eindlager
Halmar,
Zou je dat nog aanpassen? ze functioneren nu al prima waarschijnlijk bij hoge toeren, maar wellicht kunnen ze dan meer vermogen aan...
Die tussenruimte is wel standaard, de jets van Graupner hebben dat ook. Zorgt volgens mij wel voor wat verlies, maar gezien de spoed van de impellor is de jet een van het type 'hoge snelheid-lage druk', er zal dan relatief weinig drukverlies optreden.
Dit wil zeggen dat wanneer de spoed groot is, de snelheid van het water in de tunnel/schroef hoog is, en de versnelling(lees de mate van drukopbouw in de drukkamer) van dat water relatief laag is; de verhouding van het opp. van de (natte) dwarsdoorsnede van de tunnel t.p.v. de impellor t.o.v. het opp. van de dwarsdoorsnede van de outlet van de drukkamer is relatief klein.
Bekijk het als het volgende; De Castoldi-jet is van het type 'high velocity/low pressure, en de Hamilton-jet is van het type 'low velocity/ high pressure. Deze jet maakt gebruik van een impellor met relatief kleine spoed, en de verhouding tussende verschillende doorsnedes is juist relatief groot. Bij dit type jet zie je dat de bladen van de impellor de doorsnede van de tunnel (bijna) geheel afdekken om drukverlies naar voren toe (slip) zo veel mogelijk te voorkomen. De jets van Graupner gebruiken een afgedraaide 'surface piercing propellor', een opp.schroef met grote spoed; de bladen van dit type schroef dekken maar ongeveer 50 % van de doorsnede van de tunnel af. Dit geldt ook voor de Castoldi-jets.
Ik denk wel dat de verhoudingen van de KMB jets anders liggen dan die van de Graupner jets; ze zijn degelijker gebouwd, om het grotere drukverschil aan te kunnen, maar de impellors hebben wel nog een grote spoed.
Wellicht is het mogelijk om een impellor toe te passen met 3 bladen, om meer druk op te kunnen bouwen bij een hoger toerental (brushless

).
Ik denk dat het mogelijk is om zeer hoge snelheden te halen, het is natuurlijk de vraag of dat iets is wat jij wilt

.
Groeten HJ