DE VINTAGE CORNER

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Sebastiaan3Z9, 3 dec 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt Harold..ga ik zo uitvoeren!!

2. flymax

flymax The First Aviators

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Twee opmerkingen: een klasse waarbij je de aandrijf-accu zo ver mogelijk mag ontladen is (denk ik) toch niet echt in lijn met de TFA aspiraties? Dit nodigt er toe uit om met een dikke portemonnee per vlucht een nieuwe accu in te zetten c.q. te kopen. Dat voelt ook niet heel duurzaam. Zou een limiet op de motortijd niet beter zijn?

ten tweede: de keuze behelst meer dan alleen een keuze tussen 2 accu’s. Het gaat ook over het inzetten van de motor bij het optimale rendement. Dus ook experimenteren met meerdere props, om te bepalen wat de beste stijgvlucht, of de maximale looptijd van de motor oplevert. Meer vermogen in noodsituaties hoeft ook niet altijd optimaal te zijn. Een tijdje terug moest ik een model van een clubgenoot vanaf de zichtgrens terug vliegen tegen een (harde) wind in. Toen was ik juist blij met een lange motorlooptijd.....Waarmee ik maar wil zeggen, noodsituaties kunnen ook heel erg uiteen
    lopen:)

3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Max...volgens de A E- Texaco duurklasse ( dus de klassen met onbeperkte kisten en motoren etc) moet je een accu nemen die past bij het leeggewicht van de kist. zie die tabel.( relatief weinig energie)

Nu ga ik er van uit dat alle ESC's standaard een cut- off hebben en die allemaal op de default zijn ingesteld.

Dan ga ik er ook van uit dat men een dusdanige waarde heeft gekozen dat dit niet schadelijk is voor de lipo. . En ik ga er tevens van uit dat je de cut-off niet lager kunt instellen dan de minimum waarde die de fabrikant er aan heeft gehangen.

Een limiet op de motorlooptijd hoef dan denk ik niet...het stopt vanzelf zonder de lipo te diep te kunnen ontladen.

Maar....
    Normaal gesproken ga je wanneer je met een e motor model wat rondkachelt en merkt dat je motor niet meer wil ( de ESC waarschuwt) gaat landen.

Bij deze E Texaco klasse beging het spel dan pas..je gaat zweven en probeert de max van 20 minuten totale vliegduur te halen. In dat geval zou je met behoorlijk veel sturen je aandrijfaccu te diep kunnen ontladen en zelfs onder de minimum spanning kunnen komen voor de Rx met alle gevolgen van dien.

Derhalve staat er in beide SAM reglementen dan ook dat een separate accu voor de boordspanning is toegestaan..en dat lijkt me zeer verstandig. Kost 3 euro meer en 40 gram extra bij bv een 2S 500 mAh lipo voor de boordspanning.

Ik sluit dat soort accus aan op een andere ESC ( een goedkoop 8 tot 15A dingetje waar ik de motordraden van geïsoleerd heb). Die ESC zorgt dan voor de transformatie van de 2e lipo naar 5 volt voor de Rx en de servo's.

Dat 2e punt..ik ga voor een 3S van 600 mAh bij deze kist...en ja..er gaat weer een hele nieuwe wereld open van experimenteren...
    Ik weet alleen 1 ding..niet al te voorzichtig naar boven..geleerd met het F1B vliegen..dan verbruik je al je energie zonder echt hoogte te maken en dan valt er niet veel te zweven. Bv een F1B heeft zijn optimum tussen energie en hoogte ( dus uitzeeftijd) rond de 35 tot 40 seconden motorlooptijd liggen.

Zoals altijd KWW.

flymax vindt dit leuk.
  4. Harold

Harold The First Aviators

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Als je al een ESC hebt liggen is dat een handige manier voor ontvanger stroom verzorging.
    Je hebt er ook speciale dingetjes voor (bijvoorbeeld https://hobbyking.com/nl_nl/kingkong-5v-3a-ubec.html)

Als extra veiligheid voor je aandrijflipo heb je tegenwoordig telemetrie of een piepertje waarbij je in kan stellen bij welk cell voltage de boel moet gaan piepen. Dat piepen hoor je op grote afstand.
    (5 stuks nog geen 10 euro: https://www.banggood.com/5pcs-Remot...-p-1066305.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search)
    Ik gebruik die bij oude (borstel)regelaars uit de nicad tijd.

Het is verder wel handig om lipootjes te kiezen met een hoge C waarde. Die zijn wat robuster.
    Wil je hoog motor rendement: Motor niet te klein. Die power ontwerpen hebben toch gewicht in de neus nodig.
    Motor draait dan makkelijker in goede gebied en je kan er een betere (grotere) prop bij uitzoeken.
    Liever een motor van 100g dan een motor van 50g en dan 50g lood erbij moeten doen.

Zelf zie ik toepassingen bij de grotere E-texaco's (>2m) voor klassieke borstel cobalt motoren uit mijn verzameling
    Dit soort 400grams motoren op 3 of 4S kunnen 14-16" props rondslingeren. Kunnen ook op de orginele balkjes motordrager. Ben er al mee aan het rekenen.
    upload_2020-12-27_17-57-18.png

Laatst bewerkt: 27 dec 2020
  5. RTrider

RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Misschien is het een open deur voor iedereen.
    Maar voor mij is het nieuw.

