Voor een deel is dat hetzelfde.
Maar laat maar eens een ducted fan in de open lucht draaien en hou je hand op een paar cm (10 of zo) van de "schijf", in het rotatie vlak.
Dan zul je een vrij sterke radiaal naar buiten gerichte luchtstroom voelen (als je er een dun draadje bij houd, zul je zien dat die luchtstroom zelfs tangentiaal aan de omtrek van de fan gericht is), iets wat je bij een gewone propeller bijna niet voelt.
Dat is die naar buiten gerichtte luchtstroom, waar ik het ook over had in post 2971.
Ik kwam daar achter, toen ik heel lang geleden bezig was met een 450 electroheli met een ducted fan in plaats van een staartrotor: https://www.modelbouwforum.nl/threads/keuze-electromotor-project-ec-135-geslaagd.164218/
Toendertijd had ik dat soort dingen nog niet zo heel goed door, en daar was vanwege de geringe bladhoek ook volgens mij nog geen sprake van overtrek overigens.
Lucht die in rotatie gebracht wordt, wil gewoon naar buiten slingeren.
Maar laat maar eens een ducted fan in de open lucht draaien en hou je hand op een paar cm (10 of zo) van de "schijf", in het rotatie vlak.
Dan zul je een vrij sterke radiaal naar buiten gerichte luchtstroom voelen (als je er een dun draadje bij houd, zul je zien dat die luchtstroom zelfs tangentiaal aan de omtrek van de fan gericht is), iets wat je bij een gewone propeller bijna niet voelt.
Dat is die naar buiten gerichtte luchtstroom, waar ik het ook over had in post 2971.
Ik kwam daar achter, toen ik heel lang geleden bezig was met een 450 electroheli met een ducted fan in plaats van een staartrotor: https://www.modelbouwforum.nl/threads/keuze-electromotor-project-ec-135-geslaagd.164218/
Toendertijd had ik dat soort dingen nog niet zo heel goed door, en daar was vanwege de geringe bladhoek ook volgens mij nog geen sprake van overtrek overigens.
Lucht die in rotatie gebracht wordt, wil gewoon naar buiten slingeren.