De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo, dat is lekker onhandig, De klant die zoveel honderd euro heeft neergeteld, zoekt het maar uit! Ik ben er al een paar jaar mee bezig,

    Mijn leerlingen hebben jarenlang aan de verkeerde kant op de trompet geblazen. In de laatste update van de fabrikant is te lezen hoe het wel moet.
    Daar kan ik, als chaoot, toch zeker niks aan doen!?
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar hebben we het nou even niet over Serge :p :D.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo en nou ga ik verven, niet te verwarren met schilderen en daarna vliegen. Yes !

    Vanavond stort ik mij op de ontvanger lipo.

    Fijne zondag allemaal :rolleyes:.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Echt een mooi weer vlieger, schaam je.
    Het is dat ik vanmiddag naar een verjaardagsfeestje moet anders was ik nog even langs gekomen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is natuurlijk geen enkel probleem om de firmware in de zender naar de eerste versie te downgraden, gelijk aan de functionaliteit van wat in het meegeleverde boekje staat.

    Het heeft ook nog een ander voordeel, doordat er toen minder functionaliteit aan boord zat, was het stroom verbruik ook wat lager (echt waar).
    Wat in jou specifieke geval zou betekenen met de geringe vlieguren die je maakt, dat je hooguit 1x per jaar de zender zou op hoeven te laden.:D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar daar heb je dan een BEC achter hangen, of 2 diodes.
    Of je hebt HV servo's, dan hoeft er niks meer tussen.

    In Word zit een vertaalfunctie die best aardig werkt.
    Dus misschien kan je hem dan naar het Nederlands vertalen.
    Je zou trouwens van Multiplex verwachten dat er een goede duitse versie is, het is toch een echt duits bedrijf.

    En wat betreft gebruiksaanwijzingen..
    Vroeguh moest je ook al enorm zoeken in gebruiksaanwijzingen.
    Makkelijker was vragen aan een clublid.
    Alleen moest je wel (daar gaan we weer) de basis hebben zodat je wist wat er nodig was om een bepaald ding in te stellen.
    LIneaire mixer, Curve mixer, dat soort dingen.
    En dan ook weten wat de master en wat de slave moesten zijn.
    Maar vroeger leerde je op clubs ook echt vliegen en ook de dingen er omheen, motoren starten, zenders programmeren, servo's inbouwen.
    Nu door dat ARF gedoe vergeten de instructeurs dat of weten het vaak zelf niet eens meer.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2022
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Maak het Wil nu niet onmogelijke moeilijk met hoe andere zenderfabrikanten het benoemen.

    Om het meer in MPX SX termen te benoemen, een lineaire mixer is een Controller mix.
    Een curve mixer wordt benoemd als Servo mix.

    Master slave is ook zo'n fijne.
    Slave kennen ze niet het is allemaal master of te wel beide zijn niet aanwezig.

    Bij servo mapping kun je aan elke uitgang een willekeurige ander of dezelfde servo functie toewijzen met elk hun eigen configuratie schermpje.

    Wat in zijn zender configuratie bij de delta opviel, was dat er gerommeld was bij de functie T-Cut (schijnveiligheid).
    De fabrikant heeft het T-cut knopje aan de zijkant van de zender geïntegreerd.
    In zijn zender was dat geconfigureerd naar een tuimelschakelaar, waardoor de bewuste handeling om op dat vervelende knopje te drukken wijzigde in en onbewuste handeling van per ongeluk een schakelaar aan tikken.
    Maar dat was nog niet het ergste, een onverlaat had de dialoog afvraag T-Cut uitgevinkt en dan is zo'n tuimelschakelaartje met als bijschrift SNAP.
    Een gevaarlijk knopje geworden.
    Of te wel dan kun je beter helemaal geen T-cut toe passen, waardoor men eerder bewust is dat bij aangeprikte accu het een gevaarlijk speeltje is.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zit toch een standaard knopje dat geactiveerd word bij T-Cut?
    Dat heb ik op de zender gezien.
    En mijn mening over throttle cut is bekend en nu blijkt maar weer eens dat het klopt.
    Gewoon zelf blijven nadenken en niet schijnveiligheden in gaan bouwen.

