De perikelen van een modelbouwvereniging.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Arnoldusie, 1 sep 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Niet om het en of ander, want ik ken de situatie niet, maar dat het in een nadere gemeente ligt, kán natuurlijk van voordeel zijn: daar kennen ze jullie BB niet, en zijn ze ook niet op de hoogte van eventuele strubbelingen. Mogelijk dat je dan in elk geval met een schone lei aan je vergunning aanvraag begint en dat niet de ambtenaar denkt "oh jee, daar heb je hun weer...." Een ambtenaar mág niet zo denken, maar het zijn ook maar gewoon mensen....

    Groet, Bert
     
  2. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Weer even een upje over dit onderwerp :) Inmiddels zijn we bezig met verschillende lokaties maar kunnen nog nergens uitspraak over doen aangezien alles nog op losse poten staat.

    Afgelopen week ontving mijn vader (Arnoldusie) een bericht van een verslaggeefster van de Gelderlander dat ze opgemerkt had dat we nog zonder terrein zaten, en of we niet een keer tijd en zin hadden voor een interview zodat er een artikeltje in de krant over kon komen. Er werd ook gevraagd of de fotograaf welkom was. Het antwoord van onze zijde: Absoluut!

    Vandaag verscheen er in de 'Maas en Waal' pagina's van de Gelderlander een bijna pagina-groot artikel van ons! Dat is iets wat we absoluut niet verwacht hadden.
    Hierbij een foto van het artikel (het artikel was te groot voor onze scanner!).
    Klik op de link onder de foto om een groter formaat te bekijken welke wel te lezen is!

    [​IMG]
    Bekijk grote afbeelding

    Nu maar wachten of het resultaat gaat hebben :) ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2011
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een heel mooi stuk wat de krant geschreven heeft...in het verhaal wordt ook in 1 klap duidelijk hoe 1 persoon of een klein groepje personen de hobby van een veel grotere groep onmogelijk kan maken. Het is ook te belachelijk voor woorden om te zien hoeveel moeite je als (potentiële) vereniging moet doen om een stukje grond te bemachtigen waar je zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor omwonenden.

    Wij zijn met RC Club Zoetermeer ook afhankelijk van de gemeente en daar wordt je gewoon absoluut niet vrolijk van. Om een locatie voor elkaar te krijgen kost zo belachelijk veel tijd en moeite bij een overheid zoals in Nederland dat je je af gaat vragen of ze zelf wel weten waar ze mee bezig zijn.

    Onze hobby is leuk, verslavend en spannend om naar te kijken...dat is bijna iedereen met ons eens. Maar de overheid ligt altijd dwars. Hopelijk gaan jullie de strijd een keer winnen en vinden jullie een mooie locatie voor onze gezamenlijke hobby. Ik blijf jullie vorderingen op de voet volgen!
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ach, vraag een voetbalveld aan en de lokaties en subsidies vliegen om je oren, volkssport nr1 mag niet verloederen....
     
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou inderdaad, en onze hobby maakt herrie en stinkt...en om die reden wordt er door de overheid bij voorbaat al weinig medewerking gegeven. Het voelt af en toe of we een enge ziekte hebben met deze hobby ;)
     
  6. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Het stuk in de Gelderlander begint nu al zijn vruchten af te werpen. Ik ben zojuist gebeld door een projectontwikkelaar die bij ons in de buurt een stukje grond heeft van 12 ha en die er de eerste 5 jaar niets mee doet. Dit schept mogelijkheden. Zaterdag gaan we eens even op locatie kijken en een babbeltje met die man maken. Het bestemmingsplan is al gewijzicht van agrarisch naar recreatie en zeg nou zelf wat wij doen is toch echte recreatie?
    Verder heb ik al een telefoontje gehad van een jurist die zich ook wel voor ons in wilde zetten wanneer de gemeente of andere instanties dwars gingen liggen.
    Meer kan ik er nu nog niet over kwijt maar ik hou jullie op de hoogte.
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kijk dat is mooi nieuws, zijn er gelukkig toch nog mensen die een club en een groep hard werkende vrijwilligers wil helpen. Veel succes, hopelijk wordt het wat!

    Mmm, tijd voor RCCZ om ook maar eens een krant te benaderen ;)?
     
  8. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat kan 2 kanten op werken zoals we met BOMB al merken. ;)

    Hee maar dat klinkt hoopvol Arnoldusie, Heb je voor de komende 5 jaar iig een onderkomen en kan je verder uit gaan bouwen. Als je de contacten met de projectontwikkelaar ondehoud kan je na die 5 jaar via hem weer een andere locatie verkrijgen, misschien zelfs iets permanenter.
     
  9. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Daar zijn we weer, maar nu met goed nieuws. RC Maas en Waal heeft een eigen plekje gevonden. Helaas niet in Maas en Waal zelf maar wel net er buiten, in Velddriel net onder de rook van Den Bosch.
    Hier gaan we de komende weken een baan realiseren voor alle soorten auto's zolang het maar off-road is. Het terrein is ongeveer 70 bij 30 meter en zal door de layout van de baan bijna volledig worden gebruikt op een paar stukjes na voor het laden en lossen van de spullen.
    Er is nog heel veel werk te doen maar met een maandje zal de eerste meeting wel kunnen worden gerealiseerd. Iedereen die in dit topic gepost heeft heel hartelijk dank voor de steun in de laatste maanden en natuurlijk zijn jullie van harte welkom om eens een kijkje te komen nemen op onze nieuwe baan.
     