Injectiespuiten voor brandstof
    Bij de apotheek heb ik gevraagd wat er zo te koop is. Eerst moeten uitleggen waarom en waarvoor. Zijn erg voorzichtig. Maar een injectiespuit gekocht met groene hardplastic zuiger. Waarschijnlijk beter dan met zachte zwarte plunjer.
    Kosten een dubbeltje of zo per stuk...
    CA55605B-C77B-4F3D-ACC0-CB584DF5F9C8.jpeg

6. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    En dan nu ff naar injectienaalden. Misschien en waarschijnlijk voor de meesten/allemaal van jullie een open deur maar toch...
    Gebruik diverse maten injectienaalden voor CA, houtlijm(verdund), brandstof
    Scherpe punt er ff afslijpen.
    Als de CA de canule verstopt heeft dan met een gasaansteker even heet maken en het is weer open. Veel beter en goedkoper dan die plastic canules die ik iemand laatst nog ergens op MBF zag gebruiken

330FAA31-7A03-4B85-8C18-BBC109882308.jpeg

7. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik gebruik al 40 jaar plastic injectiespuiten. Je moet die met de plastic plunjer hebben, de rubber variant kan niet tegen glowpeut (zwelt op). Je kunt hem wel gebruiken om dieselpeut te mengen. Een tip is om de maatverdeling af te dekken met een laagje 5 minuten epoxy, anders is de inkt zo verdwenen door de brandstof. Ik heb een zo behandelde injectiespuit jaren intensief gebruikt tot de oren er af braken. Alleen die Duitse met de groene plunjer hebben de gewoonte om de epoxy er snel weer af te werken, met de maatverdeling aan de epoxy vast! Dus die kun je beter recht uit de verpakking gebruiken, en als de maatverdeling weg is, vervangen. Ze kosten bijna niks...

8. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gebruik ze ook en werkt zeker erg goed.
    De metalen naald wilde men niet verkopen.

vandrees vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Allemaal de beste wensen en....ik heb mijn Exploitant nummer binnen...!!!:yes::yes::yes:
    Morgen gelijk maar vliegen...:p

RTrider vindt dit leuk.
  10. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Als ik alles doorlees wat ik over dit onderwerp te pakken krijg, gaan de nieuwe regels niet over Vrije vlucht, noch over Lijnbesturing. Kan ik morgen ook VV komen vliegen?

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ha ha...ja dat is de oplossing..allemaal de Rc uit je kist halen en VV vliegen...Tuurlijk Henk..we gaan er morgen voor.

12. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Omdat vliegen op OHA onder wildvliegen valt, en er bij de MVA een zeer kritische stemming heerst t.o.v. LB vliegen, en omdat ik denk dat ik aan de gemiddelde koddebeier niet het verschil tussen VV en RB uitgelegd krijg, ben ik ook maar in actie gekomen. Ik heb inmiddels mijn Engelse, gratis vliegbewijs binnen! Te bereiken via: https://register-drones.caa.co.uk/individual/register-and-take-test-to-fly
    Mijn Exorbitant-nummer aanvragen lukt niet, omdat ik bij het proberen van inloggen bij het RDW de melding krijg dat hiervoor een hogere authorisatiecode nodig is dan mijn DigiD. 'contact opnemen met de RDW' staat er dan. Kansloos, natuurlijk, op Nieuwjaarsdag. Heeft iemand anders daar ook last van gehad?

13. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Ja, daar had ik ook last van. Heb inmiddels tweetraps autorisatie middels een SMS bij DigjiD aangevraagd. Het duurt drie dagen tot je een brief krijgt met een code. Daarna nogmaals proberen bij de RDW in te loggen.

Het is op zijn minst vreemd dat ik met een DigiD gebruikersnaam en een toegangscode al jarenlang probleemloos mijn belastingopgave kan ondertekenen maar een exploitantennummer bij de RDW hiermee aanvragen is niet mogelijk.

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja henk..inloggen met het bovenste vak...met de app...en via je app op je telefoon krijg je dan een 4 letter code..en dan is het in minuten klaar.

Uh..hoezo wildvliegen op OHA?

We vliegen daar
    - met toestemming van de eigenaar
    - op een geregistreerd veld
    - in clubverband
    - bij een officiële statutair/KvK geregistreerde club.

Zodra de verplichting komt op een Verklaring van Geen Bezwaar via de Gemeente er definitief door komt moet dat stukkie er ook bij.

En OHA ligt niet in een Natura 20000 en niet in een CTR.

Zie ons interne topic OHA en de luchtvaart kaart.

15. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Oh, ik had niet meegekregen dat OHA inmiddels een geregistreerd veld is. De andere punten wist ik wel. Voor wat betreft dat alternatief inloggen: ik heb een 10 jaar ouwe Nokia, dat vind ik al heel wat! En ik ga er van uit dat het betreffende deel van de RDW site een foutje bevat, dus ik doe even niks. (Ahem, vooral omdat ik morgen op een GEREGISTREERD VELD ga vliegen!)

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En het hier geldige Engelse vliegbrevet op zak!!
    slechts 1 vraag fout..wat is de voornaam van de Queen..had ik Freddy neer gezet..leer mij Queen kennen..pfff

17. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Braaf als ik ben ;) bij de Dutch Drone Academy vanmiddag mijn A1/A3 theorie examen met een 9,5 gehaald. Twee vd veertig vragen fout. Nu wachten op RDW inlogcode om Exploitanten Certificaat en nummer aan te vragen.

https://www.dutchdroneacademy.com

4C1F12A1-D062-4A4C-A7C4-665DA1AE5A09.jpeg

18. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Ja Engels brevet hier, wel een paar fouten maar geslaagd

19. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    En een exploitantnummer is binnen joepie!

RTrider vindt dit leuk.
  20. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Mijn Engels brevet staat op naam van Hendrik Jan (mijn 2e voornaam, moest je opgeven) ipv de Jong.... zodat ik de bevestigingsmail, waar naast het nummer mijn naam wel goed op staat, er maar bij heb geprint. Moet kloppen. RDW website ligt nog steeds dwars.

Deel Deze Pagina