de Viejo - mijn eerste balsa kit

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 28 jan 2018.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Gisteren mijn eerste balsa-kit binnen. De Viejo. Na veel zoeken en kijken op internet en wat tips, besloot ik voor dit model te gaan, omdat het er niet moeilijk uitziet.
    Was als eerste begonnen, om 2 plankjes balsa te verlijmen, over de hele lengte (voor de vleugel). Had net bouwspelden gekocht en wauw, dat zag er leuk uit. Toen het droog was en ik het op wou pakken, zat het midden vastgeplakt op de de ondergrond....scheur van een meter... Daarna eigen plank gebruikt en eerst op maat gemaakt(50 cm), maar bij het gelijkmaken van de plankjes, schuurde ik teveel af.
    Dan maar de body....bij het eruit halen van de zijkanten van de body, beschadigde een zijkant, net bij het stuk van de vleugel. Er moet aan de boven en onderzijde aan de zijkant een balkje worden geplakt. Het balkje boog niet lekker mee en brak....en bij volgende poging weer....
    Wat een begin....een paar uur werk, en een paar stappen terug ipv verder. Als er nog meer stukken breken hou ik ermee op, maar vooralsnog ga ik nog een poging wagen.

    meer volgt hopelijk,
    gr,
    dave
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Advies om de stukken niet uit de planken te breken. Je moet de kleine stukjes die er zitten er tussenuit snijden/zagen.
    Ik doe meestal zagen met een ijzerzaag-blad. Rustig aan het blad zijn werk laten doen.

    Bij plakken van plankjes op de tafel. Doe er huishoud folie of bakpapier onder. Dan plakt het niet aan de tafel.

    Neem er de tijd voor. Het is geen ARF model dat je even in elkaar zet.
    Hoe beter je de tijd ervoor neemt om het in elkaar te plakken. Hoe beter het zal vliegen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verdiep je eerst rustig in de bouwmethodes, en het specifieke omgaan met Balsahout, Dave. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

    Als het een troost mag zijn: je wilt niet weten hoeveel ik wel niet aan hout gebroken heb, vóór ik mijn allereerste vliegende "ding" (zag er nog lang niet zo uit als de tekening, tenzij je van HEEEEEL grote afstand keek) in handen had.
     
  4. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi goedemorgen,

    Dank voor de geestelijke ondersteuning,.Ik had reeds het een en ander gezien en gelezen over balsa...daarom heb ik het altijd vermeden, maar na een jaar met depron werken, dacht ik dat ik er wel aan toe ben. Maar dit is toch wel even anders....dit vraagt om nauwkeurig en geduld....2 lastige items....
    Maar heb een beginnentje gemaakt:

    [​IMG]
    mvg
    dave
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2018
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Plankjes aan elkaar lijmen (en niet aan de ondergrond): zijkanten verticaal schuren, de plankjes met plakband (scotchtape) over de hele naad aan elkaar plakken, openvouwen, witte houtlijm ertussen, dichtvouwen, overtollige lijm afstrijken, met plakband naar beneden neerleggen en verzwaren (gewicht eventueel tegen vastlijmen beschermen met een stuk plasticfolie).
    Weerbarstige latjes een tijdje in water laten weken, ongeveer in de goede vorm buigen, fixeren en laten drogen. Daarna op z'n plaats brengen en lijmen.
     
  6. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dank Max, die laatste regel, goede tip.Die eerste ook...met plakband naar beneden neerleggen. Daar heb ik wat aan !

    Ben nog ff bezig geweest met die zijkanten en die vleugelstukken :

    [​IMG]

    tot zover,
    mvg
    dave
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Dave Mijn ervaring met balsa in vergelijking met Depron.... Voor een balsa-model neem ik persoonlijk meer tijd, en doe iedere avond een halfuurtje. Bij Depron is het meer doorstomen en in twee à drie avonden zijn de eerste contouren van een model al zichtbaar :).
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dave, spanten zitten in de romp, in de vleugel heten het ribben. Let erop dat je bij het oplijmen van de vleugel-bovenkant geen verdraaiing in de vleugel introduceert. Ik weel niet hoe RBC het in de handleiding zegt, maar meestal doe je dat door de achterkant met een lat te ondersteunen, en de hele vleugel na het lijmen te verzwaren zodat middenligger en achterkant op de bouwplank steunen.
     
  9. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Max,

    Ik ben nog niet zo van de benamingen, maar bedankt...heb ik er vast wat.
    Heb vandaag de de vleugels schuin afgesneden, en de middenligger (eindelijk een naam, ik dacht dwarsligger) gelijmd.
    Morgen verder...ok...steeds een beetje....

    mvg
    dave
     
  10. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    update:

    weer een foutje....bij het willen vastzetten van onderkant van de body, kwam ik erachter dat ik het achterste spant niet correct had gelijmd....ik zag en lege uitsparing....spant zit er aan 1 kant niet in en is scheef gelijmd. Moet veel kracht gebruiken om het nog wat recht er op te plakken. Als ik nu de bovenkant erop zet, zit die redelijk recht...niet helemaal helaas....
    Voor de rest ging alles naar wens, en ik ben tevreden met de onderkant...de klep sluit mooi af en het klemmetje werkt soepel( canopyklem) :
    [​IMG]
    Ipv epoxy, waar ik totaal geen ervaring mee heb, ga ik het hout met lijm insmeren. De lijm schuurt goed, droogt helder op, schok en waterbestendig, het bind poreus materiaal en....stinkt niet en is niet giftig, en makkelijk van je handen te wassen. Ik heb er de onderkant mee ingesmeerd, en ben benieuwd hoe het er morgen uit gaat zien
    Ik had tot dusver alleen een houtlijm gebruikt, omdat die ce lijm mij te snel gaat. Maar bij het koperen klemmetje heb ik toch de ce uit de kast gehaald...dat lijmt wel wat sneller....
    En daarmee ook de ribben geplakt...maar dat ging iets te snel met dat drogen, en brak weer eens wat, een rib dit keer.
    Maar ik begin het leuk te vinden dat balsa....het wordt knoerthard en zit goed vast vergeleken met het depron.
    laters meer,

    gr
    dave
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Dave zelf heb ik erg goede ervaringen met secondenlijm (dunnflusig of mittelflusig). Je hebt de vaart er goed in. Bouw je de vleugels wel vast op bouwplaat? Dit om verdraaien te voorkomen... ook tijdens drogen lijm.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je eens opletten, hoe je het gaat vinden als je houtbouw eenmaal een beetje onder de knie hebt, en een bouw zonder problemen verloopt, en een loeistrak vliegtuig oplevert....
    Want geloof me, zeker bij de wat "woestere" modellen, is het verschil tussen schuim (flexibel) en hout (stijf) goed te merken.. Beetje vergelijkbaar met toen Honda voor hun CBR serie overstapte van geperste plaatstalen frames naar fatsoenlijke frames uit aluminium kokerprofiel.
     
  13. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi hallo,

    Die secondenlijm gaat wel lekker snel....maar ik moet wat beter oefenen met richten en snelheid.
    Ik moet zeggen...ben er wat eigenwijs ingestapt. Heb de lijnen op de tekening wat doorgetrokken, en op het balsa lijntjes aangebracht, want heb geen doordrukpapier, en verknippen en met spelden vastzetten lijkt me niks. Maar dat had ik redelijk netjes gedaan. Vandaag alleen de voorlijsten geplakt, en een paar kleine stukjes ribben op de achterkant geplakt. En een vin op de onderkant body aangebracht. Bij het vastzetten van de eerste voorlijst, brak het dunne balsa van de vleugel achter de achterkant van de ribben. 15 cm zat los en de rest was een lange breuk, maar daar is nu niets meer van te zien gelukkig.
    Heb vandaag toch maar 2 abachi plankjes van 1,5 mm besteld, ipv de 2mm die ik al had voorbereid, maar daar is echt te weinig ruimte voor.
    En heb een idee hoe ik dat mEt de motor ga doen....ga de voorste spant verwijderen, en daarvoor in de plek plaats ik dan een stuk hout, waar ik van te voren die motor al op heb gemonteerd. Ik hoop dat bij het verwijderen van de spant, het model niet scheef trekt, want dan blijft alleen de achterste scheve spant over. Maar die lijm waar ik de onderkant mee heb ingesmeerd, maakt model wel sterker.
    Maar eerst die vleugels nog schuren, en de servo's erin....en de rest. Het begin gaat altijd lekker snel, lijkt net of je veel gedaan hebt. Maar op gegeven ogenblik ben je uren druk bezig geweest, maar zie je er nauwelijks wat van.
    Ik heb het idee dat het wel wat gaat worden, ondanks al het geknak en gesmokkel, ik ga er in ieder geval m'n best voor doen.
    Ik snap nog steeds niet waarom ze zo'n grote motor erbij aanbevelen. Het is een 3542/4 1450kv. Maar model is helemaal niet zo groot, en wordt volgens mij niet erg zwaar (althans dat hoop ik). Dit is echt grootste motor die ik heb. En ze raden er ook een 30A ESC bij, maar bij gegevens op motor staat 70 A , dan wel met een 12 x 9 prop, en voor mijn model een 8x6 prop (3s). Ik had een 40A besteld...zou dat afdoende zijn ? Model wordt denk ik 750-800g.

    mvg
    dave
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Dave,
    Even een puntje; balsa met lijm insmeren heeft niet zoveel zin, het wordt er wel zwaarder maar niet sterker van. Hoogstens wordt de bestendigheid tegen indeuken wat beter. Epoxy alleen helpt ook niet, maar in combinatie met glasvezeldoek wél. Het is namelijk de glasvezel die sterkte geeft. Ik ben er ook niet zo'n kei in, maar ik bewerk dan de balsa beplanking helemaal niet en plak er alleen strijkfolie op (en accepteer wat landingsschade aan de onderkant).
    Voor wat betreft de motor: waar haal je die 70A met een 12x9 prop vandaan? Bij hobbyking vind ik alleen maar een maximum stroomsterkte van 48A, en worden er maximum propmaten van 12x6 (2s lipo) en 10x8 (4s lipo) gegeven. Ik zou me gewoon aan de gegevens van RBC houden, een 8x6 bij een 3s lipo en een 30A ESC. De motor lijkt misschien aan de grote kant, maar je hebt sowieso wat gewicht in de neus nodig om het zwaartepunt op de aangegeven plaats te krijgen, zonder dat je de batterij helemaal naar voren hoeft te schuiven. Ik heb die van Rob (RBCkits) zien vliegen, vliegt fantastisch en landen is een eitje (als je 'm licht houdt).

    Groet,
    Max.

    P.S. vraagje: waarom abachi en wat ga je er precies mee doen?
    P.S.2: Waarom moet het voorste spant eraf? De motor zou precies moeten passen, gewoon met M3 boutjes vastzetten. Een eventueel bijgeleverd montagekruis heb je niet nodig.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
  15. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Max,

    Jammer van die lijm....'t ziet er best mooi uit, en het klinkt harder...maar ik heb nog tijd voor de afwerking, denk er nog ff over na.
    Die 70A heb ik van het papiertje wat erbij zat...gaat ook over 1300g...maar bedankt voor de info, nu weet ik dat ik goed zit.
    Heb vandaag weer wat vooruitgang geboekt, maar moet nu wachten op de plankjes en ESC.
    De plankjes heb ik nodig voor de bovenkant van de vleugel. De originele plankjes braken, en ik had alleen 2mm in huis, maar dat is te dik.

    hier de update:
    [​IMG]

    [​IMG]

    laters meer,
    gr,
    dave
     
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Hallo Dave,

    Mooi hoor al dat houtbouwwerk! Ook goed dat je enthousiast bent geworden voor wat het balsa betreft, weer ééntje in Nederland erbij! :thumbsup:

    Ik vraag mij alleen af waarom je steeds fotocollages maakt. Zelf kan ik er weinig detail op zien en dat vind ik jammer. Het is toch veel handiger om jouw foto's ergens (gratis) online te zetten en dan de link hier in te voegen? Dat zou jouw bouwverslag nog leuker maken!

    Succces in ieder geval met de verdere bouw!

    Groeten,

    :beer:

    Norbert



    .
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar moet ik het mee eens zijn...

    Buiten dat, hoe duidelijker je foto's hoe meer kans je hebt op goed advies van mensen die je op kleine foutjes of onhandigheidjes kunnen wijzen, en dat komt uiteindelijk alleen maar jouw eindresultaat ten goede....
     
    ron van sommeren en TheNorb vinden dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en je kunt de foto's zelf hier op het forum kwijt... ieder lid heeft een opslag hier..

    en denk even na over de bevestiging van je motor.
    ik heb het tot nu toe bij ieder vliegtuig gehad, schuim en hout..
    Alles wat je zodanig wegstopt dat je er niet meer bij kan, moet je er later een keer uitslopen, en erg veel andere dingen slopen om het er weer correct in te krijgen.
    ik zie je schrijven dat je een stuk hout erin gaat lijmen, met de motor al gemonteert..
    deze manier van bouwen kan natuurlijk wel, maar het is ook een geweldig recept om een bout ergens onder het hout weg te lijmen.
    en dan zul je altijd zien dat het ding meedraait als je de motor los wilt halen. en dan kun je er niet bij ;-)
     
  19. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    hallo,

    Voor de foto-collage heb ik gekozen, zodat ik niet zoveel foto's hoef te uploaden. Kleine details zijn niet zichtbaar, maar het is meer de voortgang van het bouwen. Ik ben gewoon begonnen aan de balsa bouw, om te kijken of het überhaupt wat lukt, of ik zoiets wel kan. Ik heb nog nooit met balsa of hout gewerkt en weet er maar weinig van. Had de onderkant, die al wat klaar is, met veel lijm ingesmeerd, en dat zag er goed uit, maar wordt er niet steviger van, dat wilde ik eigenlijk, dus heb de lijm er weer afgeschuurd.
    De motor zit goed vastgelijmd, maar als hij het niet doet, of stuk gaat, gaat die er niet uit zonder hele voorkant te slopen....dat neem ik mee naar volgende model, een mogelijkheid om motor los te halen.

    Maar ik heb een vraag, gaat over de vleugel.
    Ik vraag me af hoe ik de bekleding moet plakken. Moet ik de vleugel achter de ribben, snijden op de hoogte van einde van ribben, of moet je dat stuk achter die ribben gebruiken om de onderkant en bovenkant vleugel te plakken ? Dit is me ook niet duidelijk op de tekening of beschrijving.
    Ik kan nu een vleugel in een gat van de body stoppen, maar de hoek naar achteren is te kort. Daarom denk ik dat de vleugel misschien wat smaller moet worden, maar ik kan het natuurlijk ook wat ruimte vijlen in de body.
    [​IMG]

    mvg
    dave
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het mooiste resultaat krijg je door eerst de onderbekleding gelijk met de bovenkant van de ribben af te schuren, en dan de bovenbekleding daar overheen te lijmen. Daarna schuur je de onderkant van de bovenbekleding ook weer gelijk met de onderbekleding, en snij of schuur je de achterkant af tot er een randdikte van ongeveer 1 mm overblijft. E.e.a. komt neer op eerst de onderbekleding op 105 mm áchter de hoofdligger afsnijden, afschuinen, bovenbeplanking erop en op 111 mm áchter de hoofdligger afsnijden (de rand van het plankje zoals die op de tekening staat aangegeven), onderkant schuren en klaar. De openingen in de romp moet je achteraan misschien wat uitsnijden om de vleugel er onder de juiste hoek in te kunnen passen (staat ook in de tekst op de tekening). Een eenvoudigere manier is om boven- en onderbekleding tegen elkaar te lijmen, af te snijden op 111 mm achter de ligger en dan te schuren totdat ze vloeiend doorlopen. Met balsa kan dat goed, maar als je persé abachi wilt gebruiken zou dat een probleem kunnen worden (buiten dat het veel zwaarder wordt).


    Max.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina