De twee gezusters

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Edge, 8 aug 2020.

  1. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Wat vooraf ging.
    Vroeger toen ik nog een kwajongen was van een jaar of 11, 12 kwam mijn vader thuis met een radiografische boot.
    Een PT 109, in mijn ogen een joekel van een boot.
    Ik kon hem maar amper houden en hield hem dan ook stijf vast met twee handen.
    Het duurde dan ook niet lang of hij vaarde al in het slootje wat achter onze tuin liep.
    De zender was niet meer dan een kastje met twee knoppen.
    Als je de boot aanzette dan begonnen de twee motoren al direct te lopen en met die twee knoppen kon je dus links en rechts varen.
    Maar zoals het met veel speelgoed vergaat verdween ook dit bootje bij ons achter het luik om vergeten te worden.
    Totdat ik begin dit jaar een advertentie zag op marktplaats.
    Te koop, een vintage rc boot.
    En ja, dat was mijn bootje.
    En niet één, maar zelfs twee in één koop.
    Waarvan eentje compleet met doos en als bonus ook nog met de originele handleiding.
    Ik moest alleen het vrouwtje nog zien te overtuigen, maar de drang van nostalgie was sterker dan de "nee, waarom" van het vrouwtje.
    Dus even later was ik in het rijkelijk bezit van twee pt bootjes.
    En dan heb je ze en dan wat???
    Eentje kon ik terug brengen in de werkende staat zoals de fabrikant bedoeld had.
    De meer dan veertig jaar oude motoren werkten nog, alleen miste er een propblad.
    Maar dat kon ik oplossen met een stukje zink.
    De originele props waren namelijk van metaal.
    Maar de andere.......
    Kromme asjes en gehavende plastic props.
    Vast het werk geweest van een goedbedoelende vader die een poging had ondernomen om hem te kunnen repareren voor zijn telg.
    Maar ook de motoren hadden hun beste tijd gehad.
    Dus vervangen die hap.
    Na wat speurwerk had ik een paar 6 volts 180er motoren gevonden.
    Dat was iig de eerste stap.
    Nu kon ik kiezen, of de besturing laten lopen middels de twee motoren of de boot gaan voorzien van een paar roeren.
    Maar ik wilde beide boten qua looks zo origineel als mogelijk houden.
    Dus geen roeren.
    Dat hield dus in dat ik dus sowieso twee vaartregelaars moest hebben en natuurlijk ook nog een bijpassende ontvanger die compatible was met mijn eerder verworven zender.
    Dus even bij tante Ali in china aangeklopt.
    Na een lange wachttijd kwamen de items eindelijk binnen en kon het prutswerk beginnen.

    Het klinkt zo eenvoudig om twee motoren te bedienen, maar er kwam en zeker voor een leek stiekem wel wat bij kijken.
    Om het eea goed aan te kunnen sturen had ik drie mixers nodig.
    En wis en waarachtig, zelfs dat kon ik met die zender van mij voorelkaar krijgen.
    Het vergde wel wat tijd en die tijd ging vooral op aan de vele youtube filmpjes van de gene die mij voor gingen.
    Maar het is gelukt, ik snap er alleen niet veel van maar het werkt iig.
    Misschien zijn er wel betere oplossingen, maar voorals nu werkt het.

    Het origineel vaart op drie DD cellen ofwel die dikke batterijen, dat heb ik dus anders gedaan.
    Had nog wat accupakketten liggen van een backupsysteem uit een alarminstallatie.
    Een vijftal van die cellen zouden afdoende zijn en paste tevens mooi in de originele batterijhouder.
    Zes volt en 2200 mah zijn mooie waardes.
    De motoren zijn immers ook maar zes volt en de ontvanger vraagt ook niet zoveel.
    De vaartregelaars vergden nog wel wat aandacht omdat van eentje de rode draad verwijderd moest worden en ik wilde de aan/uit schakelaars er tussen uit hebben en ze als één aan elkaar solderen.

    Het zijn niet de meest kostbare regelaars, 20 amp volgens de sticker en voorzien van voor en achteruit en zelfs een bek.
    En als toetje een rem die je met een schakelaar aan of uit kunt zetten en dat voor nog geen drie euro.
    Hoe kunnen ze het voorelkaar krijgen.

    Vanavond de boel eventjes getest en alles werkt ook nog eens.
    Misschien morgen of anders later deze week de bootjes eens in het grote water loslaten.
    Eventjes oude tijden herleven


    Hier wat gespetter in het testbadje.





    a.jpg b.jpg c.jpg d.jpg d1.jpg d2.jpg e.jpg f.jpg g.jpg h.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    k-k vindt dit leuk.
  2. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    En de mixer instellingen op mijn zender ( Reely HT6 aka Fs-i6 ).
    Misschien voor verbetering vatbaar, maar ben al lang blij dat het zo werkt hahahaha





    mix1.jpg mix2.jpg mix3.jpg
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  3. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Mooi, weet nu waar ik heen kan, als ik der niet uitkom hahahaha
     
    Edge vindt dit leuk.
  4. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Bist altied welkom
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  5. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Na een korte tussenstop rustig aan weer begonnen aan de tweeling.
    Door de arbeidsomstandigheden lees hitte op mijn hobbyzolder kon ik daar even weinig uitrichten.
    Maar nu kunnen we weer rustig aan verder prutselen...

    Eentje was compleet, maar de andere miste het een en ander.
    Onderandere de batterijdeksel en aangezien de leeftijd van de bootjes is de kans nagenoeg nihil om aan een originele te komen.
    Dus zelf maar aan de pruts geslagen.
    Had nog wat restantjes 3 mm triplex liggen dus het materiaal was voor handen.

    Hieronder nog wat beelden van eh mijn vakkundig ingerichte elektronica.
    Te weten een tweetal vaartregelaars en een ontvangertje.
    Als accupakket heb ik een vijftal 1.2 V 2200 mah gebruikt.
    De motoren zijn 6 volts 250 mah met iets van 14500 rondjes per minuut uit de 180 serie.
    Qua formaat dezelfde als die er inzaten.
    IMG_20200831_214643.jpeg IMG_20200831_214651.jpeg Screenshot_20200718_133230.jpeg Screenshot_20200718_133631.jpeg Screenshot_20200718_133254.jpeg
     
  6. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Nu even verder wat betreft het bouwsel.
    Heb de vormgeving en de maten zoveel mogelijk overgenomen van het originele model.
    Het kanonnetje moet nog.
    Dat zal nog wel wat enig schuur en vijlwerk vergen denk ik.

    Het ziet er enigzins schots en scheef uit en eh.... dat is het ook.
    Maar dat gaat goed komen..... hoop ik.
    Dadelijk als de lijm goed uitgehard is zal ik even goed te keer gaan op dat arme ding.


    Maar tot zover mijn vorderingen.
    IMG_20200901_143229.jpeg IMG_20200901_143343.jpeg IMG_20200901_143245.jpeg
     
    k-k en flugelplace vinden dit leuk.
  7. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Zo, dit ziet er beter uit. IMG_20200901_161117.jpeg
     
  8. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Was dat nu op de werf en dan slippers aan :eek:
    Maar voor de opbouw zou je ook lamellen kunnen gebruiken.
    Kunststof lekker licht, makkelijk met verwerken en buigzaam.
     
    Edge vindt dit leuk.
  9. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Zijn veiligheidsslippers met stalen neus ;-)

    Helaas heb ik niet meer van die geribbelde lamellen.
    Wel gehad trouwens.
    Heb nu alleen nog van die gladde.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2020
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.072
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij de vaarregelaars, ESC, 2S, 2lipo, besteld met "w", with brake?
    Dat houdt in, dat je bij overschakelen naar een andere draairichting twee maal de stick moet verstellen.
    Beter was geweest om te bestellen "wo", without brake. Dan reageert de ESC direct op de verstelling van de stick.
    Daarnaast nog opletten, niet elke ESC voor auto's is 100% vooruit en 100% achteruit.
    Sommige zijn 100% vooruit en 50% achteruit.
    Helaas zelf ondervonden.
     
    Edge vindt dit leuk.
  11. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Yep :)

    Volgas achteruit, geen idee of die honderd procent gaat.
    Ga eigenlijk nooit volgas achteruit.

    Voor wat de rem betreft, er zit op de printplaat een minuscuul schakelaartje waarmee je de remfunctie uitzet.

    Het enige nadeel wat ik tot dusver ondervonden heb is dat ze niet echt lekker draaien in het lage toerengebied.
    En dat ze niet gelijktijdig opspoelen, der zit een fractie tussen de ene en de andere regelaar met het wegvaren.

    Dat eerste schijnt vaker te gebeuren met goedkope regelaars ( had iets met die fets te maken geloof ik ).
    De tweede, geen idee.
    Gelijk vol op lijken ze tegelijk op te spoelen, doe ik het langzaam dan spoelen ze niet gelijktijdig op.


    Op de bijgevoegde afbeelding zie je de schakelaar voor de remfunctie. Screenshot_20200901_211429.jpeg
     
  12. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Gezien de weersomstandigheden vandaag zeer gunstig waren ben ik even het veld ingegaan.

    Toch altijd weer spannend zo'n maiden.
    Zou ze het doen?
    Hoe zou ze reageren?
    Voor noodgevallen had ik al wel het schepnet klaargelegd.





    Na het spelevaren bleek er toch nog water in de romp gekomen te zijn.
    Niet veel, hooguit een eetlepel vol, maar toch.

    Gravend in mijn geheugen meende ik te herinneren dat dit vroeger ook al zo was.
    Zal wel een feature zijn, net als de lawaaierig aandrijving.
    Zal van de winter of bij gelegenheid ( en zin ) eens een keer kijken naar twee dunne schroefasjes met bijbehorende kokers en schroeven.
    En dan proberen een pakking van kit zien te maken tussen romp en dek.
    Gezien het formaat kan ik hem ook wel dichtsealen met huishoudfolie minus een kleine opening voor de laadkabel.
    Draadloos laden zit er voorlopig nog niet in.

    Al met al, ben niet ontevreden met het resultaat. IMG_20200902_132754.jpeg IMG_20200902_132749.jpeg IMG_20200902_133153.jpeg IMG_20200902_133200.jpeg IMG_20200902_133210.jpeg IMG_20200902_133216.jpeg
     
    Jaap.B, k-k, flugelplace en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.187
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hoor Fokko! Kun je het batterijvakje voor de 9 Volts batterij niet gebruiken voor het aansluiten voor een lader? Van een blokje hout met de contacten van zo'n batterij erop maak je zo een lader.
    Kwestie van een diode, 6 Volts fietslampje (voor) en dan een 12 Volts adapter als voeding. Omdat de diode in het circuit zit maakt het niet uit of de adapter gelijk of wisselstroom levert. Het lampje is 0,45 Amp. Met een beetje verlies over de diode zal er in het begin een laadstroom lopen van ongeveer 0,4 Amp. Met het voller worden van de accucellen neemt de verschilspanning tussen lader en accu af naar zo.n 3,5 Volt en neemt de laadstroom af. Schat dat de totale laadtijd rond de 8 uur zal liggen. Snel laden gaat niet op deze manier. Door het lampje zie je dat het laadproces gaande is. Geen high-tech, maar bij mij werkt het bij al mijn schepen zo. Afgekeken van een Titan lader uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Wens je veel vaarplezier met het duo. 2 mm schroefasjes (reserve voor mijn avatar) heb ik bij Ali gekocht. De kokers zou je van 2 en 3 mm messing buis kunnen maken. Kokers vullen met uierzalf. Succes verzekerd. Gr. Klaas.
    https://nl.aliexpress.com/item/33043413260.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5ad64c4d5KX3Md
    https://nl.aliexpress.com/item/33000240630.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.6569af4e1gqKgp&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=bf0ecb80-5ae9-4983-a96f-43cf0ec2ab91&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:bf0ecb80-5ae9-4983-a96f-43cf0ec2ab91,tpp_buckets:668#0#131923#25_668#808#4094#574_668#888#3325#8_668#2846#8107#49_668#2717#7560#223_668#1000022185#1000069217#0_668#3468#15613#500
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2020
    Edge vindt dit leuk.
  14. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Das ook een idee.
    Titan, bekend merk hahaha

    Ik heb een extra kabel ertussen zitten voor het laden.

    Btw, bedankt voor de tip van Ali. IMG_20200902_194500.jpeg
     
  15. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.187
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vergeleken met de mijne is dat al een hele moderne Titan. Die van mij heeft een 5-tal aansluitingen. 20, 50 en 2x 100 mA met een lampje en één aansluiting voor 500 mA zonder lampje.
    Als die laatste wordt gebruikt mogen da andere niets leveren. Heb van Graupner nog een 30 min. timer, die je op een 12 Volt accu aankunt sluiten voor het snel laden van Nicad's. Maar dat soort accu's zie je steeds minder. Gr. Klaas.
     
    Edge vindt dit leuk.
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Gennep
    Mooi vaarsloot met die bruine wolk zand. Net een rivier delta in het regenwoud.
     
    Edge vindt dit leuk.
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Bedoelde je zo iets Klaas?
    timer van 30 min en kabel met volgende tekst schnellade-kabel 6/rsh 1.2
    en dan nog wat meet klein geschreven gedoe.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Edge vindt dit leuk.
  18. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Zijn afwateringsloten van de landerijen.
    Normaal gesproken stroomt het daar als een gek.
     
  19. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Die van mij is eigenlijk ook niet geschikt voor nihm.
    Maar dat heb ik hem nog niet verteld, en zolang niemand dat doet blijft ie fijn laden.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  20. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    625
    Locatie:
    Winschoten
    Vandaag met het droevige weer maar even het zusje bezig geweest.
    Ondanks dat het allemaal werkte naar behoren zinde mij het niet.
    Vol vooruit had ze de neiging om haar neus naar beneden te duwen.
    Nu zou ik dit kunnen ondervangen door een paar kilo lood achterin te gooien, maar gezien haar gewicht denk ik niet dat dit de meest verstandige optie zou zijn.
    Wat ook een mogelijke optie zou zijn is de electronica te verplaatsen.
    Dit zit of zat nu voorin, als ik dit alles naar achteren verplaats zou ik hetzelfde bereiken zonder extra ballast.
    Zo gezegd zo gedaan.
    Moest alleen nog even een nieuw "radioplaatje" maken om alle zooi er op kwijt te kunnen.
    Daar heb ik een klein kunststof plaatje voor kunnen gebruiken.
    De losse kabels zoveel mogelijk samengebost en met trekstripjes vast gezet.
    De antennes heb ik aan weerskanten met tape vastgezet.
    Oplossingen zijn soms zo simpel.

    De bediening zelf heb ik gelaten zoals die is.
    Lang leve mixers, nooit gedacht dat ik dat ooit nodig zou hebben maar kwam met dit bootje toch mooi uit.
    De koppelingen van de aandrijving heb ik gemaakt van een paar stukjes isolatiemantel van een stroomkabel.
    De originele waren uitgehard en slipten door of liepen eraf.
    Dus vervangen was de meest logische keus.

    Nu kan je ook de zelfgefabriceerde accupakket zien.
    Het verdient geen schoonheidsprijs maar het werkt.
    De meest ideale situatie is dat je een samengesteld pakket hebt van nieuwe cellen uit de zelfde batch.
    Maar dit is wat ik nog had liggen en weggooien kan altijd nog.
    Wel eerst helemaal leegetrokken en samen als pakket weer opgeladen.
    Tot zover gaat het nog steeds goed.
    Waarom vijf inplaats van zes cellen ( wat vaak standaard is )?
    Ik had de boel eerder getest met een standaard stickpack van 7.2 volt, maar daarmee kon ik eigenlijk niet echt gecontroleerd varen.
    Maw het ging van stilstaan naar veels te snel zonder dat dit mooi af te regelen was.
    Denk dat dit te maken heeft met de superieure kwaliteit van de regelaars.
    Met vijf cellen ging dit toch stukken beter.
    Daarnaast pasten 5 cellen ook beter in het bestaande batterijencompartiment.
    Dan maar wat langzamer, het is immers ook geen speedboot.


    Het bijgevoegde filmpje laat zien hoe ik het eea op één stick heb.
    Differential thrust en voordat ik zover wad vergde dat eerst nogal wat zoek en instelwerk.
    Zekers als je niet echt bekend bent met de benamingen.
    Maar de eerder vertoonde beelden van de maiden lieten al zien dat het toch aardig uit de verf was gekomen.




    IMG_20200906_135727.jpeg IMG_20200906_135734.jpeg IMG_20200906_140618.jpeg IMG_20200906_144941.jpeg


    Zoek de verschillen

    IMG_20200906_150402.jpeg


    Hier het samengestelde pakket.

    IMG_20200906_135757.jpeg


    Nu maar weer wachten op beter weer.
     
    k-k vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina