De Tupkercup

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 9 feb 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Met Henk ben ik het idee aan het ontwikkelen om nog een funwedstrijd te willen gaan ontwikkelen, en wel de Tupkercup, ter ere van Paul Tupker. Onze ideeen nu zijn dat het een cocktailwedstrijd wordt voor modellen die door Paul ontworpen of getekend zijn, dus de Suppi serie, de in VT gepubliceerde ontwerpen als Air Racer en Gladiator, de Eucalypta, zijn grotere en latere stunters (zou leuk zijn als er meerdere tekeningen opduiken of worden ontwikkeld aan de hand van maatschetsen uit Aeromodeller en Bouwen&Vliegen), en wat mij betreft ook de Nobler varianten of andere stunters, die door hem op tekening zijn gezet, maar dan moeten ze wel precies volgens die tekeningen gebouwd zijn. De wedstrijd zal zo worden ingericht dat je geen specifiek voordeel hebt met zo'n ingewikkelde stunter, maar dat je met zo'n ding wel net zo goed kunt deelnemen als met bijv. een Gladiator. Ik plan om een dergelijke wedstrijd (op een zeer informele manier) in augustus of september in Stadskanaal te laten plaatsvinden, dus je moet er wel voor naar het Noorden willen. Als je dat geen bezwaar vind en je hebt nog geen Tupkerkist, dan kun je nu nog met de bouw beginnen. Overigens zit een Air Racer of een Gladiator vrij snel in elkaar ...
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wat zijn dat voor type modellen de air racer en de gladiator,moet bekennen ik ken ze niet,en zijn er tekeningen van.
    maar mijn Eucalypta staat klaar voor het evenement :p
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De VT Air Racer en de VT Gladiator zijn voor zover ik weet met enkele maanden tussentijd, ik geloof in het najaar van 1968 of zo, in het toenmalige knutselblad VT (bestaat het nog?) gepubliceerd door Paul, inclusief tekening op ware grootte. De Air Racer was een trainer met plankromp en -vleugel, en de Gladiator een leuk uitziend combatmodelletje met schuin staande ribben. Beide modellen waren geloof ik bedoeld voor 1 - 1,5cc, maar stonden in het blad op de foto en op de tekening met Webra Record 1,5cc diesels. Henk heeft heeft een Air Racer gebouwd voor de eerste versie van het 1,5cc teamrace waarin hij samen met Bruno vloog en in Almere heb ik geloof ik wel vaker mensen met een Air Racer gezien. De Gladiator, die ik wat klein vind voor een 1,5cc motor (ook de Racer heeft als trainer niet meer dan 1cc nodig), is in ieder geval gebouwd door Erik uit het Oosten van het land (Sorry, ben zijn achternaam kwijt), bekleed met zijde en met geloof ik een Taifun 1cc diesel (toch?). De keer dat ik hem daarmee zag wilde de motor niet echt. Ik heb zelf ook al tijden een Gladiator in aanbouw liggen ...
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vergeet de VT Akrobaat niet, het neefje van de Mini-Suppi....
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    kan er geen Tupker archief geplaatst worden,volgens mij heeft hij zich een lineaal krom getekend
    lijkt wel of er steeds meer modellen opduiken van Paul :p
     
  6. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    is inderdaad handig als er een archief komt.
     
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste mensen,
    Kijkt en huivert! Paul met het prototype VT Akrobaat uit VT februari 71!

    [​IMG]
     
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    En hier de VT gladiator uit VT april 1972

    [​IMG]
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Deze kent volgens mij niemand meer. Paul, is er nog een tekening van?

    [​IMG]
     
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    hier moeten weer tekeningen van worden gezocht,hier moeten we weer wat mee doen
    dit is toch mooi
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Keurig gedaan, Henk! Pounded ImageShack into submission.... :wink:
    Ik zal zo even kijken waar ik eventueel wat aan tekeningen heb.
    Ik meld me zodra ik nieuws heb...
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb mijn voorraad tekeningen nagekeken, en ik beschik over de VT Gladiator, de VT Akrobaat en over de VT Airracer en de Suppi (maar die laatste twee zijn KNVvL uitgaven, daar eerst proberen). Kopietje, Herbert?
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    heel graag Henk :p
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    PP en ik zijn aan het overleggen over wat de beste vorm is voor de Tupkup. Paul heeft voornamelijk stunt en stunttrainer modellen ontworpen, met de VT Airracer als uitzondering (ik reken de Gladiator even tot de stunttrainers; liefhebbers die de Gladiator als combatmodel willen gebruiken moeten dat vooral laten weten; dan organiseren we daar iets voor. Hé, 1,5cc Gladiator combat, alleen met Webra 1,5cc desel, is dat wat? Maar ik dwaal af). Verder heeft Paul een serie stunt ontwerpen uit de bouwdoos overgetekend; ten slotte heeft hij een aantal in die tijd baanbrekende stuntmodellen op schaal geschetst. Moeten we alles toelaten wat Paul getekend heeft? Of moeten we ons beperken tot zijn eigen ontwerpen? En wat voor wedstrijd is het beste? Het is duidelijk dat Paul het stunten in het bloed zit, maar je kunt niet een Eukalypta tegen een Mini Suppi laten vliegen. Ik denk dat we een soort handicap systeem nodig hebben om te zorgen dat de eenvoudiger modellen een kans hebben. Maar welk stuntprogramma is het beste? Is een Concours 'd Elegance een goed idee? Moet je de modellen opdelen in verschillende klassen? Graag jullie ideeen.
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    kunnen we niet beter de modellen toelaten die alleen echt door Paul ontworpen zijn
    niet de modellen zoals de Grondal en de Nobler ,
     
  16. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    dat is zeker wel wat, is de tekening ergens te bestellen?
    met webra een uitdaging, mogelijk dat een duwprop een optie is, ze lopen vaak verkeerd om :wink:
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Marco: mijn Records starten toch het overgrote deel van de tijd de juiste kant op. Als je dan een duwprop gebruikt betekent dat dat je nóg vaker dan met een gewone prop een doek in de prop moet gooien om hem te stoppen. Bovendien, draagt dat niet bij tot de lol van het evenement?

    Mijn voorstel is echter ook weer niet alles tegelijk te willen doen. Een Gladiator-only wedstrijd is een geweldig idee, maar beter om even voor volgend jaar of het jaar daarna op de plank te laten liggen. Om ook meer ervaring met Records op te doen lijkt het me beter om dit jaar eerst een Record-wedstrijd (mijn 'betrouwbaarheids-teamrace') te houden.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die heb ik dus even gemist, waar staat dat? Lijkt me een uitstekend idee om het eigenlijk totaal mislukte MTR (had een instap-klasse moeten worden) te vervangen....
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bedoeling was het volgende:
    - verplichte motor: Webra Record
    - brandstof, propeller en model zijn vrij
    - vliegen boven gras, zodat onderstel in feite overbodig is en er overal kan worden gevlogen (wat mij betreft zeer belangrijk verschil met MTR!)
    - vaste duur van een heat, bijvoorbeeld 4 of 5 minuten
    - verplichte tankgrootte, bijv. 10cc, zodat pitstops nodig zijn
    - drukvulling verboden
    - elke seconde dat je in de lucht bent krijg je een punt (ieder team krijgt een tijdopnemer)
    - je wint dus door een zuing lopende maar snel startende motor, en NIET door een snelle motor, het is dus eigenlijk geen race, maar voor het overige heeft het toch het meeste weg van (mini) teamrace
    - voor pitstops etc. gelden MTR regels
    - 3 teams per heat is leuk voor een beetje drama.
    - gelijke lijnlengte van de teams, puur om botsing tussen model en pitman van ander team te voorkomen, maar niet voor tijd- of afstandmeting. Slepen etc. is dus niet verboden, maar levert niets op.

    Mijn bedoeling is dit op het voorjaarsevenement in Stadskanaal (vrij zeker 15 juni) te laten plaatsvinden. Er zijn volgens mij al zoveel modellen met Webra's in omloop dat het wel moet lukken. Op dezelfde dag willen we een cocktailwedstrijd met motoren van max. 2,5cc proberen te laten plaatsvinden, waar de Record-modellen natuurlijk óók aan mee kunnen doen (als ze eenvoudige stuntfiguren als een looping kunnen vliegen).
    - mogelijkheid tot aanpassing als er dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn, bijvoorbeeld modificatie aan motor waardoor die aanmerkelijk zuiniger wordt, of wanneer een model wordt ontworpen dat de rest van de vlucht met stilstaande motor slepend in de lucht te houden is, dan bijvoorbeeld slepen met stilstaande motor verbieden.
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    is er ook nog iets voor de Eucalypta of de Super Suppi?
    of alleen voor de kleinere modellen van Paul Tupker
     

Deel Deze Pagina