De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    In principe kun je met een klein budget heel veel bereiken. Mijn elektro Curare vliegt behoorlijk vlot, iedereen die het model ziet vliegen denkt dat er een Hacker of Scorpion motor in zit.
    De Curare vliegt echter met een Turnigy sk3 motor van 45 euro, bijna niemand die dat geloofd. Gaat al 146 vluchten goed, nooit een probleem. Regelaar is een yep 80 en de accu een Turnigy.
    Super goedkoop en kwalitatief zeker niet slecht.
    Voor de aandrijving kun je makkelijk het drievoudige uitgeven. Gaat deze dan drie keer zo lang mee ? Ik denk het niet.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik geef dat geld liever aan Willemien uit :rolleyes:.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn advies is altijd om nooit boven je budget te vliegen.
    Ik ben al `blij` dat wij de sterk gestegen energie- en andere prijzen kunnen betalen. Op jaarbasis zou je daar al meerdere vliegtuigen voor kunnen kopen.
    Wel balen dat we onze centjes aan deze "verplichte nummers" moeten betalen. Maar goed, als je dat niet kunt heb je een nog groter probleem.

    Mijn duurste kist, tot nu toe, kostte iets van 400 euro. Een keer per jaar zoiets uitgeven moet nog wel kunnen. Turbine-jets vallen daar niet onder.
    Het is niet voor niks dat ik leer om binnenkort twee soorten kisten zelf te bouwen. Van mij hoeft het niet duurder te worden dan strikt noodzakelijk.
    En anders wordt het in de toekomst weer gewoon een tweedehands hoogdekkertje.

    Ik gaf het al eerder aan, als ik teveel verstandige dingen schrijf: gewoon-zeggen :D.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een duur toestel vliegen is niet perse duur...
    net zoals dat een goedkoop vliegtuig niet goedkoop hoeft te zijn

    crash je heel regelmatig, is ook een goedkoop toestel duur.
    400 eur delen door het aantal vluchten..
    duur toestel ga je vaak toch anders mee om.. blijft langer heel (als het goed is)
    crash je (bijna) niet, kan zo'n toestel best goedkoop uitpakken.

    alleen onderhoud etc is wat duurder, meestal als er iets kapot gaat zijn herstelkosten ook hoger
    maar dan ben je ook wel stevig veel vluchten verder..
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Niet dat ik er belangstelling voor heb, maar zou je met een zwever goedkoper vliegen dan met een `gewoon`toestel.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had hele dure modellen.
    Ik durfde dat ook aan omdat ik 10 jaar niks gecrasht had.
    De wedstrijdmodellen lijken duur maar zijn het niet echt want ik vloog er veel mee en na een jaar werden ze verkocht voor wat ik ervoor betaald had.
    Zwevers blijven ook meer waarde houden dan motormodellen.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Volgend jaar hoop ik een ca. 1.6m Piper Cherokee semi schaal oid te kopen en ooit nog mijn project af te maken. Dan 2 kisten en dat moet voldoende zijn. (heb er nu ook al 2 trouwens die dan met pensioen gaan)

    Ik vlieg trouwens altijd boven mijn budget, anders wordt het echt duur :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ach, wat is duur.
    Ik ben ook een low budget hobbyist. Maak veel zelf, dat scheelt!
    Pas nog een 2.2 meter kist gemaakt van piepschuim, balsa en gamma triplex. Kosten gok ik op 100 euro. Balsa is het duurste.

    De ingewanden kosten wel wat, maar daar kun je meerdere kisten mee doen met een beetje geluk.
    Dan heb ik nog een verzameling 2e hands spul, gewoon goed nakijken.....
    Ik heb alleen een apprentice nieuw gekocht toen ik wou leren vliegen. Daarna nooit meer.

    Aantal kisten van indoor tot 3 meter zwever staat op 14
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Klinkt goed allemaal, mijn beste.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    heel eerlijk ... ik heb de meeste lol met het goedkoopste kissie
    tuurlijk is een 2 mtr 3D kist mooi, maar als ik even echt los wil gaan en een flik potje rammen en knallen dan pak ik toch weer dat schattige 75 euro kostende en met hobbyking folie opnieuw beklede RedBull ragbakje
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp. Als je een klein budget hebt kun je dat "dure" model simpelweg niet kopen.

    Om een voorbeeld te geven, mijn huidige Curare heb ik zelf gebouwd voor 200 euro aan materiaal kosten. (Aandrijving en servo's komen er nog bij)De arf variant kost nu 800 euro. (Zonder aandrijving en servo's) Je kunt een huidig f3a model van hui yang kopen voor 4500 - 5000 euro. (Zonder aandrijving en servo's)
    De laatste modellen zijn echt schitterend gebouwd en afgewerkt, maar lang verhaal heel kort, ik heb er het geld niet voor. (En nee, met "sparen" kom ik er ook niet)

    Om bovenstaande reden bouw ik al mijn modellen zelf, dat houdt de kosten laag. Alle modellen behandel ik hetzelfde.
    Een kleine 2 jaar geleden een model gecrasht waar ik 8 jaar en vele honderden vluchten mee heb gemaakt. Daarvoor was het 16 jaar geleden dat een model crashte.
    Dat je met een "duur" model anders vliegt als met een "goedkoop" model is in mijn geval dus niet zo, misschien dat er daarom zo weinig bij mij crasht.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou het bijna vergeten, maar vandaag weer gevlogen. Iedereen vindt het afschieten van de Massimo interessant om te zien.
    Vanmiddag al weer iets langer het gas vol open gezet. Volgens onze turbine-piloot wen je vanzelf aan hogere snelheden. GJ zegt dat ook altijd.
    Maar ik ben de jongste niet meer, dus ik ga langzaam aan steeds een beetje vlugger :D.
    Leuk trouwens, dat je hier wel met turbinejets mag vliegen. Wat een geweld, wat een lucht. Vriend H. brengt binnenkort ook een jet mee.

    Wat ik (als reuze lul-fiep) nog het leukst vind, is dat we telkens beginnen met koffie. Omdat ik vandaag een pak koffie meebracht, mocht ik zelfs 2 bakkies ;):D.

    Er waren vandaag ook een paar voor mij nieuwe toestellen. Een wat kleinere jet met een impeller. Op een gegeven moment vloog deze kruimeldief samen met een turbinejet.
    Leuk om te zien.
    En een grote dubbeldekker met een twee props achter elkaar. Ik heb natuurlijk gevraagd of die ene een reserve prop is, maar dat was niet het geval. Iets met tegengesteld
    draaien zodat ........... Helaas begreep ik het niet precies en ik ben het al weer vergeten. Het was overigens een kunstvlucht kist, behoorlijk groot, zag er duur uit.

    In het weekend weer vliegen.
     
    Arnold 85 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    gaat lekker Wil ... goed bezig
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Goed om te lezen dat je het naar je In hebt Wil!

    Bij mij op de club ook altijd een bakkie koffie, hoort er ook bij, net als ouwehoeren over de hobby. ;)

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik houd mijn budget ook redelijk hoog...
    Behalve bij het landen... dan moet het immers weer naar benee...
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen

    Een ronddraaiende schroef veroorzaakt een ronddraaiende kracht op je toestel (kan je trouwens perfect merken als je hem in 3d aan de schroef hangt, er wordt dan altijd gecompenseerd met de rollen om hem stil te laten hangen)

    Nu door een tweede schroef tegengesteld te laten draaien heb je daar geen last meer van want de krachten heffen elkaar op dan.

    Heb het 1x gezien op een moderne sebart Prometheus F3A kist, de spinner alleen voor zo een dubbele schroef kost al 150 Euro (enkel de spinner hé)

    Toestel zelf zit zoiezo op plus 4000
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2022
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank voor je uitleg. De kist heet iets als Avanti.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ieder zn gevoel bij geld is anders, dus de definitie van duur is per persoon anders.
    hou je 10.000 per maand over, is het wat makkelijker om er 5 over de grond uit te smeren per weekend dan iemand die niets overhoud per maand.

    Maar, als iemand zelf begint over een voor hem dure kist (dus niet over een te dure kist..), de drempel om die aan te schaffen wel/niet..
    ga ik er ff van uit dat het budget er an sich wel is, maar er angst bestaat.
    daar kun je iets van zeggen natuurlijk.
    Vliegt iemand iedere week alles kapot, moet hij die kist niet kopen. naar mijn mening.
    houdt diegene alles heel, maar houdt puur het bedrag en de angst hem tegen...
    je moet wel een beetje lol hebben op deze aardkloot.

    of je dan een dure kist zelf bouwt, goedkoop of duur inricht, dat zijn weer andere en latere keuzes.
    dit zijn ook weer persoonlijke keuzes.
    zijn er ook voldoende die alleen goedkope toestellen hebben, en daar hun lol mee beleven.
    het gaat om de hobby, niet perse wat je vliegt.

    Qua mijn persoonlijke crash gedrag: ik heb door de jaren heen echt wel wat schades gehad.
    eigenlijk altijd reparabel.
    de schades die ik heb, zitten voor 90% aan zelfbouw ragbakken.
    soms hout, meestal schuim.
    De grotere kisten hebben wel eens een prop of losgescheurd houtje ergens.
    meestal een iets grove landing, of slijtage.

    De serieuzere toestellen heb ik echt zelden iets mee.
    ik heb een hekel aan schade.
    onder serieus versta ik dan mijn fourstar, ultimate, en nog wat andere grotere spullen.
    de ragbakken zijn in de regel zelfbouw testkisten, gewoon voor de lol. weinig bouwtijd, weinig afwerking.
    de serieuze kisten vliegen gewoon serieus goed.. Maar om de kop ff lekker leeg te maken, vliegen de ragbakken goed genoeg :D

    bijvoorbeeld, de stick van flite test.. in feite met een paar uur gebouwt en vliegend.
    en doet zo'n beetje alles wat je ertegenaan gooit.
    of de "foamie killer" van RBC. ook gewoon leuk, en ik schiet hem af. nog leuker.
    funracer.. ook leuk (nu ik erachter ben hoe deze gestart wil worden)
    alleen gaat deze komende winter geschuurt, geplamuurt en geglasvezeld worden.. wordt het iets meer een lange termijn kist.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen leuk op zijn eigen manier. Het gaat om jouw zelf.
    Ik heb in DB de eerste vlieger ontmoet met dezelfde snelheids tic als ik Dat geeft meteen een band.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daas mooi! Maar daarmee. nu ‘midair’ zien te voorkomen!
    Een Pletmato is helemaal niks!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina