De Radio Queen, het eerste modelvliegtuig dat over "Het Kanaal" vloog

Discussie in 'VRC' gestart door Énke Blériot, 1 jun 2020.

1. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Een grote ontvanger die aan veren opgehangen is zit op die plek.

PS, twee posts bijna tegelijk...

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Maar we zijn het eens en dat telt dubbel...:D
    Laten we niet vergeten dat men name het batterijpakket ook enorm was.

3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Zie het laatste gedeelte van mijn 'Posting', bij het origineel lijkt er plaats genoeg, of ik zie het verkeerd.

4. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het was niet een kwestie van ruimte maar van constante flow....een grote tank geeft niveau en dus druk verschil.

Derhalve zat er een hoog geplaatste tank en een vlotter kamer bij de motor. Vanuit die vlotterkamer werd de motor gevoed.

Wij gaan dat ook weer doen bij de 3,5 diesel uitvoering..

Jan..mogelijk kunnen we op de andere kist met die ...welke motor is dat ook alweer?...via uitlaatdruk een fatsoenlijke flow krijgen..gemakkelijk te testen bij een bijna lege..en een volle tank.

Oh ja..een uniflow tank bij de diesel uitvoering is geen optie..juist die hoog geplaatste tank in combi met een vlotterkamer is een belangrijk authentiek punt en dat moeten we m.i. precies aanhouden.

Rick NL vindt dit leuk.
  5. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Ter referentie:
    Het LB duurrecord staat op 6 1/2 UUR, gevlogen door Rob Metkemeijer in Genk met een 2,5cc Rossi voor uitlaat diesel op een gemodificeerde Flying Dutchman stuntkist van 1m64 spanwijdte. De 1 liter tank zat er plat bovenop de romp geplakt.
    Gestart in daglicht en na 4 uur in het donker gevlogen, na 4 uur vliegen werd er elk half uur een looping gemaakt.

Maak je voor een diesel niet te druk over de tankinhoud. Met 0,5L heb je ruim voldoende.

6. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We weten wat de originele tankinhoud was en ook daar gaan we voor..

Een kleine vlotterkamer is gemakkelijk te scoren van een kleine vintage bromfiets carb...

7. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hebben we er bij de constructie van de motorophanging aan gedacht dat een diesel gewoon op de beuken balken niet echt fijn is (vroeger wisten we niet beter, nu wel...)?
    Dat was ook bij de Impuls reden om de bokken naar buiten, tegen de rompzijkanten aan te plaatsen en de motor op een aparte plaat te monteren.
    Op deze wijze kunnen we de side thrust dusdanig (in het ergste geval een nieuw plaatje) aanpassen waarmee de kist onder kruisvermogen rechtuit vliegt, zonder bijsturen.
    Want vliegen met een uitgeslagen richtingsroer levert over zo'n afstand volgens mij een onacceptabel energieverlies.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Sebas..mag ik bovenstaande vraag aan jouw doorspelen...

9. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Er komen grenen balken in van 10x15mm tot spant 3 (schuin aflopend) en daarop een plaatje vliegtuig triplex van 3 of 4mm.
    Voor de rompen gesneden worden gaat eea aan tekeningen eerst nog door de bouwcommissie heen (henk, janK en ernst) en als die eensgezind zijn (ik heb tenslotte geen verstand van diesel, ether, iets wat ouder is dan ik en tochten over water) wordt er pas gesneden en gebouwd.
    Ik ga er vanuit dat dit voldoende zekerheid biedt voor een stabiel en goed vliegende radio queen.

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De hoofdreden voor de tanks in de vleugel was inderdaad de ruimte in het model.
    Zoals al aangegeven was de (buizen) ontvanger een nogal groot ding maar ook de "servo's" waren vrij flinke dingen.
    De grootste ruimte vreters waren wel de 3 (ja drie!) batterijen die er in moesten. De gehele ruimte achter de motor en de eerste bay van de cockpit waren er mee gevuld.
    Er was een 70V anode batterij nodig, dit was de grootste batterij en nam de gehele 1ste bay van de cockpit in beslag.
    De tweede batterij was een 3V batterij voor de gloeidraden van de twee buizen. Deze lag direct achter de motor in de romp.
    De derde batterij was een 6V batterij voor de "servo's". Deze lag op de bodem van de cockpit onder de anode batterij en onder de ontvanger.
    Zo bleef er geen ruimte over voor een bruikbare tank en werd voor de vleugel gekozen. Dit leverde wel enige problemen op want de brandstof bleef naar de carburateur lopen omdat de tank duidelijk hoger zat dan de motor. "Men" draaide de sproeier helemaal dicht tijdens het tanken. Pas als de motor gestart werd ging de sproeier open. Instellen was wat lastig, gevoelig is een beter woord. Des al niet te min heeft de motor toen goed gedraaid tot de tank helemaal leeg was. Het model is daarna zelfstandig in een veld geland en pas 2 dagen later terug gevonden.
    Dit weekeinde hoop ik ook met de bouw te beginnen.

HBZWEEF, AHoogendijk en Harry van Melick vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina