De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij velen valt het wel mee.
     
    serge pot, Mugen MRX-3 en Cnn vinden dit leuk.
  2. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Beemster
    Klote Wil .. nou kerel ik hoop dat het goed afkomt .. meestal is het niet zo ernstig

    @GJVO , ik had ook al een berichtje dat ik altijd welkom ben voor een proefvlucht..
    leuk , ik ben nieuwsgierig of ik het kan
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.875
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik kreeg het half december, was snotterig en via mijn werk de sneltest, positief en mijn maten waar ik mee werkte mochten ook meteen naar huis.
    Plots werd ik doodmoe , maar verder voelde ik mij prima. Ik heb heel veel geslapen tijdens kerst en heb een poosje halve dagen gewerkt omdat ik snel moe was. Zodra ik wat zwaars pakte ging gewoon het licht uit. Vanaf 1 januari weer hele dagen gaan werken en heb alleen nog last van hartkloppingen. Mijn vrouw en gezin zijn niet besmet geraakt. Best raar eigenlijk.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet wie er nu daar les geeft.
    Volgens mij hebben ze een draadloos leraar/leerling systeem.
    De truc is, zo min mogelijk sturen.
    Als het model vlak ligt, overal afblijven, dan gaat ie gewoon rechtdoor.
    Alleen sturen, en heel weinig en rustig, als je de richting wil veranderen.
    Komt helemaal goed.

    Succes zondag, volgens mij wordt het lekker weer, droog en niet te koud.

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je.
    Aan de kabel vliegen gaat altijd. Al vlieg je maar een klein stukje rechtdoor. En van je af, dan is links sturen linksaf
    en rechts sturen ook rechtsaf. Je leraar stijgt hem op en landt hem. Geen zorgen dus, maar spannend zeker. Alvast
    heel veel succes gewenst.
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    O een grapje :D ik dacht al.
    Je zaagmachine doet het perfect.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klinkt heftig. En nu nog hartkloppingen!
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De meeneemkist voor de Ion begint steeds meer vorm te krijgen. Alles netjes gelijk maken en schuren.
    Morgen stort ik mij op de deksel. Mij wijze van spreken dan.
    Nu weer Netflix kijken. Wat heb ik het toch druk.
     
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Emmen
    Ff foto Wil. We zijn benieuwd :)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanmorgen al vroeg op, Speeder klaargemaakt voor de 2e testvlucht en nu met flaperons op een schakelaar en wat hoogte bijgemixt.
    Net terug van het veld, dit keer maar op mijn veld in Walsdorf, daar liggen geen stenen.
    Zelfde als gisteren, start uit de hand, gaat gewoon recht weg, niet doorzakken niets.
    Alles nog even wat beter getrimd en dan gas erop.
    Omhoog, aanduiken en dan op 2 meter hoogte voor mijn neus voorbij komen.
    Tja.. ik weet het niet.
    Hij is erg stil, hij zoeft een beetje, je hoort een licht briesje.
    Betekent wel dat ie geen aerodynamische foutjes heeft, als ie zou fluiten dan zou er iets niet goed zijn.
    Maar de snelheid begint me een beetje tegen te vallen, is ook niet echt goed in te schatten, de vleugel is zo diep.
    Ik gok in horizontale vlucht, zonder aanduiken iets van 150 tot 180 km/u.
    Dat was ook het idee van iemand die ook veel snelle kistjes vliegt.
    Zweven doet ie ook.
    Naar een meter of 200 gebracht, motor uit en dan kijken hoe lang het duurt voor ie beneden is.
    Dat duurt best lang maar de snelheid blijft er wel in.
    Op een meter of 100 hoogte de schakelaar flaperon omgehaald, ik moest met de hand wat extra hoogte bijsturen, dat is ook de reden waarom ik het op grotere hoogte test.
    En dan de landing.
    Wil kent het veld.
    Vanuit het dal rechts op veldhoogte aankomen en dan net over de weg flaperons uit.
    De snelheid gaat er niet echt uit, nog steeds minimaal 50 km/u maar hij lag wel netjes in het gras, zonder schade.
    Dus helpen flaperons, niet echt.
    Je moet hem gewoon tegen de grond aanvliegen.
    Totale vlucht iets van 8 minuten volgens de timer.
    Maar echt heerlijk om te vliegen.
    Ik heb geen tekening, ik heb hem uit mijn hoofd gebouwd, dus ik ga nu alles even natekenen en dan een kopie voor mezelf maken.
    En nog even de uitslagen opmeten en dan gaat ie naar Wil.

    GJ
     
    MicropropSport, WillydeWoofer en Antonio69 vinden dit leuk.
  11. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rucphen
    Het is een gaaf ding, leuk om te lezen.
    Gebruik je bij dit model het roer eigenlijk?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij heeft geen roer, dus nee.

    Zit net even lekker in het zonnetje in de tuin, vakantiegevoel..
    En te denken, ik denk dat ik een mooiere maak en die af ga mallen en verkopen.
    Een model dat er een beetje op lijkt kost al gauw 1000 Euro.
    Aan materiaal, al zou ik hem van volcarbon maken gaat er hooguit 100 euro, misschien 150 als ik hem echt sterk maak.
    Ik heb dit idee al een hele tijd maar het was even de vraag of ik het nog kon, een model ontwerpen en bouwen en ja, het lukt nog.
    Even de uitslag uit het ziekenhuis afwachten en als alles weer normaal is wat leverwaarden betreft dan kan ik weer met het gif, epoxy, aan de gang.
    Ander positief dingetje, de Avioniks D17 zijn in Duitsland aangekomen, ze zullen nu wel aan het controleren zijn wat het kost en of er invoerrechten betaald moeten worden.
    Hopelijk geloven ze wat er op de doos staat..


    GJ
     
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben heel erg benieuwd.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    553
    Locatie:
    Doesburg
    Als ik kijk naar de beschrivng van een flaperon:
    A flaperon on an aircraft's wing is a type of control surface that combines the functions of both flaps and ailerons.
    In addition to controlling the roll or bank of an aircraft, as do conventional ailerons, both flaperons can be lowered together to reduce stall speed, similarly to a set of flaps.

    Er is mij verteld (en zo heb ik het ook op een aantal speeders) dat als je alleen rolroeren hebt, je beter de roeren omhoog kunt zetten ipv naar beneden (zoals bedoeld bij flaperons).
    Hoe heb jij de rolroeren dan gemixt, omlaag of omhoog, en kan het ene tov het andere een beter resultaat geven?
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de roeren gaan ook omhoog, ook dat heet flaperons.
    Als ik ze omlaag zou zetten dan gaat ie meer liften en zou ik down bij moeten mixen.
    Bij hotliners met alleen rolroeren werkte flaperons (dus uitslag omhoog) prima maar deze vleugel heeft gewoon een enorm oppervlak.
    Even snel gemeten 35 dm2 dus de vleugelbelasting is ook niet echt hoog, 48gr/dm2.
    Dat zweeft prima.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Begrijp ik goed, dat door de brede vleugels (koorde) het effect van sapperdeflapperons gering is, naar verhouding?
    Hoe landen andere idioten :D zoals ik, zo'n pilonracer dan?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In verhouding zijn de ailerons klein ja.
    Als je een echte pylonracer hebt dan is de koorde iets van 12 centimeter en zijn de roeren 15mm of zo.
    Dus iets van 10% van de koorde.
    Bij deze is de koorde 26 centimeter en zijn de roeren maar 20mm en ook nog wat kleiner in lengte.
    Plus dat ik dit profiel ook nog eens veranderd heb, een pylonracer als de Avionik heeft een 7% dik profiel.
    Dit is dunner, veel dunner.
    Hij is prima te landen op een normaal veld maar je moet hem gewoon tegen de grond aanvliegen.
    Kijk hier maar eens.
    Vanaf 1:20 begint ie aan de landing, veel rondjes draaien om hoogte en snelheid kwijt te raken.
    Bij 3 minuten land ie pas.
    Dus hij is langer bezig met landen dan dat ie bezig was met de speedvlucht.

     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    4.363
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Is jouw speeder nog moeilijker te landen?
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.033
    Landen is altijd heel eenvoudig. De moeilijkheid zit hem er in of je er daarna direkt weer mee wilt kunnen vliegen. ;)
     
    Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.021
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen idee, ik heb nooit een F3S model gevlogen.
    Een F5B kist is ook snel en als je daar geen remkleppen trekt dan gaat ie ook door.
    De echte oude F5B kisten, die wogen meer dan 2,5 kilo en gingen echt eeuwig door, trokken sporen in nat gras.
    Dat heb ik wel gevlogen, dat waren geweldige dingen.
    En die hadden ook geen flaps of remkleppen dus die ramde je gewoon tegen de grond.
    Dus moeilijk... het is wat je gewend bent.
    En wat je durft.
    Het is hout, als er iets krakt dan zet je er een nieuw plankje in, folie erover en weer vliegen.
    De onderkant heeft een glasweefseltje, die kan wel wat hebben.

    GJ
     

Deel Deze Pagina