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Klopt dat heb je goed gezien.

    Bij het aanmaken via de wizzard van een nieuw model staat er al een vinkje bij "Use throttle check".
    Hoe moeilijk kan het nu zijn voor een leek.
    Alles waarvan men niet waar het voor is, blijf daar vanaf.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor zover ik weet hadden we dat ook zo bij de WOT ingesteld.
    Maar Wil is het slachtoffer van clubs en mensen die niet gehinderd worden door enige kennis.
    Als je het niet weet, zeg het dan en ga niet helpen.
    Iemand dingen verkeerd aanleren heeft niemand wat aan, afleren is lastiger dan aanleren.
    En ik blijf erbij, een throtthle cut is gevaarlijk, schijnveiligheid, dat roep ik al jaren, uit ervaring.
    Maar mensen zijn schapen, als de 1 iets zegt papegaait de rest het na.
    Of is dit weer een te harde opmerking voor de zondag...

    GJ
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee hoor, dat na papegaaien doe je zelf ook met de 3 dioden.:D

    De wetenschappelijke onderbouwing is een hoog kwispelgehalte van blijdschap. "kijk het werkt".
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb gemeten rimpels gezien van dat systeem.
    Ook de bewering van iemand van iemand hier op het forum dat de servo's onbelast wel aan spanningen boven 6 Volt blootgesteld worden klopt niet en heb ik zelf getest en voor de rest van de wereld ook gefilmd en gepubliceerd.
    De professor van de TU in München heeft het al jaren voor mij getest en gemeten en verklaard ook dat de spanning stabiel genoeg is en dat er vrijwel geen rimpels zijn.
    En een van zijn niveau professor ga ik niet tegenspreken.
    Een wetenschappelijke onderbouwing vind ik niet belangrijk, net als waarom mijn medicijnen ervoor zorgen dat mijn lever goed blijft werken, zal mij een zorg zijn, als het maar werkt.

    En als er op deze manier zeker 1000 vluchten per jaar door verschillende wedstrijdpiloten gemaakt werden, in de periode voor HV servo's, zonder problemen dan is het wat mij betreft betrouwbaar.

    GJ
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik herinner mij van 2009 dat het min of meer pragmatische gevalletjes waren. HV servo’s zeldzaamheid. Was om lipo te overbruggen. De gestabiliseerde Castle 10A piek UBEC of het diode bruggetje.

    Beiden zo gering in massa en grootte dat het simpel in te bouwen was.

    Ik heb altijd met UBEC in de brandstofkisten gevlogen. Omdat mijn MPX didi servo’s enorme stroompieken hadden die flut NiMH 4 cel niet konden leveren. NiCad waren beter. Max was wel 2.1A capaciteit. Vliegtijd beperkt.

    Sinds de eerste betaalbare Turnigy etc lipo ontvanger accu en UBEC nimmer meer sores gehad op voeding. 1x een defecte MPX schakelaar. Troep.
    De schakelaar gaat uiteen en alleen de rode + over de twee rijen contacten. Zwart doorlopend.
    Af en toe eens spoelen met remmenreiniger, ofwel kookpunt benzine, MAP sensor cleaner kan ook, en contactspray. Maar zelfs ook dat zelden. En verder daarin nooitgeen, staat nader tot niet, geen problemen.

    Vliegen op BEC voeding. Wel veel elektro kisten heb ik niet. Maar die ene nimmer last, tot het misging op telemetrie bedrading, die op solderingen en stekkering. Toen was het rats. Godzijdank alles kunnen fixen. Dus gaat weer keurig rond in hemelse schoolslag sessies met grootse loping en rol. Maar nu een Jeti Spin regelaar als regelneef.

    Diodebrug heb ik nooit gebouwd, dus de luie vraag van vandaag… welke diodes moet ik plunderen uit oude PC moederbordjes. Soldeerstation is altijd geduldig.

    Soms heb je geen zin om weer in de bestelling te moeten kruipen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2022
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ligt eraan hoeveel Ampere je wilt trekken.
    Ik heb voor 5A piek altijd het advies van de deskundigen gevolgd, de BY550-50
    En voor >10A gebruik ik de PX1500A.
    Per diode heb je een spanningval van 0,7 Volt.
    Dus als je een lipo gebruikt dan zit je rond de 8,2 Volt een half uurtje na het laden.
    Min die 3x 0,7 volt = 2,1 Volt dus op 6,1 Volt spanning aan de ontvanger.

    Bij een Li-ion en Lifepo kan je met 2 diodes aan de gang.
    http://www.franz-josef-ney-online.de/Empfaengerakku_07.htm

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zoek die nummeringen nog even na. En dan met een loep moederborden plunderen. Eureka!

    Kan het opzoeken, ik ben lui en heb net nat gras gemaaid… uur met lease honden gewandeld…
    Stroomrichting van het component, en alleen de plus draad?

    Ik heb nooit de ampere pieken geregistreerd van deze MPX Profi Digi’s. Dorstig proefondervindelijk, en heftig slijtvast. Opmerkelijk.
    Uit de Calmato zitten nu in Robbe Progo. Deftig op 5A Graupner BEC/lipo 2S.
    Geen issues. Daarvoor op 15A BEC, maar die is in deze romp iets te lomp om te huisvesten. Turnigy ding.

    Nu 3 Digi’s en 2 Master’s voor in de vleugels. Scheelt weer 100 gram op Profies.
    Alles pragmatisch, grabbelbakkenwerk.
    Oude bak, en geen nieuwe investeringen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2022
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, alleen de plusdraad.
    Ik heb er 3 achter elkaar gesoldeerd, kort op elkaar en daar een krimpkous omheen.
    Dan heb je eigenlijk gewoon een servoverlengsnoertje met een verdikking.
    En het weegt niks.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Purrrrrfect! Top!
    Ben jij ook goed in netvoedingen?
    Een met 24,5v doet nog maar 19 a 20v
    Vreemd. Stroom was er af, maand gelee. En een harde schijf heeft het al laten weten. Verder ging de CV ook aan gort door de klap van een pomp.
    Geen gepofte elco’s. Geen brandgaten.
    Maar zo open op 220 en dat meten op hoogspanning en laagspanningsdeel.
    Ik lig liever onder een auto.

    Mac uit 2009! Nog een wonder dat ie draait. Inclusief beeldschermen.

    Edoch… met een led trafo en wat female stekker plunder sloop kom ik er ook wel uit.

    Nu ga ik wat Progo tapen voor overspuit retouche met Korrux 3 in 1.
    Soort offshore devcon Hurricane 5 rating verf, in aangemaakte spuitbus. Hoop methanol vastig.

    Niet vliegen! Ruk! Honden in de oppas.

    Het is toch wat.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2022
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het een schakelende voeding is die al wat ouder is kan het een elco zijn die niet meer de waarde heeft, dan veranderd de spanning.
    Maar ik zou er niet te veel tijd insteken, op Ali koop je een dikke 24V schakelende voeding voor 10 tot 20 euro.
    Mijn schuimsnijder heeft ook zo'n voeding, 24V 10A, heeft 17 euro gekost.
    En draait alweer een jaar of 2, staat eigenlijk continu aan.
    En in de kelder heb ik een standheater met een 12V 10A voeding, staat niet in de beste omstandigheden, stoffig, koud, vochtig, doet het ook nog steeds.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn nieuwe aanwinst, schaal 1:4 Shoestring.

    Moet eigenlijk brandstof maar dan krijg ik hem niet sneller dan 150 of zo.
    Electro met een normaal vermogen rond de 180.
    Om boven de 200 te gaan moet er minimaal 3000 Watt in.
    Achteraf gezien een miskoop dus...

    WhatsApp Image 2022-09-25 at 16.44.11.jpeg


    En Wil heeft straks ook misschien nieuws..
    Hij stuurde me een foto.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina