De snelle avonturen van WdeW

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 28 okt 2024.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Proefstangetjes maken, 2x het haakje, dat effe secondelijmen, tapen of aftekenen. En daarmee heb je direct de maat voor definitieve.
    Per ellenderon af te meten, servo’s zijn nimmer gelijk.

Aileron wel even borgen met stukjes tape over de achterlijst…

2. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Het gaat mijn vliegpet net iets te boven.
    Daar ik musicus ben, is dat niet moeilijk te geloven.

Maar dat is geen probleem,
    want morgen komt mijn vliegvriend hier weer heen.

Als dank trakteer ik hem bij Opa Pietje,
    eenmaal daar, dan geniet je.

Groeten,
    Sint en Piet

lecraM vindt dit leuk.
  3. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    goede! ja dit zijn echt van die dingen, als iemand het laat zien en een beetje onderbouwt wat er aan het gedaan worden is, dan is het best duidelijk.
    het rolroer, met de stuurfuncties die erbij gaan met deze kist, hoeft niet heel ver naar beneden ooit, maar wel verder naar boven.
    je kan dan de stuurstangen zo maken, dat als de servo in het midden staat (het asje vooral, niet zozeer kopje), dat dan het roer, ongeveer op de helft staat tussen (de maximale) beneden stand, en de maximale boven stand.
    dan kan je in de zender alles instellen, en zo dat het roer in het midden staat (en een beetje naar beneden kan, genoeg uitslag iig), en een flink stuk naar boven (vooral voor remmen en sturen tegelijk).
    je kan het zo lijmen, dat de servo in het midden staat en het roer iets omhoog (en zo fixeren), of meteen met de zender de servo in de neutrale positie zetten (van vliegen), en roer recht met achterlijst. paar wegen naar Rome

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Op advies van GJVO staan de servo's 1 tandje richting de hoofdligger. Dat klinkt voor mij ook logisch.

lecraM vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Bij mijn Enigma bijvoorbeeld, meer dan 1 tandje. Maar dat heeft alles van doen met de lengte van de hevels en de verlangde uitslagen.
    Dat is te berekenen, of praktisch in schetsmodel opstelling te bepalen.
    Heb je een verzameling fotoimpressies gezonden. Daar kan je het in terug zien als je analytisch kijkt. Musicus is geen excusiecus, zeg ik als graficus.
    Als modelbouwer moet je nijver wezen. Soms is die weg indirect naar het doel.
    De stand waar GJ op doelt is in de praktijk ondervonden bij dit model.

Twock? … Heeft GJ een perma-ban? Hoezo dat dan? Die heb ik nooit boos gekregen.
    Kan dat niet worden opgeheven?
    Motto: Niet lullen maar poetsen. Is het snel weer vergeten. Geheugens zijn bij velen toch al kort… is het MBF toch al een deelverzameling fanatieke grappenmakers. Immers!

Gr Bas

Laatst bewerkt: 26 nov 2024
  6. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    dan komt het vast goed al met al! idd lijkt me in dit geval ook goed servokopje. daar hoeft (m.i.) verder niks anders aan. goede, praktijk aanleiding.

ja zulke andere dingen komen ook goed, hoop ik

MicropropSport vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik zit even in een dipje. De Z-tang die ik leende, maakt te kleine haakjes aan het stangetje voor de aansturing.
    Dus de bankschroef maar weer te voorschijn gehaald. De juiste lengte voor een stang, krijg ik uiteindelijk wel voor elkaar.
    Maar de twee uiteinden ombuigen, zodat ze in dezelfde hoek staan kan ik mooi vergeten. Hoe doe je zoiets?
    O ja, ik gebruik verenstaal van 1,5mm, omdat de gaatjes die er al in zitten, deze maat hebben.
    Overigens, de servo's moeten er ook weer uit. Wat een ellende allemaal ;):D.
    Ik kreeg al eerder advies, van iemand woonachtig in het buitenland, om beide Avio-niks te verkopen. Maar daar voel ik niks voor.
    Nee dan ken je W. de W. nog niet.

Sjef77 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  8. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    En we hebben een misverstand (met grote gevolgen). Bij de onderdelen van GJ zaten ook "gewone" kwiklinks. In de handleiding staat echter, dat je 1,2mm verenstaal moet gebruiken. Bij telefonische navraag bleek dat gewone kwiklinks ook goed zijn. Maar vermoedelijk zijn die voor elevator.
    Ik denk uithuilen (is inmiddels voorbij) en even opnieuw beginnen.
    1,2mm zal vast ook wat makkelijker buigen dan 1,5mm.

Vanochtend was ik bij een vliegvriend die uitgezaaide prostaatkanker heeft en vanmiddag belde de volgende over een bult onderaan een long.
    Wat zijn vliegtuigjes toch onbelangrijk, als je met serieuze medische problemen zit.

9. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ah ja dat is klassiek met die stangetjes. er zijn verschillende manieren, het is ook goed om de hoeken niet te rond te maken. ik gebruik veelal een platbektang, en "iets verder buigen". wat ook goed gaat als het draad het toelaat
    (niet te hard, bros), is de knikjes buigen en later in het verlengde draaien, torderen.
    het zou heel mooi zijn, als er een soort mini zet-bankje was voor servo stangetjes (met enkele afstel mogelijkheden voor eoa gewenste dikte van servokopje en/of draaddiameter). dit is op zich te maken. (aan een tafelrand monteren enz immerdabei)
    er bestaat wel een speciale soort nijptang die in 1x een Z maakt.
    ja zou ook wel houden zulke avioniks vliegen erg goed (vooral als de aansturing goed is enz), en op zich niet kritisch. het zijn wel snelle dingen met dunne vleugeltjes, men vliegt zo te ver weg.
    je hoeft ook niet volgas (als de regelaar en motor dat niet erg vinden), dan kun je best lang ermee rondvliegen, aanvoelen enz.
    het vliegen wordt echt leuk als je eraan went (en ook de besturing in orde en proper effect heeft, uitslagen, spoilers enz).
    als je die kisten al hebt, is het juist leuk het goed te (leren) inbouwen ermee. op een gegeven moment (3 kisten verder) snap je het mss zo. plan van aanpak enz.
    ik vind RC netjes inbouwen altijd een (zware) uitdaging. beetje een horde. als het kan, doe ik het zo dat alles er zo weer uit kan. (als het niet veel te veel gedoe is met servoraam enz, en met zulke kisten kan dat vaak nieteens)
    mini ellipse bijv. kunnen de servo's zo weer uitgeschroefd.
    ik heb zelfs weleens (kunststof) kisten aan vrienden gegeven voordat ik de besturing er al ingebouwd had. (lange afweging, ik dacht dan zie ik ze nog, en dat anderen er mooie tijden mee hebben)
    1 kist heeft allerlei avonturen meegemaakt en gerepareerd al enz, en diegene heeft er een leuk kistje aan. (zelf had ik geen behoefte eerst die RC in te bouwen, om de ellende, en ik had al genoeg kisten, projecten).
    toen dacht ik dus, ik begin er niet zelf aan en geef weg. (beetje als een teveel bestelde maaltijd die wel lekker is maar zelf niet erbij op kan, en zonde om te verpieteren, dan geef aan een ander die op dat moment wel op kan, zoiets redeneerde ik)
    idd het is maar een kist, niet erg als iets niet meteen lukt. het is een hanteerbaar ding dat je van je af kan leggen en een dag later verder, als je er niet uitkomt is hier wel enige hulp of afstand enz.
    ja dan kun je het ook omgekeerd relativeren, dat dit een spannende maar "optionele" activiteit is waar men enige regie over heeft, en juist helpt om met andere dingen die men niet zomaar even van zich af legt, om te gaan.
    soort oase in de ellende (met ook eigen ellende. dat is juist fijn om dat zo te kunnen hanteren)

10. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Je geeft een mooie- en eerlijke reactie. Ik ben het helemaal met je eens. Het is niet meer dan een leerproces. Eerst begreep ik geen mallemoer van de manual van GJ en nou zit ik hem al te lezen alsof het de krant is. Ik doe ook veel leuke- en waardevolle contacten op.
    Inmiddels heeft zich iemand gemeld, die schuimen kernen voor mijn speeder wil snijden. Dat is toch fantastisch! De sociale contacten die je opdoet, zijn toch geweldig.

Morgen maak ik stangetjes van 1,2 mm dik en haal ik de servo's los. Gewoon vrolijk verder gaan. Ik kan nu bijna 3 snelle kisten bouwen. Mooi toch!
    Het leven is een groot leerproces.

lecraM vindt dit leuk.
  11. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Je kunt gewoon 1,5mm gebruiken als dat nu past. Dan met haakse bochtjes aan beide kanten. Dat lukt je best. Maar als de aansturing met kwik links nu al helemaal goed is dan lekker zo laten en de andere avionik eventueel iets anders bouwen.

lecraM en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Gisterenavond-laat alle mogelijkheden in de bovenkamer gestopt en een nachtje laten gisteren. Vanochtend wakker geworden en ik wist het.
    Is er een probleem? Ja. Wat voor soort probleem? Uh, een luxe probleem. Ooow, is dat alles? Ja. (best vermoeiend om tegen jezelf te praten) (en met jezelf discussieëren is nog moeilijker).

Daar gaat ie dan. De gaatjes in de heveltjes zijn 1,5mm. Dat wordt het uitgangspunt. Daardoor worden de stangen van 1,5mm verenstaal. De haakse uiteinden komen nu aan dezelfde kant. De servo's worden iets verzet, zodat het geheel mooi haaks op het roer komt te staan. GJ heeft precies aangegeven, hoe je het moet uitvoeren. Als laatste worden de servo's pas vastgelijmd. Wat een strak plan, al zeg ik het zelf.

Zetten jullie zelf de lachebekjes erbij? :p:D

lecraM vindt dit leuk.
  13. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Klinkt als een goed plan, heb je het gelijk heel mooi.

lecraM vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    20241129_152310.jpg 1,5mm verenstaal buigen is wel wat zwaarder dan 1,2mm. Maar het is wel een heel stuk sterker. Misschien wel iets te.
    De Z-tang is onbruikbaar voor deze klus, dus bankschroef en hamer voor de dag gehaald en zachtjes rammen maar.
    Controle op 90 graden met de geodriehoek. Al doende leert men. Je moet iets verder buigen, omdat het materiaal wat terugveert. Het is ook verenstaal.
    Al met al ziet de toekomst er weer een stuk rooskleuriger uit :rolleyes:.

Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    Antonio69 en r3wd vinden dit leuk.
  15. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Kun je hem nog een beetje krom buigen anders hebben we niks te klagen :D

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die z-bend gaat gewoon in de bankschroef, of een ram er op met een stevige hamer.
    Ook weer niet te stevig, want het staal mag ook niet breken.
    Zouden de beide gezette haakjes niet mooi vlak aanliggen… dan gaat een helft in de bankschroef, en wordt de andere helft met een stevige tang gericht.
    Mijn vaste geloofsovertuiging overwint die van het draad.
    ‘Can only be one winner’!

Gr Bas

17. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Haha, dat is een goede.
    Maar ik ervaar totaal geen gezeur en geklaag. Ik zie het als aanwijzingen, waar ik mee mag doen wat ik wil.
    En ik heb via dit forum al de nodige leuke contacten kunnen leggen.

serge pot en JohanvG vinden dit leuk.
  18. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    De versie die je nu hebt gemaakt vind ik zelf wel beter dan Z-bends. Bij Z ervaar ik wat meer kans op speling en 't is soms onhandig om ze door de roerhoorntjes te krijgen. Perfect haaks krijgen is ook lastig. Iedereen zal daar uiteraard zo z'n eigen mening over hebben.
    Mocht je nu toch 't gaatje in je hevels iets groter hebben dan je staaldraadje, een druppeltje secondenlijm er op doet wonderen om kleine beetjes speling weg te halen. Na bewegen 'breekt' het wel los en dan heb je een soort lagertje van secondenlijm gemaakt.

MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Afhankelijk van dikte servoarm en hevel… kan je altijd de tweede bocht afslijpen…
    Met Dremel slijpschijfje/cutting blade...
    Mits je maar ruimte hebt voor de borgende garen-takeling. De ene Z-bender is de ander wellicht niet?
    En het sleufje is ingefreest in het draad, om de takel op z’n plek te houden, daar ruimte voor is, komt het wel goed.

Gr Bas

Laatst bewerkt: 30 nov 2024
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De aansturingen passen nu. Het was een heel gepruts.
    1,5mm is zo sterk. Dat kan heel wat hebben.
    De servo's worden opnieuw ingelijmd (voortaan als laatste doen) en naar opzij geschoven.
    Tevens is dit de laatste mechnische afstelling.
    Inderdaad, ik leer weer heel veel ;):D.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 1 dec 2024
    Sjef77 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina