De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 30 aug 2019.

  1. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ik heb nog eens goed naar de foto gekeken, en het is echt gewoon de tafel in de keuken...
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Onze werkbank word heel af en toe voor modelbouw gebruikt vergeleken met wat er nog meer mee word gedaan..
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan moet je eerst aan de nieuwetafelbouw
     
  4. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Haha, geweldig om deze commentaren te lezen en ik zal jullie uit de droom helpen. Ik had overigens niet gezien dat mijn werkplank, want dat is wat jullie zien, zo in beeld was dat t wel op de tafel leek. Geweldig, haha.... maar die werkplank is me echt heilig; heb daar al m’n schepen op gebouwd en gaat al heel wat jaren mee. Vandaar die ‘slijtage’.... Maar we hebben in onze keuken een barretje en daar ligt die plank op.... kijk maar;);) Image1602877949.115400.jpg
     
    JDS73, Ruud Pont, Freubelaer en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Wow zo kan het ook. :rofl:
     
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik steel even de foto van Leo (excuses daarvoor) maar ik ben ook vandaag daar bezig geweest. Blom tekent daar wel luiken voor de geschutpoorten maar geen deuren in het schot. Het HZ model heeft er ook geen deuren. Diverse anderen ook niet, Dik ook niet. Hans waarom heb jij wel deuren? esthetisch?

    Wat ik hier raar aan vind is wel geschutluiken maar geen deuren?? iemand een verklaring voor dat feit?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Later, over 20 jaar of zo, zal men zeggen:
    "De Zeven Provinciën, Blom schreef daarover, en Dik maakte ook een mooi boek ervan, èn je had het model van Kolderstok. En allemaal waren ze anders"

    Ik moet je het werkelijke antwoord schuldig blijven, Hans. Toen ik de tekeningen maakte lag mijn moeder slecht, en veel dingen heb ik overgenomen uit de informatie van Blom, Dik en de Bataviawerf. Dat de Batavia daar deurtjes heeft zal waarschijnlijk bijna automatisch ertoe geleid hebben dat ik deze ook op de Zeven Provinciën getekend heb.
     
    Herby63 en Hoosterw vinden dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik vind je dan in ieder geval consequent Hans. :) Of je sloot het af tegen water en wind of je deed dat niet, maar half wel half niet heeft voor mij iets onbestemds.

    @Stephan Kertész die tekening staat in Dik en daar herken ik eerder een donkere inkijk in dan een deur.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ken de geschiedenis, dit soort galjoenen maakte op ruige zee nogal veel water op het galjoen. Een open gat of zoals jij het noemt donkere inkijk zou dan funnest zijn. De tekeningen zijn onduidelijk op het net, je zal naar het museum moeten, maar het is duidelijk een doorgang. (wellicht staat hij open getekend, weet ik veel). En die moet afgesloten kunnen worden bij hoge golven. Dat lijkt mij het handigste met een deur. :)
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Zie ook Een hollandse tweedekker Hfdst. 7 pag. 23, 24 en 25

    Verder lezend zat er dus geen schot?? En gezien de krachten zouden luiken versplinterd worden (deuren dus ook)??

    Ik zal de pagina's inscannen.
     
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat hoeft niet, de meesten van ons (ik ook) hebben dat boek.

    waarom je dit aanhaalt begrijp ik echter niet, ik heb reeds gemeld dat het HZ model geen deuren heeft
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    blad 1.jpg blad 2.jpg blad 3.jpg blad 4.jpg
    voor diegene die het niet hebben
    En als antwoord op je vraag, je vroeg ernaar. Maar schijnbaar wil je mij niet horen hierover.
     
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Was niet mijn vraag.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Lezen is schijnbaar niet het sterkste punt.
    Ik was overtuigd dat daar een deur moest komen, maar in post 271 gaf ik al aan daar aan te twijfelen. Ja het zou een open doorgang kunnen zijn. Sterker nog het is het. Want het Berlijnse model laat dit in het boek niet goed zien maar op plaat 9 is dit wel zichtbaar. De tekst die ik hiervoor poste geeft de rede waarom dit open was. De krachten van de zee zouden de deuren kapotslaan. Net als het HZ model, open.
    Ze zaten er dus niet. Antwoord op jouw vraag. Probleem opgelost lijkt mij, zelfs met onderbouwing. Maar mag dat niet verteld worden?
    Met vriendelijke groet
     
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Lastig zeg dit. Mijn vraag was (buiten de vraag aan Hans waarom hij wel deuren heeft): "Iemand een verklaring voor dit feit". Waarmee 'het feit' terug verwijst naar wel geschutluiken en geen deuren.

    Het HZ model heeft geen deuren én ook geen schot. Ik quote Winter blz25 : "Het Berlijnse model is zover als ik weet trouwens het enige aanwijsbare voorbeeld van het ontbreken van dit schot...."einde quote.

    Plaat 11 laat dit overigens ook goed zien.

    Dat meneer Winter in zijn tekst als mogelijke verklaring bedenkt dat bij het ronden van de kaap dit alles kapot zou slaan zie ik niet als een direct vaststaand en niet te weerleggen bewijs dat er geen deuren inzitten.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    tja, er is dus een meningsverschil over de reading van het geheel.
    Naamloos-1.jpg
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Jammer dat er zo weinig bekend is over de bouw van dit soort schepen en hun ontwikkeling in de loop van de tijd. Ze liepen ver voorruit op al de andere schepen in snelheid en wendbaarheid.
     
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik snap totaal niet waar je nu weer naar toe wilt met je opmerking in #277. Ik heb geen meningsverschil over het feit of daar wel of geen deuren zitten.

    Daarbij spreek je jezelf echter weer aardig tegen met die post. Eerst zeg je
    omdat Winter dat ergens schrijft, daarna ontkracht je dat weer door met geel een stuk aan te halen waar Winter dat zelf ook weer ontkracht omdat "geen massieve stukken water het dek kunnen bereiken".

    Waarbij nog steeds niets gezegd is over mijn oorspronkelijke vraag waarom wel geschutluiken en géén deuren.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ga je mijn woorden nu uit verband trekken? Weet je, ik begrijp wat winter daar verteld in zijn boek. Dat jij er moeite mee hebt kan, maar trek mijn woorden niet uit het lood om je eigen te kunnen bewijzen.
     

Deel Deze Pagina