De ultieme rechte bouwtafel (en meer tips voor het hobbyhok)

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
M

Muxje

Guest
Ik heb maar eens de beslissing genomen om mijn kleine hobbykamertje en de grote slaapkamer (waar ik eigenlijk alleen maar slapend tijd in doorbreng :P ) om te wisselen. Heb ik eindelijk ruimte voor een goede werktafel en een aparte tafel voor het electrische spul (boor, schuurmachine etc.)

Bij het zoeken naar een goed werkoppervlak kwam ik bouwinstructies voor een z.g.n. torsion box-tafel tegen. Misschien ook voor anderen interessant. Voor houtbewerkers schijnt dit de ultieme rechte werktafel te zijn, die ook recht blijft.

Verder nog wat goede tipjes om de hobbykamer te verbeteren op deze site (zie het fotoalbum). Met name de schuurtafel met afzuiging is leuk.

Ik vrees alleen dat je op een bepaald ogenblik meer aan het bouwen bent aan toebehoren dan aan het eigenlijke toestel :wink:

Stevo

Hm.. bouwen aan het bouwhok.. ook een idee.
In ieder geval een koelkast met zelfde inhoud als jan ;)

Heh Stevo, dat is ook een beetje het dilemma: doorbouwen aan het vliegtuig en blijven aanmodderen met de zooi die ik nu heb, of eerst even een goede werkruimte inrichten.

Ik denk dat ik de tafel nog even laat wachten. 4 poten + blad van Ikea kost 3x niks en werkt ook goed (wel regelmatig controleren op rechtheid). Maar ik moet binnenkort weer een hoop schuren dus zo'n schuurplateau lijkt me wel handig en snel te bouwen. Meer dan 4 balken, 2 platen en een buis is het niet. Als hij af is laat ik wel weten of het ook echt werkt... hopelijk krijg ik er wat minder stof in de kamer door.

@Ronald, helemaal mee eens. Wij hebben het huis ook lichtelijk verbouwd een half jaar geleden. Kost een weekend, maar hebben de slaapkamer uit de grootste kamer gehaald en deze omgebouwd naar werkhok met kantoor. Die zuiger zou dus een zeer goede uitkomst zijn. Denk dat ik die maar eens snel in elkaar ga knutselen. Zoals ik in het Corsair draadje zei, houtbouw is leuk, maar schuren blijft vervelend. Nu wordt al het werk misschien wel leuk..... :D

ik gebruik al jaren een goedkope binnendeur (verfdeur). Voor ongeveer 20 euro heb je zo een kaarsrechte bouwplank. En de mijne is na meer dan 10 jaar nog steeds kaarsrecht.
Ik denk dat het niet veel goedkoper en sneller kan.

Ik heb dit weekend maar eens zo'n schuurtafel gemaakt. Veel is het niet: een buis, een stuk gaatjesbord, een stuk triplex, en wat latjes. Ongeveer 25 Euro bij elkaar.
sandingtable1.jpg

En dit is het eindresultaat:
sandingtable2.jpg

Ik heb een stuk tochtstrip over de randen gepakt, om grote stukken (bijvoorbeeld vleugels) te beschermen bij het werken.

Of het werkt? Tot zo ver wel! Als ik een stukje balsa schuur, valt me op dat het hele fijne stof snel naar de tafel zakt als de stofzuiger aan staat(het groffere stof deed dat altijd al). Met de stofzuiger uit blijft het fijne stof rondzweven.

De praktijktest komt binnenkort als ik wat grotere stukken moet gaan schuren. Eens kijken of de boel dan stofvrij blijft.

Ook wel een goed idee om als lijmtafel te gebruiken , ben je meteen die lijmlucht kwijt.
En voor het spuiten.

Dat is als je de uitlaat slang naar buiten lijdt natuurlijk.

denk niet dat het goed is voor je STOF zuiger als je er spuitnevel mee gaat afzuigen
dan zit je stofzak zo dicht van de nevel

zo'n schuurtafel is wel wat
heb hier in huis een interne stofzuiger ingebouwd kan ik op mijn kamer lekker schuren 8)

Groeten Gerjan

Moet je eens opletten wat er gebeurt als het oplosmiddeldamp/lucht mengsel de vonkende collector bereikt.....
Fijn stof heeft wat dat betreft ook een 'fijne' reputatie.

nu nog een stille stofzuiger ...
Toch wel een reden om hem niet de hele tijd met schuren aan te zetten :-(

Mijn werkruimte is ook mijn computerkamer, ik denk dat zo'n tafel toch wel een must wordt (of ik moet m'n 19"computerkast van filters gaan voorzien)

grtz
Bouke

Ik gebruik een centrifugale pomp uit een IBM mainframe voor het afzuigen van lijmlucht en spuitnevel en dat soort werk.
Lekker groot en de motor zit aan de buitenkant van een aluminium huis.
En is afgeschermd.

Ideaal voor dat soort werk, je zou verder kunnen zoeken naar een EXD ventilator, maar als de concentraties dusdanig hoog worden had je allang weg moeten zijn.

Leuk idee die afzuigtafel. Ik heb zoiets ook wel eens gemaakt en toen een motor van een afzuigkap gebuikt. Die maakt veel minder lawaai en heeft meer luchtverplaatsing zodat je meer invloed op het stof hebt. Heeft bovendien geen vonkende collector.
Ik zou in deze uitvoering een dubbele bodem maken met een stuk filtermateriaal er tussen van bv afzuigkapfilter of fiberfill dat in stoffenzaken per meter te koop is. Het houd enorm veel stof vast voordat er doorslag is en is erg goedkoop. Goed voor de longen en het houd je hok (huis) schoon.

Back