De Redder

Afgelopen tijd niet heel veel aan de boot gedaan, maar gister wel een heel leuk bezoek gebracht aan KNRM station Katwijk! Heel gastvrij ontvangen en van alles geleerd over het origineel, en natuurlijk heel veel foto's gemaakt. :)

DSC_1644.JPG

@Baggeraar; gips heb ik niet nodig gehad ;)

Groet Halmar

Extra details nog even niet, al heb ik wel veel inspiratie op gedaan. Ik zit nu stiekem na te denken of ik een aantal (of best veel) kleine onderdeeltjes zal laten etsen... Moet ik wel eerst alles in een CAD programma tekenen, en in het juiste formaat kunnen aanleveren. Ik heb nog helemaal niets, maar voor een aantal onderdelen spreekt het concept erg aan.
Wel wat afwijkingen van de tekening. De uitsparingen in het huis waar getankt kan worden zijn wat breder als op tekening, dus dat heb ik aangepast. De lamellen die ik eerder al gemaakt had hebben hun plek gekregen. Toen ik het aantal gaten tussen de lamellen ging tellen op de foto bleek dat ik er een teveel had, het voorste gat moet nog even dicht gemaakt worden.

DSC_1647.JPG

De voorste tank positie.

DSC_1648.JPG

Achterste tank positie, en de lamellen.

De spanten en onderkant van het voordekje zijn in de verf gezet, als dat droog is kan ik beginnen met het dicht maken van de zijkanten, waar ook de tube tegenaan komt te liggen. Maar daarover volgende keer meer.

Groet Halmar

Al weer een tijdje stil geweest hier. De afgelopen tijd de ruimte in de boeg opgevuld, en in model geschuurd, de tube kan er nu mooi in liggen. Het schuim was harder als ik verwacht had, dus werd het schuren wel erg veel werk. De Dremel bood gelukkig uitkomst.

DSC_1650.JPG

Binnenkort verder met de tube ondersteuning op de rest van de romp (al kijk ik daar nog altijd tegen op) en dan afwerken met epoxy-glasvezel. En dan kan de tube er op. (En daar heb ik wel zin in :))

Groet Halmar

Al die dagen regen hebben ook wat kleine voordeeltjes, alle tijd om wat houtjes te zagen, snijden, schaven, schuren en natuurlijk lijmen. Het begint echt ergens op te lijken :).

DSC_1738.JPG

DSC_1739.JPG

Groet Halmar

ik heb even je hele verslag doorgelezen, en ik zie dat dit echt een pareltje wordt! (is ie nu ook al hoor ;))

groetjes

Er is weer een update! En deze zie je ook goed aan de boot :). Met hulp van Depron (schuim platen, bij de modelvliegers onder ons wel bekend) de rand waar de tube op komt gemaakt. Die zit er nu op, en viel allemaal reuze mee. Alleen nog afwerken met een laagje glasvezel en epoxy. Het resultaat:

DSC_2826.JPG

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om de tube te maken. Alle stukken netjes in de goede hoek passen, meten, en snijden. Nog een keer passen, soms iets snijden en dan lijmen. Hier het resultaat:

DSC_2828.JPG

DSC_2830.JPG

Helaas zit er heel iets variatie in de diameter van het schuim, maar je ziet er niet heel veel van. Ik vind het mooi :)

Groet Halmar

Ik zie dat ik al weer veel te lang niets gepost heb. Ben ook best druk geweest, omscholing, nieuwe werkgever, dat soort details. Anyway, er is in de tussentijd ook nog wel iets gebeurt. Zo heb ik LED's besteld voor de verlichting, en een eerste proef zit nu in de kap. Kan er nog makkelijk bij dus kan de helderheid nog makkelijk aanpassen. Wel moeilijk op de foto te zetten trouwens.

full

Ook heb ik de sprayrails gemaakt, en heeft de romp een eerste laag grondverf gekregen. De sprayrails zijn daardoor goed te zien, en andere ongelijkheden ook, maar dat hoort er bij.

full

En tot zover voor nu, de kleine hoekjes die geschuurd zijn zijn niet echt te zien op een foto ;).

Groet Halmar

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ook! :) Maar dan moet ik toch eerst nog een beetje doorwerken.

Vandaag de bovenkant ook in de verf gezet. Kan het geheel weer een tijdje drogen in de baas zijn tijd.

full

Ook nog even aan de verlichting gewerkt, alle lampjes in de kap (binnen) zitten er nu in als eerste test. De gekleurde lampjes zijn druk schakelaars in het echt, die bij standje 'aan' licht geven. Denk ik. Welke waar voor zijn en hoe ze precies verlicht zijn ga ik nog even navragen bij het origineel. Plan is nu om de schakelaar van het zwaailicht te laten oplichten als het zwaailicht aangaat, mits dat in het echt ook zo is natuurlijk. Daarnaast moet ik nog even met weerstandjes spelen om de helderheid wat realistischer te maken.

full

Groet Halmar

Het ziet er allemaal zeer netjes uit tot op heden.
houden zo en je krijgt gegarandeerd een pracht van een schip.
vgr Marc

Na een beetje zoeken een zijdeglans aluminium verf gevonden, welke ook te spuiten is. Ziet er erg mooi uit.

full

En nu de onderkant in de verf zit, en het dek in de primer, en de basis besturing ook voor mekaar is kon ik het niet laten om hem te water te laten. :cool:

full

En na vele vragen over hoe hard dat nou gaat:

full

Bochten gaan ook heel mooi

full

En als laatste, wat de bouwer daar van vind :cool:

full

Groet Halmar

Back