De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dan moet je dat mijnheer Bleekemolen even uitleggen.
    Op ijs en sneeuw werkt dat ook, als je wielen stilstaan kan er (volgens de instructeurs) wat vuil of zand voor de band ophopen wat de auto vertraagd.
    Dat weet ik ook uit de praktijk, door blokkerende banden kon ik tot stilstand komen, met ABS rolde hij meters verder door in de sneeuw.
    Bij mijn Porsche had ik een mogelijkheid in laten bouwen om de ABS en andere electronica softwarematig uit te zetten.
    Zo heb ik dat ook in de praktijk in de sneeuw kunnen testen.
    En de eerste tip die ik kreeg toen ik op de Nordschleife ging rijden, alles uitzetten.

    GJ
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Hoeveel ah je accu is is totaal niet relevant onder het rijden. Accu zorgt alleen voor energie tijdens het starten
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Je kan harder remmen zonder abs dat klopt. Maar niet door de bende te blokkeren hoor. Het moet wel blijven draaien. De 205 gti had ook voorwiel aandrijving. Daarmee kan je ook het locken van de wielen voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Exact de abs grijpt eigenlijk te vroeg in. Heb het mogen doen ook bijslotemskwrs Slipcursus. Via pirelly toendertijd. Zonder abs eerder stil dan met abs op zeiknatte wegenwit. Enigste wat de instructeur zei op de rotonde(ook wegenwit en nat), deze is niet leuk ik krijg joou niet uit dd bocht al glibberen en driftend met een Opel astra op slicks.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Welke auto? Zucht hier ga ik vannacht (weer) nachtmerrie van krijgen... Als passagier.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... en daar ga je dus de fout in met dat paaltje... Je kunt inderdaad zonder ABS nét een haartje harder remmen (als je goed weet wat je doet), maar het grote probleem is dat je met geblokkeerde wielen niet meer kunt sturen.... en DAAROM raakte jij dat paaltje... niet omdat je niet meer op tijd kon stoppen, maar omdat je het niet meer kon ontwijken. Kijk maar naar d Formule 1: als die jongens rechtuit de baan uit gaan, is dat altijd met geblokkeerde wielen. Daarom gaan ze rechtuit (ook al gaan ze dwars). Als ze nog rollen kunnen ze ook nog sturen namelijk, en proberen ze te ontwijken wat er te ontwijken valt...
    Dat is ook de reden dat in de gladdigheid pompend remmen aangeraden wordt, dan laat je de wielen weer even rollen en kun je dus weer sturen. Op die manier hou je de auto onder controle: je kunt beter voorbij het boompje tot stilstand komen en het boompje ontwijken, dan stuurloos tegen dat boompje op te klappen.

    Voor remmen maakt het niet zo veel uit wat er gebeurt, zolang de wrijving maar het op dat moment maximaal haalbare is.
    Voor sturen is het echter per sé noodzakelijk dat wielen rollen en niet glijden. Driften uitgezonderd, maar dat is een héél ander verhaal...
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als er sneeuw cq ijs ligt en je rijdt stapvoets, dan is abs wel waardeloos idd. Pedaal blijft trillen maar er gebeurt niks. Bij hogere snelheden moet je niet willen dat de bende blokkeren gaat als je moet uitwijken. Of goed kunnen remmen zodat je de wielen net laat draaien( net iets langzamer dan je snelheid is, dat is maximaal remvermogen). Maar in een panieksituatie is abs in het algemeen beter. Dan trapt men het pedaal door de bodem heen, en word niet meer gedacht aan het feit dat je met Fingerspitzengefühl moet remmen. Het liefste nog een beetje gas bij geven(voor of 4 wiel aandrijving) zodat de banden niet kunnen blokkeren.



     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @serge pot Dat klopt. Dat komt omdat abs een 'dom' systeem is wat meet of de wielen geen rotatie meer maken. Er zit op de aandrijfas/wielnaaf of remschijf een krans. Op het fuseestuk een sensor.
    Als dat het geval is word de remdruk van het blokkerende wiel er heel kort afgehaald. Tot het weer roteert. Vandaar het trillen wat je voelt in het pedaal.

    Op mijn motor de abs softwarematig op het achterwiel uitgeschakeld. Op het circuit zou je ook harder kunnen remmen als je voor ook geen abs hebt. Beter remgevoel omdat er minder leidingen lopen die allemaal een beetje uitzetten met hard remmen. Maar in de praktijk zou je op je snuffert gaan als je plots voor een auto moet remmen op de openbare weg.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2020
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Nope, ik probeerde te sturen maar dat werkte niet, behoorlijk bergafwaarts en ijs op de weg, dan stuurt ie niet meer.
    Als ik had kunnen blokkeren had ik een kans gehad.
    Gladheid en ijs zijn 2 verschillende dingen.
    In de regen moet je tegen blokkeren aan remmen, dat kan ABS heel goed.
    Maar bij ijs en sneeuw grijpt ABS te vroeg in.
    Als ik het paaltje voorbij zou rijden dan lag ik in het dal.
    Het zijn hier nogal haarspeldbochtjes met een afgrond daarachter.
    Maar de schade is beperkt, de bumper is reparabel, en zo te zien is de radiator wel beschadig maar niet lek.
    De motor staat nu te draaien, kijken of het water binnen blijft.

    @Niek
    Het was de Alfa, de Toyota heeft een seizoenkenteken, daar mag ik pas weer in maart mee rijden.

    GJ
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn garagehouder zegt: als abs niet werkt, valt er ook niets te remmen.

    Mijn vrouw heeft, op wintersport, in paniek eens aan de handrem getrokken. Het is wonder dat wij er nog zijn.

    Tijdens een anti-slip cursus, 40 jaar geleden, moesten we het stuur recht houden en de rem ingedrukt. Daarmee zou je globaal rechtdoor blijven gaan op een recht stuk (in een bocht ook :D lijkt me).
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nog even wat napraten over de bijna dood ervaring van GJ en vervolgens ga ik zaterdag en zondag weer vliegen.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je niet gedoseerd remt (oftewel, je hebt geen racecursus gehad, dan is ABS ideaal.
    Maar als je weet hoe je moet remmen, dus tegen blokkeren aan, dan is de voet beter dan een ABS.
    De Cayman heb ik uit laten zetten, met wat knopjes kon ik alles uitschakelen.
    Bij Lamborghini zou alles uit moeten gaan als je hem op Track zet maar voor mijn gevoel werkte de ABS nog behoorlijk mee als ik remde.
    Maar bij een normale auto kan je niks uitzetten, dus dan ben je overgeleverd aan het systeem wat 99% van de gevallen OK werk maar in dit extreme geval dus niet.
    En hij stond op All Weather, dus hij zou moeten weten dat het glad is, maar dan doet ie alleen maar iets met de traction control.
    De radiator druppelt, dus die moet ik vervangen.
    Kostte zoiets bij de Peugeot 200 Euro, bij Alfa 60 Euro.
    Je lacht je echt ziek bij de prijzen van onderdelen van deze auto.
    Ook maar meteen de slangen vervangen, dan maar even geen modelvliegtuigje kopen.

    GJ
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Wat een onzin
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2020
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat zijn mensen die gewoon autorijden, verstand op nul, blik op oneindig en dan zich netjes aan de snelheid houden, nog nooit op de limiet gereden.
    Ja, voor dat soort mensen is alles wat onverwacht is paniek, dus vol op de rem.
    Als je dan geen ABS hebt dan blokkeer je en glij je door.
    Dan is ABS een uitkomst, zelf heb ik er altijd een hekel aan gehad.

    GJ
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zat een paar jaar terug achter een dame in een dure SUV, het was glad en de dame reed keurig 30. De weg was wit besneeuwd en tot mijn verbazing nam de vrouw een haakse bocht met dezelfde snelheid. De SUV ging gewoon rechtuit met de wielen scherp naar rechts gestuurd. Gek He ! De SUV belandde in iemands achtertuin. Er zijn vele systemen en dito mensen die menen onfeilbaar te zijn daardoor. Als het echt glad is wordt de auto een ongeleide projectiel als je niet oppast.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Bij zowat alle auto's blijft het aanstaan. Net zoals traction control.


    Maar die alfa is toch vrij nieuw? Nu al verrot?
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Klopt dat is ook het gevaar.

    En rechtdoor glijden helpt niks tegen. Behalve minder hard rijden

    Zei het eergisteren nog tegen mijn broertje toen we op de Autobahn zaten bij Hannover. Duitsers in nieuwe leasebakken met Winter banden trappen altijd, ongeacht of het ijselt, sneeuwt. Of glad is. Schijnveiligheid.

    Maar mensen willen het horen. Anders werd het niet gezegd bij de dealer
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nu we uitgegleden zijn, gaan we weer over op vliegen.
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij 2:30 heeft tie het over de meest waardevolle tip.
    Zoek wat ruimte op (lege parkeerplaats) en probeer uit hoe het voertuig reageert in beroerde buiten omstandigheden.

    Sinds ik zo'n 30 jaar geleden een winkelwagentje een pirouette liet maken op de openbare weg.
    Heb ik mij aangeleerd om voordat ik hier de uitrit uit ben en de openbare weg op sjees, dat ik ff getest heb hoeveel grip er is.
    Ik woon op een berg, lekker warm, dicht bij de zon.:)
    Maar om de bewoonde wereld in te komen, volgt er eerste een afdaling, met sneeuw en ijs is op het wegdek, is dat tamelijk beroerd.:(

    De pirouette, maakt het winkelwagentje op een industrietrein, vroeg in de ochtend, geen verkeer op mijn gestuntel na.
    Erg brede weg, zonder hoge stoepranden en er lag een laagje ijs op het wegdek.
    Schijnt te kunnen, als de grond of het wegdek gruwelijk koud is en het heeft geregend.

    Oh ja het karretje had achterwiel aandrijving.

    Het is net zoals bij het modelvliegen, veel oefenen dan gaat het steeds beter.
    Ik kan al 3 pirouttjes op het ijs, achter elkaar draaien, zonder bij te gassen.:D
    Maar ik kan ook al zo'n 30 jaar een glijpartij binnen de lijntjes van de weg houden.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op duitse autobanen rijden de meeste mensen rechts, gaan niet ineens naar links of op hun rem staan.
    Op nederlandse autobanen rijden de meeste mensen links, ook al is de rechterbaan vrij en als ze rechts rijden dan bestaat de mogelijkheid dat ze zomaar zonder reden naar links komen.
    En als je gewoon rechtdoor rijdt met dezelfde snelheid, al is dat 200+, dan maakt het niet uit als het glad is, tot er een bocht komt of je moet remmen, dus als er ineens een nederlander naar links komt.
    En belgen zijn nog veel erger, die hebben iets raars, die zetten hun mistachterlicht aan als het regent, dat is nogal irritant als je in het donker in de regen rijd.
    Plus dat die ook eeuwig links rijden.
    Maar tja, er zijn nog vrij veel mensen in Belgie die hun rijbewijs gewoon op hebben kunnen halen, zonder examen te doen.

    GJ
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina