De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 30 aug 2019.

  1. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    Toch hier ook ns tijd voor wat ‘bloopers’. Ik neem tenminste aan dat ik niet de enige ben met wel ns wat ‘mislukkelingen’ onderweg.... rechtsboven wat gesloopte onderdelen van de binnenverschansing. Die bleek te rechtop te staan en ondanks het verslag van Hans en zijn uitgebreide beschrijving van hoe t bij hem mis ging, ging t dat bij mij toch ook. Deel van de verschansing moeten slopen, maar geloof dat t uiteindelijk wel zal lukken. Midden op de foto wat pogingen tot een statietrap, maar te breed...te steil...niet naar m’n zin.....en links wat pogingen om de rand voor de verschansing te buigen....... IMG_0231.JPG



    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  2. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    Gelukkig levert zo’n zondagse ‘zwoegen’ toch ook wel gelukte zaken op. Hieronder de statietrap, eindelijk wel naar m’n zin..... IMG_0232.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Mees Ippel, TIMBERWOLF, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bloopers??? Ik loop net naar mijn schuur om kleine luikjes te spuiten... Ik had ze even op een krantje gelegd. Door de wind lagen ze aan de overkant van de straat. Ze waren van de krant gewaaid..... Ik heb een 20 minuten lopen zoeken

    Mooie trap hoor! Strak werk.
     
    SjorsZ, Jaques, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Yep.. herkenbaar dingetje het te breed uitbouwen inderdaad.......
     
  5. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    Heb t idee dat dat toch ook wel veroorzaakt wordt doordat je de fortuining ‘van buiten naar binnen’ opbouwt op basis van de spanten (die dan later boven t dek verwijderd worden). Moeten die boven t dek uitstekende delen van de spanten niet wat verder (en schuiner) naar binnen staan? Achteraf bekruipt me wel dat idee en voor de bouwers die nog aan die fase moeten beginnen: t is echt wel iets om terdege rekening mee te houden!!


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is noodzaak hier ook goed de doorsnedes in de gaten te houden que maatvoering. Ongemerkt met het plaatsen van de railing bouw je snel naar buiten.
    Ook zijn de verticale stukjes van de railing dus niet haaks afgezaagd maar onder een hoek. Het gevaar is groot dat de hoofdtouwen de railing gaat raken. Dit luistert dus best nauw.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    Ik zou nog terugkomen met wat wash-ervaringen: ik moet zeggen na de eerste experimenten: het resultaat overtreft in ieder geval mijn verwachtingen. Hier het resultaat wat betreft de figuurtjes die op de spiegel komen. Eerst in de grondverf en daarna met een huids-kleur. Vervolgens éėn keer een wash opgezet en zie hier t resultaat met inderdaad ineens zomaar enige diepte. Het is nog niet klaar, maar een eerste indruk.... IMG_0247.JPG



    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  8. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    En dat geldt hetzelfde voor de ‘monnik’:). Ik heb hier gekozen voor een blauwe ‘pij’ en ook daarop is de schaduwwerking van de wash goed te zien. Voor de geoefende blik: het onderste deel, vanaf de middel staat in de wash, daarboven (nog) niet..... IMG_0248.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Jaques, Stephan Kertész en Pingu57 vinden dit leuk.
  9. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    Na alles geschilderd te hebben nu zo’n beetje toe aan t verder voltooien van de spiegel... dat ziet er -weliswaar provisorisch en zeker nog niet definitief geplaatst- vanavond zo uit....toch even laten zien... IMG_0251.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Ronk, Hoosterw, Hans Groenenberg en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    Wodkadrinker vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel mooi hoor.:rofl::rofl:
     
  13. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Very good looking, Arjan. Is there any reason you chose green instead of the blue on Kolderstok's website? This is actually not the first model of the 7P that I have seen is green, so I was just wondering ...
    Kind regards - Heinrich
     
  14. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Zuidland
    The reason for me is personal and historical: in the past I also built the ‘Friesland’, the model by Corel. That was in a green color, but after it was finished this green ‘bleached’ and turned out quit ugly. I promised myself for another model to do it better;)... well, the ‘Soleil Royal’ after this project had to be in ‘french blue’ and I had to wait for another opportunity..... now that opportunity is there, altough it did cost quit some time to find a for me suitable color. This is the provisional result so far......


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Thank you very much Rijk. I really like the green!
     
  16. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    I also have opted for dark green, for a different reason though :)

    The topic has been discussed a few times (search for blauw):
    In the period the 7P was build, blue was the most (very) expensive color, and was not very stable (fading), hence it was very unlikely that color was actually used at that time. Green was much more likely, so i asked Hans to add it.


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  17. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Very interesting gents and thank you - I also prefer the green.
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi hoor Arjan.
     
  19. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Emiel is nog lekker bezig.Het gedwongen thuisblijven heeft ook zijn voordelen. Ik heb het Bakdek grotendeels klaar. De Pennenbank bevalt mij nog niet zo. Gaat er dus ook weer af,is nog los.
    7P 3  kopie.jpg
     
    TIMBERWOLF, Hoosterw en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ook de spiegel komt een beetje in beeld. Lukt ook aardig lijkt mij voor mijn doen. Ook het ornamentje heb ik ,denk ik, aardig voor elkaar.
    Heb ik geschilderd met een cocktailprikker. Had ik gelezen hier op het forum. ff proberen. Ik zit alleen nog te dubben of ik de romp iets donkerder zal maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina