honk, dus hoe 'vriendelijker" het overkomt, hoe meer kans je maakt. het vermelden dat de hobby "uitstekend geschikt is voor jonge mensen om kennis te maken met techniek", is ook zoiets typisch, waarmee het voor een ambtenaar allemaal veel verteerbaarder word. M.a.w, benadruk alle positieve effecten, en vermijd alle negatieve indrukken, zonder dat je de schijn wekt dingen te verdoezelen.

    Toen wij onze vergunning aanvroegen was ook een van de vragen die al heel vroeg gesteld werden, of we ook wedstrijden wilden gaan organiseren, en hoewel ik het niet kan hard maken, kreeg ik heel sterk de indruk uit de toon van het gesprek, dat als ik "ja" had gezegd, het verhaal daarmee afgelopen zou zijn geweest.
    En, zelfs al ZOUDEN we wedstrijden organiseren, dan zou daarmee zowel overlast als veiligheid exact onveranderd blijven, maar dan was er vanaf het begin een weerstand geweest bij de ambtenarij, waar we nu geen last van hadden. Integendeel, gewoon een beetje hobbyen is iets waar iedere ambtenaar zich mee kan identificeren, en we hebben dan ook maar heel weing moeite gehad om een vergunning te krijgen.

    Hoe dan ook, succes!

    Groet, Bert
     
  18. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Goed stuk Brutus.

    Ik verwacht zelf dat je richting braak liggende industrie zal moeten zoeken.
    Hier in Leerdam is op het industriterrein ook een behoorlijk stuk rimboe in een beetje uithoek.
    Google Maps

    Of ja wel weer verder uit de buurt maar bij Meerkerk zijn ze ook flink aan het uitbreiden van industrie en ook een grote "lege" carpool er bij (waar ik regelmatig on-road rijdt)

    carpool - Google Maps

    Carpool zit tussen AC en tekst Noordelooos 25 in maar staat helaas niet op de kaart.
    Het uitbreidings deel van de gemeente Zederik waar Meerkerk onder valt zijn alle weilanden tussen " Bruggraaf" en "Energieweg" in

    Wellicht zijn er ook zulke gelegenheden in Maas en Waal.
    Vandaar dat ik het even aangeef.
    Ga eens bij nieuwe industrie of zo een rondje rijden of fietsen en kijk naar stukken grond met veel Rimboe er op en ga dan kijken van wie het is en wat de plannen er mee zijn.

    Om maar eens te beginnen:

    Van wie is dit en wat doen ze er mee?
    http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Maas+en+Waalweg,+Afferden,+Druten&sll=51.901706,5.093107&sspn=0.010128,0.032594&ie=UTF8&hq=&hnear=Maas+en+Waalweg,+Afferden,+Druten,+Gelderland&ll=51.88516,5.571549&spn=0.005232,0.016297&t=h&z=17

    Of in Geldermalsen naast de fietscross club (helaas maken de nitro auto's wel meer lawaai dan een BMX)
    http://maps.google.nl/maps?f=q&sour...=0.21&split=1&rq=1&ev=zi&hq=cross&hnear=&z=18
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2010
  19. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Goed geprobeerd Jasoer maar dat stuk grond ligt op grondgebied van Druten, een andere gemmente dus. Daar komt nog bij dat de foto op google niet echt actueel is want daar zijn al diverse grote bedrijven gevestichd en de resterende stukken grond zijn in handen van een projectontwikkelaar.
     
  20. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Ja dat is dan weer jammer.

    Maar wellicht zijn er in de juiste gemeente ook wel zulke plekjes.

    Of eventueel bij een transportbedrijf of zo.

    Hier in de buurt zitten er een aantal en die hebben nog hele weilanden in bezit (ook weer verkeerde gemeente maar als voorbeeld)

    Helpen vanaf deze afstand is natuurlijk beperkt maar ik volg het topic wel.
    Mochten jullie een baan hebben kom ik zeker eens rijden.

    Edit:

    Is Altforst ook maas en waal?
    Autocrossclub ACC Geffen rijdt daar wel eens en wellicht hebben die een stukje over.
    Ik ken iemand in het bestuur daar.

    Volgens mij is dat hier http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=...51606,5.545607&spn=0.010484,0.032594&t=h&z=16
    Beetje lastig om te zien zo maar dacht wel dat het hier was.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2010

Deel Deze Pagina