De snelle avonturen van WdeW

Inmiddels is de tweede Spark klaar. De tweede? Waar is de eerste gebleven? Uh, ja, ik mocht met de zender van een van onze technici vliegen.
Natuurlijk alle uitslagen gecontroleerd. Die zagen er piccobello uit. Inmiddels heb we het over Spark nr.1. Hij behoefde slechts een klein duwtje en daar ging meneer. Eerst maar eens voorzichtig een mooie langzame ruime bocht. Immers: nieuw vliegtuig, vreemde zender. Zelfs bij half gas, had hij er al behoorlijk de sokken in. Toch maar eens terug naar het baasje vliegen. Beetje sturen, zoals ik gewend ben. Maar meneer ging vrolijk rechtdoor. Ho even, er zijn grenzen. Maar even doorduwen die knuppel. En meneer ging in de verte op zijn kop vliegen. Met heel veel moeite, vraag niet hoe, kwam hij weer op het veld af. Na nog een onmogelijke capriool, zat hij goed voor een veel te snelle landing. Op hoop van zegen dan maar. De hoop viel tegen en de zegen liet zich ook niet zien. Zo, die kan de kliko in. 15 euro naar de knoppen.
De evaluatie: Wat gebeurde er precies? Hij was nagenoeg onbestuurbaar. Wanneer, wie, wat, waar en hoe. Ik: ja, dahag......
Laat ik eens een vraag stellen: hoeveel expo staat er precies ingesteld? Uh ja, da's een goeje. Eens even kijken: 100%

Tot slot een foto van Spark nr. 2. Dit keer heb ik de romp gebouwd en mijn vrolijke vriend de vleugels. Hierdoor kan ik Spark nr. 3 helemaal zelf in elkaar gaan zetten. Iets van een nadeel en een voordeel? ;):)
Niet om kritisch te zijn maar 100 procent expo ingesteld op de zender merk je toch zoiezo op tijdens het testen van de roeren voor het opstijgen? Lijkt mij toch..

Het is idd in elk geval een waarde waar met een snelle kist een crash bijna onvermijdelijk is..
 
Niet om kritisch te zijn maar 100 procent expo ingesteld op de zender merk je toch zoiezo op tijdens het testen van de roeren voor het opstijgen? Lijkt mij toch..

Het is idd in elk geval een waarde waar met een snelle kist een crash bijna onvermijdelijk is..
Geen punt. Ik heb hier al op mijn donder gekregen van iemand die zelf zijn prop de verkeerde kant uit had draaien. Als ik met de zender van iemand anders vlieg, moet ik eerst alle instellingen controleren.

Zoals de meesten, beweeg ik de sticks even snel op en neer, voor de vlucht. Om te zien of alles de juiste kant op draait. Ik had niet verwacht dat de expo op 100% zou staan.

Onlangs was een zeer ervaren vlieger vergeten de ailerons aan te sluiten. Menselijke vergissingen kun je nooit helemaal uitsluiten.
 
Zoals de meesten, beweeg ik de sticks even snel op en neer, voor de vlucht. Om te zien of alles de juiste kant op draait.
Wat test je dan precies?
Met een snelle beweging zie je alleen dat de roeren bewegen, maar niet of ze ook correct reageren.
Beweeg je de sticks wat langzamer en let je goed op, dan valt zo’n 100% expo meteen op en weet je zeker dat de roeren de juiste kant op gaan.
 
Wat test je dan precies?
Met een snelle beweging zie je alleen dat de roeren bewegen, maar niet of ze ook correct reageren.
Beweeg je de sticks wat langzamer en let je goed op, dan valt zo’n 100% expo meteen op en weet je zeker dat de roeren de juiste kant op gaan.
Het antwoord op je eerste vraag staat al in wat je schrijft.
Als ik zelf de expo instel, weet ik dat het goed staat. Expo's veranderen niet zomaar uit zichzelf
 
Wat ik wel persoonlijk merk is dat bij bvb de plus 1000 euro modellen alles beter nagekeken wordt voor opstijgen. maar bij bvb het goedkopere schuimwerk alles wat sneller getest wordt, als het al getest wordt..
 
Wat ik wel persoonlijk merk is dat bij bvb de plus 1000 euro modellen alles beter nagekeken wordt voor opstijgen. maar bij bvb het goedkopere schuimwerk alles wat sneller getest wordt, als het al getest wordt..
Eigenlijk zou het niet uit moeten maken.

als iemand serieus onderscheid maakt tussen het klaarzetten van zijn dure of goedkope model moet je op gaan letten...
Dan heeft die persoon dus een lijstje categorien in zijn hoofd waar hij wel veilig mee doet, en waar mee niet...
dan valt op een gegeven moment een groot toestel ook in de categorie "wat maakt het uit"
Maar dat weet jij als omstander niet.
of hij heeft misschien haast, en raffelt dingen af.
want zijn manier van omgang is afhankelijk van x factoren..

gewoon met alles hetzelfde omgaan..
Wordt het ook een automatisme, wat in de regel heel veel onheil voorkomt

Persoonlijk controleer ik altijd wel, maar niet extreem uitgebreid.
ff rustig alle kanalen een check, even een verzin momentje of alles vast en aangesloten zit.
ff een kleine ruk aan de roeren, dat is ook meteen de speling check
instellingen check ik alleen een eerste vlucht, of bij les toestellen..
eenmaal goed vliegend, blijft dat zomaar jaren hetzelfde staan.
mijn zender en instellingen wijzigen niet, ik ben de enigste die daar aan zit.

meestal eenmaal per jaar gaan ze een keer de uitgebreide molen in.
of ik moet tussendoor wat tegenkomen.
 
Gisteren voor het eerst, met zowel mijn "nieuwe" FrSky zender, als met een 3D-geprinte Spark gevlogen.
Voor een eerste keer en met toch een behoorlijke wind, viel het niet tegen. De volgende keer fine-stunen qua instellingen.
Het complete vliegtuig (ex. lipo en ontvanger) blijft onder de 100 euro. En je zet hem vrij snel in elkaar.
De kleuren zijn ook deels nog experimenteel.
Als hij helemaal naar wens vliegt, zal ik hem eens helemaal open zetten. Op internet heeft men het over een kleine 200km/uur.
IMG-20250914-WA0005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst, met zowel mijn "nieuwe" FrSky zender, als met een 3D-geprinte Spark gevlogen.
Voor een eerste keer en met toch een behoorlijke wind, viel het niet tegen. De volgende keer fine-stunen qua instellingen.
Het complete vliegtuig (ex. lipo en ontvanger) blijft onder de 100 euro. En je zet hem vrij snel in elkaar.
De kleuren zijn ook deels nog experimenteel.
Als hij helemaal naar wens vliegt, zal ik hem eens helemaal open zetten. Op internet heeft men het over een kleine 200km/uur.Bekijk bijlage 629341
Een gevalletje goedkoop is duurkoop.
In mijn houtbouw snelle rakkers stop ik het liefst KST-servo's. Deze kosten serieus geld, maar gaan een leven lang mee. Het laatste kan ook met mijn hoge leeftijd te maken hebben :).
Zelfs een paar Hitec vleugelservo's willen maar niet stuk. Dit, terwijl ze volgens de kenners (en daar zijn er heeeeel veel van) slechts tot de middenmoot behoren.
Terug naar de servo's die in de Spark zitten. Ze heten Otto Toyo, komen van Ali (wie kent hem niet!) en kosten een paar yen. Dat is vast om brave vliegers te jennen. Ik vertrouwde deze op speelgoed lijkende jongens al niet helemaal.
Moet het verhaal nog verder, of hebben alle trouwe volgers hem al door ;):mad:?
We gaan even uit van het laatste. Maar wat is nou wijsheid? Dit kissie is deels een experiment, om te kijken of het wat voor mij is. 1-2-3 print je voor slechts een paar Yen weer een nieuwe. Maar om daar dan servo's van 50 euro in te zetten, dan ga je richting het lelijke eendje met een V8.
Maar er is nog een klein sprankje hoop aan den einder (ik werd er bij Nederlands best vaak uitgestuurd). De fabrikant van de print-file adviseert een bepaalde aandrijving. Deze was al onderweg naar de print-meneer.
-wordt vervolgd-
 
Terug naar de servo's die in de Spark zitten. Ze heten Otto Toyo, komen van Ali (wie kent hem niet!) en kosten een paar yen. Dat is vast om brave vliegers te jennen. Ik vertrouwde deze op speelgoed lijkende jongens al niet helemaal.
Otto Toyo is de instapper. De echte kenners bestellen bij de Ali Executive Edition.
Daar zit standaard een zak rijst bij geleverd.
Mijn hotliner vliegt nu op Chocomotion-servo’s, onverwoestbaar (tot de eerste landing) ;)
 
Voor een paar euro neem ik de JX servo's, nog steeds tevreden mee, vooral voor de lamawaaien projectjes.
En ja, alles kan kapot!
 
Mijn oog viel laatst op de Einprocenter aus Duitsland.
Bekomme jetzt Tite, dacht ik nog, dat lijkt de WdeW wel. Houtbouw romp met schuim-glas-balsa vleugel.
Maar met de motor voorop. Wat lelijk zeg! Wel handig tijdens warme dagen en de aarde warmt nou eenmaal op.
O ja, die van mij (niet te verwarren met mijn vrouw) is 140cm span en deze is 160cm span.
Ik meld dit zo terloops aan vriend Mugen en die wordt me toch een partij enthousiast. Het volgende fantastische plan ontstond. Als we nou eens de motor ook voorop zetten op de WdeW!? Jahaa........ dat moet te realiseren zijn.
Toevallig (hoewel) is Look een paar vleugelsets aan het maken en ook een romp.
------------wordt vervolgd...................
1760810576700.png
 
Laatst bewerkt:
Back
Top