De Radio Queen, het eerste modelvliegtuig dat over "Het Kanaal" vloog

Discussie in 'VRC' gestart door Énke Blériot, 1 jun 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    The Radio Queen en de Channel Hop in 1954.


    In het kader van een Kanaal overtocht met een model Blériot kwamen we op het idee om er ook een retourvlucht aan te koppelen en wel de historische vlucht van de Radio Queen die in 1954 van Engeland naar Frankrijg werdt gevlogen.

    Ernst heeft aangeboden het ontwerp werk te doen en een proto te bouwen en wie weet komt er ook een kitje van deze bijzondere kist.

    Ernst... brand maar los met het verhaal (en foto's) van Sid Allan en Friends en het TFA clubproject in wording.
     
    Detlef Sewing en Ecstacy vinden dit leuk.
  2. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    Yeeesss... we do it again! :yes:
    4747F52C-4CA8-4F4D-A312-BE73336A1ACB.jpeg
     
    H. de Vries en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.290
    Locatie:
    Woerden
    Uitgaande van een bestaande tekening ben ik begonnen met het opzetten van een CAD tekening. Een berg werk maar het geeft wel een goed gevoel als dat uiteindelijk lukt.
    Om die tekening zo veel mogelijk gelijk het model "van toen" te maken is nog al wat zoekwerk op het internet nodig geweest, en het is nog niet over.

    Maar welk model is het dan? Het gaat om de ED Radio Queen.
    ED was toen der tijd een grote firma in de modelbouw, ze maakten motoren, bouwkits, besturingsapparatuur en nog veel meer modelbouw spullen. Ed bestaat eigenlijk nog steeds, het is op gegaan in de firma Weston die de merknaam ED nog steeds gebruikt.

    Op 6 september 1951 heeft ED een "stunt" uitgehaald door met een radio bestuurde modelboot het kanaal over te varen met een door ED geproduceerde boot, een ED 4,5cc diesel en ED besturingsapparatuur. De overtocht duurde maar liefst 9,5 uur!
    Voor ED was dit een prima reclame en dat smaakte naar meer.
    In 1954 kwam het idee om ook met een radio bestuurd modelvliegtuig het kanaal over te vliegen. Luitenant kolonel H.J. Taplin ontwierp een model voor deze vlucht, dat model werd de "Radio Queen" gedoopt. Voor de motorisering koos men een ED Hunter 3,46cc diesel motortje.
    Gewicht was de grote vijand, de besturing was een flink deel van dat gewicht. Het was buizenapparatuur en daar zijn een tweetal stevige batterijen voor nodig. Transistors bestonden toen al wel maar die werden eigenlijk alleen nog maar in laboratoria gebruikt. Voor "normaal gebruik" waren ze nog te onbetrouwbaar.

    De tanks werden in de vleugel gemaakt om het zwaartepunt zo min mogelijk te beïnvloeden. Om te zorgen dat de motor niet zou verzuipen had men een kleine vlotterkamer vlak bij de carburateur gemonteerd zodat de motor een constante brandstofdruk had. In de tank ging ongeveer 12 once wat overeen komt met ongeveer 350cc. In totaal ging er dus ongeveer 700cc brandstof mee.
    Uiteindelijk woog het model 7,5 pound wat om en nabij 3,2kg is. Dat gewicht moest door een model met een spanwijdte van 84 inch en een motor van 3,46cc het water over worden gevlogen.

    Op 21 september 1954 was het zo ver, de motor werd gestart en met heel veel moeite kwam het model in de lucht. De piloot was Sid Allen, een beroemde man in de modelvliegwereld. Boven het veld vloog toen een Auster waar de piloot van ED, George Honnest-Redlich, in zat. Hij nam de besturing over van Sid Allen en vloog richting het kanaal.
    De Auster vloog sneller dan het model en moest steeds rondjes om het model vliegen om niet te snel te gaan. Het model was feitelijk een groot vrije vlucht model wat bijna uit zichzelf vloog. De modelpiloot hoefde maar af en toe stuurcommando's te geven om het model op koers te houden. Het hoogteroer was feitelijk alleen een trim die via de besturing in een bepaalde stand kon worden gezet. De motor was niet regelbaar en draaide vanaf de start feitelijk constant voluit.
    De vlucht duurde 102 minuten en er werd een maximale hoogte van 3100 voet bereikt.
    Helaas ging het bij de landing in Calais mis. Boven het vliegveld van Calais aangekomen werd het model naar 800 voet hoogte gebracht. Daar stuurde de piloot het model in een langzame spiraal naar beneden. De Auster moest toen snel landen zodat George Honnest-Redlich kon uitstappen om dan het model te landen. Helaas toen de Auster op de grond stond was men het model uit het oog verloren. Snel met de Auster weer de lucht in maar het model werd niet terug gevonden.
    Zes dagen later werd het model door een bietenboer in zijn veld gevonden. Het model was door de wind zo'n 8 km van Calais afgedreven en toen de motor af was geslagen netjes op z'n wielen in het bietenveld geland.

