De tweeling vacuüm motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Ed van den Berg, 23 mei 2016.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Hai modelbouw collega's

    Om aan Peter zijn wens tegemoet te komen komt hier weer een draadje over het maken van een vacuüm motor.

    Ik heb een tekening gekocht van de kleine Nick een vacuüm motor van de firma Bengs uit Duitsland.
    Maar ik wil er een dubbele uitvoering van maken dus een tweeling.
    Het nadeel is dat je alles twee keer moet maken maar daar kom ik ook wel weer overheen.
    image.jpg
    Dit is de Nick hij is niet groot de cilinder van de tekening is 30 mm in doorsnee maar ik heb hem 40mm gemaakt anders wordt hij wel erg klein, maar verander het een, gaan er gelijk een heleboel andere onderdelen ook weer mee in maat verandering.
    image.jpeg
    Dit zijn de cilinders zuigers en voordekesels.
    image.jpeg
    Dit zijn de lagerbloken nog zonder gaten, ik maak er drie omdat ik er nog een in de midden wil maken. Er komen kogellagers in van 6x4x12. image.jpeg
    Dit zijn de onderdelen voor de cilndersteun nog niet in elkaar gesoldeerd.
    image.jpeg
    Hier heb ik hem in elkaar gesoldeerd.
    image.jpeg
    En ze passen, op naar de volgende onderdelen. Die andere onderdelen wijken ook weer af van de tekening maat dus goed opletten anders gaat het mis.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2016
  2. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    image.jpeg Ik ben weer een stapje verder, een stuk van de fundering en de lagersteunen.

    image.jpeg
     
  3. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    We zijn weer een stap verder, de vliegwielen gemaakt, eerst gedraaid uit massief gietijzer en toen op de CNC de spaken gevreesd.
    image.jpeg

    image.jpeg
    Ze passen mooi en de klepstangen zijn ook gemaakt met de excenterschijven.
    image.jpeg

    Aan de klepstangen zit een wieltje dat de klep gaat bewegen via de excenterschijf .
    image.jpeg

    Ik heb twee nokken aan de excenterschijf gemaakt en een gleuf aan de vliegwielen om deze tijdens het draaien mee te nemen en zo hoef ik geen boutjes in het wiel te zetten waar de kans weer groot is dat deze gaat slingeren. Er zit nu een boutje in de excenterschijf. Er zit natuurlijk wel een bout in de As om het wiel op zijn plekt te houden.
    image.jpeg
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De "NICK" in tweevoud schiet weer aardig op Ed,het ziet er allemaal keurig uit wat je maakt en dan met een tempo van,op naar de volgende,in één woord VAKWERK !
    Groet
    fanaat Sjef
     
  5. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Mooi hoor hee, strak en netjes werk. Mooi materiaal ook, mooi om mee te werken.

    Leuk projectje!

    Mvg benjamin
     
  6. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    The Green Twins
    Na veel gepiel met veel kleine onderdelen, omdat ik een tweeling maak is hij toch gereed gekomen en werkt perfect. Bij deze de film en ik ben altijd berijkbaar voor vragen en comentaren omdat ik geen uitleg kan geven bij elk onderdeel wat ik aan het maken ben. Dit komt omdat ik ook niet weet bij het maken of het ook werkt, dat is het risico bij iets bouwen wat niet op tekening staat. Ik ben ook hier weer afgeweken van de tekeningen en gaan bouwen wat ik dan leuk vind met de tekeningen als leidraad, maar dan kom je ook problemen tegen. Het is toch gelukt en hij ziet er ook goed uit vind ik zelf.
    Groetjes Ed
     

Deel Deze Pagina