De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

mede forum leden,

Kleine review van een tafelzaagmachine met een kleine footprint. Die er wellicht je voordeel mee.

Misschien komt het jullie bekend voor. Je hebt er ruimte voor en je zoekt een fijne tafelcirkelzaag. Ik heb er nu diverse gehad en ik denk dat ik nu de perfecte gevonden heb. Misschien dus een handige aanwijzing voor diegene die zoekende is.

Stond op het punt om een Byrnes te kopen. Erg kostbaar. Daarnaast een Amerikaanse machine en dus importkosten hetgeen het in zijn totaliteit te duur maakt voor mij. Daarnaast is de heer Byrnes overleden en neemt men geen orders voor machines meer aan.

Na een bosch en een Proxxon nu aangekocht een Inca junior. Een zeer fijne zaagtafel met een kleine footprint zodat hij prima past op mijn werkbank van 55 cm werkende diepte. Het is een Zwitserse precisiemachine. Wordt helaas niet meer gemaakt maar op marktplaats regelmatig aangeboden. Aan onderdelen absoluut geen gebrek daarbij.
Heb er een aantal zeer goed betaalbare zaagbladen bijgekocht en het blijkt dat hij wel heel erg fijn zaagt!
Heb hem nu een klein jaar.
Eikenhout prima te zagen tot strookjes met een dikte van nog minder dan 1 mm. Vooropgesteld dat je het spouwmes nauwkeurig afstelt. Zie onderstaande foto voor zaagresultaat. Zaagdiepte van de machine tot ca 50 mm. Afhankelijk van diameter zaagblad wat je plaatst.

Onlangs nog een fijnafstelling erbij gekocht. Deze is ideaal en de zaag is nu zeer fijn af te stellen!

Kortom, erg blij mee. Is een persoonlijke mening natuurlijk.

IMG_0661.jpeg

Nog bedankt Stephan!

Heb ze binnen en zijn perfect!!
Zijn ze sterk genoeg? Niet te zwak of te sterk. Want dat heb je ook soms. Ik heb er van de gamma en die knijpen het hout fijn. Krijg ze ook bijna niet bediend met mijn artrose handen. En ik heb er van de action en die klemmen totaal niks. Terwijl ze zwaar te bedienen zijn.

Back