  10. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Fantastisch nieuws! Maak er met zijn allen maar een hele mooie baan van.
    Als ik tijd vind kom ik zeker een keertje bij jullie kijken en als de gelegenheid daar is wellicht ook rijden.

    Goed om te horen dat deze initiatieven uiteindelijk toch weer van de grond komen.
    Veel succes!
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik ben er ook weer helemaal happy mee. We hebben ook al een layout gekozen tijdens onze ledenvergadering. Een recht stuk van vrijwel de volledige lengte zodat ook de bigscales tot hun recht komen.

    Helaas zitten we voor de 1:8 rijders wel tegen wat beperkingen aan, aangezien de jumps niet te hoog kunnen worden. De bigscale rijders houden daar nou eenmaal niet zo van :( Maar zo lang we maar met de wielen van de grond komen ben ik blij ;)

    We houden jullie op de hoogte.
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hebben jullie de layout van MBC Friesland wel eens gezien? Je zou ervoor kunnen kiezen om BS en 1:8 te splitsen en dan een baanvak te maken met hoge sprongen voor de 1:8 en met kleine sprongen voor bigscale. Nadeel is wel dat het wat ruimte kost.

    Tijdens onze meetings hebben we overigens ook vaak een 2 delige baan, waarbij we met het verwijderen van een balk of buis een doorsteek kunnen maken voor BS zodat zij om het slingerende deel of deel met sprongen van de 1:8 niet nemen.

    Voorbeeld:
    - Rood = BS
    - Blauw = 1:8/1:10
    [​IMG]
     
  13. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Geweldig nieuws! Van harte gefeliciteerd en success met de nieuwe baan. Ik kom zeker een keertje langs als jullie zo ver zijn.
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Hallo mensen, ik kom weer met wat goed nieuws! ;)
    Inmiddels is er al hard gewerkt in Velddriel en ik kan met een gerust hart zeggen dat het nu al duidelijk te zien is dat er een racebaan vormt. Tijdens de algemene ledenvergadering eerder in Maart was de layout van de nieuwe baan zeker een onderwerp. Iedereen mocht ideeën inleveren en uiteindelijk is er een ontwerp gekozen. Het is het ontwerp geworden wat ik getekend heb, maar achteraf nog een klein beetje aangepast door een ander persoon om opstopping na het rechte stuk te voorkomen.

    De baan heeft een straight van ruim 70 meter. Totale baanlengte (hoe word dit officieel gemeten?) is pak 'm beet +-250 meter als je de snelste route (binnenbochten) neemt.
    Dit weekend worden er weer werkzaamheden verricht, zo word er onder andere extra baanafzetting geplaatst, er word wat geknutseld aan de rijderstelling en de bulten/schansen worden bekleed met kunstgras om er voor te zorgen dat ze niet na loop van tijd plat gereden worden. Er zitten een tal van jumps in (niet te hoog, we moeten ook rekening houden met bigscale rijders) en (voor zo ver ik vernomen heb) enkele kombochten. Baanbreedte circa 4 meter.

    Hier de eerste kiekjes zoals het terrein er op het moment bij ligt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de liefhebbers; ook de oorspronkelijk getekende layout van de baan. Helaas is er tijdens het inscannen aan de rechterzijde een klein stukje weg gebleven, maar dat is enkel een verticaal stukje baan. Hier en daar zijn er lichte afwijkingen maar dit is wel de globale opzet. Excuus voor mijn slechte handschrift :p Waar de gestreepte lijn staat is de aanpassing van iemand anders. Ook heb ik vernomen dat de pit een andere ingang heeft gekregen. De bocht na het rechte stuk is niet meer 180 graden maar 90 graden. Anders moet iedereen na het rechte stuk wel heel hard afremmen en dat kan opstoppingen veroorzaken als er veel mensen tegelijk rijden.

    [​IMG]

    Binnenkort meer informatie ;) Groeten uit omgeving Maas en Waal / Maasdriel.
     
  15. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Goed bezig!! Ziet er nu al knap uit. gaat helemaal goed komen. :D
     
  16. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat ziet er al strak uit. Goed bezig!
     
  17. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik ben gisteren even op lokatie geweest, en de ondergrond is zeer hard; volgensmij zowat klei. Het heeft altijd als weiland gefungeerd en dus is de grond behoorlijk aangetrapt door de koeien die er gelopen hebben.
     
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een harde ondergrond leeft minder dan een zachte, dus ik denk dat dat alleen maar voordelen biedt. Verder geeft klei lekker veel grip, totdat het stoffig wordt ;)
     
  19. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Daar zijn we weer!
    Vandaag is er extra baanafzetting geplaatst, de grote tafelschans is bekleed met kunstgras, de kombocht en andere bulten zijn gemaakt (al ligt hier geen kunstgras op, er was helaas maar genoeg voor enkel de tafelschans).

    Ook is er een pit gemaakt.

    Morgen gaan we een kleine inwijding doen en onze eerste rondjes maken. De baan is nog niet af, maar het kriebelt te erg en het weer is er ook werkelijk perfect voor ;)

    Hier wat foto's en een filmpje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    p.s. modelbouwforummers die ook op deze video te spotten zijn: Aleq, bkman, Arnoldusie, Corné 1981 ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Bkman

    Bkman

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Herwijnen


    En stoffig is het nu............. met deze droge periode.

    Morgen word er weer gewerkt aan de rijdersopstelling en de baanafzetting:D
     

Deel Deze Pagina