De vragenbak

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door BBruins, 20 mrt 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.707
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als je nagaat dat een Topsy met 0,8cc aandrijving al bijna z'n eigen gewicht aan (oude RC) lading meesleepte en dat voor de VV versie een Pee Wee van 0,3cc werd geadviseerd, zou ik zelfs niet onder de meter spanwijdte gaan.
    Rompspantjes: gewoon balsa, hooguit motorschot en landingsgestelbevestiging uit 2 mm triplex.
    Wat je namelijk niet wilt is een hoge vleugelbelasting, of je moet er alleen mee gaan scheuren zoals met die oude Topsy's :D
     
    janhein en jef vinden dit leuk.
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Leerzaam allemaal hier , goede topic
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  3. janhein

    janhein

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.606
    Locatie:
    Leiden
    tekening is inmiddels klaar en als ik hem ergens kan delen dan wil ik hem wel online zetten. Het is een super simpel te bouwen kistje geworden in de eerste plaats bedacht voor vrij vlucht met een cox motortje . onderdelen kunnen laser gesneden worden, of met de hand gesneden. ( ik kan dat niet netjes ) romp en staart 2 mm balsa. Vleugeltje heeft een 3 mm populier ligger . en 3 mm ribjes. kan ook wel 2 mm maar dit kwam even mooi uit. Vleugel voorlijst 8 mm balsa in model schaven /schuren. achterlijst 6*25 .

    Rest spreekt min of meer voor zich.
     
  4. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Zutphen
    Plaatsen in het collectief bouwen draadje zou ik zeggen.
     
  5. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde
    Volgende probleem: cockpits maken.

    Ik weet al dat je een mal moet maken en ook een negatieve afdruk van die mal, je plastic op die negatieve mal moet vastpinnen/plakken/maken, de plastic opwarmen tot ie smelt en dan de mal erdoor duwen. Alleen met dat warm maken rijst er nu bij mij een vraagje. Sommigen doen dat boven de grill of een hete kookplaat, maar ik heb geen grill en alleen een inductie kookvuur. De oplossing: een oven! Oké, maar wat met het balsa? het lijkt mij niet al te gezond om balsa op 200 graden een paar minuten in de oven te leggen... Mag dit? Als dit niet mag, hoe moet je dat dan wel doen?
     
  6. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit is mijn manier om een simpele cockpit te maken , van een plastiek pet fles



    22.JPG

    Groeten Jef
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  7. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde
    kan ook, maar ik heb geen heatgun dus...
     
  8. DHZ

    DHZ The First Aviators

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Een (oude) broodrooster (brood erin hoeft niet) is mijn favoriete hittebron. Hou de contramal (de plaat met het gat erin en de vel plastic erop) met het plastic aan de onderzijde boven de broodrooster totdat je ziet dat het plastic zwabbert en smeult - dan snel omdraaien en de mal door het gat drukken.
    Verwacht niet dat je eerste poging 100% slaagt.
    Zorg dat de contramal rondom ongeveer 2 mm groter is dan de mal die erdoorheen gaat.
    Zorg dat het gat in de contramal geen scherpe randen heeft waar het plastic blijft hangen (en scheurt).
    Zorg dat de mal aan de onderkant voldoende diep is (als het ware op een voetstuk staat) zodat deze goed spoort in de contramal.

     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  9. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde

    Dat soort dingen moet ik hebben zie!!! Dank je. Ik zat al ff met dat idee te spelen maar die dingen leken mij niet krachtig genoeg... Wel dus. :yes:
     
  10. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry, maar dit is onjuist, dus niet opvolgen als advies. (een laag zwaartepunt geeft geen bijdrage aan de stabiliteit)
    Juist is: bij 2 assen sturing (hoogte richting): v-stelling zoals gesuggereerd, bij aileron sturing (doet er niet toe of je ook een sturend richtingroer hebt) v-stelling 0 tot 3 graden max.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. DHZ

    DHZ The First Aviators

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Waarom hebben laagdekkers dan zoveel v-stelling nodig?
    VV kistjes hebben doorgaans geen ailerons, toch?
     
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.001
    Locatie:
    Gouda
    Het is dat een romp onder de vleugel een positief rol-giermoment geeft wat gelijk staat aan wat V-stelling en een romp boven een vleugel geeft een negatief rol-gier moment waardoor je dus die extra V-stelling moet toepassen bij een laagdekker.
    In de grote luchtvaart zijn er veel hoogdekkers die juist een negatieve V-stelling hebben om het te veel aan rol-gier koppeling op te heffen.
    Ik heb een RC-Peanut FIKE-E gehad (gebouwd door Wijnand de Joode, die hem nu weer heeft) een hoogdekker met volledig vlakke vleugel en die vloog erg goed met alleen richting, motor en hoogte.
    Het zgn pendulum effect is slechts minimaal van invloed op de stabiliteit. Parapenters moeten het er wel van hebben, maar daar is de pendulum ook heel groot.
     
    crins vindt dit leuk.
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde
    De reden waarom hoogdekkers stabiel zijn is heel simpel.

    Stel, je maakt een bocht (waarbij je overhelt, dus geen vlakke bocht). Dan ga je vanzelf wat naar beneden "glijden", zeg maar schuin naar beneden zwieberen:eek:. De luchtstroom gaat dan richting romp, die deze omhoog duwt en zo de vleugel extra ondersteund. Zo creeer je hetzelfde effect als bij v stelling, namelijk dat de onderste vleugel naar boven geduwd word. Ik vermoed dat dat bij een laagdekker hetzelfde is, alleen omgekeerd. En daarom heb je dus meer V-stelling nodig.
     
  14. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Voorburg
    Als dit al waar is, hetgeen ik tegenspreek, dan is het in ieder geval niet simpel.
    Ik heb over het onderwerp rolstabiliteit lang geleden een draadje gestart dat uiteindelijk totaal uit de hand gelopen is en mij de lust ontneemt hier nog veel meer over kwijt te willen.
    Echter: rolstabiliteit door het zogenaamde pendule effect is een onjuiste veronderstelling en rolstabiliteit door effecten van de plaatsing van de romp tov de vleugel zijn naar mijn mening zeer onwaarschijnlijk en door mij niet waargenomen.
    Het zou dan ook dusdanig afhankelijk zijn van hoe een specifieke romp er echt uitziet dat conclusies over het effect zeer speculatief zijn.
    Dit wordt meer aangevoerd, maar dit effect, als het al zou bestaat zou toch juist de rol versterken? (teken eens een plaatje met de veronderstelde drukverdeling.)
    Voor de diehards, het draadje vind je hier:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-stabiliteit-in-verband-met-hoogte-zwaartepunt.134929/
    Ik ga het zoals gezegd niet weer uitleggen, maar als iemand zelf nu eens de moeite neemt hierover een draadje te starten zal ik me waarschijnlijk niet kunnen inhouden daar commentaar op te leveren.
    Relevantie in dit (vragenbak) draadje: als je een model ontwerpt, laat je dan niet leiden door foute vooronderstellingen.
     
    BBruins, Bruno van Hoek en flymax vinden dit leuk.
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Amersfoort
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Den Haag
    Iedereen vermaakt zich zo te zien wel in dit topic...
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Den Haag
    De toppers soms wel voor de statische punten maar ik hoor ze stuk voor stuk klagen over die dingen met t trimmen.
     
  18. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde
    Eindelijk begonnen aan mn eerste schaalmodel... de comper swift van Michael Stuart, jullie welbekend :D. Maar onder het bouwen rees er (alweer) een vraag bij me op. Stel dat je de downthrust moet aanpassen, kan je dat dan doen door een klein aanpassinkje te doen of moet het hele neusblok opnieuw gemaakt worden? o_O
     
  19. A B

    A B

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    bennebroek
    Nee hoeft niet altijd
    Gewoon een ringetje onder de achterste motor boutjes doe
     
  20. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Dendermonde
    Hoe bedoel je? foto?
     

Deel Deze Pagina