De ultieme RC veldtester of ook wel de RC multimeter.

• Topicstarter Topicstarter Edward
  • Startdatum Startdatum
E

Edward

Guest
Even voorstellen:
Ik ben Edward, modelbouwer en electronica fanaat.
Ik vraag mij wel eens af waar wij hobbyisten nou echt iets aan hebben.
Daarbij kwam het idee voor een all in one tester.

Knal oranje zodat je hem goed kan zien tussen alle andere spullen in het gras.
Ontvanger tester, wat komt er uit mijn ontvanger?
Pulslengte, Puls freqentie en indicatie voor ongewenste signalen
Accu tester, hoe is conditie/lading van mijn ontvanger accu.
Servo's tester, ik zat zelf te denken aan 8 servo's besturen, testen, rapportjes maken van stroomverbruik, kracht, snelheid.
USB of seriele poort voor verbinding met een pc voor updates, uitbreidingen, rapportjes.
Toerenteller ?

Electronisch is alles op te lossen, maar nu ? wat willen jullie als gebruiker van zo iets.
En dan bedoel ik dus niet van die lossen knutseltjes, losse draadjes enzovoort.
Maar een echte robuuste meter/tester.
Je hebt per slot van rekening ook een hoop tijd geld en liefde in je model gestopt, of het nou een boot, vliegtuig of auto is.
Het is o zo lullig als je schade oploopt omdat een servo toch iets te zwaar belast werd, omdat je onvanger toch af en toe nukken vertoond.
Of omdat je op de werkbank je model toch niet fijn kon testen.
Of misschien was die accu toch niet zo goed als je dacht.
In het veld is het toch ook wel handig als je wat kon testen of vaststellen al is het maar je toerental van je motor.
En wat mag zoiets kosten?????

Geef eens je mening over zo iets, zijn er ideeen over wat zo'n tester moet kunnen.
Misschien zit hier een bruikbaar product in, je weet maar nooit.

Er zijn al een hoop testers die veel functies combineren.

Wat wel erg nuttig zou zijn is 1 die je kan gebruiken om verschillende merken regelaren te programmeren + stroom / spanning / vermogen meting incl toeren tal meter MET logging. Dan nog een servo tester en ontvanger signaal uitlezen en je hebt een winnaar ;)

Dus:
- Stroom meting (tot 200A, incl logging)
- Spanning meting (tot 50V, incl logging)
- Vermogen meting (tot 10KW, incl logging)
- Toeren meting (1-6 bladen, stappen van 10 rpm, incl logging)
- Servo tester (auto, handmatig, analoog en digitiaal)
- Regelaar uitlezen / programmeren (hacker, jeti, himodel, castle creations, enz met 20 geheugens oid)
- USB aansluiting voor upgrades en direct monitoring / log uitlezen enz.

Stroom metingen met shunt voor verschillende bereiken / nauwkeurigheden....

Daar heb ik wel 150 euro voor over :)

Ten eerste ga je niet met je model van huis zonder het uitgebreid getest te hebben.
Ten tweede ga je niet op lokatie dusdanige moeilijke problemen oplossen.
Al zou zo'n meetapparaat bestaan, dan nog ontbreekt het op lokatie aan apparatuur om diepgaande problemen op te lossen.
-
Een oplossing voor het meetprobleem kan gewoon een laptop zijn met wat interfacejes, zoals bv een scoopvoorzetdoos.
Met een scoopvoorzetdoos kan nagenoeg alles gemeten worden......maar nog steeds niet opgelost.

Het gaat vooral om vermogensmetingen. Servo tester is meer leuk voor thuis ;)

Vermogen meten doe je juist wel op de club. Dan vergelijk je props en kan je meteen testen. Het is ook niet alleen voor jezelf. Er zijn genoeg club leden die thuis niet alles goed nakijken en die kan je dan mooi helpen. Ook als iets het opeens niet doet is het juist makkelijk om ook op het veld te kunnen meten. Laptop is groot en onhandig en er is niet altijd 220 aanwezig.

Leuk voorbeeld is de emeter van hyperion: http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/emeter.htm

- tot 60V
- tot 100A
- tacho meter met prop eff optie
- servo tester (1.08v en hoger)
- hyperion regelaar programmeer optie.

Wat ik in zijn opsomming zie staan, zijn best dingen die je op het veld wilt kunnen meten.

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je problemen dan ook moet kunnen oplossen op het veld, soms is het vaststellen van een probleem voldoende.

Voorbeeld: je kist voelt niet lekker aan, het lijkt erop alsof hij niet goed wil rollen. Dus dan land je en gooi je je aileron servo's even aan de servo-tester. Dan blijkt dat de servo niet kapot is, ok, dan was dat het niet dus. Of het blijkt dat hij wel kapot is, dan kun je naar huis.

Instellen van regelaars.. even kijken of je motor nu lekker loopt, nee toch niet helemaal, vermogensmeting etc. komt niet uit wat je verwacht had, even wat herprogrammeren (andere timing oid) en hoppa.. een nieuwe test.

Sowieso wil je eigenlijk alles waarbij een motor moet lopen, het liefst op een club doen.

Toeren meting.. dat dat handig is op het veld, behoeft geen uitleg denk ik.

De meeste genoemde zaken zijn wel toegespitst op electrovliegtuigen. Ik zou al blij zijn als er een simpele toerenteller was die betaalbaar te krijgen is. Ik vind € 20 toch echt het bovenste maximum wat ik voor zo'n simpel stukje techniek zou willen betalen, meer is het domweg niet waard.

Hebben jullie de unitest 2 van SM-Modelbau al gezien?

Link: Unitest 2

Komt aardig in de buurt van wat jullie willen. Ik heb er één en ben er erg tevreden over.

Als je een tuin hebt kan je best een vermogens meting thuis doen maar toen ik nog op kamers zat en die 1,5KW+ strecker wou testen deed ik dat toch niet liever thuis binnen ;) Je wilt niet weten hoe het begint te waaien thuis en waar overal papier van komt aanvliegen. Er hoeft maar een A4 in de prop te slaan...... niet aan denken :(

Francis zei:
Hebben jullie de unitest 2 van SM-Modelbau al gezien?

Link: Unitest 2

Komt aardig in de buurt van wat jullie willen. Ik heb er één en ben er erg tevreden over.

Ja, op de club hebben er een paar 1 ;) Ding is erg goed maar...:
- NiMh cellen, achterhaald ;)
- Max 80A, ik zoek iets meer kan, 80 zit je al snel op tegenwoordig ;)
- MPX stekkers, die kunnen max 50A aan volgens opgave, niet erg handig, wel mooie stekkers.

Wat wel mooi is is dat hij ook de servo stroom kan meten, dat doen er niet veel ;) Ook achtergrond verlichting is handig.

Ok, dit zijn nog dingen waar ik niet aan heb gedacht maar zeer interesant.
Het is zeker nog niet over, na het zien van die andere testers.
Gooi je ideeen in deze discussie, ik zie dat ik nog een hoop te leren heb over deze sport.

Back