De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Oxidatie op je printplaten en contacten .
    Ik weet 100 procent zeker dat daar geen een zender tegen kan .
    Een houten toestel neemt vocht op in het hout en gaat hierdoor vervormen ,let wel hoe groter het toestel hoe groter de vervorming .
    Vroeger vloog ik ook door in de regen . Heel raar dat soms de trim tabs op de zender niet meer wilden reageren een week later ...,...

    Ik laat ze lekker binnen met een slechte dag ,genoeg voor de bouwtafel liggen .
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De meeste printen hebben een laagje tegen oxidatie.
    En soms kan je ook niet anders, dan ben je aan het vliegen en gaat het regenen.
    Ik heb echt nooit problemen met de zender en het model gehad... misschien omdat het kwaliteitspul was (Robbe en Graupner).

    GJ
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    In de MPX SX met touchscreen zit tussen de binnen bovenzijde van de behuizing en de print.
    Een siliconen kwijlslab om het eventuele vocht af te buigen naar de zijkanten van de gecoate print.

    Het was kei goed nagenoeg windstil.
    Enige nadeel was dat ze net het gras hadden gemaaid, waardoor het vochtige gras van de bui in de vroege ochtend.
    Min of meer nu mijn auto ligt.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Je moet niet in de stromende regen gaan vliegen, daar wordt je zender niet beter van.
    Als je staat te vliegen en het gaat regenen kun je rustig landen en de spullen opruimen, ook daar zul je nagenoeg geen schade van ondervinden. (Heb ik zelf regelmatig ondervonden)
    Gisteren nog tussen de buien door gevlogen. Prima weer, weinig wind. Bij een harde bui het model en de zender even in het clubhuis, tijd voor koffie en bijpraten. (hoort ook bij de hobby) :D

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hobbyist meets hobbyist;
    Onderweg twee lekkere bekers koffie gescoord, in de hoop dat ze nog een beetje warm aankwamen.
    En daar kwam hij aan, de enige echte Hobbyist. Eerst een gezellig praatje natuurlijk: koffie-koffie-tijd :D.
    Daarna in de motregen een vliegshow mogen aanschouwen van een mini-vliegtuigje. Ja, deze man kan wel een beetje vliegen.
    Het gesprek ging verder over de "basis". Waar heb ik dat meer gehoord ;) :D. Daar schrijft iemand hier wel eens wat over.
    Wie was dat nou toch? :p
    Verder over onze Multiplex zenders. Vriend H. past zelf de software en de plaatjes aan. Ja, ja ..... wat voel ik me dan toch onhandig :(.
    Er volgde een uitleg over de werking, het ontbreken van een goede handleiding en de fouten.
    Mijn manual kwam ook ter tafel en hebben we op een paar punten verbeterd. Hobbyist weet er werkelijk alles van. Fijn dat hij mij er mee wilde helpen.
    We spraken af, dat ik een keer bij zijn club in het oosten van Noord-Brabant kom gastvliegen. Ik krijg het nog druk, met alle uitnodigingen.
    Maar erg gezellig allemaal. (was ik maar 50 jaar jonger :().
    Inmiddels mijn handleiding aangepast. Hij kan net op twee kantjes. Handel ;):D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat iedere goede piloot het altijd op de basis gooit.
    Zonder basis, dus bij een slechte club/instructeur of jezelf leren vliegen zal je je hele modelvliegleven blijven achtervolgen.
    Ik heb leerlingen gehad die zichzelf hadden leren vliegen en die fouten krijg je er niet of heel moeilijk uit.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij de niet-speeders gebruik ik een 100amp Hobbywing regelaar met een grote bec.
    Hierboven lijkt me een aansluiting met een losse bec.
    Maar GJ prefereert een losse ontvanger lipo. Hoe sluit je dat precies aan?
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt helemaal geen BEC nodig, gewoon dat kabeltje met die 3 diodes gebruiken dat ik je gegeven heb.
    Dan gaat aan de ene kant een 2S lipootje en de andere kant stop je in een vrij kanaal in de ontvanger.
    Zo sluit je ook een BEC aan maar die kan stuk en is zwaarder.
    De regelaar heeft maar 2 kabeltjes, 1 voor de min en 1 voor het signaal, bij een servostekker dus zwart en oranje of wit.
    Die BL-Heli regelaar heeft geen ingebouwde BEC en levert dus geen spanning naar de ontvanger.
    Is veel veiliger, als de regelaar affikt dan kan je nog altijd je model sturen, wat bij jouw Hobbywing waarschijnlijk niet meer gaat, dus als de regelaar overbelast raakt dan crash je je model.
    Bovenstaande oplossing is trouwens ook niet OK.
    Ze maken daar gebruik van de aandrijfaccu.
    Dus als de lipo geen spanning meer (kan) leveren dan stort alsnog je model neer.
    Altijd een losse ontvangerlipo gebruiken en NOOIT de aandrijfaccu.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja een paar drupjes, als het iets harder had gedrupt, in de groene boodschappentas zat een wintervaste zenderhoes.
    Waar een MPX SX zender in past, maar ook een Graupner MZ12-pro.

    Of ik kan vliegen is ook maar betrekkelijk, na het in de lucht gooien van het schuimpje, nou ja aan de buitenkant is het een hoog gehalte piepschuim.
    Achter accu dekseltje gaan enige matjes in epoxy gedrenkt glasvezel schuil.:D

    De eerste vraag van Wil was, zit er een gyro in, (het vloog wel erg strak met vloeiend bochten werk).
    Dat strak vliegen doet tie ook zonder gyro, maar zo eerlijk als ik ben, ja er zit een gyro ontvanger in "Graupner Falcon12" en die stond een beetje aan.
    Gewoon op stabiliseren, niet op heading hold.

    Het kistje (schuimje), (plankje) was een Nano-Goblin spanwijdte 58cm >Linkje< "met aan tamelijk hoog, ik had het zelf nooit aangeschaft gehalte".
    De vorige eigenaar vond het te moeilijk vliegen, waar ik me ook wel iets bij voor kan stellen.
    Doordat het klein is en relatief snel vliegt, moet het bochtenwerk allemaal wat vlotter plaats vinden.

    Aan boord ligt een 2s3200 li-Ion accu, heel goed voor het zwaartepunt en goed voor zeker een half uur rond jakkeren.
    Met toch maar een totaal vlieggewicht van 230gram.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik weet zo nu en dan wel eens iets meer van de hoed en de rand en wat voor soort grote en kleinere bugs er in de zender en zendersoftware zitten.
    Nu weet ik ook dat andere merken het echt niet veel beter doen.
    Wat ik heb aan gepast, zijn de vliegtuig icoontjes.
    Nergens in de handleiding kun je zien op welke ontvanger uitgang een servo voor een bepaalde functie aangesloten kan worden.
    Dit kun je pas zien na het aanmaken van een model in de zender en door compleet door de wizzard heen te klikken en pas op het einde bij servo mapping kun je zien waar wat aan is toegewezen.
    Nu kun je die servo mapping naderhand nog wijzigen.

    Wat ik nu heb gedaan in mijn zender is een modificatie van de vliegtuig icoontjes door bij elk stuurvlak de ontvanger uitgang er bij te zetten, zoals de wizzard die automatisch toe wijst.

    We hadden het over servo reverse, dat je het knopje daarvan niet kon vinden, we kwamen er achter, dat je daarvoor op een zwart bolletje moet klikken.
    Ik heb je verteld, dat dat in handleiding stond.

    Nu ben ik niet te beroerd om even te kijken waar dat staat, het staat in de aanvulling van firmware 1.40, pagina 4, zie bijgevoegde pdf, van pagina 4.

    Bij firmware 1.40, ben ik zelf ook een keer de mist in gegaan, na een fijne e-mail conversatie met MPX, kwam het er op neer dat ik beter op het schermpje moeten kijken en niet blindelings op toetsjes moest klikken.
    Ze hadden een soft knopje bij geknutseld en het oorspronkelijke knopje een stukje verplaats, dus ik tikte uit gewoonte na de firmware update het verkeerde knopje aan.
    (mijn gedachten waren, stelletje eikels zet dat dan in het lijstje van wijzigen).
    Als bonus en als goedmakertje gaven ze toe dat er m.b.t die functie een bug in was geslopen m.b.t. de mixer butterfly en vliegfases.
    Op zich is dat niet erg, omdat als je op dat niveau aan het configureren bent, de workaround is, alles wat tie niet automatisch mee neem tijdens het configureren van die functie in die specifieke combinatie zul je met de hand in moeten vullen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    We hebben het er al een keer eerder over gehad, dat dat niet de meest stabiele ontvanger spanning oplevert.
    Ik heb geen zin in een welles nietes discussie met een extreem hoog denk gehalte.
    Meten is weten. << linkje naar ander draadje

    Beter is het om een setje NiMh accus te gebruiken is ook gunstiger voor het gewicht, ik gok zo ongeveer dat in zijn niet speeder kistjes, hooguit 4 servo's zitten.
    Als in zo'n accu een cel stuk gaat komt die cel in sluiting en blijft de ontvanger met de servo's spanning houden.
    MPX ontvangers werken ook op 3 cellen NiMh, servo's doen het ook nog wel een beetje alleen iets trager.

    Bij een defect lipo, treed er geen geleiding binnen de accu op waardoor de besturing op zijn gat gaat.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En ik heb ook laten zien in een filmpje dat dat wel meevalt.
    En een duitse modelvlieger cq electronicaspecialist en professor op de technische uni van München heeft dat ook meerdere malen aangetoond.
    In F5B, F5F en pylonracen werd deze methode door iedereen gebruikt en er waren nooit problemen.
    De enkeling die een BEC gebruikte had juist wel problemen, nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ze MKS servo's gebruikten die niet tegen 6 Volt kunnen maar lager moeten.

    Als gewicht geen grote rol speelt zou je een NiMh kunnen gebruiken maar wij hadden voorkeur voor lipo.
    1 soort accu is makkelijker dan dat je door een menu moet gaan scrollen op de lader, in een wedstrijd waar je wel eens haast hebt kunnen er daardoor fouten ontstaan.
    En Wil is ook nogal chaotisch, dus dan is dat ook de betere oplossing.

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="hobbyist, post: 4268950, member: 18705"
    We hadden het over servo reverse, dat je het knopje daarvan niet kon vinden, we kwamen er achter, dat je daarvoor op een zwart bolletje moet klikken.
    Ik heb je verteld, dat dat in handleiding stond.
    Nu ben ik niet te beroerd om even te kijken waar dat staat, het staat in de aanvulling van firmware 1.40, pagina 4, zie bijgevoegde pdf, van pagina 4.
    [/QUOTE]

    Dat staat niet in mijn handleiding! En dat is toch echt het boekje dat bij de SX7 zat.
    Kennelijk staat het wel in het boekje dat bij jouw SX9 zat!?
    Het wordt mij steeds duidelijker, dat het niet aan mijn beperkt vermogen, om met zenders om te gaan ligt.
    Yomanda en Tosti Tostelli kunnen dat waarschijnlijk wel :D.

    p.s. kan ik "jouw" manual ergens downloaden?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wil gaat altijd voor de meest simpele oplossing. Als het voor hem maar werkt.
    Groeten van je eigen chaoot :p.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee het stond of staat ook niet in mijn boekje van de SX9.
    Het staat in het digitale documentje wat meegeleverd wordt met de firmware update 1.40.
    Het documentje is ergens terug te vinden bij https://www.multiplex-rc.de
    Om preciezer te zijn, is het hier te downloaden https://www.multiplex-rc.de/Downloa...-zusatz-cockpit-sx-software-1-40--de-en-f.pdf
    En je kunt het vinden in de Multiplex launcher de PC software.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Soms lopen gebruiksaanwijzingen achter.
    Dus wat Hobbyist schrijft, je moet altijd de laatste gebruiksaanwijzing pakken die overeenkomt met de Firmwareversie in de zender.
    Als ik bij mijn zender de eerste gebruiksaanwijzing zou pakken en naast mijn zender zou zetten dan zou ik hem niet eens kunnen programmeren.
    Daar klopt echt helemaal niets meer van.
    Beste is om gewoon door je zender te gaan zoeken, er mee te spelen.
    Gebruiksaanwijzingen zijn niet meer van deze tijd.
    De dingen die zenders tegenwoordig kunnen zijn niet meer te beschrijven in handleidingen.

    GJ
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    2 cellen life is wat ik gebruik
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. De printer staat nu de Franse versie uit te draaien. Straks eens kijken of er ook een Engelse versie is,
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    O wacht, de duitse en engelse versie komen er achteraan. Het kind is er :D.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina