De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, wat mag ie kosten?
    Welke span moet ie zijn?
    En dan de vorm van de hoogdekker of de laagdekker?
    Alles is te maken, vleugels kan ik zo snijden, als iemand de romp maakt dan is er zo een middendekker.

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.538
    Locatie:
    Emmen
    Timber: Screenshot_20210222-121916_Chrome.jpg




    De funcubxl kan nog wel in foam. Toestel is van goede kwaliteit. Heeft andere problemen. Vandaar beter de kit versie nemen.

    Maar die zijn jou vermoedelijk al reeds bekend.

    Hoe geweldig je die discussie ook vind. Daar gaat het NIET om. Niemand vraagt erom?


    Dat alles van carbon moet zijn met helikopter bladen als propeller is iedereen ondertussen wel bekend.

    Haaks de bocht om. Enige wat telt.

    zwevers zijn shit. Schroom je je ook niet voor tegen mensen te zeggen die zweven.



    Dat de rest saai, troep en shit is heb je ondertussen ook wel kenbaar gemaakt aan iedereen die dat wel of niet wil horen.

    Maar als iemand een grapje maakt over Gerben gaat dat er 2 pagina's over.


    Alles bij jou is goed. Meeste van een ander shit.

    Jou mening is de waarheid.

    denk dat je je niet af hoeft te vragen hoe mensen dan bij het woord narcist terecht komen. Let op! Ik zeg niet dat je een narcist bent.

    Je hebt mij altijd van advies voorzien als ik je een pb stuurde. Heeft me van veel miskopen behoedt als ik een pylon achtige kist wilde kopen.

    Maar dat maakt je geen god.

    Dat je niet wist dat sebart daar vaker last van heeft valt me dan ook weer tegen.
    Sebart heeft veelal goed vliegende kisten. lijm verbindingen moet je bijna altijd nalopen bij een sebart.


    Ja sommige modellen worden onder meerdere merknamen verkocht. Oude mallen die soms doorverkocht worden.

    Of mpx ze zelf fabriceert weet ik niet. In de regel genomen is mpx van betere kwaliteit dan andere merken met foam toestellen.




    Mallen zijn wel duur. Tot productie gaat daar behoorlijk wat geld overheen laatst ergens bedragen gelezen van rond de 100k.

    hier heeft men het over 12 tot 16k per mal. Het andere topic kan ik zo niet vinden. Moet je even op rc groups spitten.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1712928-Polyfoam-rc-models



    Dat je mijn tekst anders verwoord en vervolgens opnieuw post, bevestigd dat het inderdaad ivm de hogere winstmarge is.









    Succes met iedereen die een andere mening heeft uitmaken voor kneus. Of zeggen dat ze onzin vertellen.

    Misschien woon je te lang in Duitsland?


    Met die houding heb je een zwaar leven.

    Jammer.

    Wat ik hoorde van mensen leek je me een geschikte vent. Jammer, keek wel uit naar een eventuele ontmoeting. Hier, of bij jou in de Eifel

    Maar de zin in een verdere kennismaking is wel op een laag pitje gekomen na deze conversatie.

    Succes GJ.



    Ps. Sorry dat dit in dit topic moet. Maar dat doe je ook met mijn Sundowner. Stellen dat het een schade kist is. Zal de nieuwe mode wel zijn ipv een WhatsApp berichtje:)
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2021
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Te zwaar is hij niet. Wat je kunt doen is op Google zoeken naar greenley tow plane. Dit is een kopie van een paf trainer. Hier zijn de tekeningen openbaar van te vinden. Vleugels uit schuim met abachi. Is ook een bewezen concept. Als je materiaal rekent en tijd in 10 euro per uur arbeid dat je bezig bent om alles ruwbouw klaar te krijgen zit je niet ver naast een paf trainer.
     
  4. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Soms geluk en soms... :D
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En bij paf is de vleugel abachi ingedekt. Populieren romp met in de hoeken liggers ter versteviging. Beter dan welke arf ook geconstrueerd in deze klasse. (stick van hangar 9 is zoiets) mijn paf 260 vliegklaar is 1700 euro in materiaal. En dat is ie waard.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, over tot de orde van de dag.

    Zoals beloofd vandaag met de Speeder getest.

    Een 4S accu erin, hij zou met 6S moeten vliegen.
    CIMG4472.JPG


    Alles wat provisorisch erin gelegd, de achterkant laat ik even open.
    CIMG4473.JPG


    Zwaartepunt heb ik op een derde van de vleugel gelegd maar voor de zekerheid toch maar even een paar millimeter naar voren door middel van een loodje met plakband.
    Een voorlijker zwaartepunt bij een testvlucht is altijd beter, voorkomt overtrekken en giftig stuurgedrag.
    CIMG4474.JPG


    Klaar om gegooid te worden.
    CIMG4475.JPG


    Helaas komt de wind niet uit het zuiden maar uit zuidoost, ik kan hem dus niet van de helling gooien dus moet ik vanaf een veldje dat er niet heel erg fijn uitziet.
    Het is niet anders.

    En dan de vlucht..
    Ik zet het gas open, dit keer gewoon op de gasknuppel.
    En dan gooien, ik verwachtte dat ik meteen iets up zou moeten geven maar hij vloog gewoon neutraal weg..
    Dan wat snelheid maken en een bochtje, ailerons had ik op kleine uitslagen en hoogteroer op grote uitslagen.
    De bocht ging ook mooi alleen iets te veel uitslag op hoogte, dus de dualrate omgehaald, dat vliegt een stuk rustiger.
    Alleen hoogte had een paar tikjes up trim nodig maar verder vloog ie helemaal neutraal, kon de handen van de knuppels halen.
    OK.. genoeg gezien, landen.
    Motor uit.
    Verrek, de snelheid wil er niet uit, en ik had ook geen flaperons geprogrammeerd.
    Volgende poging, vanaf ongeveer 150 meter op 1 meter hoogte aankomen, en hij vliegt me gewoon voorbij, op nog steeds 80cm hoogte.
    Dan maar tegen de grond aanvliegen.
    Ik kom op denk ik 50-80cm hoogte vanaf 100-150 meter aanvliegen en ik vlieg hem iets van 30 meter van me af tegen de grond met ik gok 60-70 km/u, hij stuitert omhoog en vliegt verder.
    Volgende poging, zelfde hoogte, iets verder weg en nu ga ik hem proberen uit te melken, dus achterover proberen te trekken.
    Helpt een beetje maar nog steeds veel snelheid maar op een gegeven moment raakt ie een steen, het veld lag er vol mee, en draait de vleugel van de romp.
    Wel wat kleine beschadigingen.
    CIMG4476.JPG


    CIMG4477.JPG



    Maar het ding vliegt echt geweldig.
    Snelheid schatte ik zo rond 150-170.
    Maar hij heeft een 10x17 prop en dan duurt het even voordat ie komt, denk dat 200 er wel inzit.
    Hij vliegt echt heel goed,heel neutraal, nu wat dingen repareren, misschien ook even een glasweefseltje aan de buitenkant, aan de onderkant van de romp.
    En dan de uitslagen opmeten zodat Wil hem in zijn zender kan zetten.
    Project meer dan geslaagd!

    GJ
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik ken de PAF trainer redelijk goed.
    Nico Quint had er 1 tijden lang in de winkel liggen, dus heb ik goed kunnen kijken hoe het eruit zag.
    Ik denk dat ie aan materiaal (de 2 meter versie) voor 50 Euro te bouwen is.
    Abachi is goedkoper dan balsa en populieren ook.
    En dan moet je alleen dat landinggestel kopen.
    Tijd reken ik niet, het UWV betaald me.
    Helaas is folie best wel prijzig en er gaat altijd meer meters in dan je denkt.

    Over folie gesproken, ik ga nu even de folie van de onderkant van de speedkist aftrekken en dan een weefseltje erop leggen.
    Dan kan ik hem 8 maart bij Wil afgooien en kan ie ermee vliegen.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even contact gehad met Siem.
    Ze vliegen.
    Er zijn een leskisten, een zwever en een motorkist, kan je meteen even proeven.
    Stuur voor de zekerheid even een berichtje via Facebook
    https://www.facebook.com/ack.kennemerland

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is goed nieuws. Jammer dat er geen beter veldje in de buurt was.
    Kun je ailerons als flaps gebruiken, om hem aan de grond te krijgen?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dan kan je hem beter achterover trekken en haal je de snelheid er meer uit, maar dat had ik niet geprogrammeerd.
    Hij ligt nu uit te harden met een weefseltje.
    Misschien dat ik hem nog een keer op het veld ga vliegen, bij die begrafenisondernemer.
    Hij vliegt zo heerlijk, dat wil ik nog een keer vliegen.
    En dan programmeer ik wel flaperons in, want zo heet dat, ailerons die als flaps gebruikt worden.
    De vleugel verliest dan lift en dat compenseer je door wat up bij te mixen waardoor het model op de romp gaat remmen en achterover gaat hangen.
    Maar op het veld liggen geen stenen, dus gaat er minder stuk.
    CIMG4478.JPG


    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heren,
    Ik was vandaag lekker aan het sturen met de Curare, belt mijn vrouw, dat ze Corona heeft.
    Tot nu toe heeft ze milde klachten en ik (nog) geen klachten.
    Wij moeten in ieder geval een week binnen blijven. Dus even niet vliegen.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.246
    Locatie:
    Lunteren
    Beterschap!
    Hopen dat de klachten niet verergeren
    Binnen zitten is saaaaaaaai!
    Kun je mooi (leren) bouwen!
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aan de onderkant van de MPX zender zitten rollen. Kun je die functie daar op zetten? Of op een schakelaar?
    Misschien kan dat bij de Graupner's ook wel?
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Arnold.

    Vanmiddag had ik de Venture kit mee genomen naar het veld. JVE heeft me er weer verder mee op weg geholpen. Ik kan dus zelf weer een stuk bouwen. Hij was nogal weg van de kit en wilde hem zelfs van mij overkopen. Maar ik houd hem zelf.

    Verder ben ik een houten koffer aan het bouwen voor de Ion Pro. Zoiets doe ik graag.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.458
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je kan het op een schakelaar zetten of op die rollen.
    Normaal zou ik zeggen zet het op de gasknuppel maar je wilt niet steeds volgas vliegen met dit ding.

    Heb je het er nog met JVE over gehad, over die lintjes op paaltjes om te zien waar de wind vandaan komt op het veld.

    GJ
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Sterkte wil. De een ervaart het als een griepje maar dan anders en de ander denkt dat zijn wereld stopt. Kun je geen peil op trekken.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.538
    Locatie:
    Emmen
    Och meen je Wil. Sterkte.. vooral je vrouw!!
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Rechts achteraan, in de hoek, staat al een paaltje met lintjes. Dat is meteen de meest kritische plek.
    Als je dan zonder gas aan komt, kan de wind ineens wegvallen. Zonder sleepgas gaat het dan zeker fout.
    Met de Curare goed up geven.
     
  19. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Mijn jongere broer is ook positief getest, maar merkt er niets van. Hij verveelt zich stierlijk
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.771
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De onzekerheid voelt niet fijn.
     

Deel Deze Pagina