    Op het internet is de tekening van de Radio Queen makkelijk te vinden. Die tekening is echter gemoderniseerd en aangepast aan "normaal" modelvliegen. De spanwijdte is verkleind naar 82 inch, de tank zit nu achter de motor en er wordt een 6,5c tot 10cc 4 takt gebruikt. Wij gaan echter proberen het model zo goed mogelijk gelijk te maken aan het origineel. We hebben een echte ED Hunter 3,46cc diesel die loopt. Ik ben nu bezig met het maken van de tekening er is wel wat uit te zoeken.
    Toch gaan we wat kleine dingen aanpassen aan de huidige stand der techniek. De moderne besturing weegt nog niet de helft van de apparatuur van toen, het gewicht daarvan speelt een veel kleinere rol. Nu kunnen we dus de vleugel wel deelbaar maken wat het vervoer een heel stuk makkelijker maakt. Het extra gewicht wat daarvoor nodig is kunnen we wel hebben. Ook de bevestiging van het landingsgestel gaan we hoogstwaarschijnlijk moderniseren. Het zal nauwelijks opvallen maar de zaak wel veel sterker maken. Dit zal ook iets meer gaan wegen maar dat kan nog wel eens meevallen.
    De tanks in de vleugel is zo'n een puntje van uitzoeken. Die tanks waren toen van celluloid gemaakt. Dat spul is nu niet zo makkelijk meer te krijgen omdat het knap veel erg brandbaar is. Ook de inhoud van de tanks is een probleempje. Aan de hand van wat ik nu op de tekening heb staan krijgen de tankjes een inhoud van ongeveer 330cc. Totaal dus 660cc, zal dat voldoende zijn? We zullen de motor moeten laten lopen en het verbruik gaan meten. Hoe en waarvan we de tanks gaan maken zijn we nog niet helemaal uit maar daar hebben we nog tijd voor.

    We zullen jullie op de hoogte houden van de voortgang maar dat zal niet in de race versnelling gaan. ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2020
    Bruno van Hoek, Énke Blériot en De Mol vinden dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.290
    Locatie:
    Woerden
    De Radio Queen.
    Dankzij hulp van mensen op een Engels forum heb ik meer info over dit model gekregen. Daarnaast heb ik een aantal artikelen gelezen die er destijds over zijn geschreven. Helaas zijn die niet altijd even behulpzaam. Het probleem is namelijk dat er nog al veel verschillen zijn tussen die artikelen.

    Dit model is een ontwerp van kolonel Taplin die het al in 1949 had ontworpen. De firma ED had er al een bouwpakket van op de markt gebracht.
    Toen het idee voor de kanaal oversteek werd "uitgebroed" kwam dit model als kandidaat op tafel en iemand bij ED werd gevraagd het aan te passen zodat het meer gewicht mee kon nemen. Er werden diverse zaken aangepast om het model lichter te maken maar ook zodat het makkelijk te bouwen en repareren zou zijn. Dat bleek ook nodig te zijn maar daarover later.
    Er werd zo veel mogelijk van balsa gebruik gemaakt en alleen waar het echt nodig was werd harder hout en een klein beetje triplex gebruikt.
    De gehele vleugel van het model wat het kanaal over is gevlogen is de van balsa gemaakt. De hoofdligger is van 1/4 x 1/4 inch hard balsa. De ribben zijn van 1/16 inch balsa net als de indekking van de vleugel voorkant en de stripjes over de ribben.
    Er was geen achter lijst gebruikt maar de boven en onderkant werd ingedekt met 1/16 inch balsa wat binnen in met webbing werd dicht gemaakt. Zo ontstonden er twee "torsie dozen", één aan de voorkant van de vleugel en één aan de achterkant.
    De vleugel was uit twee delen gemaakt die in het midden met twee dunne strippen triplex (1/32 inch) aan elkaar werden gelijmd. Er werd één strip op de hoofdligger gelijmd en één aan de achterkant op de webbing gelijmd. Zo was de vleugel dus één geheel. De V stelling van de vleugel was 8°.

    Over de spanwijdte zijn nog discussies. Er zijn mensen die zeggen dat die vergroot is van 6 voet 6 inch naar 7 voet. Anderen zeggen dat het altijd 7 voet is geweest. Wie heeft er gelijk?
    De tanks waren in de vleugel gemaakt tussen de 3de en 4de rib van elke vleugel. In elke tank kon ongeveer 12 once wat ongeveer 350cc is.

    Kolonel Taplin bouwde samen met zijn zoon in totaal 9 modellen om uitgebreid mee te testen en ook om de besturing te testen en optimaal af te stellen. De Taplins, Sid Allen en George Redlich hebben daar veel proefvluchten mee gemaakt en tijdens die vluchten enkele duurrecords, onofficieel, gebroken. Daar is verder niets mee gedaan omdat er geen waarnemers of andere getuigen bij waren. Het ging ook niet om die records maar om de vlucht over het kanaal.
    Uiteindelijk was men zeker dat het model goed vloog, de motor betrouwbaar en lang genoeg draaide en voldoende vermogen had, zij het maar net aan. Ook de besturing werkte zoals men wilde dus de vlucht kon gemaakt worden.

    Zo was alles klaar op 21 september maar men kreeg het model niet in de lucht. Na meerdere startpogingen werd het model opgegooid en daar ging het mis. Het model vloog te langzaam, stallde en draaide vrij scherp weg. Sid Allen probeerde uit alle macht tegen te sturen maar het kleine richting roer en de relatief gering uitslag hadden niet voldoende effect. Het model raakte de grond op een niet juiste manier waarbij de vleugel flink werd beschadigd. Ook de romp had lichte schade.
    Nu wilde het toeval toevallig dat kolonel Taplin daar in de buurt woonde dus alles ging richting huize Taplin om het model te repareren. De romp was vrij makkelijk en snel te repareren maar de vleugel was te zwaar beschadigd om snel en veilig te repareren. Er werd dus een vleugel van één van de test modellen gepakt. De tanks werden uit de vleugel gesneden en de bekleding van de vervangende vleugel werd aan de bovenkant open gesneden om daar de tanks in te kunnen lijmen. Er was geen tijd om alles weer netjes te bekleden en met spanlak strak te trekken dus bleef de bovenkant open. Er zijn geruchten dat er alleen een strook transparant plakband over was geplakt maar daar zijn geen bewijzen voor.
    Hieruit blijkt dus dat de testvluchten niet met vleugeltanks zijn gemaakt. Pas toen men de "echte" vlucht ging maken werden de vleugeltanks gebruikt omdat daar meer brandstof in kon. Het model moet dus ook zwaarder zijn geweest dan de testmodellen wat verklaard waarom men zo veel moeite had met de start.

    De volgende dag was het ook goed weer en werd een tweede poging gedaan. Weer wilde het model niet van de grond komen en werd het met verve opgegooid. Dit keer werd er richting de zee gegooid en net voordat het model de grond weer kon raken was het voorbij de rand van de krijtrotsen. Daar dook het naar beneden richting de zee waarbij de valwinden over de rotsen een grote rol speelden. Sid Allan wist het model in de goede richting te houden en toen de Auster in positie was kon George de besturing overnemen. Het duurde even voor het model eindelijk voldoende snelheid had om horizontaal te blijven vliegen. Het zakte daarbij tot angstig dicht boven de golven.

    Bedenk je goed dat het model geen echt hoogteroer had. Het was feitelijk alleen een trim die men in 4 standen kon zetten.
    De besturing had maar 3 kanalen. Het eerste kanaal was om het richting roer b.v. naar links te bewegen. Het tweede kanaal bewoog het richting roer naar rechts en als er geen commando's werden gegeven hield een veer het richting roer in het midden. Het derde kanaal was om de trim in te stellen. De motor was niet regelbaar!

    [​IMG]
    [​IMG]


    Het was toen een hele onderneming en wij moeten hun ervaringen gebruiken. Het belangrijkste is: houdt de zaak zo licht mogelijk! Daarnaast kunnen wij misschien wat meer vermogen uit de motor krijgen door betere brandstof? De propellers van nu zijn ook beter dus misschien kunnen we daar ook profijt van hebben.
    De grootste winst zal in de besturing zitten. De moderne besturing zal samen met de accu misschien maar 20% wegen van wat de zaak toen woog. Er zaten toen een ontvanger een actuator, die de richting roer bewoog, en een escapement in die de trim bewoog. Daarnaast zaten er in totaal 4 batterijen in, 2 hoogspanningsbatterijen van 47V voor de radio buizen, 1 batterij van 1,5V voor de gloeidraden van de buizen en 1 batterij van 6V voor de actuator en het escapement.
    Het totale vlieggewicht was toen iets meer dan 7,5 pound wat ongeveer 3,4kg is. Wij zouden daar ruim onder moeten kunnen blijven dus zou het model makkelijker moeten kunnen vliegen.

    Maar eerst het model bouwen en dan testvliegen. De uitkomst daarvan zal leren of wij deze vlucht kunnen herhalen. We hebben er zin in ........
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.290
    Locatie:
    Woerden
    Die tekening is één van de twee en is al een heel eind op weg. Het tekenwerk is eigenlijk klaar maar nu moeten de maten er bij en de nodige doorsnedes getekend worden. Wat me is opgevallen is dat de afstanden tussen de rompspanten een rommeltje is. Dat is niet "netjes" verdeelt, de afstanden tussen de spanten varieert enorm. Volgens mij hebben ze de zaak om de apparatuur van toen heen ontworpen en dat er dan vreemde maten ontstaan maakte voor hen geen moer uit.
    Ik heb geprobeerd om zo veel als maar mogelijk is de "originele" tekening aan te houden maar heb op enkele punten concessies gedaan. Veruit de meeste latten zijn 1/4 inch wat ik afgerond heb op 6mm. Ook de andere hout diktes heb ik aan de metrische maten aangepast.
    Het landingsgestel zal ik ook niet maken zoals het origineel. Het zit met draad tegen de spanten in de romp vast wat daarna gelijmd is. De steun naar achteren is in buisjes in de romp geschoven en vastgelijmd. Een nogal complexe constructie wat bij een harde landing de hele romp uit elkaar kan trekken. Ik wil daar een hardhouten lat met een groef voor in de romp lijmen waar het landingsgestel tegenaan geschroefd kan worden. Als dat met niet te grote schroeven en plastic clipjes wordt gedaan breekt dat als eerste los wat de schade aan de romp kan beperken.
    Veel freeswerk zit er niet aan, alleen de vleugelribben en een paar spanten in de romp. Verder is bijna alles uit 6x6mm balsa latten opgebouwd. In de romp zit wat hardhout en triplex en in de vleugel dun balsa plankjes en dat is het.
    De originele vleugel is in één stuk gebouwd maar we hebben besloten om deze in twee delen te maken i.v.m. opslag en vervoer. Daar moet ook nog een goede stevige constructie voor gemaakt worden. Een stevige pen die in kunststof (koolstof?) pijpjes in de vleugel schuift lijkt mij de beste oplossing. Als er andere, betere ideeën zijn laat me die weten, nu kan ik bijna alles nog aanpassen.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2020
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit...gaat een leuk project worden!!
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.290
    Locatie:
    Woerden
    Bijna alles wat er op het internet te vinden is over het model wat het kanaal over is gevlogen heb ik (denk ik) wel gevonden en gelezen. Ik heb ook op een Engels forum vragen gesteld waar ik ook weer het één en ander van het opgestoken. Helaas zijn er een aantal zaken bij die elkaar tegen spreken. Zo is de spanwijdte een beetje discutabel. Ook het uiteindelijke gewicht is niet helemaal zeker, er zijn verschillende gewichten die ik heb gevonden. Over de hoogte waarop gevlogen werd gaan verschillende verhalen rond en de uiteindelijke landing in Frankrijk heeft ook verschillende uitleggen. Volgens één versie is de kist ergens gecrashed en niet terug gevonden, volgens een andere is het model redelijk netjes geland toen de brandstof op was en is het een paar dagen later door een boer op zijn lang gevonden. Die laatste versie lijkt mij het meest juist want dat lees ik vaker en er zouden foto's zijn waarvan wordt gezegd dat het het model is nadat gevonden was.
    De RQ had twee tanks in de vleugels waar in totaal ongeveer 750cc brandstof in kon.
    In de romp moesten vier :)eek:) batterijen. Één HV batterij van ongeveer 70V voor de anodespanning van de buizen. Één van ongeveer 3V voor de gloeidraadspanning van de buizen. Één van 12V voor de magneten van de "servo's". Die batterijen zaten allemaal voorin pal achter de motor en in het voorste compartiment van de romp.
    Wat dat aangaat zullen wij het allemaal een heel stuk makkelijker hebben. Onze hele besturing zal misschien net zo veel wegen als één batterij van toen. ;)
     
    N.P.S. en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Hoogste tijd voor wat tekeningen...

    Radio_Queen_oz5471-1.jpg Radio_Queen_oz5471-2.jpg Radio_Queen_oz5471-3.jpg
     
    Harry van Melick en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    De Radio Queen werd aangedreven door een ED Hunter 3,5 cc diesel.

    images.jpe 5fe87af5e910283bcadb11728c1ae177.jpg


    Daar gaan we niet voor onder doen...onze Hunter is ondertussen ook binnen!!!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Akersloot
    De onze:
    9CA8F08F-0F46-4E3A-B7B4-C43CF87B47B8.jpg
     
  11. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.208
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mannen, is het een idee om een 'vast' middendeel te maken van de vleugel die de tank vormt? De rest van de vleugel steek je er dan in.

    En als jullie er wat aan hebben: ik heb een paar platen 0,4mm (edit: 0,3mm) vliegtuig alu liggen. Wellicht kun je hiervan tankjes maken. Laat maar horen als er interesse is.

    Voorbeeldje:
     
  12. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.609
    Locatie:
    Hulshout België
    Blijkbaar zijn er verschillende uitvoeringen van de ED Hunter , dit is de mijne met groene kop en een kortere krukas lijkt me .

    DSCN7610.JPG

    Groeten Jef
     
    Helikapoter en pappawinnie vinden dit leuk.
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ernst, voor wat betreft de 'Radio Queen', heb je dit ook gelezen?

    @(The original used 'Door Hinges' and metal straps with wood screws to hold the two halves together!)

    Een samen-klappbare vleugel dus.

    Bron:. https://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=81007

    Zie zonet, toen ik het Engels 'draadje' aan het doorlezen was jouw bijdragen staan, dus is de vraag aan het begin overbodig.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    De bouw van de 3 Radio Queen's gaat van start.

    Jan en Ernst zullen jullie hier de komende tijd op de hoogte houden.

    Ernst gaat naast de kist voor de 3,5 ED diesel ook een vleugel maken voor de 3e kist ( een static exemplaar) en Jan maakt een uitvoering voor een glow motor en de romp voor de 3e kist.

    De bouw gaat bij beide van start met de vleugels..


    Screenshots wing-1.jpg
     
  15. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    72
    Locatie:
    oss
    Nadat vorige week de gelaserde delen van de vleugel van Sebastiaan binnen waren meteen begonnen met de controle.
    de gelaserde delen waren perfect aan de maat ,de tips van triplex vond ik wat zwaar en iets krom getrokken .dit eerst aangepast (zie foto).
    Daarna met de bouw begonnen , wat erg simpel is .De nodige foto's spreken voor zich.
    gr. Jan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jef en Harry van Melick vinden dit leuk.
  16. De Mol

    De Mol The First Aviators

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    72
    Locatie:
    oss
    De rest er ook maar bij gezet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jef en Harry van Melick vinden dit leuk.
  17. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    498
    Locatie:
    Harderwijk
    Vakmanschap is meesterschap! Mooi Jan!
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...dat ziet er perfect uit!!
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Een vraag die bij mij opkwam, waarom heeft men toentertijd voor de (moeilijke) oplossing van de vleugel-tanks gekozen?
    Mij lijkt een forse tank in de romp, onder de vleugel (daar waar de vensters zitten) een veel makkelijker oplossing.
    Er moet een reden zijn.

    Als toevoeging, de tekening in 'outerzone' met foto's van het origineel.
    Er is duidelijk te zien dat er voldoende ruimte onder de vleugel aanwezig is.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5471
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2021
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.776
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Laatst bewerkt: 1 apr 2021

Deel Deze Pagina