de x-twin, 3 stuks tegelijkertijd op dezelfde frequentie?

fbk

PH-SAM
Het leek me beter om hier een apart draadje voor te maken, de x-twin blijkt een ernorm succes, een tweedekkertje met minimale afmetingen en minimale prijs, hoe werkt dat ding eigenlijk?

De x-twin is een klein tweedekkertje met twee motortjes, die voor de aandrijving en tegelijkertijd voor de besturing zorgen. Een slim ontwerp, daardoor is het niet nodig om servo's voor de besturing te gebruiken, dus veel goedkoper en veel lichter, de x-twin weegt vliegklaar 19gram!
Dat blijkt ook wel uit de prijs, de x-twin is te koop inclusief besturing voor 25euro.
Hiervoor verwacht je niet meer dan kinderspeelgoed, maar wat blijkt, de x-twin is een heel geinig vliegtuigje dat menig volwassen modelvlieger veel pezier kan bezorgen en daar gaat het toch eigenlijk om?

Het model is simpel en geniaal opgebouwd uit zover ik kan ontdekken: depron/epp en plastik. Bijna onverwoestbaar, hier is echt goed over nagedacht.
Ook over de besturing is goed nagedacht, er zijn 3 "kanalen" verkrijgbaar, alledrie blijken hier in Nederland te werken op 27.145MHz, maar door een slimme programmering kunnen 3 x-twins toch tegelijkertijd op hetzelfde kanaal bestuurd worden.
Ik heb nog niet aan de ontvangers gemeten, maar ik vermoed dat ze zodanig eenvoudig zijn opgebouwd, dat ze een heel brede (slechte) bandbreedte hebben, voordeel: goedkoop, nadeel: meerdere zenders op normale kanaalafstand storen elkaar. Dus daarom hebben ze waarschijnlijk dit 3-kanaal sub-systeem op dezelfde frequentie bedacht.

Hoe werkt het?
De x-twin zenders zenden allemaal op dezelfde 27.145MHz frequentie.
Maar............er blijken 3 verschillende digitale codes te zijn, die de zenders uitstralen.
Deze codes worden niet continu uitgezonden maar pulserend.
Daardoor worden de ontvangers van de verschillende x-twins niet continu gestoord door de verkeerde zender, maar is er toch steeds even een "schone tijd" waar een ontvanger zijn eigen zender kan ontvangen. Die ontvanger is zo geprogrammeerd dat hij niet reageert op een zender die niet voor hem bedoeld is, maar alleen op zijn eigen zender.
Resultaat is dat de juiste x-twin reageert op de juiste zender, zij het met enige vertraging omdat er ook steeds de info van de andere 2 x-twins in de lucht aanwezig kan zijn.

leuk verslagje, maar waarom niet in het bestaande draadje.
(daar staat trouwens al een hoop van deze info info in)

Back