De verschillen in ontvangeraccu's, wat voor soort cel??

• Topicstarter Topicstarter RogierK
  • Startdatum Startdatum
R

RogierK

Guest
Bij het bouwen van een en ander zijn wat vragen gerezen. Ik ben in de aanloop om een boot te bouwen met 5 servos waarvan een 705MG, verder 4x 3001. Maar welke ontvangst accu moet ik nu kopen. Lood is me een beetje zwaar. Kan ik dan "gewoon" 4 of 5 x AA gebruiken?? Gevoel zegt van niet maar waarom?? En dus, wat is het verschil tussen een ontvanger pakket van 5 AA NiMH cellen op 2300mah en een pakket van 5 "dikke" NiCD cellen op 1900mah??
Voorbeeld:
Dit pakket met nog een cel erbij maar dan wel 2300mah
pro0048800_gr.jpg

Of dit pakket met de dikkere cellen
pro0p5119j_gr.jpg

Wat maakt die dikte van de cellen eigelijk uit?? Blijven ze langer op spanning en klopt het dat je voor een ontvangerpakket het beste SCE cellen kan gebruiken.

Alvast bedankt,
Rogier

Rogier,
5 servo's kan je makkelijk uit penlight cellen voeden. "Zwaardere" cellen kan je natuurlijk ook gebruiken maar als gewicht een probleem is zou ik dat niet doen.
Let wel op dat de NiMH accu's een hogere inwendige weerstand hebben dan NiCad. Voor 5 servo's denk ik niet dat dit een probleem zal zijn maar als je 5 cellen gaat gebruiken kan dat wel een probleem worden. Bij 5 cellen wordt de voedingsspanning van de servo's 25% hoger! Hierdoor zullen de servo's ook een hoger stroomverbruik gaan gebruik vertonen en dat KAN (hoeft niet perse) meer dan 25% hoger worden. Het is dan mogelijk dat de hogere inwendige weerstand van de NiMH cellen een probleem(pje) wordt.
Er is hier op het forum al een discussie geweest over het gebruik van 4 of 5 cellen voor de ontvanger en servo's. Mijn idee hierover is; niet doen, gebruik niet meer dan 4 cellen daar werken de servo's prima op. De kans op doorbranden en andere storingen is dan het kleinst. De winst die 5 cellen zouden leveren weegt volgens mij niet op tegen de problemen die je er door kunt krijgen.

Oke, dan houden we het op 4 cellen, maar waarom zou iemand kiezen voor een pakket met dikke cellen. Er staat bijvoorbeeld dat het onderste pakket goed is voor FG modellen. Waarom rijden die met dit soort dikke cellen ipv AA. Lijkt me toch fijner, minder gewicht in een FG, gaat harder neem ik aan en toch dikke cellen.

Die dikke cellen zijn NiCad cellen. NiCad's kunnen inderdaat meer stroom leveren. Voor een ontvangeraccu is dit meestal niet echt zinvol. Het is wat anders als je de accu gaat gebruiken voor de aandrijving. Als je de motor van je vliegtuig uit een dergelijke accu gaat voeden en er gaan stromen van 25Amp en meer lopen dan gaat die inwendige weerstand wel mee tellen. Bij een ontvanger accu met 5 servo's blijft de maximale stroom onder de 5Amp en dan speelt die inwendige weerstand geen belangrijke rol.

Kort samengevat, hoe hoger de trek aan de cel (lees motoren etc) hoe groter de inwendige spanning en dus een dikkere cel nodig. Klopt?? :oops:

hallo

dikker cellen kunnen gewoon meer in leveren
dus meer verbruik dikke cellen
minder verbruik dunnen cellen maar dikke mag ook
wel uitkijken dat je regelaar geen Beck systeem heeft ingebouwd want dan kun je zonder ontvanger accu
dan neemt je ontvanger via de electronische regelaar zijn spanning

groetjes raf

RogierK zei:
Kort samengevat, hoe hoger de trek aan de cel (lees motoren etc) hoe groter de inwendige spanning en dus een dikkere cel nodig. Klopt?? :oops:
Nee, even goed lezen!
Globaal gezegt hoe dikker de cellen hoe meer energie erin zit en meestal ook hoe lager de inwendige weerstand is. Wanneer je nu veel stroom nodig hebt dan moet je zorgen dat je een accu gebruikt met een zo laag mogelijke inwendige weerstand. Dus het juiste type cellen gebruiken wat meestal de dikke zullen zijn.

Back