De Zeven Provinciën - Maik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door - Maik -, 24 mei 2023.

  1. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    Zoals ik in mijn bouwverslag van de Endeavour al had verraden heb ik een mooi nieuw project om de komende jaren mee bezig te gaan. Namelijk de De Zeven Provinciën van Kolderstok, 1:72 in de eiken uitvoering. Hier kijk ik al een paar jaar naar uit, een leuke bijkomst was dat ik de huidige Zeven Provinciën van onder tot boven mocht ervaren vanwege mijn werk.

    IMG_20221214_145703.jpg

    Ik heb de ambitie om dit schip op alle gemak te bouwen en zal daarom niet regelmatig het bouwverslag bijhouden. Ik voorzie dat ik zo'n 2-3 jaar bezig zal zijn. De Endeavour is ook nog niet klaar dus ik zal mijn tijd moeten verdelen ;)
    Ik had mij voorgenomen zodra ik begonnen was aan het touwwerk van de Endeavour dat ik met de Zeven Provinciën mocht beginnnen. Dus hier zijn we dan eindelijk met een bouwverslag, welke ik hoop iets meer gedetailleerder bij te houden dan bij de Endeavour. Ik heb ondertussen al vele bouwverslagen bekeken en zal zeker informatie uit die verslagen halen. Ik twijfel nog erg over de kleuren die ik ga gebruiken, natuurlijk, blauw (bouwverslag van Arno) of groen (bouwverslag van Bouke) en ook twijfel ik nog of ik het deel onder de waterlijn wit ga schilderen. Bij de Endeavour heb ik gemerkt dat ik toch meer van de natuurlijke kleuren ben, zoals ik bij de La Candelaria heb gedaan. Ik heb wel de Kolderstok kleuren erbij gekocht, of ik deze ga gebruiken weet ik nog niet.

    Nadat ik het pakket al eens eerder had geopend en bekeken was het tijd om te beginnen met de eerste stappen.

    IMG_20230408_162904.jpg

    IMG_20230409_164058.jpg

    Ik heb ook besloten om extra ballast toe te voegen aan het schip, zowel omdat ik het prettiger vind dat het schip wat zwaarder aanvoelt en vanwege de enkele huidlaag. Hierdoor heeft het een stuk meer houd vast.

    IMG_20230524_192657.jpg

    IMG_20230524_192722.jpg

    Ik probeer er voor te zorgen dat de toevoegde ballast de spanten zo veel mogelijk volgt. Al voordat ik het erin vast lijm. Bij de Endeavour had ik de fout gemaakt dat ik het allemaal wel makkelijk zou weg kunnen schuren. Echter heb ik daardoor ook de oorspronkelijke vorm iets veranderd waardoor de achterkant van mijn Endeavour niet geheel symmetrisch meer is.

    Dat was het voor nu, tot de volgende!
     
    Stephan Kertész, janzwart, JanZMC en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi schip maik
     
    - Maik - vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Maik das weer een mooi project wat je daar hebt om te bouwen :thumbsup: ik wens je veel succes met de bouw en zal je zeker volgen..,,
     
    - Maik - vindt dit leuk.
  4. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Nederland
    Netjes hoor! Mooi pas gemaakt, ziet er top uit.
     
    - Maik - vindt dit leuk.
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Succes met deze mooie doos. Ik ga je volgen!

    Grt Hans
     
  6. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    Hier een update van de laatste werkzaamheden. Eerst heb ik de MDF basisplaten maar een bekeken en in het schip geplaatst. Hierdoor kwam ik meteen alweer een goede les tegen. Namelijk voortaan is het aan te raden om eerste de verschillende dekken te plaatsen (zonder vast te lijmen) en vervolgens de ballast te plaatsen. Ik kom er nu namelijk achter dat de ballast de spanten iets verbogen heeft waardoor de dekken niet meer helemaal lekker passen. Dit ondanks het nauwkeurig meten van de ruimte tussen de spanten helaas toch de fout in gegaan. Vooral bij dek A moet ik veel aanpassen, maar vanaf dek B kan ik het nog wel wat recht buigen.

    IMG_20230702_164125.jpg

    IMG_20230702_164133.jpg

    IMG_20230702_164149.jpg

    Vervolgens ben ik verder gaan met de het in elkaar lijmen van de spiegel. Daarnaast heb ik ook de binnenkant van de ramen zwart gemaakt nu ik er nog bij kan. Als laatste heb ik het eerste eiken latje vastgelijmd :)

    IMG_20230708_162235.png

    IMG_20230709_153641.png

    Helaas zit er ook erg saai werk bij, namelijk het verwijderen van de rolpaarden uit de plaat ;)

    IMG_20230710_212807.png

    Tot de volgende!
     
  7. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Maik,
    Niet te zwaar aan tillen hoor. Als de uitsparingen van de dekstukken niet meer netjes tussen de spanten passen, dan zou ik de uitsparingen in de dekstukken groter maken. Je geeft de dekplaten meer bewegingsruimte en doordat ze toch beplankt worden met fineerlatten zie je er later helemaal niets meer van.

    mooie voortgang zo!
    Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoi Peter, ik heb inderdaad bij dek A de uitsparingen vergroot. Bij dek B moet ik nog aankijken of dat nodig is zodra dek A is vastgelijmd. Voor de andere dekken verwacht ik weinig problemen.

    Dank dank!
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooi begin Maik
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    Voorlopig even geen verdere updates aangezien ik mijn badkamer ga verbouwen. Gisteren heb ik wel een mooi boek binnen gekregen om mij goed in te kunnen lezen over de Zeven Provinciën :D

    IMG_20230813_085930.jpg
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Verbouw ze
     
    - Maik - vindt dit leuk.
  12. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    De verbouwing van de badkamer is ondertussen (bijna) achter de rug. Enkel nog wat afwerk zaken zoals afwerklatjes plaatsen. Ik heb dus nu weer veel zin en energie om verder te gaan met de Zeven Provinciën :D

    De laatste stand van zaken is nog al wisselend. Ik ben met enkele zaken tegelijk bezig: dek A nog wat bijschuren, begonnen met de rolpaarden, rooster, luiken, ankerbeting en kaapstander voor dek A. Ik maak deze dingen van hout wat ik nog over had van vorige schepen, aangezien dit nagenoeg niet zichtbaar zal zijn. Ik ga waarschijnlijk de bijbehorende kaapstander opnieuw maken van hetzelfde soort hout als de roosters en luiken. Ik ben vooral aan het twijfelen welk kleurpatroon ik ga aanhouden voor de dekinrichtingen: licht of donker. Op de onderstaande foto's valt te zien dat ik het dek zelf licht houd, dit zal hoogstwaarschijnlijk behandeld worden met Danish Oil.

    20231027_145023.jpg

    20231027_141101.jpg

    Daarnaast heb ik mij ook gewaagd aan het plaatsen van M8 draaibouten in de romp. Deze ga ik gebruiken voor het, nog te maken, standaard voor de Zeven Provinciën (op de foto staat de tijdelijke). Ik heb dit gedaan door lange M8 moeren vast te lijmen in de romp. Mijn oorspronkelijke plan was het vastlijmen van twee moeren per draaibout, echter bleek dit lastig te zijn en in het proces ben ik één van de moeren verloren binnen in de romp. Vandaar dat er een gat aan de zijkant te zien valt. Hierdoor heb ik bouwlijm gespoten zodat de moer zich niet meer vrij kan bewegen binnen in de romp... ;)
    Na het vastlijmen van de moeren met constructielijm zit het allemaal erg stevig vast en ben erg tevreden deze methode. Het was wel een constructie om M14 gaten (breedte van de moeren) verticaal te boren in de romp. Helaas heb ik geen foto van de opstelling toen ik aan het boren was.
    Deze bouten zijn straks ook handig voor het vastzetten van de huid met behulp van bijvoorbeeld elastieken. De extra moeren die op de foto te zien zijn, gebruik ik om de bouten vast te zetten tegen de vastgelijme moeren.

    20231027_140523.jpg

    20231027_141748.jpg

    20231027_145015.jpg

    Als laatste update wil ik de mooie (weer beschikbare) authentieke blokken laten zien dat ik vandaag in de post heb ontvangen. Deze waren tijdens de aanschaf van de Zeven Provinciën niet meer beschikbaar vanwege de oorlog in Oerkraine, echter zag ik dat ze weer beschikbaar waren. Daarom had ik Hans gemaild of ik de authentieke blokken behorende bij de Zeven Provinciën los kon kopen. Dit was gelukkig geen probleem en binnen een week waren de standaard blokken omgewisseld voor de authentieke blokken.

    20231027_131335.jpg

    Tot de volgende!
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2023
    Ptèr, Hans Groenenberg, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    Ik heb niet stil gezeten de afgelopen tijd, maar ben ook niet heel veel verder komen.

    20231120_170253.jpg

    Hier heb ik de spant waar de spiegel op komt vastgelijmd aan de romp en wat extra balast toegevoegd.

    Luizenplecht.png

    Ook heb ik de luizenplecht wat verhoogt en beplankt. Vervolgens heb ik uitgetekend waar de eerst huidgang moest komen en deze vastgelijmd. Het eikenhout buigt beter mee dan ik in eerste instantie had verwacht. Even 5-10 minuten in koud water en vervolgens met de plankenbuiger de juiste kromme behalen. Op dit moment zitten er 4 huidgangen op aan de stuur- en bakboord.

    20231128_153045.jpg

    20231205_104105.jpg

    Voorkant.png

    Tot de volgende!
     
    Jaques, Eduard Renger, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal,

    Even een vraag voor de kenners. Ik zie bij diverse (andere) modellen dat de romp niet volledig bestaat uit gehele huidgangen. Zover als ik heb kunnen lezen plaatsten de Nederlandse scheepswerven de huidgangen met de boomlengtes die beschikbaar waren. Heeft iemand een goede bron hoe dat bij de Zeven Provinciën gedaan is? In het boek van Dik heb ik het nog niet kunnen vinden, maar heb ook nog niet grondig gelezen. De discussie hier op SoS is het duidelijk dat het overgelaten wordt aan de bouwer. Is er een 'richtlijn' voor de lengtes van de huidgangen van schepen in de 17de eeuw?
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.790
    Locatie:
    Ittervoort
  16. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Dank, deze had ik inderdaad ook gevonden. Dan ga ik eens bedenken hoe ik het verder wil gaan doen ;)
     
  17. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

    Tijd voor weer een update. De laatste tijd hoofdzakelijk bezig geweest met de romp. Dit is toch altijd geen fijn klusje voor je vingers ;)

    1.png

    2.png

    Nadat de romp helemaal dicht was, begon ik met het schuren van de romp met P80 en P120. Toen ik tevreden was met de eerste schuur sessies heb ik het overgrote deel van de romp ingesmeerd met E800 Aqua+ zwarte houtvuller om alle naden en kieren te dichten. Vervolgens verder gegaan met schuren met P120. Je komt dan toch na het schuren nog weer wat kieren tegen die je opnieuw moet vullen.

    5.png

    3.png

    4.png

    Het schuren is nog niet klaar, ik zal nog een stuk meer zwarte houtvuller weg schuren, maar dit is de laatste stand van zaken van de romp.

    Tot de volgende!
     
    Hans Groenenberg, Baker, Mees Ippel en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
    Maik, mooie liplassen heb je gemaakt,jammer dat ze weggeschilderd gaan worden (neem ik dan aan)

    Tio
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2024
  19. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt! Ik verwacht inderdaad dat er een groot deel wordt weggeschilderd. Ik heb ze er voor de zekerheid toch maar ingezet. Hierover twijfelde ik nog wel, maar na wat uitprobeersels ben ik nu tevreden.
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Is dit een bewuste keuze om zwarte vuller te gebruiken zodat je e.a. suggereert en juist wilt laten zien?
     

Deel Deze Pagina